Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

 Denne annonsen er publisert av Jan Harry Svendsen på nettsiden Forbruker.no  Annonsen gir en advarsel til leseren mot å kjøpe SUVer.  SUV er en stor.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: " Denne annonsen er publisert av Jan Harry Svendsen på nettsiden Forbruker.no  Annonsen gir en advarsel til leseren mot å kjøpe SUVer.  SUV er en stor."— Utskrift av presentasjonen:

1

2  Denne annonsen er publisert av Jan Harry Svendsen på nettsiden Forbruker.no  Annonsen gir en advarsel til leseren mot å kjøpe SUVer.  SUV er en stor terrengbil slik som disse:  Denne annonsen er publisert av Jan Harry Svendsen på nettsiden Forbruker.no  Annonsen gir en advarsel til leseren mot å kjøpe SUVer.  SUV er en stor terrengbil slik som disse:

3 SUV står for Sport Utility Vehicle. En SUV har ofte firehjulstrekk, kraftig motor og høy bakkeklaring. Biltypen har fått mye kritikk for høyt drivstofforbruk og stor plassbruk på veien. I tillegg er SUVer aggressive mot fotgjengere og mindre personbiler i en ulykke. SUV står for Sport Utility Vehicle. En SUV har ofte firehjulstrekk, kraftig motor og høy bakkeklaring. Biltypen har fått mye kritikk for høyt drivstofforbruk og stor plassbruk på veien. I tillegg er SUVer aggressive mot fotgjengere og mindre personbiler i en ulykke.

4  ”SUVenes egensikkerhet er ikke høyere enn for andre biler” Egensikkerheten i en større og kraftigere bil som SUVer er mye høyere enn vanlige biler derfor tykke bjelker og mye mer beskyttelse er montert. Men en SUV kan gi sjåføren gjerne en ”konge på haugen” følelse. Man sitter høyt, bilen beveger seg stødig og lydløst. Dette kan gi sjåføren en falsk følelse av å mestre situasjonen godt, selv om føreforholdene og sjåførens egenskaper skulle tilsi noe annet. Et dårlig argument derfor egensikkerheten er høyere i en SUV enn for andre biler!  ”SUVenes egensikkerhet er ikke høyere enn for andre biler” Egensikkerheten i en større og kraftigere bil som SUVer er mye høyere enn vanlige biler derfor tykke bjelker og mye mer beskyttelse er montert. Men en SUV kan gi sjåføren gjerne en ”konge på haugen” følelse. Man sitter høyt, bilen beveger seg stødig og lydløst. Dette kan gi sjåføren en falsk følelse av å mestre situasjonen godt, selv om føreforholdene og sjåførens egenskaper skulle tilsi noe annet. Et dårlig argument derfor egensikkerheten er høyere i en SUV enn for andre biler!

5  ”SUVens størrelse, tyngde og utforming får en kraftig økt risiko for motpartens passasjerer og sjåfør ved en eventuell ulykke” Det er klinkende klart at om en stor SUV krasjer inn i en alminnelig personbil, så vil motpartens bil få mye større ødeleggelser enn terrengbilen. På denne måten vil passasjerene og sjåføren i motpartens bil bli mye mer alvorlig mishandla enn de eksisterende i SUVen, avhengig av hvilken type ulykke. Et gunstig argument!  ”SUVens størrelse, tyngde og utforming får en kraftig økt risiko for motpartens passasjerer og sjåfør ved en eventuell ulykke” Det er klinkende klart at om en stor SUV krasjer inn i en alminnelig personbil, så vil motpartens bil få mye større ødeleggelser enn terrengbilen. På denne måten vil passasjerene og sjåføren i motpartens bil bli mye mer alvorlig mishandla enn de eksisterende i SUVen, avhengig av hvilken type ulykke. Et gunstig argument!

