Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Page 1BI 12.10.2007 Saab BioPower Petter Smebye Adm.direktør General Motors Norge AS Oslo 12. oktober 2007.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Page 1BI 12.10.2007 Saab BioPower Petter Smebye Adm.direktør General Motors Norge AS Oslo 12. oktober 2007."— Utskrift av presentasjonen:

1 Page 1BI Saab BioPower Petter Smebye Adm.direktør General Motors Norge AS Oslo 12. oktober 2007

2 Page 2BI • Saab BioPower – bakgrunn • Bioetanol & Saab BioPower – marked og markedsbetingelser • Saab BioPower - fremtiden Oversikt

3 Page 3BI Et stort behov for endring av motor og drivkraft strategien for bilindustrien.  Størrelsen på den fremtidige bilpark  Økende mobilitet hos befolkningen  Belastning på klima, helse og våre oljeresursser

4 Page 4BI Hybrid Electric Vehicles (incl. Plug-In HEV) IC Engine and Transmission Improvements Hydrogen Fuel Cell Petroleum (Conventional & Alternative Sources) Bio Fuels (Ethanol E85, Bio-diesel) Hydrogen Electricity (Conventional & Alternative Sources) Battery Electric Vehicles (E-Flex) Displace Petroleum Improved Vehicle Fuel Economy & Emissions Energy/Fuel Diversity Time GM alternative drivkraftstrategi

5 Page 5BI Saab BioPower – Et resultat av erfaringer og ekspertise fra både GM og Saab  Fordeler grunnet GM,s lange erfaring med etanol i bil:  GM har solgt over 2 mill. E85 biler i Amerika.  GM er markedsleder i Brasil, som har den høyeste etanol- penetrasjonen i verden.  SAAB har eksperimentert med etanol siden begynnelsen av 90- tallet:  Saab 9000 multi flexfuel - ble lansert allerede i 1992, men markedet og infrastrukturen var ikke klar på dette tidspunktet.  Saab Variable Compression Concept motor ble presentert i 2000, basert på ny kunnskap om Trionic motorstyring.  Saab har lang erfaring innen turboteknologi.

6 Page 6BI Innovative Aircraft heritage Scandinavi an origin INDEPENDENT THINKING Brand DNA Is the essence of our heritage Independent thinking Progressive design Sporty, driver focus Responsible performance Product pillars

7 Page 7BI Saab BioPower – hvorfor fokuserer SAAB på bioetanol?  Bioetanol-delen er CO2-nøytral (utslipp fossilt CO gr/km).  Bioetanol er tilgjengelig i dag – produksjonen er i kraftig vekst.  Enkelt for bruker- bensin kan benyttes der bioetanol ikke er tilgjengelig.  Enkelt, og ingen store investeringer for forhandler/kunde.  Benytter dagens motorteknologi.  Høyere oktaninnhold (104 RON) gjør det mulig å opprettholde dagens motoreffekt med mindre motorer (downstreaming).  Kompatibel med annen teknologi

8 Page 8BI • Moderne individualister • Miljøfokusert • Går egne veier • Prøver ut ny teknologi • Lik kundeprofil verden over • Høy utdannelse og inntekt • Aktive personer, søker opplevelser Saab kundene verdsetter ytelse, men er også opptatt av miljø! De er gjerne:

9 Page 9BI Saab BioPower annonse, dobbeltside i magasiner

10 Page 10BI Betydelig redusert mijøpåvirkning (utslipp fossilt CO gr/km) + Økt motorytelse (20-30 hk ekstra) Saab BioPower – bioetanol (E85)

11 Page 11BI Saab BioPower – så langt…. Jan-JuniJuli-DesJan-JuniJuli-DesJan-JuniJuli-DesJan-.JuniJuli - Des  2.0t verdenspremiere i Paris  Internasjonale PR- arrangement  Lansering i Sverige  Aero X konseptbil  BioPower Hybrid - null CO2-utslipp  2.3t premiere i London  2.3t lansering i Sverige  Videre lansering i Europa  Lansering i Europa..  E100 konsept – ren bioetanol  t BioPower  Tilgj. i alle modeller  t BioPower

12 Page 12BI Alle modeller er nå tilgjengelige som BioPower Saab 9-5 BioPower  2.0t HK (240 – 280 Nm)  2.3t HK (280 – 310 Nm) Saab 9-3 BioPower 1.8t 150 HK - 175HK (240 – 265 Nm) 2.0t 175 HK - 200HK (265 – 300 Nm)

