Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FJELLTURISMEKONFERANSEN 2010 RJUKAN 24. – 26. OKTOBER Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programet, 2004-2008.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FJELLTURISMEKONFERANSEN 2010 RJUKAN 24. – 26. OKTOBER Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programet, 2004-2008."— Utskrift av presentasjonen:

1 FJELLTURISMEKONFERANSEN 2010 RJUKAN 24. – 26. OKTOBER Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programet,

2

3 FJELLTURISMEKONFERANSEN 2010 RJUKAN 24. – 26. OKTOBER Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programet,

4 Ringvirkning av festivaler - Historier fra Sørlandet

5 Profesjonalisering av kulturnæringen 1. Hvordan utviklefestivaler fra enkeltarrangement til helårsdrift? 2. Hvordan lokalt næringsliv forholder seg til og tar i bruk festivaler?

6 Norway Rock(s)!

7 Ringvirkningsanalysen Hva – Kartlegging\ analyse Hvorfor – Dokumentasjon – Kunnskap Hvordan – Spørreskjema (1400) – Bedriftsintervjuer – Regnskap

8 11:00 am – Norway Rock…

9 Demografi HoveCS Alder20 ÷30+ (75%)Bred alderssegment KjønnMest kvinner Sted50% Øst 7% lokal 10% Agder 19% Øst 54% lokal 22% Agder Hove: trekker fra Øst NGP/ CS: mest lokalt (Agder) ReiseBil, buss og tog Bil, buss og båt De fleste reiser med buss BoFestival Camp HjemmeDe fleste bor privat, men Hove

10 Festivalpraksis – hvor ofte går man på festival i Arendal? HoveCanal StreetKommentar Førstegangs Besøkende Over 60% besøkte Hove for første gang 20% går alltid mens 45% har vært på 2-4 festivaler Stort potensial men sårbart Kommer igjen47% ja 50% vet ikke 80% jaLojalitet dyrkes Anbefaler festivalen Over 90%Over 95%Positiv PR for festivalene men også for Arendal.

11 Potensial og sårbarhet HOVE – Av alle førstegangsbesøkende sier halvparten at de kommer tilbake (de andre vet ikke) – Andregangsbesøkende sier det samme – Tredjegangsbesøkende sier 70% at de kommer tilbake CS – Av alle førstegangsbesøkende sier halvparten at de kommer tilbake (halvparten vet ikke) – Av de som går ofte eller alltid sier nesten 90% at de kommer tilbake

12 Potensial for Arendal Hove – 50% av førstegangsbesøkende sier Arendal blir mer attraktivt – 45% av førstegangsbesøkende sier de har blitt mer kjent med Arendal CS – 60% av førstegangsbesøkende sier Arendal blir mer attraktivt (ferie og bo) – 40% av førstegangsbesøkende sier de har blitt bedre kjent med Arendal, dette avtar jo oftere de går på festival

13 Hvorfor går man på festival i Arendal? HoveCS Musikk90% for musikken75% for musikken Musikk er hovedattraksjon Sosialt90% med venner83% med venner Det sosiale (nye og gamle venner) er viktig Ferie70% ja 50% jaMange som er på festival i ferien sin I Arendal spesielt for festivalen 80% ja23% ja 49% nei Hove har en viktig og sterk tiltrekningskraft for Arendal

14 Vurderinger av festivalen HoveCS Program\ artist 75% bra84% braHøy kvalitet Omgivelser90% bra Gode forutsetninger Stemning94% bra82% bra PrisDårlig (44%) 10% dårligDe eldre er mer likegyldige Transport40% bra50% bra, 3% dårlig Mye egen bil eller lokale

15 Vurdering av Arendal HoveCS Fint feriested?84% enig Fint bosted?61% enig84% enig- På besøk kun for festivalen? 73% enig26% enigDe fleste er allerede i Arendal på CS Festivalen viktig for Arendal? 87% enig90% enig Kultur viktig?80% enig86% enigViktig med kultur! Arendal er identifisert med festivalene….. Festivalgåere – generelt kulturintresserte

16 Effekt for Arendal HoveCS Bedre kjent44% enig28% enig Mer attraktivt 57% enig67% enig Mer positiv56% enig59% enig Hove •Førstegangsbesøkende sier Hove er viktig for Arendal (80%)

17 Økonomiske ringvirkninger - Festival budsjett Anslått pengebruk Pr. deltakerLokalt næringsliv* Hove50 mill110 mill mill NGP10 mill50 mill? mill? CS10 mill20 mill mill Total70 mill180 mill ()35 mill ()

18 Figure 1. Canal Street attenders spent on average 1600NOK like this. Figure 2. Total economy of Canal Street.

19 Bevisstgjøring og styringsverktøy • Hove tiltrekker mye nytt og ungt publikum som blir kjent med festivalen men også Arendal og Sørlandet. • Positiv PR for festivalene men også for Arendal – de fleste ville anbefalt festivalene til andre. • Arendal defineres gjennom festivalene – og festivalene blir sett på som viktige for Arendal. • Investering i fremtiden – de fleste svarer at kultur er viktig å ha der man bor. Festivalene er med å gjør Arendal et mer attraktivt sted å bo.

20 Hovedutfordringer som skal realiseres gjennom USUS 1)Å styrke konkurransekraften gjennom samhandling om gjestestrømmene. Forbrukeren blir mer kresen, og områder som kan tilby pakker av opplevelser – hvor det leveres i ”alle ledd” – har avgjørende betydning for konkurranseevne. 2)Å forsterke samhandlingsplattform av utradisjonelle partnerskap. 3)Å vinne en strategisk posisjon i et nasjonalt og globalt voksende og krevende turistmarked, gjennom å utvikle med gjesten som utgangs- og omdreiningspunkt USUS : use, experience, skill, advantage, profit

21 OPPLEVELSER GJENKJØP ANBEFALE MINNER DRØMMER Under besøket Etter besøketFør besøket GJESTEHÅNDTERIN G SYSTEM

22 Dyreparken Utvikling AS v/ Reidar Fuglestad Color Line AS v/ Odd Grønberg Destinasjon Hovden AS v/ Eigil Rian Sørlandsbadet AS v/ Atle Homme Gjestestrømmer Visitsorlandet AS v/ Heidi Sørvig Scopos AS v/ Harald Gundersen Utsikten Kunstsenter v/ Torill Haugen Distributører Innhold Infrastruktur FoU Agderforskning AS v/ Emma Lind Universitetet i Agder v/ Stine Rye Bårdsen BI Kristiansand v/ Tor Geir Kvinen Arena Usus med førende aktører Canal Street AS v/ Mats Aronsen Kilden v/ Bentein Baardsen Sirdal Huskyfarm v/ Odd Kvinen Farsund Resort AS v/ Geir Erik Tønnesen Clarion Hotel Ernst AS v/ Øyvind Eikaas Thon Hotel Arendal AS v/ Erik Jacobsen Røyland Gård v/ Marit og Frank Sagstuen Bjåen Fjellstove v/Ragnhild Bjåen NHO Agder v/ Siri Mathiesen Aust-Agder Fylkeskommune v/ Kirsten Borge Vest-Agder Fylkeskommune v/ Tine Sundtoft Sørlandet kunnskapspark AS v/ Tor Åge Fjukstad Utvikling

23 FJELLTURISMEKONFERANSEN 2010 RJUKAN 24. – 26. OKTOBER Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programet,


Laste ned ppt "FJELLTURISMEKONFERANSEN 2010 RJUKAN 24. – 26. OKTOBER Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programet, 2004-2008."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google