Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

W. Edwards Deming Foredragsturne i Japan på 50-tallet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "W. Edwards Deming Foredragsturne i Japan på 50-tallet"— Utskrift av presentasjonen:

1 W. Edwards Deming Foredragsturne i Japan på 50-tallet
Fokuser på at toppledelsen må involveres i kvalitetsarbeidet Kvalitet er en strategisk aktivitet Reduksjon av prosessvariasjoner er nødvendig Har gitt navn til Deming-hjulet (PDCA)

2 Demings 14 punkter - I Skap en vedvarende fokusering på forbedring av varer og tjenester Adopter den nye filosofien Eliminer avhengigheten av inspeksjon La ikke innkjøpsprisen være avgjørende. Minimer kostnadene ved å samarbeide med én leverandør Gjennomfør kontinuerlig forbedringer av produksjonssystemene Innfør obligatorisk faglig trening Institusjonaliser lederskap

3 Demings 14 punkter - II Fjern frykt
Bryt ned barrierene mellom avdelingene Eliminer slagord, formaninger og mål for personalet Eliminer kvantitative kvoter for personalet og kvantitative mål for ledelsen Bryt ned barrierer som berøver yrkesstoltheten. Fjern årlige vurderingssystem Institusjonaliser et omfattende program for opplæring og selv-skolering for alle La alle i selskapet arbeide for å gjennomføre omstillingen

4 Prestasjoner tilpasset kravene
Framtidig krav Markedets forventninger Linje for optimal tilpasning Framtidig nivå Bedriftens prestasjonsnivå

5 Dårlig tilpasning For dårlig prestasjon Markedets forventninger
Prestasjonen blir ikke utnyttet i markedet Produksjonens prestasjonsnivå

6 Prestasjonsutvikling over tid
OM 18: Operations Improvement Prestasjonsutvikling over tid Bedriftens ytelse Markedskrav Kvalitet Kvalitet Kost-nad Hastig-het Kost-nad Hastig-het Fleksibilitet Leverings-pålitelighet Fleksibilitet Leverings-pålitelighet BUS240 - OM

7 Prestasjonsmål De fem generelle prestasjonsmålene
Kvalitet, hastighet, leveringspålitelighet, fleksibilitet, kostnad Mer detaljerte eller mer sammensatte mål Feil per enhet, MTBF, ledetid, gjennomstrømningstid, OEE, osv. Kundetilfredshet KPI – Key Performance Indicators Må kobles til bedriftens strategi Balanced scorecard – prestasjonsmål Finansielle, kundeorientert, interne prosesser, læring og vekst

8 Prestasjonsstandarder
Historiske standarder I forhold til tidligere prestasjoner Strategiske målsettinger Prestasjoner som konkurrenter eller andre bedrifter oppnår Absolutt prestasjonsstandard Teoretisk grense for prestasjon Eksempel: Null feil, Intet lager

9 Typer av benchmarking Intern benchmarking Ekstern benchmarking
Sammenligne med andre deler av egen bedrift Ekstern benchmarking Sammenligne med andre bedrifter Ikke-konkurrerende eller konkurrerende benchmarking Bedrifter i andre eller samme / lignende sektor Prestasjons-benchmarking Kvalitet, hastighet, leveringspålitelighet, fleksibilitet og kostnad Metode-benchmarking Hvordan gjør andre jobben?

10 Prioritering av forbedringer
Kundenes ønsker bestemmer viktigheten av de ulike prestasjonsmålene Ordrevinnende faktorer (sterk=9, middels=8, svak=7) Kvalifiserende faktorer (sterk, middels, svak) Lite viktig faktorer (sterk, middels, svak=1) 9-gradert skala Relativ prestasjon i forhold til konkurrentene Er en bedre, lik eller dårligere enn konkurrentene på de ulike faktorene?

11 Hvorfor velger kundene våre produkter?
OM 18: Operations Improvement Hvorfor velger kundene våre produkter? Positiv Ordrevinnende Kvalifiserende Lite viktige Påvirkning på salget Nøytral Negativ Ytelse BUS240 - OM

12 Viktighet og relativ prestasjon
Bedre Overflødig Passelig Prestasjon i forhold til konkurrentene (skala 1-9) Samme Forbedre Øyeblikkelig tiltak Dårligere Lite viktig Kvalifiserende Ordrevinnende Viktighet for kundene (skala 1-9)

13 Viktighet og relativ prestasjon - eksempel
Bedre Overflødig Teknisk løsning Dokumentasjon Passelig Prestasjon i forhold til konkurrentene (skala 1-9) Leveringspålitelighet Leveringshastighet Samme Kostnad Forbedre Øyeblikkelig tiltak Dårligere Lite viktig Kvalifiserende Ordrevinnende Viktighet for kundene (skala 1-9)

14 Leveringspålitelighet
Kjegle-modellen Kostnad Fleksibilitet Hastighet Leveringspålitelighet Kvalitet (fundament)

15 Forbedring som en læringsprosess
Undersøk prestasjonen Sammenlign med mål Få ny kunnskap Innfør forbedringer Er målene relevante? Lag nye og bedre mål 1 2

16 Ulike kvalitetspriser
Japan: Demingprisen USA: Malcom Baldrige nasjonale kvalitetspris Europa: Europeisk kvalitetspris (EFQM Excellence Award, tidligere EQA)

17 Europeisk kvalitetspris (EFQM)
Persontilfreds-stillelse 9% Personal-ledelse 9% Politikk og strategi 8% Forretningsresultat 15% Lederskap 10% Prosesser 14% Kundetilfreds-stillelse 20% Partnerskap og ressurser 9% Samf.påvirkning 6% Input 50% Resultat 50%

18 EFQM Prisvinnere 2013 Alpenresort Schwarz – Austria: EFQM Excellence Award Winner og prisvinner BMW Plant Regensburg – Germany Glasgow Housing Association – Scotland Nilufer Municipality – Turkey Stavropol State Agrarian University - Russian Federation St Mary's College - Northern Ireland VAMED-KMB Krankenhausmanagement und Betriebsführungsges.m.b.H. – Austria Wakefield and District Housing (WDH) – England


Laste ned ppt "W. Edwards Deming Foredragsturne i Japan på 50-tallet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google