Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MEKANISK LEKE 5.-7. TRINN • Velkommen! • Forventninger og læringsmål Elisabeth Erle Borg, aktivitetsleder Newton-rom, Vitensenteret i Nord-Trøndelag Tips.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MEKANISK LEKE 5.-7. TRINN • Velkommen! • Forventninger og læringsmål Elisabeth Erle Borg, aktivitetsleder Newton-rom, Vitensenteret i Nord-Trøndelag Tips."— Utskrift av presentasjonen:

1 MEKANISK LEKE 5.-7. TRINN • Velkommen! • Forventninger og læringsmål Elisabeth Erle Borg, aktivitetsleder Newton-rom, Vitensenteret i Nord-Trøndelag Tips og bilder Runar Baune, Naturfagsenteret TIDSPLAN 0900-0915 velkommen 0915-0945 teori 0945-1100 musefellebil 1100-1130 lunch 1130-1300 brannbil med kran 1300-1330 rydding og avslutning

2 Mekanikk, …hva er det? Energi,…hva er det? • Hva er energi? Når brukes det og av hvem? • Energi (bevegelsesenergi og stillingsenergi) • Mekanikk Elisabeth Erle Borg, aktivitetsleder Newton-rom, Vitensenteret i Nord-Trøndelag Tips og bilder Runar Baune, Naturfagsenteret

3 Musefellebil Elisabeth Erle Borg, aktivitetsleder Newton-rom, Vitensenteret i Nord-Trøndelag Tips og bilder Runar Baune, Naturfagsenteret http://www.regnmakerne.no/Startside/l arerrommet/Regnmakeraktivitetene/Re gnmakeraktivitet-2/Musefellebil/ Hvordan lage musefellebil?

4 Energi og friksjon • Energi er evnen til å utføre arbeid eller det som får noe til å skje. • Sparker du en fotball bortover gresset, får den bevegelsesenergi. Ligger den i ro på gresset har den stillingsenergi. • Bevegelsesenergi eller stillingsenergi følger loven om energibevaring. Den totale energien er alltid den samme. • En verden med og uten friksjon. • Friksjonen omdanner energi til varmeenergi, som stjeler energi fra bevegelsen og forårsaker at bilen til sist stanser opp. • I designet av en bil med musefellemotor er det to variabler som bestemmer den totale prestasjonen: friksjon og energi. Friksjon er det som bremser og stanser bilen, fjærenergi er det som får bilen til å bevege seg. • Start bygging, fram med tegninger! Elisabeth Erle Borg, aktivitetsleder Newton-rom, Vitensenteret i Nord-Trøndelag Tips og bilder Runar Baune, Naturfagsenteret

5 Hver dag. Hele dagen. Alltid • Se deg rundt i rommet du sitter. Kan du finne noe av plast? • Se for deg morgenen hjemme. Omgås du av plast? • Vekkerklokken, CD dusj, fleecegenseren, joggesko, vannkoker, kaffetrakter, youghurt, brødposen, påleggsembalasjen. • Er du avhengig av plast? • Kan du foreslå et alternativt materiale som kunne vært brukt istedenfor plast? Mer miljøvennlig og samtidig billig? Elisabeth Erle Borg, aktivitetsleder Newton-rom, Vitensenteret i Nord-Trøndelag Tips og bilder Runar Baune, Naturfagsenteret

6 FAKTARUTER MODERNE BILER • består av 1700 deler av plast • ca 1/3 av delene er av plast PLASTFLASKER KONTRA GLASSFLASKER (målt i vekt) • for glassflasker: 43 % emballasje 57 % produkt • for plastflasker: 7 % emballasje 93 % produkt • Dette betyr at skulle du frakte brus på plastflasker som fyller en lastebil, trenger du nesten to lastebiler for å frakte samme brusmengde på glassflasker. Hva ville dette bety for veitrafikken, miljø, pris? ATLE SKÅRDAL og alpinistene • har resirkulerte plastfiber fra innerst til ytterst i sin bekledning, foruten støvler, hjelm, ski og staver i plast. 50 FLASKER BLIR ÉN GENSER • Det populære fleecestoffet som brukes i alle tenkelige plagg. Råstoffet hentes fra engangsemballasje som vann-, saft- og klare vaskemiddelflasker. Det går med 50 litersflasker til produksjon av en fleecegenser. HAR DU BRUKKET HÅNDA NOEN GANG ? Termoplast som gips Elisabeth Erle Borg, aktivitetsleder Newton-rom, Vitensenteret i Nord-Trøndelag Tips og bilder Runar Baune, Naturfagsenteret

7 Pant alt-alltid. Flaskepanting http://www.sintef.no/Materialer-og- kjemi/Syntese-og- egenskaper/Polymerkjemi/Gjenvinni ng-av-plast/ http://www.loop.no/moro/film/undervis ningsfilmer/4278.html Flaskepanting http://www.loop.no/moro/film/reklamef ilmer/4271.html Infofilm om plast og plastsortering, hvor rundt oss har vi plast? http://www.loop.no/moro/film/undervis ningsfilmer/4281.html Spyleveskekanner som støvler http://www.loop.no/moro/film/reklamef ilmer/4552.html Kloden har feber, pant alt http://www.loop.no/moro/film/reklamef ilmer/4273.html Sorteringsvegen fra forbruker til miljøstasjon http://www.loop.no/loop_miljoskole/ Elisabeth Erle Borg, aktivitetsleder Newton-rom, Vitensenteret i Nord-Trøndelag Tips og bilder Runar Baune, Naturfagsenteret

8 Plastknekking • I plastknekkeren er det festet en varmetråd. • Strøm gjennom tråden gir den varmen som skal gjøre plasten myk. • Etter få minutter blir plasten myk over varmetråden. Den kan da tas vekk fra bordet og bøyes oppover til ønsket vinkel. • Så snart plasten er blitt kald (1/2 min.), blir den stiv igjen og vil beholde den nye vinkelen. • Plastknekkeren sett fra siden. Her ser du hvordan varmen brer seg gjennom en plastplate som ligger over varmetråden. Den blir varmest på undersiden og tåler derfor best strekk på den siden. • Over er et eksempel på en kloss med tre ulike vinkler som kan være en støtte når man vil knekke plast. Elisabeth Erle Borg, aktivitetsleder Newton-rom, Vitensenteret i Nord-Trøndelag Tips og bilder Runar Baune, Naturfagsenteret

9 Brannbil med hydraulisk styrt kran og vannsprut Elisabeth Erle Borg, aktivitetsleder Newton-rom, Vitensenteret i Nord-Trøndelag Tips og bilder Runar Baune, Naturfagsenteret


Laste ned ppt "MEKANISK LEKE 5.-7. TRINN • Velkommen! • Forventninger og læringsmål Elisabeth Erle Borg, aktivitetsleder Newton-rom, Vitensenteret i Nord-Trøndelag Tips."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google