Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Uavhentede meldinger og Meldingsteller

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Uavhentede meldinger og Meldingsteller"— Utskrift av presentasjonen:

1 Uavhentede meldinger og Meldingsteller
Samordnet utbredelse av meldinger 5. Desember 2012 Kjell Åge Tingstad

2 Uavhentede EDI meldinger
Det ligger meldinger på sentrale servere i helsenettet som ikke lastes ned/hentes av mottaker Mange årsaker Feil konfigurering Omorganisering Bytte av EDI adresse Opphørt virksomhet osv…… NHN jobber aktivt med å holde antallet nede Ressurskrevende Bunntekst

3 Kontooversikt Enkeltkontoer 2. desember Bunntekst count 8563 4931 3494
2319 2308 2237 2087 1868 1659 1510 1458 1405 1304 1185 1083 1082 1036 1017 903 864 802 Enkeltkontoer 2. desember Bunntekst

4 Ukesoversikt Bunntekst

5 Hvordan håndtere disse meldingene?
Avklare ansvarsforhold - NHN – avsender/mottaker Omforente rutiner Framtidig oppfølging? «Ferskvare» meldinger er normalt for asynkron meldingsflyt Koordineringsmøte - synspunkter Bunntekst

6 Meldingsteller Bunntekst

7 Meldingsteller Statistikk Utbredelse/utvikling
Alle meldinger som distribueres via NHN EDI-tjeneste Sammenligne aktører Forvaltning? Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

8 Begrensninger Overordnet statistikk gir mest korrekt resultat
Detaljerte søk har en del begrensinger i forhold til datagrunnlaget i meldingene Detaljerte søk er avhengig av at meldingsstandard er fulgt - ebXML Avsender/Mottaker – HER-id Meldingstype – action Bunntekst

9 Struktur i ebXML Bunntekst

10 Rammeverk for Meldingsutveksling
Avsender Elementet PartyId er påkrevd Identifikatoren skal være HER-id Rolle Koder for Role skal spesifiseres for den enkelte tjenesten Eksempler: <eb:Role>EPIKRISEreceiver</eb:Role> <eb:Role>Rekvirent</eb:Role> Action Action er et påkrevd element og må han en unik verdi innen den tjenesten den representerer MSH som mottar meldingstransaksjonen vil da kunne identifisere hvordan mottatt forretningsdokument skal håndteres videre, og om det er en kvittering eller feilmelding på applikasjonsnivå, og foreta nødvendig prosessering ut fra denne informasjonen. <eb:Action>EPIKRISE</eb:Action> ++++ Bunntekst

11 Service, Action og Role Bunntekst

12 Eksempler på brukte Action
Bunntekst

13 Kategorisering Bunntekst

14 Demo Bunntekst


Laste ned ppt "Uavhentede meldinger og Meldingsteller"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google