Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Oppstart tema Meine Familie Det siste kvarteret av en time der vi hadde avslutta et arbeid med farger, starta vi med å lage et tankekart på norsk sammen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Oppstart tema Meine Familie Det siste kvarteret av en time der vi hadde avslutta et arbeid med farger, starta vi med å lage et tankekart på norsk sammen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Oppstart tema Meine Familie Det siste kvarteret av en time der vi hadde avslutta et arbeid med farger, starta vi med å lage et tankekart på norsk sammen på tavla der temaet var die Familie. Se bilde til høgre. Vi avsluttet timen med å høre på sangen Meine Familie av Peter One: xik1xPqUUA xik1xPqUUA Elevene fikk spørsmål om de kjente igjen noen ord fra sangen Timeforbruk: jeg antydet ca. 8 timer på dette opplegget.

2 Meine Familie Lekse til tirsdag 5.oktober: Se på bildet til venstre og velg ut 5 ord. Finn ut hva disse ordene heter på tysk Skriv dem ned under bildet til venstre

3 Meine Familie 1.und 2.Stunde Elevene hadde til saman funnet følgende ord: Die Mutter Der Vater Die Oma /die Groβmutter Der Opa /der Groβvater Der Bruder Die Schwester Die Tante Der Onkel Die Geschwister Das Andergeschwisterkind Der Pate Die Patin Der Neffe Die Kusine Die Nichte Der Vetter Die Eltern

4 Meine Familie 1.und 2.Stunde Vi øvde i kor på uttale av de vanligste familieorda. Deretter skrev lærer opp på tavla: – Wie heisst deine Mutter? Meine Mutter heisst… – Wie heisst dein Vater? Mein Vater heisst.. – Wie heisst deine Schwester? Meine Schwester heisst… – Wie heisst dein Bruder? Mein Bruder heisst… Vi øvde i kor på disse spørsmålene, og lærer spurte så om elevene kunne tenke seg hvorfor det het meine Mutter og mein Vater o.s.v. Elevene foreslo at det skyldtes at ordene var av ulikt kjønn. Vi kom også kort inn på hva slags ord dette var, nemlig substantiv. Elevene gikk så rundt i rommet og stilte hverande og lærer spørsmålene på tavla Elevene fikk så utdelt arket til høyre. Henta fra: line/german/sect07/index.htm De skrev så på navn på familiemedlemmene ut fra egen familie og stilte på nytt spørsmåla på tavla til hverandre mens de gikk rundt i rommet. line/german/sect07/index.htm

5 Meine Familie 1.und 2.Stunde Elevene fikk i lekse å fylle ut med tekst og tegninger/ bilder på et kopiark av Mein Stammbaum fra læreverket Wir starten, se under. En av elevene hadde allerede laget sin egen stamtavle hjemme, se bilde til høyre

6 Meine Familie 3.und 4.Stunde Elevene viste fram hvert sitt Stammbaum som de hadde i lekse å lage. Deretter gikk de rundt i rommet og spurte hverandre: (repetisjon) – Wie heisst deine Mutter? Meine Mutter heisst… – Wie heisst dein Vater? Mein Vater heisst.. – Wie heisst deine Schwester? Meine Schwester heisst… – Wie heisst dein Bruder? Mein Bruder heisst… De repeterte også følgende spørsmål fra tidligere timer: – Wie alt bist du? – Wie alt ist dein Bruder? – Wie alt ist deine Schwester? o.s.v. – Dersom det ble tall over 13, spurte de lærer og gjentok tallene etter han. Siste del av dobbeltimen ble utført slik: – Sang: Bruder Jakob og Liebe Mutter, Liebe Vater o.s.v. – Fargebingo (repetisjon) hvor elevene ledet bingoen etter tur. – Shocktalk. Elevene får oppgitt ett ord og skal snakke ut fra det i sekund, f.eks. ich, elf, wohne – Aktiviteter og konkurranser med tall fra 0-13 – Lagkonkurranse (flashcards)med navn på klær (repetisjon) Her vil jeg sette inn eksempel på elevenes Stammbäume.

7 Meine Familie 5.und 6.Stunde Elevene skal lage en digital fortelling med tema Meine fiktive Familie hvor jeg forklarer hva ordet fiktiv betyr. Starte med å finne bilder av tenkte familiemedlemmer ved å søke på Google og ckrCC/index.php med søkeord som Mutter, Vater, Opa o.s.v., evt.også bruke norske og engelske søkeord. ckrCC/index.php Når elevene har bygd opp sin egen fiktive familie, skal de lage en enkel digital historiefortelling om denne familien ved legge inn bildene i Windows Movie Maker,lage tekst til bildene og snakke inn denne teksten via lydopptaks- programmet Audacity eller MP3My MP3 Ved å arbeide med denne oppgaven vil de få aktivisert ordforråd med temaet familie, alder, bosted og evt. yrker.

8 Meine Familie 7.und 8.Stunde Videre arbeid med å redigere bilder og lyd og lage gode overganger i den digitale fortellinga. Spille av fortellinga for hverandre i den 8.timen


Laste ned ppt "Oppstart tema Meine Familie Det siste kvarteret av en time der vi hadde avslutta et arbeid med farger, starta vi med å lage et tankekart på norsk sammen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google