Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Norsk eksport av laks til Japan: Et marked i endring - ”Et kulturmøte” Morten H. Abrahamsen, Ph.D. Førsteamanuensis, Institutt for Markedsføring.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Norsk eksport av laks til Japan: Et marked i endring - ”Et kulturmøte” Morten H. Abrahamsen, Ph.D. Førsteamanuensis, Institutt for Markedsføring."— Utskrift av presentasjonen:

1 Norsk eksport av laks til Japan: Et marked i endring - ”Et kulturmøte” Morten H. Abrahamsen, Ph.D. Førsteamanuensis, Institutt for Markedsføring

2 Litt om meg… • Førsteamanuensis på BI • Siviløkonom MSc • PhD i industriell markedsføring fra Manchester Business School • Forsker på relasjoner og nettverk i sjømatnæringen – Norsk laks i Japan – Sild og makrell i Russland, Tyskland, Polen og Japan

3

4

5 Tsukiji år 2012

6 Tsukiji år 1700

7 Tsukiji Layout

8

9 Tsukiji – noen nøkkeltall • Regnes som verdens største fiskemarked • 450 fiske-/sjømatslag omsettes daglig • Håndterer 15% av Japans totale behov for fersk og frossen fisk • mennesker arbeider på Tsukiji • 7 autoriserte primær-grossister (98 totalt i Japan) • 900 sekundær-grossister (3800 i Japan) • kjøpere (tradere, kjøpere, detaljister, restauranter, konsumenter) – Bestor (2004)

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32 Hvorfor denne organiseringen? • Markedet omstrukturert på 50-tallet • Tradisjonelt opptatt av kvalitet og ferskhet • Japanerne spiser mange små retter - eks. sushi • Små leiligheter – ikke kjøleskap • Kvinner hjemme – god tid til å handle • Mange små butikker (5 største har kun 20% markedsandel)

33 Hvordan havner fisken dit? Exporter Japanese importer/trader Freight Wholesaler at fishmarket Second wholesaler/ distributor Processor Retail Restaurant

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47 Hva skjer nå? • Etablert struktur sees på som tungvint – Hindrer sporbarhet – Mange mellomledd øker kostnadene • Vestlige spisevaner • Flere kvinner i arbeid • Kjedekonsentrasjon og maktforskyvning

48 Nye distribusjonsformer Exporter Japanese importer/ wholesaler/ processor processor Airline Processor Retail Restaurant Storage

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62 Dette medfører • Press på mellomledd fra to kanter • Tsukiji vurderer (fremdeles) å flytte • Ulike distribusjonsnettverk medfører ulik markedsadgang • Hvor endringsvillig er markedet egentlig? • Markedet gjenspeiler kulturen!

63

64 Et kulturmøte • ”Tungvint system” • ”Vi ser etter mer profitable markeder” • ”Mønster etter vestlig distribusjon” • ”Dere forstår ikke den japanske kulturen” • ”Dere er illojale” • ”Effektivt for japanske forhold”

65

66 Vil du vite mer?

67

68 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Norsk eksport av laks til Japan: Et marked i endring - ”Et kulturmøte” Morten H. Abrahamsen, Ph.D. Førsteamanuensis, Institutt for Markedsføring."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google