Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Klubbkveld O-ungdom 10. januar 2006. 2 Treningsprogram mot påske •Mandag & Fredag: for alle •Tirsdag: Løpskarussel (distansetrening) / Gate-O-løp •4.feb:

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Klubbkveld O-ungdom 10. januar 2006. 2 Treningsprogram mot påske •Mandag & Fredag: for alle •Tirsdag: Løpskarussel (distansetrening) / Gate-O-løp •4.feb:"— Utskrift av presentasjonen:

1 Klubbkveld O-ungdom 10. januar 2006

2 2 Treningsprogram mot påske •Mandag & Fredag: for alle •Tirsdag: Løpskarussel (distansetrening) / Gate-O-løp •4.feb: Testløype på Fløien • feb: Varegghytten, Kvamskogen •Natt-cup: 11.jan, 8.feb & 9.mars •Lørdagstreningene til Fana IL

3 3 stopp

4 4 Prioriterte Stafettkonkurranser •Jukola (7 etp. stafett) senior ( juni-06) Påmelding: 1.mars •TioMila 29.april / Treningsleir i Østfold (april-06) Påmelding: 31.mars Jukola interesse krever deltaking på Nattcup i Bergen.

5 5 •O-festivalen (25. juni-06) •Norwegian spring (8. april-06)

6 6 •Norwegian spring og O-festivalen: –Vanlig H/D 13-16, H/D 17 •Tiomila:Ungdomar DH-16 GafflingBanlängdLöptid 1Ja4590 – 4690 m25 min1: Nej3190 m30 min1: Ja4590 – 4690 m25 min1: Nej4700 m35 min1: Varje ungdomslag ska innehålla minst två flickor och får därutöver innehålla max två löpare från klasserna DH-16, varav max en H16. Sträcka 3 är reserverad för flickor.

7 7 Jukola 1.10,8 – 10,9 kmskymning70 min 2.10,6 – 10,8 kmskymning/natt73 min 3.12,4 – 12,6 kmnatt/gryning82 min 4.7,8 – 7,9 kmgryning49 min 5.7,8 – 7,9 kmdagsljus47 min 6.9,4 – 9,5 kmdagsljus57 min 7.14,3 – 14,4 kmdagsljus85 min •Tävlande födda får delta på sträckorna 4, 5 och 6.

8 8 Uttak til stafettlag •Uttakningskriterier: Uttaksløp + skjønn •Forhåndsuttak •Følgende kan legges til grunn for skjønn: –Tidligere prestasjoner, særlig i stafetter –Tidligere prestasjoner i individuelle løp –Spesiell egnethet på enkelte etapper –Deltakelse på trening. Ved likhet går ivrig løper foran en som ikke stiller på trening såfremt vedkommende bor innenfor rimelig reiseavstand. –Ung løper går foran ’gammel’ i seniorstafetter ved likhet. (I visse stafetter kan UK bestemme å bruke ungdomsprofil.)

9 9 Uttaksløp •Til Tio og NS (Halden): – mars: Nordjysk 2-dagers –Kanskje: 18.mars, 1.april: Fana IL-trening •Til Jukola og O-festivalen: –Tio-mila og NS –6. mai: KM stafett

10 10 ? •Er DU en O-løper –Hvis ikke, vil vi du skal bli en! •ER du en O-løper –Fint. Da er det lett å få deg med på trening osv. •Er du en O-LØPER –Med stjernestatus? ?

