Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertNiklas Abrahamsen Endret for 9 år siden
1
Svein Brurås Høgskulen i Volda
2
På jakt etter redaksjonens interne tenkemåte… Aftenposten (innenriks, papir) Dagbladet (nyhetsavd, nett og papir) Dagsrevyen TV 2-nyhetene (Oslo-redaksjonen) Nettavisen
3
På innsiden i fem redaksjoner Hva er ”en god sak”? Hvorfor prioriteres noen saker, mens andre velges bort? Hvordan tenker redaksjonen når den lager sitt produkt? Hva er kvalitet i deres egne øyne?
4
Medier og journalistikk i endring Strukturendring: Papiravisene går tilbake, nye medier går frem. Publikum leser nyheter på pc, nettbrett og mobil. Her er annonseinntektene langt lavere, og det er heller ingen brukerbetaling.
5
Medier og journalistikk i endring Strukturendring: Papiravisene går tilbake, nye medier går frem. Publikum leser nyheter på pc, nettbrett og mobil. Her annonseinntektene langt lavere, og det er heller ingen brukerbetaling. Inntektene svikter Innsparing og effektivisering i mediehusene. Produksjonskravet øker. Har redaksjonen råd til å drive selvstendig undersøkende kvalitetsjournalistikk? Lettere for eksterne kilder og informatører å få gjennomslag.
6
Medier og journalistikk i endring Strukturendring: Papiravisene går tilbake, nye medier går frem. Publikum leser nyheter på pc, nettbrett og mobil. Her annonseinntektene langt lavere, og det er heller ingen brukerbetaling. Inntektene svikter Innsparing og effektivisering i mediehusene. Produksjonskravet øker. Har redaksjonen råd til å drive selvstendig undersøkende kvalitetsjournalistikk? Lettere for eksterne kilder og informatører å få gjennomslag. Sosiale medier overtar Særlig yngre mennesker opplever at de får nyhetene de trenger på sosiale medier. Det er en grense for hvor mye tid man kan bruke på medier
7
Medier og journalistikk i endring Strukturendring: Papiravisene går tilbake, nye medier går frem. Publikum leser nyheter på pc, nettbrett og mobil. Her annonseinntektene langt lavere, og det er heller ingen brukerbetaling. Inntektene svikter Innsparing og effektivisering i mediehusene. Produksjonskravet øker. Har redaksjonen råd til å drive selvstendig undersøkende kvalitetsjournalistikk? Lettere for eksterne kilder og informatører å få gjennomslag. Sosiale medier overtar Særlig yngre mennesker opplever at de får nyhetene de trenger på sosiale medier. Det er en grense for hvor mye tid man kan bruke på medier Alle kan publisere Skillet mellom sender og mottaker er svekket, men ikke forsvunnet. Dagens store mantra: Brukermedvirkning, brukergenerert innhold! Publikum kan etterprøve journalistikken, har selv adgang til kildene
8
Aftenposten 17.06.2011. Coversak i økonomi- delen. Noen funn - men først et case:
10
Det kom et tips fra OFG… «Matvarebransjen bruker ti ganger mer penger på å reklamere for usunn mat enn for sunn mat. Samtidig kjøper vi mindre frukt og grønnsaker.» • Adm.dir. Guttorm Rebnes, toppsjef i OFG • Markedsdirektør Jan Hammarstrøm i Bama (eier i OFG) • Avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet • Statssekretær Ragnhild Mathisen i Helsedepartementet. • Kommunikasjonssjef Bjørn Kløvstad i Coop (eier i OFG) • Kommunikasjonsrådgiver Kristina Kollerud i Ica Norge (eier i OFG) • Kommunikasjonsdirektør Robert Rønning i Nidar ….. hva særpreger kildetilfanget?
11
Aftenposten 17.06.2011. Coversak i økonomi- delen.
12
Hvorfor er dette ”en god sak”? Nærhet. Tett på folks hverdag. Det angår meg. Økonomisak, prioritert stoffområde God dokumentasjon. ”Hard facts”. Virker grundig, troverdig. Saken har et kritisk aspekt – mot makthavere. Narrativt potensial. Mulig å ”ta et grep”, som f eks en fortelling, fiks tittel, visuelt kreativt oppslag e.l. Eksklusivitet Kjapp å lage, effektiv produksjon.
13
”Den gode historie” Et individ, et ansikt, en skjebne Finn mennesket i saken Dramaturgi, spenning Faremos sang ved karpedammen
14
Format trumfer innhold Nyhetskriterier: Vesentlighet Identifikasjon Sensasjon Aktualitet Konflikt … skaper nyheter
15
Format trumfer innhold Nyhetskriterier: Vesentlighet Identifikasjon Sensasjon Aktualitet Konflikt … skaper nyheter Produksjons- vilkår Bearbeidelse - Det journalistene tilfører saken. - Formatering. - Malstyring - Mixen
16
Fellessaker og egensaker Når fellessaken dukker opp: Fellessaken har forrang. Intens konkurranse. Når saken ”breaker”, er mye likt i ulike medier. Men ganske snart skjer det ikke så mye nytt. Saken skal imidlertid holdes i live. Da ønsker redaksjonen egne vrier og vinklinger, egne eksklusive historier – og nyhetsterskelen senkes radikalt.
17
Generere brukeraktivitet En ”snakkis” har alltid vært en god sak. Overordnet mål i dag: Brukeraktivitet. Interaktivitet. Debatt i kommentarfeltet Livedekning m/leserinnspill og spørsmål, chat Nettprat - under en hendelse, i etterkant, eller om et tema i tiden Deling på sosiale medier Quiz Nye tips, ny info, nye kilder.
18
”Kvalitet” i journalistikk” •”Samfunnsoppgaven” •Informere, debattere, kritisere, overvåke •Vesentlighet Politisk kvalitet •Salgbarhet •Engasjerende, spennende, ”klikkbar” Økonomisk kvalitet •”Avsløringen”. •”Først ute”. Aktualitet. Eksklusivitet. •Integritet, uavhengighet. Profesjonell kvalitet
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.