Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Praksisnær opplæring på Bygg- og anleggsteknikk Et samarbeidsprosjekt mellom fellesfaglærere og yrkesfaglærere på BA ved Olav Duun videregående skole.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Praksisnær opplæring på Bygg- og anleggsteknikk Et samarbeidsprosjekt mellom fellesfaglærere og yrkesfaglærere på BA ved Olav Duun videregående skole."— Utskrift av presentasjonen:

1 Praksisnær opplæring på Bygg- og anleggsteknikk Et samarbeidsprosjekt mellom fellesfaglærere og yrkesfaglærere på BA ved Olav Duun videregående skole

2 Team BA Olav Duun VGS

3 Teamet består i år av:  1 klasse VG1 Bygg- og anleggsteknikk  2 klasser VG2 Byggteknikk  5 Programfaglærere  3 fellesfaglærere ◦ Norsk ◦ Engelsk ◦ Matematikk  2 Elevassistenter

4 OG ALLE I TEAMET HAR FELLES ARBEIDSROM OG PAUSEROM

5

6 Tverrfaglige prosjektuker:  Siste året har vi hatt følgende prosjektuker: ◦ Oppstartuka ◦ HMS-uka ◦ Prosjekt til fordypning VG1 ◦ Prosjekt til fordypning VG2 ◦ Pepperkakehus konkurranse ◦ Tverrfaglig tentamen VG1

7 Oppstartsuka: BLI KJENT- BLI FLINK

8 BLI KJENT- BLI FLINK Oppstartsuka:  Oppgaven: Bygge leikehusBygge leikehus  Grupper på tvers av klasser og år  Vg2 tegnet og planla mens VG1 fikk nødvendig sikkerhetsopplæring  VG2 har veileder- og byggelederansvar Artikkel i Namdalsavisa Artikkel i Namdalsavisa

9 BLI KJENT- BLI FLINK Oppstartsuka:  Engelsk i prosjektet  Andre fellesfag  Programfagene  Kompetansemål  Matematikk i prosjektet  Norsk i prosjektet Artikkel i Namdalsavisa

10 How to build a house Oppstartprosjektet: ◦ Lærer har vært tilstede i mye av prosessen ◦ La vekt på innlæring av ord for verktøy før og under det praktiske arbeidet ◦ Etterarbeid: Beskriv trinn for trinn hvordan du bygger et hus. ◦ Støtte i ei skisse med faguttrykk på norsk og engelsk ◦ Alle har noe å skrive om, lærer vet hva de har å skrive om ◦ Forklare arbeidsprosessen muntlig, stikkord fra egen tekst

11 BLI KJENT- BLI FLINK Oppstartsuka:

12

13 Prosjekt til fordypning VG1 og VG2 • Alle elvene utplasseres i bedrift med bakgrunn i det yrket den enkelte elev ønsker å fordype seg i •VG2 Uke 43 og 44. VG1 uke 46. I skoleåret hadde vi samarbeid med ca. 50 ulike bedrifter. •Elevene får informasjon fra opplæringskontoret, skriver søknad og tar kontakt med aktuelle bedrifter. •Yrkesfaglærene og fellesfaglærerne følger opp elevene i bedriften. •Elevene rapporterer og dokumenterer etter endt utplassering

14 Praktisk norsk Praksisnær opplæring i faget norsk betyr blant annet at yrkesfaglærere og norsklærere samarbeider om dokumentasjonsarbeid. Bildet viser elevene i gang med å dokumentere egen kompetanse i digital lærebok. PhotostoryPhotostory

15 Praksisperiode og engelsk  Praksisperiode VG1: ◦ Undervisningsopplegg Roleplay Undervisningsopplegg Roleplay  Praksisperiode VG2: ◦ Prepare a presentation of the firm you are going to work with. You should say something about  the firm  how you were introduced to the firm? Security?  work operations  photos will be a good support to your presentation

16 Mattelærer bruker forberedelsestid på å besøke elevene på arbeidsplassen på leiting etter oppgaver å jobbe videre med i klasserommet. Det er trivelig å treffe elevene på en annen arena, og det er mye matematikk-relevant å finne på en byggeplass.  Her er det et verneverdig pumpehus som skal restaureres. Praktisk matematikk

17 Måling og beregning  En elev får i oppdrag å måle opp alle yttervegger, dør og vindu.  Det er begripelig hvorfor vi skal vurdere målenøyaktighet og om resultatet kan stemme.  Målene skrives opp på det vi har for hånden og tas med tilbake til skolen.

18 Her har vi materiale til neste matematikktime. Hvor mange m2 bordkledning trenges det? Hvordan skal de fordeles på hver vegg til tømmermannskledning? Hva koster det? Vi må huske å regne med 10 % svinn osv. Elevene forstår hva vi snakker om, de synes det er relevant, og det er en stolt ung mann som har notert målene på planken. Læreboka ligger i skapet, og vi har laget oppgaver selv.

19 Temaarbeid om måleusikkerhet. Oppdrag: Oppdrag: Mål ulike avstander med forskjellige måleinstrumenter. Vurder hvilket instrument som er mest anvendelig til hvilken avstand. Diskuter og legg fram. Dette danner grunnlag for mer avanserte beregninger og problemstillinger seinere i skoleåret. Tilbakemeldinger fra elevene: Konkret, relevant og ikke for omfattende.

20 Pepperkake verksted • Klassevis konkurranse om å tegne konstruere og bygge et pepperkakehus. • Yrkesfaglærene og fellesfaglærerne følger opp elevene i prosessen Bygget teknobygget som pepperkakehus

21 Andre eksempler  Innslag i Midtnytt Innslag i Midtnytt  Prosjektrapport NTNU Prosjektrapport NTNU  Undervisningsopplegg overflatebehandling Undervisningsopplegg overflatebehandling  Scaffolding Scaffolding  Salgsbrev lekehus Salgsbrev lekehus  Rapport VG2 Rapport VG2  Film fra utplassering Film fra utplassering


Laste ned ppt "Praksisnær opplæring på Bygg- og anleggsteknikk Et samarbeidsprosjekt mellom fellesfaglærere og yrkesfaglærere på BA ved Olav Duun videregående skole."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google