Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utviklingstrapp Drammen slalåmklubb Tor Gautneb Øyvind Sæterli.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utviklingstrapp Drammen slalåmklubb Tor Gautneb Øyvind Sæterli."— Utskrift av presentasjonen:

1 Utviklingstrapp Drammen slalåmklubb Tor Gautneb Øyvind Sæterli

2  Verktøy for trenere, foreldre, utøvere:  Aktivitetsmengde på ulike alderstrinn  Innholdsbeskrivelse av treningen på alle grupper  Lærings- og utviklingsmål for utøverne ” En utviklingstrapp er et redskap som beskriver et hensiktsmessig, langsiktig utviklingsforløp fra første treningssår til toppidrettsnivå”. (Olympiatoppen) Hva er en utviklingstrapp?

3  Utviklingstrappen skal sikre at unge utøvere får utfordringer og kunnskap som trinn for trinn fører til utvikling av toppidrettslig prestasjonsnivå  Hvert trinn betegner et nytt nivå.  Trinn 1: < 10 år, “Lek og moro”, grunnleggende bevegelseserfaring  Trinn 2: år, “Lære å trene”  Trinn 3: år Jr 1, “Trene for å trene”  Trinn 4: år, Jr 2, «Trene for å konkurrere»  Trinn 5: 20 år og eldre, “Trene for å vinne”.  Denne utviklingstrappen tar for seg trinn 1-3 Hvorfor?

4  Rød tråd i planleggingen av treningen  Rød tråd i utviklingsmål (trinn for trinn)  Rød tråd i barmark og skitrening  Optimalt sett skal man ikke «hoppe over trinn».  Starter man som 11 åring må fokuset være å utvikle egenskaper og beherske ferdigheter fra trinn 1 Den røde tråd

5  < 10 år: « Lek og moro»:  «Allsidig psykomotorisk grunnskolering»  Delmål 1:Lekbetont og allsidig bevegelsesopplæring og samling av bevegelseserfaring fra ulike idretter  Delmål 2:Begynne å lære idrettsteknikker i grovkoordinert form  Drive med flere idretter (2 i tillegg) Trinn 1

6  Tekniske utviklingsprofiler og tekniske standarder:  Mål for skitreningen for trinn 1 utøvere:  1. Balanse frem/bak (midtbelastet ski)  2. Balanse over ytre ski  3. Lære seg å bruke knærne I dokumentet finnes en liste over ferdigheter som bør beherskes etter trinn 1 Trinn 1

7  Fysiske utviklingsprofiler og fysiske standarder:  Motorisk gullalder (meget gunstig å trene variert)  Utvikle koordinasjon mest mulig  En bred, omfattende og variasjonsrik bevegelseserfaring i denne perioden vil være viktig for videre utvikling og læring av spesialteknikker Trinn 1

8  Ferdigheter som bør læres i trinn 1:  Rulle fremover, inntil 5 etterhverandre i serie  Bakover rulle  Slå hjul begge veier, en og en og i serie  Stå på hodet  Stå på hendene  Rytmiske hink i serie, begge ben, fremover og bakover (minst 5 i serie)  Rytmiske hopp fremover, bakover og sideveis med samlede ben (minst 5 i serie)  Balansere på bom  Kaste, fange liten ball med begge hender  Balansere på bom, kaste og fange liten ball  Piruetter, 180 graders vendinger med balanserte landinger på 2 ben  Balansere slak line  Beherske basis alpin bevegelser på rollerblades (svinge balansert i utforkjøring). Trinn 1

9  år, «Lær å trene»  «Begynnende spesialisering i idretten»:  Delmål 1: Lære spesialidretettens teknikker  Delmål 2: Utvide bevegelseslæringen ved nærliggende idretter og flerkamp trening (variasjon).  Delmål 3: Anvende spesielle øvingsformer til utvikling av egenskaper som utvikler teknikkgrunnlaget.  Delmål 4: Begynne konkurransevirksomhet (NB)  Drive med 1-2 idretter i tillegg Trinn 2

10  Tekniske utviklingsprofiler og tekniske standarder:  Mål for skitreningen for trinn 1 utøvere:  1. Balanse frem/bak (midtbelastet ski)  2. Balanse over ytre ski  3. Lære seg å bruke knærne  4. Store kantregulator (hofte)  5. Dynamisk arbeid  6. Stavisett  7. Timing  I dokumentet finnes en liste over øvelser å beherske Trinn 2

