Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvilken mulighet har vi til å påvirke markedet? Ved informasjonsleder NFF, Harald Nyquist Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvilken mulighet har vi til å påvirke markedet? Ved informasjonsleder NFF, Harald Nyquist Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvilken mulighet har vi til å påvirke markedet? Ved informasjonsleder NFF, Harald Nyquist Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

2 Hva er feil med markedet? • Er det heller for mange fysioterapeuter? • Er problemet at myndighetene ikke stopper kvakksalverne? • Er fysioterapeuten for dårlig kvalifisert? • …eller tenker fysioterapeuten for lite lammelår? Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

3

4 Markedsføring • Svært korte budskap • Svært tydelige budskap • Som regel veldig enkle budskap • Pris og kvalitet er sentralt • Budskap på betalt sted (avis, radio, folder) Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

5 Kan fysioterapi markedsføres slik som lammelår? Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

6

7 Hvordan fungerer dette mot… • Leger og annet helsepersonell • Politikere og forvaltning • Skole og forskningsmiljøer …og publikum? Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

8 Publikum • Opptatt av kort og grei informasjon • Vet gjerne lite om helsefag • Har tillit til hvite frakker • Kan betale – men ikke til enhver pris • Stoler på fysioterapeuten Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

9 Ditt unike tilbud • Unique Selling Points – hva gjør ditt tilbud unikt? • Hvorfor skal markedet velge deg og dine tjenester (pris/kvalitet)? • Hva sier dine referanser? • Hva oppnår brukerne hos deg? Beskjedenhet er ikke nødvendigvis en fordel Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

10 Dine sjekkpunkter • Hva er ditt marked, hva er dine USP (ref tidl. foil)? Publikum: • Markedsføring (Hva gjør NFF, hva gjør du?) • Internett og e-post • Medieomtale • Bedriftsbesøk, åpen dag, seminarer… Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

11 Hvorfor bør fysioterapeuter sørge for medieomtale? Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

12 Medienes rolle We need not be theologians to see that we have shifted responsibility for making the world interesting from God to newspapermen – Daniel Boorstin, 1961 Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

13 Hva blir til nyheter? •Aktuelt – akkurat nå •Vesentlig for publikum •Nær publikum ”all news is local” •Sensasjon •Konflikt •Elitepersoner Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

14 Walter Lippmann: ”But since all the immediate realities lie outside the direct experience both of the reporter, and of the special public by which most newspapers are supported, they have normally to wait for a signal in the shape of an overt act.” Av dette kan vi altså forstå at hvis du vil si noe gjennom mediene må du vise mediene til en ”åpenlys handling”. Du kan sitte og mene det du vil i år etter år, men først når du handler har mediene et utgangspunkt for en nyhetssak. Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

15 Et case: Nytt basseng Du er fysioterapeut og frustrert over at brukerne dine ikke har tilgang på et basseng. Hva gjør du for å få omtale i avisen? Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

16

17 Medienes rolle If we assume that news and truth are two words for the same thing, we shall arrive nowhere – Walter Lippmann, 1922 Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

18 Psykologiske sider • Å tørre å påstå noe – å tro på seg selv • Å frykte andre fremfor å våge selv • Markedsføring er desperasjon? • Markedsføring bekrefter våre valg Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

19 Dine muligheter •Rapporter med konklusjoner •Statistikker •Målsettinger som nås •Kåringer •Korrespondanse •Overraskende løsninger •Aktuelle kommentarer Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

20 Garantert omtale …over tid •Du gir begrunnete kommenterer til aktuelle helsepolitiske vedtak på din nettside •Du sender slike kommentarer på e-post til dine kontakter (også presse) •Du sender kommentarene som leserinnlegg Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

21 Gjør journalistens jobb •Skriv en sak/notat med en god tittel •Ikke somle – en nyhet må være fersk •Skriv relativt kort •Tilby foto eller fotomulighet Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

22 Publikum elsker fysioterapeuten •Fysioterapeuter er best til å redusere sykefraværet •Ni av ti som har fått behandling anbefaler fysioterapi •93 prosent er fornøyd med fysioterapeutens serviceinnstilling •86 prosent ble bedre eller plagen forsvant etter behandling hos fysioterapeut (MMI 2004) Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

23 Komme i gang.. •Du er en ressursperson – finn ut hvor •Ikke gjør alt til påvirkningsoppgaver, noen ganger er eks. ressurs- og datamangel problemet •Diskuter med kollegaer, finn støtte og motivasjon •Sett realistiske mål Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

24 NFFs infobudsj. 2006 Foreslåtte tiltak: - Samfunnsøkonomisk regnestykke ved eksternt byrå - Markedsføring av www.fysioterapi.net - Trykksaker og web Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005


Laste ned ppt "Hvilken mulighet har vi til å påvirke markedet? Ved informasjonsleder NFF, Harald Nyquist Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google