Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tidtaking/resultatservice

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tidtaking/resultatservice"— Utskrift av presentasjonen:

1 Tidtaking/resultatservice
Organisering Tips/råd Kjetil Arne Vaskinn

2 Bakgrunn Erfaring fra 1987 i Byåsen.
Byåsen (Langrenn, kombinert, friidrett, orientering) NM (senior 1997/2003 og junior 1991) VM i Trondheim 1997 World-Cup (flere ganger) Norges-cup(flere ganger-både langrenn og kombinert)

3 Enkel tidtaking

4 Tidtaking rulleskirenn

5 Lysløyperenn

6 NSF reglement 351  START 352  TIDTAKING 353  MÅLPASSERING 354  UTREGNING AV RESULTATER 355  OFFENTLIGGJØRING AV RESULTATER

7 NSF reglement 351.1 Startmetoder 351.2 Individuell start
351.3 Fellesstart 351.4 Jaktstart

8 352 TIDTAKING Tidtaking kan være både elektronisk og manuell.
Elektronisk tidtaking innebærer at det benyttes elektronisk startport ved start og fotoceller ved mål. All annen start- eller målordning er å regne som manuell tidtaking

9 Målpassering 353.1.1 Ved manuell tidtaking tas tiden når
deltakerens fremre fot krysser linjen mellom målstolpene. Ved elektronisk tidtaking tas tiden når den elektroniske foto- eller lysstråle brytes. Strålen skal plasseres 25 cm. over snøflaten. For jaktstart og stafett: se pkt og Dersom løperen faller idet mållinjen krysses, vil tiden regnes når alle deler av kroppen har passert mållinjen uten hjelp fra andre.

10 354 UTREGNING AV RESULTATER
Ved individuell start regnes resultatene ut ved differansen mellom tiden i mål og starttiden.

11 Samarbeid med resten av organisasjonen :
Interne: Sekretariat( påmelding / endringer / startlister / resultater / klager/ protester) Speaker (start/mellomtid / forvarsel / resultater) Arena (start/mål/passering) Løyper (mellomtid) Eksterne: TD Radio/TV

12 Støtte til speaker

13 Støtte til sekretariatet

14 Hovedprinsipp Del oppgaven i enkle operasjoner slik at ”alle kan gjøre det” I viktige arrangement benyttes bare utprøvde system. (nye funksjoner/utstyr må ikke være vital for arrangementet) Ha rutinerte folk som ledere av arbeidsgrupper(start, mellomtid, mål, data, speakerstøtte) men sørg for stadig å trekke inn nye personer. Kontinuitet og fornyelse Flytte grenser hele tiden – prøve noe nytt hver gang, det skjerper konsentrasjonen.

15 Hovedprinsipp Bruk fortrinnsvis ”rolige folk”.
Informer alle om opplegget. Test alt før selve arrangementet.

16 Viktig Dette er artig

17 Organisering

18 Start Ansvar og oppgaver:
Organisere og gjennomføre start av løperne i henhold til oppsatt startliste og i følge gjeldene reglement Holde startlister ajour med hensyn til hvem som starter/ikke starter Levere startlister i kvittert stand til leder for tidtaking umiddelbart etter at satrt er avsluttet. Ved stafetter fungerer leder for start som leder for veksling.

19 Start Individuell start Jaktstart Fellesstart

20 Start BACKUP Personer: Individuell start: 4 personer
Jaktstart: 4 personer pr. startsluse Stafett: Av henger av antall spor Annet: 1 startklokke pr sluse ved jaktstart 1 startklokke ved individuell start 1 startgrind koplet til klokke inne der elektronsik tidtaking er nødvendig(sprint feks.) Vannfast papir/vanlig blyant/skriveunderlag BACKUP

21 NB BACKUP klokker – sekuderingsklokker kan benyttes
Jaktstart 4 Personer pr bås: 1 Starter 2 Hjelpestarter holder oversikt over neste startende og informerer om eventuelle uteblivelser. 3 Registrerer hvem som ikke starter og tar plassen til disse i køen 4 Køordner Utstyr: Programmerbare startklokker pluss plakater etc. NB BACKUP klokker – sekuderingsklokker kan benyttes

22 Mellomtid Ansvar og oppgaver: Personer:
Organisere og gjennomføre meldetjenester og tidtaking på alle aktuelle steder Personer: 3 personer pr. mellomtid (2 ute og 1 inne) Organisere og gjennomføre meldetjenester og tidtaking på alle aktuelle steder

23 Mål Ansvar og oppgave Sørge for korrekt registrering av nr.rekkefølge ved målpasserig Påse at løpere overholder gjeldende rennreglement innenfor hans/hennes synsfelt Ansvar for kontroll va antall løpere i mål Målfoto Backup tidtaking

24 Mål Personell Hovedsystem: 1-3 ute (1 skriver + 1 oppleser av startnummer- stå før mål og les numrene bakfra + 1 tidkapp og 1 inne) Backup: 1-2 ute og 1 inne Målfoto 1 person der det er krav om det

25 Mål Utstyr Hovedsystem: klokke (RTR2) Backup: Klokke (RTR2)
Video/ Målfoto(når det er krav om det) Samband ute-inne

26 Data/arrangementsstøtte
Ansvar: Datasystem dvs. PC-er og programvare Registrer av påmeldinger i datasystemet Trekking Startlister (papir og Internett) Klubblister Startlister Starterlister Etteranmeldinger Overvåking av registeringer fra start, mellomtider og mål Resultatlister Premielister Oppheng Internett Informasjon til Speaker fra start, mellomtid og mål. Presse Sekretariat Andre

27 Data/arrangementstøtte
Det finnes flere systemer tilgjengelig på markedet. Feks Eksport fra Terje Ingeberg eller Etime fra Emit. Det viktigste er ikke hvilket system en bruker, men at en kjenner systemet godt. Trening før viktige konkuranser er nødvendig.

28

29 Data/arrangementstøtte
Dataopplegg: Hoved-PC: 1 stk pluss 1 i tilfelle datakrasj. Benytter Etime programvare. Utskrift-PC Speaker-PC: 1 eller 2 avhengig av antall mellomtider. PC til sekretariat Internettforbindelse?

30 DET VIKTIGSTE ER IKKE HVA SYSTEMET HETER, MEN AT DU KAN BRUKE DET.
Utstyr Startklokker: Hego Startgrind/fotoceller: Alge Timing Mål klokker : Emit(Regnly) Arrangementstøtte system Etime/Regnly DET VIKTIGSTE ER IKKE HVA SYSTEMET HETER, MEN AT DU KAN BRUKE DET.

31 Backup To hovedretninger:
Backup er feigt Backup er nødvendig Jeg mener: Husk backup. (Alle systemer svikter når du minst venter det) Backupsystemet bør være oppdatert til enhver tid.

32 Gode råd Ingen datasystemer er feilfri: Ikke ta i bruk en ny versjon uten å ha testet den på forhånd. Test av systemene Hva Hvordan Når Hold god kontakt med rennleder/TD vedrørende seeding etc.

33 Premie-utdeling

34 Fornøyde deltakere

35 Takk for oppmerksomheten


Laste ned ppt "Tidtaking/resultatservice"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google