Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSandra Holt Endret for 9 år siden
2
FYN 4. SEPT 2008 PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN
3
PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN
”Who am I to know??”
4
PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN
”To be a psychologist is not necessarily a drawback, but life itself is the best educator”
5
TRUE OR FALSE? OR TRUE AND FALSE?
To be a psychologist is not necessarily a drawback, but life itself is the best educator” OR TRUE OR FALSE? TRUE AND FALSE?
6
Psykoterapi forutsetter at terapeuten er i stand til å balansere nærhet og distanse på en slik måte at pasienten både bekreftes og utfordres
7
Noe lærte jeg på universitetet
8
Noe lærte jeg på universitetet
Noe lærte jeg av å leve med ADHD
9
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet
10
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet
11
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet
12
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet
Kristiansund 1978
13
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet
Kristiansund 1978 Uerfaren sjåfør
14
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet
Kristiansund 1978 Uerfaren sjåfør Som ikke vet at han har ADHD
15
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet
Kristiansund 1978 Uerfaren sjåfør Som ikke vet at han har ADHD Som skal kjøre et beist av et kjøretøy som han aldri har kjørt før - og hvor opplæringsmodulen varte ca 30 sekunder
16
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet
Kristiansund 1978 Uerfaren sjåfør Som ikke vet at han har ADHD Som skal kjøre et beist av et kjøretøy som han aldri har kjørt før – og hvor opplæringsmodulen varte ca 30 sekunder Plutselig får den unge mannen lyst til å gjøre et lite eksperiment…
17
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet
18
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet
19
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet
20
”Who am I to know??”
21
PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN
22
PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN: DAGSORDEN
Sentrale utfordringer
23
PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN: DAGSORDEN
Sentrale utfordringer Livsmestring
24
PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN: DAGSORDEN
Sentrale utfordringer Livsmestring Symptommestring
25
FIRE SENTRALE UTFORDRINGER
26
MEN FØRST:
27
MEN FØRST: EN LITEN PÅMINNING
28
MEN FØRST: EN LITEN PÅMINNING
”På noen måter er vi lik alle mennesker, lik noen andre mennesker og ulik alle andre mennesker.” (Gordon Allport, 1897 – 1967)
29
FIRE SENTRALE UTFORDRINGER
30
FIRE SENTRALE UTFORDRINGER
Bevare (eller gjenvinne) selvrespekt
31
RISIKO nr 1
32
RISIKO nr 1 Den ukorrigerte ADHD er som langsomtvirkende gift for selvrespekten
33
RISIKO nr 1 ADHD gir stadige opplevelser av å ikke lykkes og kan således rive ned selvrespekt og bygge opp en identitet som taper
34
FIRE SENTRALE UTFORDRINGER
Bevare (eller gjenvinne) selvrespekt Fremme struktur for å unngå kaos
35
RISIKO nr 2 De ugjorte og ufullførte oppgavene tårner seg opp som monumenter over egen utilstrekkelighet.
36
RISIKO nr 2 Ytre kaos disponerer for forvirring, angst og maktesløs passivitet.
37
FIRE SENTRALE UTFORDRINGER
Bevare (eller gjenvinne) selvrespekt Fremme struktur for å unngå kaos Mestre nære relasjoner
38
RISIKO nr 3
39
RISIKO nr 3 ADHD er et eksplosivt materiale å ta med seg inn i et parforhold.
40
RISIKO nr 3 ADHD er et eksplosivt materiale å ta med seg inn i et parforhold. Impulsivitet vil skape en rekke situasjoner som stiller store krav til begges reparasjonsferdigheter.
41
RISIKO nr 3 ADHD er et eksplosivt materiale å ta med seg inn i et parforhold. Impulsivitet vil skape en rekke situasjoner som stiller store krav til begges reparasjonsferdigheter. Oppmerksomhetssvikt gir stadige vekslinger inn og ut av kontakt som kan slite ned den andres kjærlighet.
42
RISIKO nr 3 ADHD er et eksplosivt materiale å ta med seg inn i et parforhold. Impulsivitet vil skape en rekke situasjoner som stiller store krav til begges reparasjonsferdigheter. Oppmerksomhetssvikt gir stadige vekslinger inn og ut av kontakt som kan slite ned den andres kjærlighet. Hyperaktivitet kan gi en voldsomhet i oppførsel og lydnivå som tapper krefter fra partneren.
43
RISIKO nr 3: MOTTILTAK God MATCH hjelper alltid, men målrettet innsats må også til.
44
RISIKO nr 3: MOTTILTAK God MATCH hjelper alltid, men målrettet innsats må også til. ADHD-eren må kjenne seg selv og sine kompliserende sider – og våge å inkludere partneren.
