Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Smidig forvaltning – En pragmatisk tilnærming

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Smidig forvaltning – En pragmatisk tilnærming"— Utskrift av presentasjonen:

1 Smidig forvaltning – En pragmatisk tilnærming
Anders Vindvad Smidig forvaltning - En pragmatisk tilnærming

2 Smidig forvaltning - En pragmatisk tilnærming
Agenda Hovedoppgaver Begrensninger og krav Velge fra smidigmenyen Oppsummering 2 Smidig forvaltning - En pragmatisk tilnærming

3 Ulike typer forvaltning
Eget forvaltningssenter (Local Delivery Center) Sitter ikke ute hos kunden(e) Eget forvaltningsteam Sitter ute hos kunden Forvaltningsrolle i utviklingsteam Deler av systemet har gått over i forvaltning (kontrakt) Noen utviklere jobber også med forvaltning (feilretting, vakter) Lientz og Swanson, 1980, 487 case studier 3 Smidig forvaltning - En pragmatisk tilnærming

4 Total Cost of Ownership (TCO)
Utvikling 25% Forvaltning (vedlikehold) 75% Ref. Timothy Chou, The End of Software, SAMS Publishing, 2005, page 6 “En velstelt applikasjon er 10 prosent engangsinvestering og 90 prosent følgekostnader” ISO-dokument 9126: Software Engineering/Product Quality Vedlikeholdbarhet, 1 av 6 egenskaper Ref. Peter Hidas, Peters plass, Computerworld ISO/IEC 9126 Software engineering — Product quality is an international standard for the evaluation of software quality The quality model presented in the first part of the standard, ISO/IEC ,[1] classifies software quality in a structured set of characteristics and sub-characteristics as follows: Functionality - A set of attributes that bear on the existence of a set of functions and their specified properties. The functions are those that satisfy stated or implied needs. Suitability Accuracy Interoperability Security Functionality Compliance Reliability - A set of attributes that bear on the capability of software to maintain its level of performance under stated conditions for a stated period of time. Maturity Fault Tolerance Recoverability Reliability Compliance Usability - A set of attributes that bear on the effort needed for use, and on the individual assessment of such use, by a stated or implied set of users. Understandability Learnability Operability Attractiveness Usability Compliance Efficiency - A set of attributes that bear on the relationship between the level of performance of the software and the amount of resources used, under stated conditions. Time Behaviour Resource Utilisation Efficiency Compliance Maintainability - A set of attributes that bear on the effort needed to make specified modifications. Analyzability Changeability Stability Testability Maintainability Compliance Portability - A set of attributes that bear on the ability of software to be transferred from one environment to another. Adaptability Installability Co-Existence Replaceability Portability Compliance 4 Smidig forvaltning - En pragmatisk tilnærming

5 Forvaltningsoppgaver
Adaptive (omkringliggende miljø) 23.6% Accommodating changes to data inputs and files: 17.4% Accommodating changes to hardware and system software: 6.2% Perfective (endringer) 51.3% Customer enhancements: 41.8 Improvements to documentation: 5.5 Optimization: 4.0% Corrective (feilretting) 21.7% Emergency fixes: 12.4 Routine debugging: 9.3% Preventive (ytelse) 4.3% Ref. Lientz & Swanson,1980, 487 case studier Lientz og Swanson, 1980, 487 case studier 5 Smidig forvaltning - En pragmatisk tilnærming

6 Smidig forvaltning - En pragmatisk tilnærming
Begrensninger Feilretting Tid: Sen responstid betyr kontraktsbrudd Kost: Regulert i henhold til avtale Omfang: Regulert i henhold til avtale Endringsordre: Tid: Sen levering betyr ofte ikke så mye for kunden Kost: Kunden ser ofte på dette som fastpris Omfang: Regulert, blir endring på endringsordre 6 Smidig forvaltning - En pragmatisk tilnærming

7 Begrensninger: Tid, Kost, Omfang
The discipline of Project Management is about providing the tools and techniques that enable the project team (not just the project manager) to organize their work to meet these constraints. Ref: 7 Smidig forvaltning - En pragmatisk tilnærming

8 Roller, aktiviteter, artifakter
Smidig menyen Roller, aktiviteter, artifakter Kanban and Scrum making the most of both, 2009 Henrik Kniberg & Mattias Skarin RUP prescriptive: 30 roller, 20 aktiviteter, 70 artifakter Kanban: Visualize your workflow, Limit your Work In Progress, Measure the lead time 8 Smidig forvaltning - En pragmatisk tilnærming

9 Local Delivery Center (LDC)
Roller Prosjektleder (scrum-master) Team Aktiviteter Stå opp møte Retrospektiv (endringsordre) Artifakter Burn-down diagram for endringsordre Jira og STARS for alle feil 9 Smidig forvaltning - En pragmatisk tilnærming

10 Smidig forvaltning - En pragmatisk tilnærming
Iterasjoner Som Kanban (valgfritt) Ingen faste iterasjoner Avhengig av størrelsen på system(ene) og forvaltningen Eventuelt jobbe mot faste releaser av system(ene) Utfordringer Alt kan ”flyte” litt for mye 10 Smidig forvaltning - En pragmatisk tilnærming

11 Estimering for endringsordre
Planning poker Faste risikopåslag Pluss ekstra kvalitetssikring i etterkant/review Fra 20 – 400 timer Utfordringer Treffe riktig med estimatene 11 Smidig forvaltning - En pragmatisk tilnærming

12 Smidig forvaltning - En pragmatisk tilnærming
Oppsummering LDC: 2 Roller, 2 Aktiviteter, 2 Artifakter Organiser arbeidet for å møte begrensningene Bruk de verktøyene som passer til situasjonen Tør å gjøre endringer når situasjonen endrer seg Tør å prøv ut nye ting 12 Smidig forvaltning - En pragmatisk tilnærming


Laste ned ppt "Smidig forvaltning – En pragmatisk tilnærming"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google