Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertFrøydis Ulriksen Endret for 9 år siden
1
Nytt denne uken
2
California forbyr salg av voldelige spill til mindreårige • “Studies prove that playing these violent video games are bad for kids mental and physical health,” said Jim Steyer, “The health threat involved with kids playing such games is equivalent to smoking cigarettes.” ingen lov i Norge, men viss selvjustis i bransjen felles, europeisk PEGI-merking
3
Salg av dataspill i Norge øker • regner med et salg på over 800 millioner • Reitan kjøper opp Spaceworld
4
Blogger brer om seg • VG starter blogg-tjeneste i forbindelse med 10 år på nett • Google lanserer blogg-leser-tjeneste på Web 2.0-konferanse
5
Demo-blogg • http://mevit1700.blogspot.com http://mevit1700.blogspot.com
6
Forrige gang • utviklingen av hypertekst • par digitale genrer • dataspill
7
Denne gang • kort om syndikalisering • nettverkssamfunnet nettverkseffekten virtuelle fellesskap digitalt demokrati
8
Kort om syndikalisering • hvordan spre innhold? • innhold som tjeneste • innhold som kan leses etc. utenfor normal kontekst • innhold som man kan abonnere på • eksempel: blogger, nyheter, radio, e-læring
9
Tradisjonell modell • bruker surfer på ulike nettsteder VG.no Dagblad.no NRK.no
10
Syndikaliseringsmodell • aggregatorer kan være: desktop-program, nettlesere med riktig funksjonalitet, nett-tjenester, nettsider, iTunes etc. VG.no Dagblad.no NRK.no aggre- gator
11
Eksempel Google Reader/FireFox
12
Syndikalisering • forutsetning for spredning av blogger • en del av personfiseringen av nett jfr web 2.0 • konkurrerer med tradisjonelle portaler men en del av personlige portaler jfr. ’Mine studier’ bruker/kunne brukt syndikaliseringsteknologi
13
Podcasts – når 1 + 1 = 3 • når teknologi blir enkel, blir folk kreative syndikaliseringsteknologi + web-radio + mp3 (+ mp3-spillere) (+ distribusjonskanaler for musikk/lyd) • alle snakket om VoD, ingen om RoD! • standarder/enkelhet tvinger fram åpenhet/tilgjenglighet (jfr.web tv)
14
Syndikalisering og de fire kulturer • åpen, fri standard (og gjerne teknologi) • bygger på delekultur designet av ’eliten’ utviklet av hackere omfavnet av nett-folka kommersialisert av gründerne • Apple prøver å gjøre det unikt :-) • Microsoft legger det inn i OS-et :-)
15
Nettverkssamfunn/fellesskap
16
Nettverkseffekten 1) • verdien av nettverket øker eksponensielt med antall noder vi teller ikke bare noder, men også mulige relasjoner mellom noder jfr. telefon:
17
Nettverkseffekten 2) • med en telefon er det ingen å ringe til
18
Nettverkseffekten 3) • med to telefoner er det én mulig relasjon
19
Nettverkseffekten 4) • med tre telefoner er det tre mulige relasjoner
20
Nettverkseffekten 5) • med fire telefoner er det seks mulige relasjoner
21
Nettverkseffekten 6) • med fem telefoner er det 10 mulige relasjoner
22
Nettverkseffekten 7) • med ti telefoner er det 45 mulige relasjoner etc., etc., (tegn linjer selv:-)
23
Nettverkseffekten 8) • ergo: • det ligger et enormt potensiale i et globalt teknisk nettverk med et enormt antall mulige kommunikative relasjoner
24
Nettverkseffekten 9) • denne verdien tas ut av mindre sosiale, organisasjonelle og/eller økonomiske nettverk som bruker den tilgjenglige, underliggende, globale nettverksteknologien for kommunikasjon jfr. virtuelle samfunn, onlinespill, fildeling, e-handel, e-læring, online- dating, etc., etc.,... • tjenestenes verdier ligger i å lage ’smarte relasjoner’
25
Nettverkseffekten 10) • eksempel på smarte relasjoner: online-dating Amazone.com med matching av personer og bøker nettaviser med nyheter, brukere, annonsører, nye tjenester etc. • jfr. slankeklubbene
26
Virtuelle fellesskap 1) • felleskap: stabilt sett av sosiale relasjoner vedlikeholdt av vekselvirkning mellom normer og deltagere • på nett blir vekselvirkningen basert på verbal/symbolsk kommunikasjon normal ikke-verbal kommunikasjon blir simulert :-)
27
Virtuelle fellesskap 2) • virtualitet – lettere å bruke enn å definere: kommunikasjon og relasjoner er reelle, dvs. ikke virtuell forstått som kunstig ikke-nærværende/ikke-materiell hvor foregår telefonsamtalen? ’virtuell’ er metafor for å begripe egenskaper som skiller fra ikke- virtuelle fellesskap (også kalt faktiske fellesskap i innføringsboken)
28
Bakgrunn • jfr. Castells fire kulturer interessebasert fellesskap • teknologisk bakgrunn i BBS og USENET og IRC usenet: dominerende preweb-internett • brukes ennå, telenor holdt på å fjerne tjenesten, men valgte å relansere den irc: åpen, kanalbasert chatte-teknologi • brukes også ennå, men ulik web-chat og Messenger ol. har tatt over mye
29
Tre (overlappende) typer fellesskap • små, sosiale fellesskap familie, venner, nære kolleger/studiekamerater... • større, sosiale fellesskap normer/verdier, region, språk, historie • formelle fellesskap oppgaver, interesser • virtuelle fellesskap har trekk av alle tre typer
