Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

- Norge og Japan – ”Men klarer vi oss ikke med engelsk, da?” Internasjonaliseringskonferansen 2012 (SIU) Førstelektor Benedicte Mosby Irgens, Institutt.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "- Norge og Japan – ”Men klarer vi oss ikke med engelsk, da?” Internasjonaliseringskonferansen 2012 (SIU) Førstelektor Benedicte Mosby Irgens, Institutt."— Utskrift av presentasjonen:

1 - Norge og Japan – ”Men klarer vi oss ikke med engelsk, da?” Internasjonaliseringskonferansen 2012 (SIU) Førstelektor Benedicte Mosby Irgens, Institutt for fremmedspråk, UiB

2 ”Opplæring i lokalt språk er selvfølgelig et pluss, men ikke et must i vårt Asia-samarbeid. Vi bygger dette samarbeidet og relasjonen over en felles engelskspråklig plattform”, sier prorektor for utdanning, Berit Kjeldstad (NTNU). •

3 Japansk språk i verden De mest talte morsmål i verden 1. Mandarin 836 mill 2. Hindi 333 mill 3. Spansk 332 mill 4. Engelsk 322 mill 5. Bengali 189 mill 6. Arabisk 186 mill 7. Russisk 170 mill 8. Portugisisk 170 mill 9. Japansk 127 mill 10. Tysk 98 mill Bernard Comrie (1998) Mest brukte språk på internett (målt i brukerantall) 1. Engelsk26.8% 2. Kinesisk24.2% 3. Spansk7.8 % 4. Japansk4.7 % 5. Portugisisk 3.9 % 6. Tysk3.6 % 7. Arabisk3.3 % 8. Fransk 3.0 % 9. Russisk3.0 % 10. Koreansk2.0 % Internet World Stats (2011)

4 Japanskstudier i Norge • UiO (IKOS) - til PhD-nivå • UiB (IF) - bachelorgrad • NHH - valgfag • NTNU - begynnerkurs • Over 20 videregående skoler i Oslo og Bergen, én ungdomsskole i Oslo • Ingen egen lærerutdanning for språklærere i japansk/kinesisk • Sterk økning i studentantall siden 2000 på alle læresteder

5 Engelsk i Japan • en stor mengde engelske lånord (eks. パーソナルコンピューター ) • undervises fra rundt 5. klasse, fokus på grammatikk og vokabular, ikke bruk og kommunikasjon • mange lærere har ikke kommunikativ kompetanse i engelsk • blir generelt ikke forstått i butikker, off. kontorer etc. • sterk bevissthet rundt engelsk/internasjonalisering • velutdannete japanere: brukbar leseforståelse, ofte avansert vokabular, svake kommunikative ferdigheter • de dyktigste har enten bodd utenfor Japan eller oppholdt seg i engelsktalende miljøer over tid

6 Landsomfattende undersøkelse om engelskfaget i japanske ungdomsskoler Hvordan liker du faget? • Svært godt8.0 % • Litt29.5 % • Dårlig32.5 % • Svært dårlig29.3 % (Benesse Educational Research and Development Center, ) Hva finner du mest krevende? • Vanskelig grammatikk78.6 % • Vanskelig å skrive setninger72.0 % • Klarer ikke å oppfatte lydene65.8 % • Er ikke interessert i utlandet44.8 % • Sliter med å lese høyt fra tekst44.7 %

7 TOEFL, TOEIC (språktester) • Test of English as a Foreign Language (universiteter) • 2010: Japan på 104. plass av 113 land • Test of English for International Communication (næringsliv) • Mest brukt i Japan, Korea og Taiwan • Testen har ingen muntlig komponent

8 Engrish, Japlish 喫煙されますお客様へ 館内は禁煙になっております 外の喫煙コーナーでお願いします Building asked a smoked visitor in the outside smoking section that you cannot smoke in

9 トイレは後ろの石段を降りて、 左の広場の奥にあります A toilet gets down from back stone steps, and is in the inner part of a left open space.