11 11 stopp

12 12 Å lese kart i fart: Nivå ”P” på Nivåstigen •Må kunnes for å få flyt på o-løpene •Innøves best på lettløpt, flatt underlag •Innøves under gate-o-løpene (forbudt å gå/stå) •Kan innøves ved rolig langkjøring

13 13 Hvordan virker trening? •Belastning (=Treningsmengde) •Restitusjon (=Hvile) •Kompensasjon (=Bedre form) •Prestasjon (Nedbryting / Oppbygging)

14 14

15 15

16 16 Belastning treningsmengde = treningsintensitet x treningstid •Lav •Moderat •Høy •Svært høy •Maksimal

17 17

18 18

19 19 Restitusjon •Tiltak før trening/konkurranse –Spise og drikke riktig •Tiltak under trening/konkurranse –Pauser, nedjogging, tøying •Tiltak etter trening/konkurranse –Drikke –Spise: Vanlig kost eller karbohydratrik kost –Aktivitet med lav intensitet –Avspenning (søvn)

20 20

21 21

22 22 stopp

23 23 Spørsmål til Jørgen Rostrup •I kortere perioder (jul/påske/sommer) når det er treningsfri i klubben er det vanskelig å legge til rette for trening med kart. Hvordan gjennomfører du en solo- treningsøkt med god o-teknisk relevans? •Hva er dine beste egenskaper og hvordan har du trent for å perfeksjonere disse? •Hvordan tar du ut veivalg? Hvordan trene på dette? •Hvilke tre o-tekniske metoder regner du som viktigst for en åring i Danmark eller Østnorge (Nivåstigen f.eks. kompasskurs, karthusk, lese kart i fart, osv.)

24 24 Utholdenhetstrening •Kontinuerlig –Langkjøring –Hurtig langkjøring •Intervall –Naturlig intervalltrening –Fartslek –Lang intervalltrening –Pyramideintervall –Kort intervalltrening

25 25 Har dere lyst til å bli bedre?

26 26 Balanse i treningstype •God teknikk? –På tide å øke farten; Mer fysisk trening •God form, men bommer ofte? –Mer trening med kart •Stor fart og bommer lite? –Uslåelig? På tide å øke farten; Mer fysisk trening Uansett: •Er du i god fysisk form, blir det lettere og gøyere å løpe orientering!

27 27 Hva har vi i Varegg? •Terminliste/aktivitetsliste for trening og løp •3-5 aktiviteter per uke •Tilrettelagt trening med kart (Teknisk trening)

28 28 Hva kreves for å bli best? •NOFs ”utviklingstrappe”: –Utholdenhet –O-teknikk –Løpeteknikk … i større doser etter hvert som man blir eldre

29 29 Den gode sirkel Sosialt samhold Fysisk trening Teknisk trening Konkurranse

30 30 Fysisk trening 13-15år •Allsidighet: Flere idretter (terrengløp, ski) •Lære hvordan trene riktig •Lære å føre treningsdagbok •Løpstester •Løpeteknikk •5-6 treningsøkter per uke

31 31 Fysisk trening 15-17år –Tilleggsaktiviteter (terrengløp, ski) –Lære å trene ”riktig” –Trene kondis regelmessig –Legge treningsplaner selv –Løpstester –Løpeteknikk –5-6 treningsøkter per uke

32 32 Varegg har plass til alle! •Du vil kanskje ikke trene mer orientering enn du gjør i dag? –OK! Du er velkommen på fellestrening og o- løp! •Du er helfrelst på O, og ønsker å ”heve deg” ? –OK! Varegg tilbyr spesialoppfølging

33 33 Personlig trener •Finner ut hva det er viktig å trene på •Lager treningsprogram •Følger med i treningsdagboken •Følger med på din o-tekniske utvikling –Går gjennom løypevalg etter utvalgte o-løp –Gir hjelp på o-tekniske treninger •”Skygging” •Råd om valg av o-teknisk øvelse •Gir hjelp og motivasjon til å følge treningsprogrammet.

34 34 Treningsprogrammet ditt: •Skal gi deg lyst til å trene i ferier •Inneholder kanskje en ekstra treningsdag i uken •Vil lære deg å trene (treningslære)


Laste ned ppt "Klubbkveld O-ungdom 10. januar 2006. 2 Treningsprogram mot påske •Mandag & Fredag: for alle •Tirsdag: Løpskarussel (distansetrening) / Gate-O-løp •4.feb:"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google