Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

(c) SørgardKonkurransestrategi Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus Lars Sørgard Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "(c) SørgardKonkurransestrategi Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus Lars Sørgard Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget."— Utskrift av presentasjonen:

1 (c) SørgardKonkurransestrategi Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus Lars Sørgard Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget

2 (c) SørgardKonkurransestrategi Innelåsing – hva er lov? •Å gi selektive rabatter er helt lovlig –Bidrar til konkurranse, i det minste om noen kunder –Ingen forbud mot prisdiskriminering •Men lojalitetsrabatt kan forbys –Rabatt ut i fra i hvilken grad kunden i en gitt periode dekker sitt innkjøp ved kjøp fra rabattgiver •Avhenger av hvilken lojalitetsrabatt det er tale om

3 (c) SørgardKonkurransestrategi Ulike former for lojalitetsrabatter 1.Konsentrasjonsandelsbonus –Leverandørens andel av totalt kjøp i en periode –Hvis 100%, er det eksklusivitet 2.Volumrabatt –Størrelsen på kjøpet i en periode –Kan være progressiv eller kumulativ 3.Helkunderabatt –Flere produkter kobles sammen

4 (c) SørgardKonkurransestrategi Konkurransetilsynet: Tredelt analyse 1.Foreligger det dominans? –Mindre enn 25%: Saken avsluttes –Mer enn 60%: Videre analyse uansett 2.Skadelig begrensning av konkurransen? –Rabattgivende kunder stor andel av totalmarkedet? –Disse kundene viktige for rivalen? 3.Effektivitetsgevinster? –Rabatter avspeiler kostnadsbesparelser –Hvis ja, kan oppveie for evt. konkurransebegrensning

5 (c) SørgardKonkurransestrategi Hva er de mest kritisk til? •Volumrabatt som sådan synes relativt uproblematisk –Eks.: %-vis rabatt, der %-satsen lik for alle •Men er mer på vakt hvis rabatten er kumulativ eller progressiv •Kritisk til honorering av negative prestasjoner –Fravær av kjøp fra andre •NB! Reglene er under revisjon

6 (c) SørgardKonkurransestrategi Telenor Mobilbonus •Innført i 2001 for alle privatkunder for Telenor Mobil •Gratis innmelding •Startbonus 5000 poeng •Poeng for hver tjeneste en kjøper –12 poeng for hvert ringeminutt til Telenor kunde –12 poeng for hver tekstmelding •Kan bruke poeng på tjeneste –Redusere mobilregning –Ny mobiltelefon –….

7 (c) SørgardKonkurransestrategi Telenor Mobilbonus forts. •Progressive fordeler –Sølvmedlem: poeng i løpet av 6 mndr. –Gullmedlem: poeng i løpet av 6 mndr. •Smartcash i ferd med å bli introdusert –Mobilhandel •Utmelding –Taper NOK 100 •Konkurransetilsynets saksgang –Tok opp saken juni 2001 –Varslet inngrep januar 2002 –Endelig beslutning i juli 2002

8 (c) SørgardKonkurransestrategi Konkurransetilsynets analyse 1.Foreligger det dominans? –JA (Telenor Mobil mer enn 60% markedsandel) –Konkurransen er begrenset 2.Skadelig for konkurransen? –Opptatt av skiftekostnader •Tap på NOK 100 ved utmelding + praktiske anstrengelser •Sølv og gull er innelåsing •Fordel til Telenor Mobil – salg av mobiltelefoner

9 (c) SørgardKonkurransestrategi Konk.tilsynets analyse forts. 3.Effektivitetsgevinster? –Nye produkter oppnår tidligere kritisk masse –Mer effektiv markedsføring –Men det betyr at rivaler kanskje må reklamere enda mer •Vedtak: –Er i tvil; skadelig og effektivt –Setter strenge krav, men forbyr det ikke –http://www.konkurransetilsynet.no/internett/index.asp?strUrl= i&topEx pand=&subExpand=http://www.konkurransetilsynet.no/internett/index.asp?strUrl= i&topEx pand=&subExpand

10 (c) SørgardKonkurransestrategi Konkurransetilsynets krav 1.Telenor samle opplysninger for å sikre automatisk utbetaling ved utmelding 2.Alt betales tilbake ved utmelding 3.Bonuspoeng samme verdi i alternativ anvendelse 4.Bonuspoeng kan ikke brukes til å kjøpe telefon 5.Bonuspoeng skal ikke avhenge av hvem man ringer til 6.MEN: SØLV og GULL er fortsatt lov (effektiv markedsføring) •Telenors respons: Avviklet Mobilbonus


Laste ned ppt "(c) SørgardKonkurransestrategi Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus Lars Sørgard Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google