Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Språkstimulering og barnelyrikk Anne Fængsrud. Barnelyrikk  Hva er lyrikk?  Lyrikkens virkemidler  Sjanger i barnelyrikken  Barn og dikt og språk.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Språkstimulering og barnelyrikk Anne Fængsrud. Barnelyrikk  Hva er lyrikk?  Lyrikkens virkemidler  Sjanger i barnelyrikken  Barn og dikt og språk."— Utskrift av presentasjonen:

1 Språkstimulering og barnelyrikk Anne Fængsrud

2 Barnelyrikk  Hva er lyrikk?  Lyrikkens virkemidler  Sjanger i barnelyrikken  Barn og dikt og språk

3 Lyrikk  Følelse, stemning  Et frosset øyeblikk – men også –Episk dikt, jf Bruheim s110 ”Eit eventyr” –Dramatisk dikt, jf Bjørnson ”Treet”  Typografi  SUBJEKTIVITET  ORDET

4 Virkemidler i lyrikken  Komposisjon Regelmessighet – strofisk Avsnitt Gjentagelser Kontraster  Musikalske effekter Rytme og klang rim

5 Språklige bilder  Sammenligning  Metafor  Ofte betydningsoverføring fra dyr, planter, kosmos – tiger, rose, stjerne

6 Folkepoesi og konstpoesi  Muntlig overlevert skriftlig overlevert  Kunstpoesien var tradisjonelt didaktisk  tallet – økt mottakerbevissthet  Margrethe Munthe – mellomkrigstiden  Gullalder i barnelyrikken – etter krigen  Allalderdikt

7 Sjanger i barnelyrikken  Nonsensvers  Didaktiske dikt  Dyredikt  Regler  Episke vers  Godnattsanger  Samfunnsorienterte dikt

8 Naar Hanen glad og munter galer  Naar Hanen glad og munter galer  I Dagningen hver Morgenstund,  Til Børn den ligesom da taler:  Op! Tidlig Flid har guld i Mund.

9 Det døende Barn trøster sine Forældre  Nu, Gud skee Lov, at Stunden  Er sød og blid oprunden,  Jeg gaar til Paradiis!  Forældre tør ei klage,  Men til min Grav ledsage  Mig hen med Herrens Lov og Priis!

10 Økland fra Du er så rar 1973  I gata vår har vi  en mørkeblå purk  som aldri har fanga  ein einaste skurk.  så nå skal vi stele  ein sykkel, forstås  og sjå om han greier  å fange OSS.

11 Jan Erik Vold ”Lekediktet”  Nå skal vi  ut og leke, vil  du være  med. Nei. Jo.  Vent litt  a, jeg skal bare  få på meg  støvla først

12 Rytmeskjema  Kjære Berit, nå er du blitt stor  Og skal flytte fra far og mor  Ut i vide verden fører din vei  Og vi kommer til å savne deg!

13 Bokstavrim  Mulm og mørke  Helt og holdent  Sove søtt i sengen  Akte og ære  Vi husker ofte uttrykk pga allitterasjon  Allitterasjon er en viktig del av barnas lek med den poetiske språkfunksjonen

14 Hva er dette?  Smask!  Tramp!  Slam!  Gisp!  Wham!  Arghh!  Biong!  Dunk!


Laste ned ppt "Språkstimulering og barnelyrikk Anne Fængsrud. Barnelyrikk  Hva er lyrikk?  Lyrikkens virkemidler  Sjanger i barnelyrikken  Barn og dikt og språk."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google