13 Page 13BI Saab BioPower – vår erfaring  Miljøvennlige alternativer må være:  Attraktive – samme krav til komfort, funksjonalitet og prestasjoner.  Bekvem og enkel i bruk.  Myndighetene må legge forholdene til rette.  Alle parter i bioetanolkjeden må jobbe i samme retning  En endring av bilkjøp kan gjøres raskt hvis hele kjeden jobber i samme retning.  Sverige – i løpet av 12 mnd gikk salget av Saab 9-5 Biopower fra %.  Irland – i løpet av 5 mnd gikk salget av Saab 9-5 Biopower fra %  Bioetanol-kunder er fornøyd med sitt valg viser en svensk undersøkelse:  94% av alle SAAB Biopower-kunder ville ha gjort samme valg igjen, og vil anbefale andre å gjøre samme valg. Råstoff Produksjon Kjøretøy Distribusjon LovverkMarked

14 Page 14BI “Sverige skal være uavhengige av fossile brensler i 2020”  Lokale myndigheter er nøkkelspillere for å starte markeds-utviklingen.  Ingen avgifter på fornybare drivstoff – 2013  20% lavere firmabilskatt  SEK til privatkunder som kjøper miljøbil  Gratis parkering i mange byer  Ingen bomavgift i Stockholmsringen  Miljøtaxier har første prioritet på Arlanda Airport  Miljøbiler er etterspurt av det offentlige (krav)  Statlig støtte og EU-støtte for produksjon av biodrivstoff, distribusjon, forskning og investering i biler. Göran Persson, 2001

15 Page 15BI Market situasjon, miljøbiler i Sverige  Totalt biler og 13% markedsandel  Topp 5 miljøbiler i Sverige, 2006: 1.Saab 9-5 BioPower biler30% markedsandel 2.Ford Focus Flexifuel7.239 biler20% markedsandel 3.Volvo S40/V50 Flexifuel6.624 biler18% markedsandel 4.Volvo V70 Bi-fuel2.234 biler6% markedsandel 5.Toyota Prius (Hybrid)2,058 biler5,5% markedsandel SOURCE: BIL Sweden

16 Page 16BI biler Det svenske markedet har gjort sitt valg; bioetanol - Saab er klart ledende blant miljøbiler! *) Ble tilgjengelig fra mars 2007 **) Inkludert V50, S40 og C Volvo Bifuel Første halvdel av 2007

17 Page 17BI Infrastuktur for E85 i Sverige Des. 2004– 140 E85-stasjoner Des – 300 E85-stasjoner Des – 600 E85-stasjoner Våren 2007– 700 E85-stasjoner I dag– 950 E85-stasjoner Ved utgangen av 2009 – ca E85 stasjoner Ca. 50% av bensinstasjonene vil tilby bioetanol. (Lovgivning er en viktig årsak til dette).

18 Page 18BI Andre land følger etter… Irland  50% reduksjon i registreringsavgiftene, reduserte avgifter på E85, moms kan kreves tilbake. Frankrike  50% reduksjon i nybilavgifter og i CO2-avgift.  Ingen firmabilskatt i 2 år. Får tilbake 80% av momsen på E85. Sveits  Avgiftslette for E85 SAAB BioPower er mest solgte flex-fuel-bil i Europa

19 Page 19BI Hva med Norge ?  Ingen avgifter på E85  kr. i redusert registreringsavgift fra juli 2007  15 E85-stasjoner (Statoil), forventet 20 innen utgangen av 2007  Ingen incentiver…  251 solgte Saab BioPower i Norge i 2006  159 solgte Saab BioPower hittil i år

20 Page 20BI Bioetanol – fremover  Tilbys på flere markeder, og på fremtidige modeller.  Utvikle etanol-motorer, med mulighet for å kunne benytte bensin.  Mindre motorer, utnytte høyere oktaninnhold og turboteknologi.  Vi ser et stort potensiale for E-100.  Kombinere etanol med annen teknologi.

21 Page 21BI Saab BioPower Hybrid Concept  260 HK Saab BioPower med motor som benytter E100.  Øker effekten ved å benytte elektromotor i tillegg.  Drivstoffbesparende “Zero Mode”, bykjøring kun med elektromotor.  Energibesparende, lader batteriene bl.a. ved oppbremsninger.  Viser fremtidig etanolbil kombinert med annen miljøvennlig teknologi.

22 Page 22BI Saab BioPower 100 Concept  Første turbomotoren laget for 100% bioetanol (E100)  2.0-liter turbo som gir 300 HK og meget lavt C02-utslipp.  Bekrefter at mindre motorer kombinert med turboteknologi gir høy effekt. Stort potensiale for vesentlig mindre motorer i fremtiden.  Viser at det er mulig å kjøre med 100% bioetanol, ikke blandet med fossilt brennstoff.

23 Page 23BI Spørsmål ?


Laste ned ppt "Page 1BI 12.10.2007 Saab BioPower Petter Smebye Adm.direktør General Motors Norge AS Oslo 12. oktober 2007."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google