Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Page 1BI 12.10.2007 Saab BioPower Petter Smebye Adm.direktør General Motors Norge AS Oslo 12. oktober 2007.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Page 1BI 12.10.2007 Saab BioPower Petter Smebye Adm.direktør General Motors Norge AS Oslo 12. oktober 2007."— Utskrift av presentasjonen:

1 Page 1BI 12.10.2007 Saab BioPower Petter Smebye Adm.direktør General Motors Norge AS Oslo 12. oktober 2007

2 Page 2BI 12.10.2007 • Saab BioPower – bakgrunn • Bioetanol & Saab BioPower – marked og markedsbetingelser • Saab BioPower - fremtiden Oversikt

3 Page 3BI 12.10.2007 Et stort behov for endring av motor og drivkraft strategien for bilindustrien.  Størrelsen på den fremtidige bilpark  Økende mobilitet hos befolkningen  Belastning på klima, helse og våre oljeresursser

4 Page 4BI 12.10.2007 Hybrid Electric Vehicles (incl. Plug-In HEV) IC Engine and Transmission Improvements Hydrogen Fuel Cell Petroleum (Conventional & Alternative Sources) Bio Fuels (Ethanol E85, Bio-diesel) Hydrogen Electricity (Conventional & Alternative Sources) Battery Electric Vehicles (E-Flex) Displace Petroleum Improved Vehicle Fuel Economy & Emissions Energy/Fuel Diversity Time GM alternative drivkraftstrategi

5 Page 5BI 12.10.2007 Saab BioPower – Et resultat av erfaringer og ekspertise fra både GM og Saab  Fordeler grunnet GM,s lange erfaring med etanol i bil:  GM har solgt over 2 mill. E85 biler i Amerika.  GM er markedsleder i Brasil, som har den høyeste etanol- penetrasjonen i verden.  SAAB har eksperimentert med etanol siden begynnelsen av 90- tallet:  Saab 9000 multi flexfuel - ble lansert allerede i 1992, men markedet og infrastrukturen var ikke klar på dette tidspunktet.  Saab Variable Compression Concept motor ble presentert i 2000, basert på ny kunnskap om Trionic motorstyring.  Saab har lang erfaring innen turboteknologi.

6 Page 6BI 12.10.2007 Innovative Aircraft heritage Scandinavi an origin INDEPENDENT THINKING Brand DNA Is the essence of our heritage Independent thinking Progressive design Sporty, driver focus Responsible performance Product pillars

7 Page 7BI 12.10.2007 Saab BioPower – hvorfor fokuserer SAAB på bioetanol?  Bioetanol-delen er CO2-nøytral (utslipp fossilt CO2 35-50 gr/km).  Bioetanol er tilgjengelig i dag – produksjonen er i kraftig vekst.  Enkelt for bruker- bensin kan benyttes der bioetanol ikke er tilgjengelig.  Enkelt, og ingen store investeringer for forhandler/kunde.  Benytter dagens motorteknologi.  Høyere oktaninnhold (104 RON) gjør det mulig å opprettholde dagens motoreffekt med mindre motorer (downstreaming).  Kompatibel med annen teknologi

8 Page 8BI 12.10.2007 • Moderne individualister • Miljøfokusert • Går egne veier • Prøver ut ny teknologi • Lik kundeprofil verden over • Høy utdannelse og inntekt • Aktive personer, søker opplevelser Saab kundene verdsetter ytelse, men er også opptatt av miljø! De er gjerne:

9 Page 9BI 12.10.2007 Saab BioPower annonse, dobbeltside i magasiner

10 Page 10BI 12.10.2007 Betydelig redusert mijøpåvirkning (utslipp fossilt CO2 35-50 gr/km) + Økt motorytelse (20-30 hk ekstra) Saab BioPower – bioetanol (E85)

11 Page 11BI 12.10.2007 Saab BioPower – så langt…. Jan-JuniJuli-DesJan-JuniJuli-DesJan-JuniJuli-DesJan-.JuniJuli - Des 2004200520062007  2.0t verdenspremiere i Paris  Internasjonale PR- arrangement  Lansering i Sverige  Aero X konseptbil  BioPower Hybrid - null CO2-utslipp  2.3t premiere i London  2.3t lansering i Sverige  Videre lansering i Europa  Lansering i Europa..  E100 konsept – ren bioetanol  9-3 1.8t BioPower  Tilgj. i alle modeller  9-3 2.0t BioPower

12 Page 12BI 12.10.2007 Alle modeller er nå tilgjengelige som BioPower Saab 9-5 BioPower  2.0t 150 180HK (240 – 280 Nm)  2.3t 185 210 HK (280 – 310 Nm) Saab 9-3 BioPower 1.8t 150 HK - 175HK (240 – 265 Nm) 2.0t 175 HK - 200HK (265 – 300 Nm)

