Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Objekt, Instanser og referanser + litt til. Objekter  Instanser  En instans er et objekt av en bestemt klasse  Instanser blir laget ved å kalle klassens.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Objekt, Instanser og referanser + litt til. Objekter  Instanser  En instans er et objekt av en bestemt klasse  Instanser blir laget ved å kalle klassens."— Utskrift av presentasjonen:

1 Objekt, Instanser og referanser + litt til

2 Objekter  Instanser  En instans er et objekt av en bestemt klasse  Instanser blir laget ved å kalle klassens konstruktor.  Både instanser og objekter referere til en av typen… (Typen er gitt av klassen)

3 Variabler  Referanser  Er egentlig referanser  Variabel deklarasjonen forteller hvaslags objekt/instans variabelen refererer til bilenMin bilenTilPetter

4 Referanser i argumenter  Objekter/instanser som gies som argumenter kan endres i metoden, og forblir endret også for andre deler av programmet etterpå.  Datatyper som gies inn som argument endres kun innenfor klassen

5 Eksempel på referanser teller = 2 nyTeller = 3 teller = 2 int teller = 2; int nyTeller = leggTilEn(teller); //etter at metoden har kjørt er variabelen fremdeles 2 public int leggTilEn(int tall){ tall++; return tall; } Her sendes en datatype inn i metoden

6 Et eksempel til bil.farge = ”grønn”; Bil nyBil = skiftFarge(bil); public void skiftFarge(Bil bilen){ bilen.farge = ”rød”; } bil.farge = ”grønn” nyBil.farge = ”rød” bil.farge = ”rød” Her sendes en objekt/instans referanse inn i metoden

7 Null  Reservert ord  Hvis man setter en variabel lik null betyr det at den ikke referer til noe lengre.  public String ingenting = null;

8 This  Reservert ord  Kan brukes for å referere til seg selv  Kan brukes til å skille mellom argumentnavn og variabelnavn

9 Eksempel 2: public class Flaske{ private float volum; public void drikkFra(float volum){ this.volum = volum; }

10 Static  Betyr at variabelen eller metoden hører til klassen. Bil nyBil = new Bil(); nyBil.kjor(); Bil.hentAntallBiler();

11 Et eksempel public class Person{ public static int antall = 0; public static void antallPersoner(){ return antall; } }

12 public class Garasje{ private Bil parkertBil; public Garasje(){ parkertBil = null; } public void kjorInnBil(Bil nyBil){ parkertBil = nyBil; } public Bil kjorUtBil(){ Bil paaVeiUt = parkertBil; parkertBil = null; return paaVeiUt; }

13 public class Bil{ public Garasje bilensGarasje; public String bilmerke; public int antallHjul; public static int antallBiler = 0; public Bil(String bilmerke, int nyttAntallHjul){ this.bilmerke = bilmerke; antallHjul = nyttAntallHjul; antallBiler++; } public void parker(Garasje nermesteGarasje){ nermesteGarasje.kjorInnBil(this); bilensGarasje = nermesteGarasje; }

14 public static void main(String[] args){ //Dette er det samme som å lage en ny instans i BlueJ Bil minBil = new Bil("Toyota",4); //Siden dette er en ny fin bil trenger den garasje Garasje nybygdGarasje= new Garasje(); //Nå er det på tide å sette bilen inn i garasjen minBil.parker(nybygdGarasje); }

15 Flere løkker  for(initialiering;test;økning av tellevariabel)  for(int i=0;i<10;i++){ her kommer koden }  do{ her kommer koden }while(test);


Laste ned ppt "Objekt, Instanser og referanser + litt til. Objekter  Instanser  En instans er et objekt av en bestemt klasse  Instanser blir laget ved å kalle klassens."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google