6  ”SUV er langt mer aggressive mot myke trafikanter enn vanlige biler” Klart at kraftige terrengbiler med høy bakkeklaring, tykke bjelker og støtfangere er det overbevisende klart at SUV er mer aggressive mot ”små” trafikanter enn vanlige biler. Men på en annen side er personbiler i dag gjennomsnittlig eldre, derav mye mer støy og dårlig luft i gatene. De ferske SUVene sprøyter ikke ut avføringa på denne måten og er mye mer moderat. Argumentet kan tolkes på to ulike måter, argumentet er både bra & dårlig.  ”SUV er langt mer aggressive mot myke trafikanter enn vanlige biler” Klart at kraftige terrengbiler med høy bakkeklaring, tykke bjelker og støtfangere er det overbevisende klart at SUV er mer aggressive mot ”små” trafikanter enn vanlige biler. Men på en annen side er personbiler i dag gjennomsnittlig eldre, derav mye mer støy og dårlig luft i gatene. De ferske SUVene sprøyter ikke ut avføringa på denne måten og er mye mer moderat. Argumentet kan tolkes på to ulike måter, argumentet er både bra & dårlig.

7  ”  ”Det er farligere å sitte i en SUV enn i en vanlig bil i såkalte aleneulykker. Fordi bilene velter lettere, er dødsrisikoen større i en SUV enn hva den er i en vanlig bil” Det sier seg selv at det som er tungt i forhold til noe lett sitter mye bedre på veien. Det å si at dødsrisikoen i en SUV er større enn i en vanlig bil er bare tulleprat som står i stil med uviten. At Jan Harry Svendsen forteller at en SUV velter lettere enn en vanlig bil, skyldes at sjåføren overvurderer bilens egenskaper, spesielt i svinger, slik at bilen mister grepet på veien og velter på grunn av den høye bakkeklaringen. Det er ikke farligere å sitte i en SUV enn i en vanlig bil i såkalte aleneulykker så lenge sjåføren er til å stole på! Latterlig argument!  ”  ”Det er farligere å sitte i en SUV enn i en vanlig bil i såkalte aleneulykker. Fordi bilene velter lettere, er dødsrisikoen større i en SUV enn hva den er i en vanlig bil” Det sier seg selv at det som er tungt i forhold til noe lett sitter mye bedre på veien. Det å si at dødsrisikoen i en SUV er større enn i en vanlig bil er bare tulleprat som står i stil med uviten. At Jan Harry Svendsen forteller at en SUV velter lettere enn en vanlig bil, skyldes at sjåføren overvurderer bilens egenskaper, spesielt i svinger, slik at bilen mister grepet på veien og velter på grunn av den høye bakkeklaringen. Det er ikke farligere å sitte i en SUV enn i en vanlig bil i såkalte aleneulykker så lenge sjåføren er til å stole på! Latterlig argument!

8  ” Mye tyder på at mange nyslåtte SUV – eiere ikke mestrer bilen” Det er godt mulig at noen av de som kjøper seg en SUV tror at den skal gjøre all jobben selv. Det er viktig at sjåføren lærer seg bruken av den, og deretter kan kjøre den med stil. At mange ikke mestrer bilen sin kan få mange konsekvenser. Et godt argument!  ” Mye tyder på at mange nyslåtte SUV – eiere ikke mestrer bilen” Det er godt mulig at noen av de som kjøper seg en SUV tror at den skal gjøre all jobben selv. Det er viktig at sjåføren lærer seg bruken av den, og deretter kan kjøre den med stil. At mange ikke mestrer bilen sin kan få mange konsekvenser. Et godt argument!

9  ”At så mange SUVer kjører av veien kan få konsekvenser for forsikringspremiene på slike biler. Utviklingen er under oppsikt. Det er ikke rimelig at andre skal betale for SUV – sjåførenes manglende kontroll over egen bil! Jeg advarer også mot å kjøre bilene i terrenget. Det er viktig å være klar over at kaskoforsikringen dekker kjøring på offentlig vei, men ikke kjøringen i terrenget” Dette er et veldig godt og ett oppvekkende argument. At sjåførenes manglende kontroll over egen bil i terrenget, som ikke dekkes av kaskoforsikringen, må bli sjåførenes egne kjempefine problemer. Tankeoppvekkende! Godt argument!  ”At så mange SUVer kjører av veien kan få konsekvenser for forsikringspremiene på slike biler. Utviklingen er under oppsikt. Det er ikke rimelig at andre skal betale for SUV – sjåførenes manglende kontroll over egen bil! Jeg advarer også mot å kjøre bilene i terrenget. Det er viktig å være klar over at kaskoforsikringen dekker kjøring på offentlig vei, men ikke kjøringen i terrenget” Dette er et veldig godt og ett oppvekkende argument. At sjåførenes manglende kontroll over egen bil i terrenget, som ikke dekkes av kaskoforsikringen, må bli sjåførenes egne kjempefine problemer. Tankeoppvekkende! Godt argument!

