Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

• Problemerkjennelse • Informasjonssøking • Vurdering av alternativer • Kjøpsbeslutning • Bedømming Kjøpsprosessen - forbrukermarkedet Vi vil bruke kjøp.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "• Problemerkjennelse • Informasjonssøking • Vurdering av alternativer • Kjøpsbeslutning • Bedømming Kjøpsprosessen - forbrukermarkedet Vi vil bruke kjøp."— Utskrift av presentasjonen:

1 • Problemerkjennelse • Informasjonssøking • Vurdering av alternativer • Kjøpsbeslutning • Bedømming Kjøpsprosessen - forbrukermarkedet Vi vil bruke kjøp av ny PC som eksempel

2 1. Problemerkjennelse 2. Informasjonssøking • Søker råd og tips • Personlige kilder - familie, venner medelever • Kommersielle kilder - reklame, samtaler med forhandlere • Nøytrale kilder - massemedier, testrapporter • Det oppstår et behov for noe nytt – i dette tilfellet PC

3 3. Vurdering av alternativer • Valgmuligheter • I dette eksempelet: Mac, HP, Lenovo 4. Kjøpsbeslutning • Erfaring • Hva har jeg hørt om? • Pris • Kontakter forhandleren • Hva kan hindre deg i å kjøpe det du har tenkt? - Informasjonen du får til slutt - Respons fra venner og familie - Noe uventet (dårlig omtale o.l)

4 5. Bedømming • Etterkjøpskvaler • Gratis markedsføring

5 Trinnene fra du får vite om noe nytt, til du aksepterer/ adopterer det. Hva er forskjellen på kjøpsprosessen og adopsjonsprosessen? • Oppmerksomhet • Interesse • Vurdering • Prøve • Adopsjon Adopsjonsprosessen

6 Å bli introdusert for et nytt produkt  Adopsjonsprosess fører ikke alltid til kjøp  Aksept på markedet  Eksempel: Pepsi Twist  Nådde aldri adopsjonsnivået

7 1. Oppmerksomhet • Informasjon • Markedsføring av det nye produktet 2. Interesse • Følger med på reklamer/annonser • Søker 3. Vurdering • Nåløye • Produsenten må tilby mer

8 4. Prøve • En forutsetning • I noen tilfeller – kjøp • Avgjørende trinn 5. Adopsjon • Ikke garantert • Faste brukere

9 Muntlige oppgaver • Hva er forskjellen på kjøpsprosessen og adopsjonsprosessen? • Kjenner dere til noen produkter som aldri ble adoptert/akseptert på markedet?


Laste ned ppt "• Problemerkjennelse • Informasjonssøking • Vurdering av alternativer • Kjøpsbeslutning • Bedømming Kjøpsprosessen - forbrukermarkedet Vi vil bruke kjøp."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google