10 足元が悪い場合がありますので ご注意ください。 Because there is the situation when a step is bad, please be careful 山ノ内町 Yamanouchi town

11 【お願い】 イルカにかまれる恐れがありますので、プー ルの内側へは、手を差し出さないでください。 【 Warning! 】 Because there is danger that it involves a dolphin, Please do not grow a hand in a fence.

12 販売商品の為、ベットの上に 靴のママ登らないで下さい。 Plese must be not shose on bed

13 Språkferdigheter på 50-, 60- og 70-tallet • Skipsbyggingsnæringen, startet på 50-tallet: • ikke vanlig for vestlige forretningsfolk å lære japansk • japanerne visste at engelskkompetanse var nødvendig • selgeren tilpasser seg kunden - kunden er ”konge” • svært internasjonalt orientert næring også idag • velfungerende engelskspråklig plattform • faglig soliditet, gjensidig tillit og langsiktig relasjonsbygging

14 Antall japanskstuderende verden over fra Japan Foundation, Overseas Survey

15 Japanese as a foreign language (JFL) • Sterk faglig utvikling fra 80-årene • Stor vekst i læremidler (typer, antall, kvalitet) • Største studentgrupper: Kina og Korea • Australia og New Zealand: • japansk er første fremmedspråk foran fransk, tysk, spansk, kinesisk og indonesisk

16 Innovasjon Norge i Tokyos råd til etablerere • viktig med gode kommunikasjonsevner - mer kommunikasjon enn man ville gjort hjemme • skap gode, tillitsfulle relasjoner • ha grunnleggende kunnskap om lokal kultur • ikke ta for gitt at forretningsmodellen din implisitt blir forstått • språk- og kulturkyndige nordmenn er gode verktøy i forhandlinger… • … men kulturforståelse og kunnskap må være solid og erfaringsforankret

17 IKEA Japan • etablert seg først på 70-tallet, la ned i 1986 • foretok nitide undersøkelser om japanske boformer, møbelpreferanser- og behov, tilpasset markedsføring m.m. • åpnet forretning i Chiba i 2002, med stor suksess • har nå 6 større utsalgssteder over hele Japan

18 Rakuten, Uniqlo • netthandel, klesprodusent • implementere engelsk som arbeidsspråk innen 2012 • ønsker å bli ledende globale selskaper • alle ansatte oppfordres til å gå på engelskkurs • svært kontroversielt og oppsiktsvekkende • Direktøren for Honda, Takanobu Ito: ”Idiotisk å kreve bruk av engelsk inni Japan”

19 ”Galapagos-syndromet” • brukt om japanske hyperavanserte mobiltelefoner • = innovasjon som går for fort, kommer i utakt • mulig resultat av for sterk innadvendthet innen et marked Samtidig: • fall i antall unge japanere som ønsker å studere utenlands • flere store japanske selskap har begynt å rekruttere utenlandske ansatte (en selvfølge å kunne japansk)

20 Humaniora i krise • japansk er blitt språk svært populært… • …men langt fra alle studentene skal bli forskere!  • mer tverrfaglighet og yrkesrelevans i språkutdanningen? • Prosjektstyreleder i SAMKUL, Petter Aaslestad: ”humanistene må ta hensyn til hva samfunnet faktisk trenger av kunnskap og kompetanse” ”å jobbe tverrfaglig revitaliserer fagdisiplinene”

21 Kildemateriale TOEFL (resultater) • TOEIC • Benesse (undersøkelser) • • Survey of Japanese-Language Education (Japan Foundation) • SAMKUL • FHovedsidemal&cid= &p= FHovedsidemal&cid= &p= Galapagos-syndromet • • • educLede21.html?_r=1&pagewanted=all educLede21.html?_r=1&pagewanted=all


Laste ned ppt "- Norge og Japan – ”Men klarer vi oss ikke med engelsk, da?” Internasjonaliseringskonferansen 2012 (SIU) Førstelektor Benedicte Mosby Irgens, Institutt."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google