10  ”At biler som dette oftere havner i grøfta enn vanlige biler er ikke noe nytt fenomen. Det var også slik da ordinære personbiler fikk firehjulsdrift” Ja, det stemmer at slike biler som dette oftere havner i grøfta enn vanlige biler. Basisen til dette er at sjåførene overvurderer bilens egenskaper. Slike biler holder seg drastisk godt på veien på grunn av deres effektive systemer, men om virkemidlene blir overvurdert av sjåføren vil omstendighetene utenfor bilens kontroll gjøre at bilen mister styring og dermed havner i grøfta med en gåtefull stil. Greit nok argument, men dårlig forklaring!  ”At biler som dette oftere havner i grøfta enn vanlige biler er ikke noe nytt fenomen. Det var også slik da ordinære personbiler fikk firehjulsdrift” Ja, det stemmer at slike biler som dette oftere havner i grøfta enn vanlige biler. Basisen til dette er at sjåførene overvurderer bilens egenskaper. Slike biler holder seg drastisk godt på veien på grunn av deres effektive systemer, men om virkemidlene blir overvurdert av sjåføren vil omstendighetene utenfor bilens kontroll gjøre at bilen mister styring og dermed havner i grøfta med en gåtefull stil. Greit nok argument, men dårlig forklaring!

11  ”Hvis du kan, bør du velge en bil som får fem stjerner i EuroNCAP, og som er snillere mot fotgjengere og andre biler dersom det skjer en ulykke” Ypperlig at det nevnes gode forslag til hva man kan gjøre om man allerede har bestemt seg for en SUV. Utvalget for fem stjerner er kanskje ikke det største, kundenes valg!  ”Hvis du kan, bør du velge en bil som får fem stjerner i EuroNCAP, og som er snillere mot fotgjengere og andre biler dersom det skjer en ulykke” Ypperlig at det nevnes gode forslag til hva man kan gjøre om man allerede har bestemt seg for en SUV. Utvalget for fem stjerner er kanskje ikke det største, kundenes valg!

12  ”Hva såkalte eksperter mener om våre rikes bilvaner, skiter jeg i. Vi har behov for trygg, og fremkommelig transport, om det er til lørdagshandling på CC vest, eller om det er til hyttene våre i fjellheimer eller ved sjøer. Vi rike, kongelige og politikere, har særlige behov når det gjelder kjøretøy, og fremkommelighet” Vanlige biler i dag er bortimot kun beregnet på asfalt, noe som resulterer at nye store terrengbiler er det folk vil ha for å komme seg fram i det ønskelige terrenget. Et godt motargument med en sterk synsvinkel.  ”Hva såkalte eksperter mener om våre rikes bilvaner, skiter jeg i. Vi har behov for trygg, og fremkommelig transport, om det er til lørdagshandling på CC vest, eller om det er til hyttene våre i fjellheimer eller ved sjøer. Vi rike, kongelige og politikere, har særlige behov når det gjelder kjøretøy, og fremkommelighet” Vanlige biler i dag er bortimot kun beregnet på asfalt, noe som resulterer at nye store terrengbiler er det folk vil ha for å komme seg fram i det ønskelige terrenget. Et godt motargument med en sterk synsvinkel.

