Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus"— Utskrift av presentasjonen:

1 Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus
Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus Lars Sørgard (c) Sørgard Konkurransestrategi

2 Innelåsing – hva er lov? Å gi selektive rabatter er helt lovlig
Bidrar til konkurranse, i det minste om noen kunder Ingen forbud mot prisdiskriminering Men lojalitetsrabatt kan forbys Rabatt ut i fra i hvilken grad kunden i en gitt periode dekker sitt innkjøp ved kjøp fra rabattgiver Avhenger av hvilken lojalitetsrabatt det er tale om (c) Sørgard Konkurransestrategi

3 Ulike former for lojalitetsrabatter
Konsentrasjonsandelsbonus Leverandørens andel av totalt kjøp i en periode Hvis 100%, er det eksklusivitet Volumrabatt Størrelsen på kjøpet i en periode Kan være progressiv eller kumulativ Helkunderabatt Flere produkter kobles sammen (c) Sørgard Konkurransestrategi

4 Konkurransetilsynet: Tredelt analyse
Foreligger det dominans? Mindre enn 25%: Saken avsluttes Mer enn 60%: Videre analyse uansett Skadelig begrensning av konkurransen? Rabattgivende kunder stor andel av totalmarkedet? Disse kundene viktige for rivalen? Effektivitetsgevinster? Rabatter avspeiler kostnadsbesparelser Hvis ja, kan oppveie for evt. konkurransebegrensning (c) Sørgard Konkurransestrategi

5 Hva er de mest kritisk til?
Volumrabatt som sådan synes relativt uproblematisk Eks.: %-vis rabatt, der %-satsen lik for alle Men er mer på vakt hvis rabatten er kumulativ eller progressiv Kritisk til honorering av negative prestasjoner Fravær av kjøp fra andre NB! Reglene er under revisjon (c) Sørgard Konkurransestrategi

6 Telenor Mobilbonus Innført i 2001 for alle privatkunder for Telenor Mobil Gratis innmelding Startbonus 5000 poeng Poeng for hver tjeneste en kjøper 12 poeng for hvert ringeminutt til Telenor kunde 12 poeng for hver tekstmelding Kan bruke poeng på tjeneste Redusere mobilregning Ny mobiltelefon …. (c) Sørgard Konkurransestrategi

7 Telenor Mobilbonus forts.
Progressive fordeler Sølvmedlem: poeng i løpet av 6 mndr. Gullmedlem: poeng i løpet av 6 mndr. Smartcash i ferd med å bli introdusert Mobilhandel Utmelding Taper NOK 100 Konkurransetilsynets saksgang Tok opp saken juni 2001 Varslet inngrep januar 2002 Endelig beslutning i juli 2002 (c) Sørgard Konkurransestrategi

8 Konkurransetilsynets analyse
Foreligger det dominans? JA (Telenor Mobil mer enn 60% markedsandel) Konkurransen er begrenset Skadelig for konkurransen? Opptatt av skiftekostnader Tap på NOK 100 ved utmelding + praktiske anstrengelser Sølv og gull er innelåsing Fordel til Telenor Mobil – salg av mobiltelefoner (c) Sørgard Konkurransestrategi

9 Konk.tilsynets analyse forts.
3. Effektivitetsgevinster? Nye produkter oppnår tidligere kritisk masse Mer effektiv markedsføring Men det betyr at rivaler kanskje må reklamere enda mer Vedtak: Er i tvil; skadelig og effektivt Setter strenge krav, men forbyr det ikke (c) Sørgard Konkurransestrategi

10 Konkurransetilsynets krav
Telenor samle opplysninger for å sikre automatisk utbetaling ved utmelding Alt betales tilbake ved utmelding Bonuspoeng samme verdi i alternativ anvendelse Bonuspoeng kan ikke brukes til å kjøpe telefon Bonuspoeng skal ikke avhenge av hvem man ringer til MEN: SØLV og GULL er fortsatt lov (effektiv markedsføring) Telenors respons: Avviklet Mobilbonus (c) Sørgard Konkurransestrategi


Laste ned ppt "Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google