Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

BUS2401 W. Edwards Deming  Foredragsturne i Japan på 50-tallet  Fokuser på at toppledelsen må involveres i kvalitetsarbeidet  Kvalitet er en strategisk.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "BUS2401 W. Edwards Deming  Foredragsturne i Japan på 50-tallet  Fokuser på at toppledelsen må involveres i kvalitetsarbeidet  Kvalitet er en strategisk."— Utskrift av presentasjonen:

1 BUS2401 W. Edwards Deming  Foredragsturne i Japan på 50-tallet  Fokuser på at toppledelsen må involveres i kvalitetsarbeidet  Kvalitet er en strategisk aktivitet  Reduksjon av prosessvariasjoner er nødvendig  Har gitt navn til Deming-hjulet (PDCA)

2 BUS240 Demings 14 punkter - I  Skap en vedvarende fokusering på forbedring av varer og tjenester  Adopter den nye filosofien  Eliminer avhengigheten av inspeksjon  La ikke innkjøpsprisen være avgjørende. Minimer kostnadene ved å samarbeide med én leverandør  Gjennomfør kontinuerlig forbedringer av produksjonssystemene  Innfør obligatorisk faglig trening  Institusjonaliser lederskap 2

3 BUS240 Demings 14 punkter - II  Fjern frykt  Bryt ned barrierene mellom avdelingene  Eliminer slagord, formaninger og mål for personalet  Eliminer kvantitative kvoter for personalet og kvantitative mål for ledelsen  Bryt ned barrierer som berøver yrkesstoltheten. Fjern årlige vurderingssystem  Institusjonaliser et omfattende program for opplæring og selv-skolering for alle  La alle i selskapet arbeide for å gjennomføre omstillingen 3

4 BUS240 Prestasjoner tilpasset kravene 4 Bedriftens prestasjonsnivå Markedets forventninger Nå Framtidig nivå Framtidig krav Nå Linje for optimal tilpasning

5 BUS240 Dårlig tilpasning 5 Produksjonens prestasjonsnivå For dårlig prestasjon Prestasjonen blir ikke utnyttet i markedet Markedets forventninger

6 BUS2406 Prestasjonsutvikling over tid Kvalitet Hastig- het Leverings- pålitelighet Fleksibilitet Kost- nad Kvalitet Hastig- het Leverings- pålitelighet Fleksibilitet Kost- nad Markedskrav Bedriftens ytelse

7 BUS2407 Prestasjonsmål  De fem generelle prestasjonsmålene  Kvalitet, hastighet, leveringspålitelighet, fleksibilitet, kostnad  Mer detaljerte eller mer sammensatte mål  Feil per enhet, MTBF, ledetid, gjennomstrømningstid, OEE, osv.  Kundetilfredshet  KPI – Key Performance Indicators  Må kobles til bedriftens strategi  Balanced scorecard – prestasjonsmål  Finansielle, kundeorientert, interne prosesser, læring og vekst

8 BUS2408 Prestasjonsstandarder  Historiske standarder  I forhold til tidligere prestasjoner  Strategiske målsettinger  Prestasjoner som konkurrenter eller andre bedrifter oppnår  Absolutt prestasjonsstandard  Teoretisk grense for prestasjon  Eksempel: Null feil, Intet lager

9 BUS2409 Typer av benchmarking  Intern benchmarking  Sammenligne med andre deler av egen bedrift  Ekstern benchmarking  Sammenligne med andre bedrifter  Ikke-konkurrerende eller konkurrerende benchmarking  Bedrifter i andre eller samme / lignende sektor  Prestasjons-benchmarking  Kvalitet, hastighet, leveringspålitelighet, fleksibilitet og kostnad  Metode-benchmarking  Hvordan gjør andre jobben?

10 BUS24010 Prioritering av forbedringer  Kundenes ønsker bestemmer viktigheten av de ulike prestasjonsmålene  Ordrevinnende faktorer (sterk=9, middels=8, svak=7)  Kvalifiserende faktorer (sterk, middels, svak)  Lite viktig faktorer (sterk, middels, svak=1)  9-gradert skala  Relativ prestasjon i forhold til konkurrentene  Er en bedre, lik eller dårligere enn konkurrentene på de ulike faktorene?  9-gradert skala

11 BUS24011 Hvorfor velger kundene våre produkter? Ytelse Ordrevinnende Kvalifiserende Lite viktige Negativ Nøytral Positiv Påvirkning på salget

12 BUS24012 Viktighet og relativ prestasjon Viktighet for kundene (skala 1-9) Lite viktigKvalifiserendeOrdrevinnende Prestasjon i forhold til konkurrentene (skala 1-9) Bedre Samme Dårligere Passelig Overflødig ForbedreØyeblikkelig tiltak

13 BUS24013 Viktighet og relativ prestasjon - eksempel Lite viktigKvalifiserendeOrdrevinnende Bedre Samme Dårligere Passelig Overflødig Forbedre Øyeblikkelig tiltak • Teknisk løsning • Dokumentasjon • Leveringshastighet • Kostnad • Leveringspålitelighet Viktighet for kundene (skala 1-9) Prestasjon i forhold til konkurrentene (skala 1-9)

14 BUS240 Kjegle-modellen 14 Kvalitet (fundament) Leveringspålitelighet Hastighet Fleksibilitet Kostnad

15 BUS240 Forbedring som en læringsprosess 15 Undersøk prestasjonen Sammenlign med mål Få ny kunnskap Innfør forbedringer Er målene relevante? Lag nye og bedre mål

16 BUS24016 Ulike kvalitetspriser  Japan: Demingprisen  USA: Malcom Baldrige nasjonale kvalitetspris  Europa: Europeisk kvalitetspris (EFQM Excellence Award, tidligere EQA)

17 BUS24017 Europeisk kvalitetspris (EFQM) Personal- ledelse 9% Politikk og strategi 8% Partnerskap og ressurser 9% Persontilfreds- stillelse 9% Kundetilfreds- stillelse 20% Samf.påvirkning 6% Forretningsresultat 15% Prosesser 14% Lederskap 10% Resultat 50% Input 50%

18 BUS24018 EFQM Prisvinnere 2013  Alpenresort Schwarz – Austria: EFQM Excellence Award Winner og prisvinner  BMW Plant Regensburg – Germany  Glasgow Housing Association – Scotland  Nilufer Municipality – Turkey  Stavropol State Agrarian University - Russian Federation  St Mary's College - Northern Ireland  VAMED-KMB Krankenhausmanagement und Betriebsführungsges.m.b.H. – Austria  Wakefield and District Housing (WDH) – England


Laste ned ppt "BUS2401 W. Edwards Deming  Foredragsturne i Japan på 50-tallet  Fokuser på at toppledelsen må involveres i kvalitetsarbeidet  Kvalitet er en strategisk."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google