13  ”Er det ikke på tide at noen advarer mot udugelige journalister. Selv en person med en liten hønsehjerne skjønner vel at en SUV ikke kan kjøres på samme måte som en liten lav bil, uten at vi behøver en journalist til å fortelle oss det. Hva er det neste de skal advare oss mot? At vi ikke må spise fiskepinner på tvers eller at man må være forsiktig med is på pinne fordi det finnes en fjern mulighet for at vi kunne finne på å svelge pinnen?” Populært å angripe journalister for tida, men i dette tilfellet var det litt feilslått. Konklusjonen må isteden være at det er for mange personer "med en liten hønsehjerne" som kjører SUV. Dette var et motargument med en usaklig tone som ikke handlet om emnet.  ”Er det ikke på tide at noen advarer mot udugelige journalister. Selv en person med en liten hønsehjerne skjønner vel at en SUV ikke kan kjøres på samme måte som en liten lav bil, uten at vi behøver en journalist til å fortelle oss det. Hva er det neste de skal advare oss mot? At vi ikke må spise fiskepinner på tvers eller at man må være forsiktig med is på pinne fordi det finnes en fjern mulighet for at vi kunne finne på å svelge pinnen?” Populært å angripe journalister for tida, men i dette tilfellet var det litt feilslått. Konklusjonen må isteden være at det er for mange personer "med en liten hønsehjerne" som kjører SUV. Dette var et motargument med en usaklig tone som ikke handlet om emnet.

14  ”Ikke helt logisk det som står i annonsen: Står at "SUVenes egensikkerhet ikke er høyere enn for andre biler", men så står det at "SUVens størrelse, tyngde og utforming gir en kraftig økt risiko for motpartens passasjerer og sjåfør ved en eventuell ulykke". Alle som kan litt om fysikk, vet at desto tyngre og større bil du har, desto bedre klarer du deg i en møteulykke. Se for eksempel på trailerne - alle sjåførene komme fysisk uskadd fra ulykkene. Kjøp en SUV for trygg sikkerhet i trafikken. Utmerket motargument!  ”Ikke helt logisk det som står i annonsen: Står at "SUVenes egensikkerhet ikke er høyere enn for andre biler", men så står det at "SUVens størrelse, tyngde og utforming gir en kraftig økt risiko for motpartens passasjerer og sjåfør ved en eventuell ulykke". Alle som kan litt om fysikk, vet at desto tyngre og større bil du har, desto bedre klarer du deg i en møteulykke. Se for eksempel på trailerne - alle sjåførene komme fysisk uskadd fra ulykkene. Kjøp en SUV for trygg sikkerhet i trafikken. Utmerket motargument!

15  ”Følg trafikkreglene og riktig fart, så er SUV en fantastisk bil. En velter ikke en SUV på norske veier og med angitt hastighet. Den overgår småbilene på dårlig vinterføre hvor veien ikke er brøytet. En bil for norske forhold!” Altså ikke bilen det er noe å advare mot, det er sjåføren! Et kjempegodt og passende motargument!  ”Følg trafikkreglene og riktig fart, så er SUV en fantastisk bil. En velter ikke en SUV på norske veier og med angitt hastighet. Den overgår småbilene på dårlig vinterføre hvor veien ikke er brøytet. En bil for norske forhold!” Altså ikke bilen det er noe å advare mot, det er sjåføren! Et kjempegodt og passende motargument!

16  ”Som alt annet må en SUV benyttes med omhu. Kjører man som en idiot, er det farlig for en selv og andre uansett hvilken type bil man kjører. Men brukt fornuftig, er en SUV både til glede og nytte. Den tar deg frem der en vanlig bil risikerer å sette seg fast, og den har god plass til nyttelast når familien skal til fjells. Terrengbiler er det perfekte valget for dem som trenger fremkommelighet. Har sjåføren et par år med erfaring og kunnskap om SUV, skal bilen kunne gå som en perle både i trafikken og i terrenget! Her er svaret! – Det beste motargumentet!  ”Som alt annet må en SUV benyttes med omhu. Kjører man som en idiot, er det farlig for en selv og andre uansett hvilken type bil man kjører. Men brukt fornuftig, er en SUV både til glede og nytte. Den tar deg frem der en vanlig bil risikerer å sette seg fast, og den har god plass til nyttelast når familien skal til fjells. Terrengbiler er det perfekte valget for dem som trenger fremkommelighet. Har sjåføren et par år med erfaring og kunnskap om SUV, skal bilen kunne gå som en perle både i trafikken og i terrenget! Her er svaret! – Det beste motargumentet!

17


Laste ned ppt " Denne annonsen er publisert av Jan Harry Svendsen på nettsiden Forbruker.no  Annonsen gir en advarsel til leseren mot å kjøpe SUVer.  SUV er en stor."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google