13 Page 13BI 12.10.2007 Saab BioPower – vår erfaring  Miljøvennlige alternativer må være:  Attraktive – samme krav til komfort, funksjonalitet og prestasjoner.  Bekvem og enkel i bruk.  Myndighetene må legge forholdene til rette.  Alle parter i bioetanolkjeden må jobbe i samme retning  En endring av bilkjøp kan gjøres raskt hvis hele kjeden jobber i samme retning.  Sverige – i løpet av 12 mnd gikk salget av Saab 9-5 Biopower fra 0 - 85%.  Irland – i løpet av 5 mnd gikk salget av Saab 9-5 Biopower fra 0 - 84%  Bioetanol-kunder er fornøyd med sitt valg viser en svensk undersøkelse:  94% av alle SAAB Biopower-kunder ville ha gjort samme valg igjen, og vil anbefale andre å gjøre samme valg. Råstoff Produksjon Kjøretøy Distribusjon LovverkMarked

14 Page 14BI 12.10.2007 “Sverige skal være uavhengige av fossile brensler i 2020”  Lokale myndigheter er nøkkelspillere for å starte markeds-utviklingen.  Ingen avgifter på fornybare drivstoff – 2013  20% lavere firmabilskatt - 2011  10 000 SEK til privatkunder som kjøper miljøbil  Gratis parkering i mange byer  Ingen bomavgift i Stockholmsringen  Miljøtaxier har første prioritet på Arlanda Airport  Miljøbiler er etterspurt av det offentlige (krav)  Statlig støtte og EU-støtte for produksjon av biodrivstoff, distribusjon, forskning og investering i biler. Göran Persson, 2001

15 Page 15BI 12.10.2007 Market situasjon, miljøbiler i Sverige  Totalt 36 617 biler og 13% markedsandel  Topp 5 miljøbiler i Sverige, 2006: 1.Saab 9-5 BioPower10.941 biler30% markedsandel 2.Ford Focus Flexifuel7.239 biler20% markedsandel 3.Volvo S40/V50 Flexifuel6.624 biler18% markedsandel 4.Volvo V70 Bi-fuel2.234 biler6% markedsandel 5.Toyota Prius (Hybrid)2,058 biler5,5% markedsandel SOURCE: BIL Sweden

16 Page 16BI 12.10.2007 6624 biler Det svenske markedet har gjort sitt valg; bioetanol - Saab er klart ledende blant miljøbiler! *) Ble tilgjengelig fra mars 2007 **) Inkludert V50, S40 og C30 713 Volvo Bifuel Første halvdel av 2007

17 Page 17BI 12.10.2007 Infrastuktur for E85 i Sverige Des. 2004– 140 E85-stasjoner Des. 2005 – 300 E85-stasjoner Des. 2006 – 600 E85-stasjoner Våren 2007– 700 E85-stasjoner I dag– 950 E85-stasjoner Ved utgangen av 2009 – ca. 2300 E85 stasjoner Ca. 50% av bensinstasjonene vil tilby bioetanol. (Lovgivning er en viktig årsak til dette).

18 Page 18BI 12.10.2007 Andre land følger etter… Irland  50% reduksjon i registreringsavgiftene, reduserte avgifter på E85, moms kan kreves tilbake. Frankrike  50% reduksjon i nybilavgifter og i CO2-avgift.  Ingen firmabilskatt i 2 år. Får tilbake 80% av momsen på E85. Sveits  Avgiftslette for E85 SAAB BioPower er mest solgte flex-fuel-bil i Europa

19 Page 19BI 12.10.2007 Hva med Norge ?  Ingen avgifter på E85  10.000 kr. i redusert registreringsavgift fra juli 2007  15 E85-stasjoner (Statoil), forventet 20 innen utgangen av 2007  Ingen incentiver…  251 solgte Saab BioPower i Norge i 2006  159 solgte Saab BioPower hittil i år

20 Page 20BI 12.10.2007 Bioetanol – fremover  Tilbys på flere markeder, og på fremtidige modeller.  Utvikle etanol-motorer, med mulighet for å kunne benytte bensin.  Mindre motorer, utnytte høyere oktaninnhold og turboteknologi.  Vi ser et stort potensiale for E-100.  Kombinere etanol med annen teknologi.

21 Page 21BI 12.10.2007 Saab BioPower Hybrid Concept  260 HK Saab BioPower med motor som benytter E100.  Øker effekten ved å benytte elektromotor i tillegg.  Drivstoffbesparende “Zero Mode”, bykjøring kun med elektromotor.  Energibesparende, lader batteriene bl.a. ved oppbremsninger.  Viser fremtidig etanolbil kombinert med annen miljøvennlig teknologi.

22 Page 22BI 12.10.2007 Saab BioPower 100 Concept  Første turbomotoren laget for 100% bioetanol (E100)  2.0-liter turbo som gir 300 HK og meget lavt C02-utslipp.  Bekrefter at mindre motorer kombinert med turboteknologi gir høy effekt. Stort potensiale for vesentlig mindre motorer i fremtiden.  Viser at det er mulig å kjøre med 100% bioetanol, ikke blandet med fossilt brennstoff.

23 Page 23BI 12.10.2007 Spørsmål ?


Laste ned ppt "Page 1BI 12.10.2007 Saab BioPower Petter Smebye Adm.direktør General Motors Norge AS Oslo 12. oktober 2007."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google