11  Fysiske utviklingsprofiler og fysiske standarder:  Hovedfokus: (fra Olympiatoppens utviklingstrapp, alpint):  Lære riktige treningsrutiner  Moderat mengde og moderat intensitet.  Trene timer pr uke  I tillegg kommer aktivitet på eget initativ (egentrening)  Generell trening  Motiver utøvere til å ta ansvar for egen utvikling og innarbeide sunne holdninger til trening. Trinn 2

12  Trene styrke min 2 x pr uke  Trene uth min 2 x pr uke  Trene bevegelighet  Trene koordinasjon  Innlæring av riktig løfteteknikk i styrkeøvelser  Ironman jr test Trinn 2

13  Ferdigheter som bør læres i trinn 2: (utvalg)  Rulle fremover, inntil 5 etterhverandre i serie med 180- og 360 graders piruett mellom rullene.  Slå hjul begge veier på balansebom/benk, en og en og i serie  Gå på hendene  Rytmiske hink i serie, begge ben, fremover, bakover, sideveis og igjennom løype(minst 15 i serie)  Rytmiske hopp fremover, bakover, sideveis og i løype med samlede ben (minst 15 i serie)  Balansere slak line  Forlengs og baklengs salto på trampoline eller stupebrett  Ski imitasjoner på rollerblades, fritt og i løype  Skape hastighet i svinger på rollerblades fremover og bakover, flatt og oppover  Sykle etthjulsykkel  Beherske relativt vanskelige hinderløyper, som setter krav til både spenst/hurtighet, forflytninger i alle retninger, over, under, klatring osv Trinn 2

14  Innlæring av gode rutiner i forbindelse med:  Ernæring  Restitusjon  Utøverne bør i løpet av trinn 2 lære seg hva som er bra treningsmat/drikke og hva som ikke er det.  Spise frokost, lunsj, middag og kveldsmat hver dag. I tillegg kommer det mellommåltider og mat/drikke i forbindelse med trening.  Det bør legges vekt på at utøverne lærer seg å spise 1-2 timer før trening.  Det skal drikkes på alle økter både på ski og barmark.  Spise rett etter trening Trinn 2 (3)

15  Trinn 3: år, «Trene for å trene»  «Fordypning i den spesifikke idretten» eller «grundigere idrettspesifikk trening»:  Delmål 1: Konstant utvikling av motoriske grunnegenskaper  Delmål 2: Stabilisering av teknikk  Delmål 3: Gradvis stigning i treningsbelastning  Delmål 4:Regelmessig konkurransevirksomhet  Fordel å drive 1-2 idretter i tillegg Trinn 3

16  Tekniske utviklingsprofiler og tekniske standarder:  Fra Olympiatoppens utviklingstrapp alpint, om skitrening:  «Skiteknisk er dette trinnet å se på som et grunnleggende trinn der man skal utfordre de grunnleggende ferdighetene på ski og tilpasse til nye ytre forhold.»  Videreutvikling fra trinn 2 Trinn 3

17  Fysiske utviklingsprofiler og fysiske standarder:  Hovedfokus: (fra Olympiatoppens utviklingstrapp, alpint):  Stor treningsmengde, progressivt økt intensitet  Trene timer pr uke  I tillegg kommer aktivitet på eget initativ (egentrening)  Fortsatt fokus på generell trening, i tillegg kommer spesifikk trening i periode  Motiver utøvere til å ta ansvar for egen utvikling og innarbeide sunne holdninger til trening. Trinn 3

18  Styrke:  Dokumentere riktig løfteteknikk i alle sentrale øvelser  Trene styrke min 2x pr uke  Krav til utholdende styrke  Ekstra fokus på buk og rygg  Utholdenhet:  Trene utholdenhet minst 3 x pr uke  Anaerob trening i spesifikke blokker   Bevegelighet:  Tren bevegelighet!   Alpin spesifikk koordinasjon:  Trene alpinspesifikk koordinasjon og balanse.  Legg inn balanse og koordinasjon i annen trening Trinn 3


Laste ned ppt "Utviklingstrapp Drammen slalåmklubb Tor Gautneb Øyvind Sæterli."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google