Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

COX Ta samfunnsansvar –og fortell om det. Frank Tangen • NRK: kultur, barn, nyheter • Redaktør og disponent Røyken og Hurums Avis • Byråleder Cox Kommunikasjon.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "COX Ta samfunnsansvar –og fortell om det. Frank Tangen • NRK: kultur, barn, nyheter • Redaktør og disponent Røyken og Hurums Avis • Byråleder Cox Kommunikasjon."— Utskrift av presentasjonen:

1 COX Ta samfunnsansvar –og fortell om det

2 Frank Tangen • NRK: kultur, barn, nyheter • Redaktør og disponent Røyken og Hurums Avis • Byråleder Cox Kommunikasjon – publisering • HR og Kommunikasjon Södra Cell • Partner i medietreningsbyrået Talk • Kommunikasjonsrådgiver i Cox Oslo • Utdanning bl.a. ledelse og økonomi, kommunikasjonsledelse, organisasjonskommunikasjon, endringsledelse, coaching, tverrkulturell kommunikasjon, nettpublisering

3 CSR - definisjoner People Planet Profit ”Å imøtekomme eller overgå omgivelsenes forventninger”

4 Hva aktualiserer CSR? • Global Compact • Stortingsmelding /2009 • ISO 26000

5 Hvorfor kommunisere CSR? • Samfunnsmessig aksept: license to operate • Media: forebygge omdømmeskader • Kostnadsreduksjoner: f.eks energi, fravær • Markedsmuligheter: bevisste kunder foretrekker en ansvarlig bedrift • Rekruttering: gode folk vil jobbe hos gode arbeidsgivere • Medarbeiderengasjement: mening utover profitt • Innovasjon: miljømessig, sosialt og økonomisk ansvarlig utvikling kan gi et forsprang i markedet • Adgang til kapital: seriøse investorer søker ansvarlige selskaper • Myndigheter / politikere: tydelig samfunnsbidrag

6 CSR i maling- og lakkindustrien?

7

8 Toveis asymmetrisk kommunikasjon

9

10 Velg strategi • Enveis informasjon? • Responsmulighet? (Toveis asymmetrisk) • Dialog – likeverdig, partene påvirker hverandre (Toveis symmetrisk) Hva er realistisk?

11 Kartlegg interessentene • - og prioriter Myndigheter Ansatte Studenter Arbeidsmarked Leverandører Forbrukere Lokalpolitikere RikspolitikereInvestorer Eiere Miljøorganisasjoner Fagorganisasjoner Lokalmedier Fagmedier Riksmedier Bransjeorganisasjoner Konkurrenter Naboer Innleid arbeidskraft - og prioriter

12 Strategien Beskriv: • Hva er målet? • Hvem vil vi kommunisere med? • Hvilket budskap til hvem? • Opplevelse • Kanaler og virkemidler • Måling? Hvem deltar i prosessen?

13 Virkemidler • Rapport • Årsmagasin • Web • E- læring (internt) • Intranett (internt) • Kampanjer (internt og eksternt) • Annonsering • Film • PR og medieomtale • Events • Sosiale medier • Møter med interessenter - og integrer alltid i eksisterende kanaler

14 Internkommunikasjon av CSR • Noen grunnregler: - Bruk nærmeste leder - Involver, skap eierskap - Velg rike kanaler - Gjenta budskapene i flere kanaler • Mulige virkemidler: Kampanjer E-læring Events - men først og fremst eksisterende kanaler

15 Redaksjonelle virkemidler • Eksternt, journalistisk blikk, profesjonell research • Kjent presentasjonsform = troverdighet • Plass til nyanser og resonnement • Prioritere mest relevante saker • La målgruppa påvirke innholdet • Slipp til skeptikerne • Vær åpen om dilemmaene

16 Standarder for rapportering • 40 % velger GRI • Betyr lite for de fleste målgrupper • Troverdighet • Benchmarking • GRI gir stor grad av frihet

17 Trender og eksempler • Jevnere vektlegging av miljø og sosiale forhold • Integrert rapportering • Stadig flere rapporterer, størst økning i Europa • GRI (40%) • Vodafone Group (Beste i CR Reporting Awards) • The Walt Disney Company (Beste førsterapport) • Adidas (web) • Grays Harbor Paper • Novo Nordisk (integrert + web)

18 Eksempler fra Globe Award 2009

19 Farmasiselskapet NovoNordisk web

20 Stora

21 Energiselskapet CLP

22 ”Whether a company communicates or not, an image of how the company handles or fails to handle sensitive issues will be communicated for them.” Peggy Brønn


Laste ned ppt "COX Ta samfunnsansvar –og fortell om det. Frank Tangen • NRK: kultur, barn, nyheter • Redaktør og disponent Røyken og Hurums Avis • Byråleder Cox Kommunikasjon."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google