30
Egenskaper ved virtuelle fellesskap • uavhengig av felles omgivelser • hovedsaklig skriftbasert kommunikasjon • mindre normativt bindende • mindre stabile • mer spesialiserte
31
Castell problematiserer ’fellesskap’ til fordel for ’nettverk’ • ’virtuelle fellesskap’ skaper et skille mellom tidligere og moderne sosialisering • ’fellesskap’ basert på en modell om deling av verdier og sosial organisering basert på kultur og lokalisering • ’nettverk’ basert på en modell om valg og strategier hos individer, familie og grupper ”Communities are networks of interpersonal ties that provide sociability, support, information, a sense of belonging, and social identity” (Barry Wellman som sitert hos Castell)
32
Castell ser utviklingen i forlengelse av annen utvikling • nettverk erstatter lokalisering som sos. grunnlag • individualisering og individsentrerte nettverk • utvikling av Internett støtter disse trendene • Castell skiller mellom intime, sterke og svake bånd. Bruk av Internett... vedlikeholder og utvider antall svake bånd (jfr. mobil og sms) styrker sterke bånd over distanse • har ingen klar negativ effekt på normal ’real life’ sosialisering
33
Digitalt demokrati – innføringsboken 1) • to syn på vestlig demokrati liberalistisk demokrati • valg, avstemninger og kanaler for ytringer • internett kan bidra til mer direktedemokrati deliberativt demokrati • legitimt grunnlag basert på offentlighet/rådslaging • bidrar internett til offentligheten?
34
Digitalt demokrati – innføringsboken 2) • tre syn: internett bryter med fornuftig offentlighet internett forlenger den tradisjonelle offentligheten internett utfyller/supplerer den tradisjonelle offentligheten • massemedier hindrer mer og mer offentligheten • jfr. bodycount-prosjektet og Irak-krigenbodycount-prosjektet
35
Digitalt demokrati – innføringsboken 3) • fem virkninger på offentlig debatt: 1. bredde i ytringer 2. ytterligående ytringer kommer frem 3. privat/offentlig debatt flyter over i hverandre 4. flere offentligheter – diversifisering 5. nasjonal offentlighet svekkes
36
Digitalt demokrati – Castell 1) • internett et verktøy for sosiale bevegelser • men også et medium for sosial organisering av disse kommunikasjon/mobilisering av/rundt verdier adhoc-organisering framfor tradisjonell fagorganisering • internett i starten utg. for aktivisme og grasrotbevegelser i starten ’alle’ revet med modning og utvikling har medført en normal spredning og mindre politikk/idealisme
37
Digitalt demokrati – Castell 2) • internett kan ikke ’fikse’ demokratiet • men spiller en rolle i ”informational politics” ryktespredning og lekkasjer skandale, skandale! • jfr. bloggere og Rathergate dobbeltrolle – avslører, men understreker Castells poeng
38
Digitalt demokrati – Norge • siste valg: eksperimentering med internett som verktøy for partier nettsider, sms fra Erna og blogger vellykket? • nett brukes i liten grad i Norge som medium for organisering eksempler på nettverkslister via epost • ”Female Bonding” (kvinner fra mediene) • hvordan vurdere valget i forhold til internett og liberalistisk og deliberativt demokrati? • lettere å se utviklingen i forhold til Castells ”informational politics”
39
Digital organisasjon • webers beskrivelse: hierarkisk autoritet regulert arbeidsdeling formelle regler for arbeidsoppgaver ikke individuelt eierskap til ressurser rekruttering basert på kvalifikasjoner • nyere: organisasjoner beskrevet ut fra dets informasjons- og kommunikasjonssystemer
40
Organisasjoner og Internett organisasjoner forstått som kommunikasjonsnettverk • medier bestemmer effektiviteten • nye medier gir nye rutiner, muligheter og virkninger internett brukes til det meste av intern og ekstern kommunikasjon mellom personer • epost, video-konferanser etc. internett-/web-teknologi brukes i håndtering av ressurser • intranett/ekstranett
41
Nettverksorganisasjoner • mindre byråkrati og hierarki • betydningen av smarte relasjoner jfr. nettverkseffekten • fleksibilitet • internett et medium for organisering jfr Castell om organisering av sosiale bevegelser og internett
42
Castell om ”the network enterprise” firmaet: sentral enhet for akkumulering av verdier, strategisk ledelse etc. firmaets virksomhet: utført av adhoc- nettverk • behovsstyrt • fleksibilitet • avhengig av nettverksteknologi • kundeorientert (del av nettverket, så å si) kunnskapsintensitive
43
Castell om ”the network enterprise” • stiller krav til arbeidsstokk kompetanse videreopplæring talent • men skiller mellom ’self- programmable -’ og ’generic labor’ begge møter krav om fleksibilitet
44
Hva som det ikke sies noe om: • arbeidsforhold? • outsourcing?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.