Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Kjøpsprosessen - forbrukermarkedet
Problemerkjennelse Informasjonssøking Vurdering av alternativer Kjøpsbeslutning Bedømming Vi vil bruke kjøp av ny PC som eksempel
2
1. Problemerkjennelse 2. Informasjonssøking
Det oppstår et behov for noe nytt – i dette tilfellet PC 2. Informasjonssøking Søker råd og tips Personlige kilder - familie, venner medelever Kommersielle kilder - reklame, samtaler med forhandlere Nøytrale kilder - massemedier, testrapporter
3
3. Vurdering av alternativer
Valgmuligheter I dette eksempelet: Mac, HP, Lenovo 4. Kjøpsbeslutning Erfaring Hva har jeg hørt om? Pris Kontakter forhandleren Hva kan hindre deg i å kjøpe det du har tenkt? - Informasjonen du får til slutt - Respons fra venner og familie - Noe uventet (dårlig omtale o.l)
4
5. Bedømming Etterkjøpskvaler Gratis markedsføring
5
Hva er forskjellen på kjøpsprosessen og adopsjonsprosessen?
Trinnene fra du får vite om noe nytt, til du aksepterer/ adopterer det. Hva er forskjellen på kjøpsprosessen og adopsjonsprosessen? Oppmerksomhet Interesse Vurdering Prøve Adopsjon
6
Å bli introdusert for et nytt produkt
Adopsjonsprosess fører ikke alltid til kjøp Aksept på markedet Eksempel: Pepsi Twist Nådde aldri adopsjonsnivået
7
1. Oppmerksomhet 2. Interesse 3. Vurdering Informasjon
Markedsføring av det nye produktet 2. Interesse Følger med på reklamer/annonser Søker 3. Vurdering Nåløye Produsenten må tilby mer
8
4. Prøve 5. Adopsjon En forutsetning I noen tilfeller – kjøp
Avgjørende trinn 5. Adopsjon Ikke garantert Faste brukere
9
Muntlige oppgaver Hva er forskjellen på kjøpsprosessen og adopsjonsprosessen? Kjenner dere til noen produkter som aldri ble adoptert/akseptert på markedet?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.