45
RISIKO nr 3: MOTTILTAK God MATCH hjelper alltid, men målrettet innsats må også til. ADHD-eren må kjenne seg selv og sine kompliserende sider – og våge å inkludere partneren. ADHD-eren må være villig til å ta ansvar for egne symptomer og ikke bortforklare problematferd.
46
RISIKO nr 3: MOTTILTAK God MATCH hjelper alltid, men målrettet innsats må også til. ADHD-eren må kjenne seg selv og sine kompliserende sider – og våge å inkludere partneren. ADHD-eren må være villig til å ta ansvar for egne symptomer og ikke bortforklare problematferd. Den andre må ha stor evne til å tilpasse seg og til å kunne trives med utradisjonelle løsninger.
47
FIRE SENTRALE UTFORDRINGER
Bevare (eller gjenvinne) selvrespekt Fremme struktur for å unngå kaos Mestre nære relasjoner Unngå destruktiv avhengighet
48
RISIKO nr 4
49
RISIKO nr 4
50
RISIKO nr 4
51
RISIKO nr 4
52
RISIKO nr 4
53
LIVSMESTRING
54
LIVSMESTRING
55
LIVSMESTRING: ANSVAR Det overordnede prinsipp for vellykket livsmestring for den voksne ADHD-er er å erkjenne og ivareta uinnskrenket ansvar for egne valg og handlinger
56
IVARETA ANSVAR – ET EKSEMPEL
“Jeg har kjøpt ny bil kjære!”
57
IVARETA ANSVAR – ET EKSEMPEL
“Er du gal? Hva er det du tenker på? Vi har ikke råd!”
58
IVARETA ANSVAR – ET EKSEMPEL
IKKE SÅNN
59
IVARETA ANSVAR – ET EKSEMPEL
“Oi – der løp visst impulsiviteten min løpsk igjen. Jeg skal ordne opp i dette.”
60
LIVSMESTRING: MATCH Tilstrebe optimal match mellom seg selv og sitt miljø ved å finne fram til sin egen funksjonsprofil (dvs spesifisere egne styrker og svakheter) og ved å utnytte denne profilen kompromissløst (dvs utnytte styrkene og skjerme seg for å bli utfordret på svakhetene uten å sørge for støttetiltak).
61
MATCH – NOEN EKSEMPLER
62
MATCH – NOEN EKSEMPLER
63
MATCH – NOEN EKSEMPLER
64
MATCH – NOEN EKSEMPLER
65
MATCH – NOEN EKSEMPLER
66
SYMPTOMMESTRING
68
SYMPTOMMESTRING
69
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom
70
SYMPTOMMESTRING Metode Vekselbruket Symptom Oppmerksomhetssvikt
71
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt
Detect and destroy Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet
72
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt
Detect and destroy Politimester Bastians metode Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse
73
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt
Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker
74
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt
Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger
75
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt
Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokastinering
76
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt
Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokastinering
77
VEKSELBRUKET
78
VEKSELBRUKET Utnytter de mulighetene som ligger i kort oppmerksomhetsspenn
79
VEKSELBRUKET Utnytter de mulighetene som ligger i kort oppmerksomhetsspenn Bygger inn målrettet variasjon
80
VEKSELBRUKET Utnytter de mulighetene som ligger i kort oppmerksomhetsspenn Bygger inn målrettet variasjon Forebygger tilfeldig, kaosfremmende og selvrespekthemmende virring
81
VEKSELBRUKET
82
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt
Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokastinering
83
DETECT AND DESTROY Som en kamp mellom tanke og biologi – og kanskje den vanskeligste (og minst konkrete) av dagens eksempler på symptommestring
84
DETECT AND DESTROY Øve seg opp til å gjøre egen impulsivitet til et bevisst tema gjennom indre dialog og på den måten høyne beredskapen mot å handle på dårlig vurderte ideer.
85
DETECT AND DESTROY Hjernen kan ha behov for påminning – f.eks ved et armbånd som dette.
86
DETECT AND DESTROY
87
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt
Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokastinering
88
POLITIMESTER BASTIANS METODE
“Noe må gjøres,” sa pølsemakeren. “Det må det,” sa Bastian. “Jeg skal skrive det opp i boken min.” “Røverne må arresteres!” sa pølsemakeren. “Straks!” “Så, så,” sa Bastian, “dette må gå i tur og orden. Først skrive opp, og så tenke nøye over saken.”
89
POLITIMESTER BASTIANS METODE
Bastians medfødte talent handler om sinnsro (dvs “peace og mind”).
90
POLITIMESTER BASTIANS METODE
Bastians medfødte talent handler om sinnsro (dvs “peace of mind”). Han tar en ting om gangen. Han holder tempoet nede. Han lover ingenting.
