Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Boken som helhetlig produkt Formidling og Forleggeri Høgskolen i Vestfold 1. samling - 2. september 2010 Siri Nergaard.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Boken som helhetlig produkt Formidling og Forleggeri Høgskolen i Vestfold 1. samling - 2. september 2010 Siri Nergaard."— Utskrift av presentasjonen:

1 Boken som helhetlig produkt Formidling og Forleggeri Høgskolen i Vestfold 1. samling - 2. september 2010 Siri Nergaard

2 Tekstens form produserer mening. Tekster er bygget opp av mange forskjellige meningsbærende tegn, ikke bare språklige. (semiotikk) Alle tekster er multimodale.

3 ”Tekster er ikke frie. De er historiske og materielt betinget. Utforskingen av det litterære system og bokas materialitet har verdi i seg selv, for å etablere teksters vilkår i kulturen.” ”En tekst er alltid materielt, historisk og sosialt situert. […] Tekstens fysiske form er betydningsproduserende. Og disse fysiske formene er blitt til og eksisterer innen en sosial sfære.” (T. Rem, Bokhistorie, 2003)

4 Leddene i bokens kommunikasjon •Forfatter (forfatterfunksjonen jfr. Foucault) •Forlegger •Trykker •Leverandør •Distributør •Bokhandel •Bibliotek •Kritiker •Leser

5 Gérard Genette Seuils (Ed. du Seuils, 1987) Paratexts: tresholds of interpretation (Cambridge University Press 1997) Paratekst (randsonetekst) The space of mediation between author, publisher and reader.

6 ”The paratext is what enables a text to become a book and to be offered as such to its readers and, more generally, to be public.” ”More than a boundary or a sealed border, the paratext is, rather, a threshold, or a vestibule that offers the world at large the possibility of either stepping inside or turning back. It is an ”undefined zone” between the inside and the outside, a zone without any hard and fast boundary on either the inward side (turned toward the text) or the outward side (turned toward the world`s discourse about the text), an edge, or, as P. Lejeune puts it, ”a fringe of the printed text which in reality controls ones whole reading of a text”.

7 A paractext is empirically made up of a heterogeneous group of pratices and discourses of all kinds and dating from all periods which I federate under the term “paratext” in the name of a common interest, or a convergence of effects, that seems to be more important than their diversity of aspect.

8 Paratekst = peritekst + epitekst Paratekst PeritekstEpitekst privat offentlig Elementer rundt selve teksten Elementer utenfor boken (brødteksten), men innenfor boken

9 Peritekst •F•Format (størrelse, innbundet/pocket) •F•Forside, bakside, innbrettsider, rygg, dust jacket, belte. •T•Tittelblad •F•Fonttyper, sideoppsett og papir

10 Peritekst –F–Forfatterens/forfatternes/redaktørenes navn –T–Titler (undertittel) –S–Sjangerindikasjon –”–”The please insert” –F–Forlagets/utgivers navn, tittel på serie –D–Dedikasjoner –I–Innholdsfortegnelse (running heads) –E–Epigrafer (sitat en exergue) –F–Forord og etterord (innledning, prolog, presentasjon osv.) –M–Mellomtitler (deler, kapitler, paragrafer osv.) –I–Illustrasjoner –N–Noter (fotnoter, endenoter osv.) –O–Oversetters forord, innledning, noter, etterord

11 •Parateksten har en fuksjonell verdi: ledsage leseren slik at han/hun kan følge forfatteren og forlagets intensjoner. •Parateksten oppstår som en form for kommunikasjon mellom forfatter og forlegger på den ene siden, og leser på den andre. •Parateksten er kulturelt og sosialt bestemt og dens uttrykk og konvensjoner er under konstant forandring.

12 •Parateksten opererer i nær forbindelse med selve teksten og sammen skaper de et kulturelt produkt. Hvordan produktet presenteres på markedet gir ikke bare indikasjoner om hvordan det skal leses, men også av hvem. •Parateksten er viktig, ikke bare for å nå frem til leseren, men også for å skape ham/henne.

13 Parateksten som forlags-strategi Parateksten karakteriseres i stadig sterkere grad av kommunikasjons-strategier som har til hensikt å posisjonere en bestemt utgivelse og et bestemt forlag på markedet. Risiko: - Parateksten kan skape et skjold som teksten gjemmer seg bak. - Parateksten kan manipulere leseren bort fra tekstens opprinnelige intensjoner. Leseren kan uansett ikke beskytte seg mot en form for påvirkning av parateksten.

14 Epitekst The epitext is any paratextual element not materially appended to the text within the same volume but circulating, as it were, freely, in the vitually limitless physical and social space. The location of the epitext is therefore anywhere outside the book – but of course nothing precludes its later admission to the peritext. Til forskjell fra periteksten er ikke epitekstens funksjon alltid å oppstå som paratekst.  Offentlig epitekst  Intervjuer, kritikk, forelesninger, reklame, TV-radioprogrammer om teksten/forfatteren.  Privat epitekst (som ikke har til hensikt å nå offentligheten).  Brev  Muntlige betroelser  Dagbøker


Laste ned ppt "Boken som helhetlig produkt Formidling og Forleggeri Høgskolen i Vestfold 1. samling - 2. september 2010 Siri Nergaard."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google