91
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt
Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokastinering
92
De små skritts metode Når ADHD-eren skal skjerpe seg skjer det gjerne i form av skippertak Det funker ikke Etablering av nye rutiner må skje langsomt Kun en endring av gangen Hvert trinn må automatiseres gjennom overlæring før man går til neste trinn
93
De små skritts metode
94
De små skritts metode Alle oppgaver brytes ned til deloppgaver
95
De små skritts metode Alle oppgaver brytes ned til deloppgaver
Post = sortere + plassere + fristangi
96
De små skritts metode Alle oppgaver brytes ned til deloppgaver
Post = sortere + plassere + fristangi Klær = vaske + tørke + legge på plass
97
De små skritts metode Alle oppgaver brytes ned til deloppgaver
Post = sortere + plassere + fristangi Klær = vaske + tørke + legge på plass NB – unngå mellomlagring!
98
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt
Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokrastinering
99
AVFALLSHÅNDTERING Humør smitter –
100
AVFALLSHÅNDTERING Humør smitter – det gode sprer glede
101
AVFALLSHÅNDTERING Humør smitter – det gode sprer glede, det dårlige forsurer miljøet og må behandles som spesialavfall
102
AVFALLSHÅNDTERING: LOOK TO SWEDEN
103
AVFALLSHÅNDTERING: LOOK TO SWEDEN
104
AVFALLSHÅNDTERING: LOOK TO SWEDEN
105
AVFALLSHÅNDTERING: LOOK TO SWEDEN
Snikkarboden = ”Det gode isolat” og ivaretar to hensyn: Reduserer smittefaren Behandler den smittsomme tilstanden
106
AVFALLSHÅNDTERING: WHY..??
107
AVFALLSHÅNDTERING: WHY..??
FAKTUM Den som har ADHD strever kontinuerlig med å holde orden på seg selv og sine handlinger og befinner seg således - i sitt forsøk på å fungere målrettet - i en sammenhengende kamp mot både indre og ytre motstandere i form av impulser, distraksjoner og behov.
108
AVFALLSHÅNDTERING: WHY..??
FAKTUM Den som har ADHD strever kontinuerlig med å holde orden på seg selv og sine handlinger og befinner seg således - i sitt forsøk på å fungere målrettet - i en sammenhengende kamp mot både indre og ytre motstandere i form av impulser, distraksjoner og behov. NØDVENDIG KONSEKVENS ADHD-eren må i langt større grad enn andre regulere sin kontakt med andre og lære seg å veksle inn og ut av sosialt samvær
109
AVFALLSHÅNDTERING: WHY..??
FAKTUM Den som har ADHD strever kontinuerlig med å holde orden på seg selv og sine handlinger og befinner seg således - i sitt forsøk på å fungere målrettet - i en sammenhengende kamp mot både indre og ytre motstandere i form av impulser, distraksjoner og behov. NØDVENDIG KONSEKVENS ADHD-eren må i langt større grad enn andre regulere sin kontakt med andre og lære seg å veksle inn og ut av sosialt samvær Vellykket regulering forutsetter egeninnsikt og stiller store krav til informasjonsbasert forståelse hos viktige andre
110
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt
Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokrastinering
111
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..!
Stilt overfor en ny oppgave har den middels velorganiserte non-adhd’er tre alternativer: Gjøre det nå Gjøre det senere La være å gjøre det
112
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..!
Stilt overfor en ny oppgave har den middels velorganiserte non-adhd’er tre alternativer: Gjøre det nå Gjøre det senere La være å gjøre det
113
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..!
Stilt overfor en ny oppgave tror den middels uorganiserte adhd’er at han eller hun har tre alternativer: Gjøre det nå Gjøre det senere La være å gjøre det
114
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..!
All (nesten) erfaring tilsier at alternativ nr 2 er en felle Gjøre det nå = OK Gjøre det senere = Aldri gjøre det La være å gjøre det = OK
115
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..!
”So what..?”
116
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..!
”So what..? Why is this such an important distinction..?”
117
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..!
BESLUTNING = Gjøre det senere BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven
118
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..!
BESLUTNING = Gjøre det senere FORLØP = Stadige utsettelser BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven
119
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..!
BESLUTNING = Gjøre det senere FORLØP = Stadige utsettelser BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven FORLØP = Mental energi frigjøres til andre oppgaver
120
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..!
BESLUTNING = Gjøre det senere FORLØP = Stadige utsettelser SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men er fortsatt plagsomt tilstede på ”things to do” lista BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven FORLØP = Mental energi frigjøres til andre oppgaver
121
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..!
BESLUTNING = Gjøre det senere FORLØP = Stadige utsettelser SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men er fortsatt plagsomt tilstede på ”things to do” lista BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven FORLØP = Mental energi frigjøres til andre oppgaver SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men verken du eller andre forventer noe annet
122
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..!
BESLUTNING = Gjøre det senere FORLØP = Stadige utsettelser SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men er fortsatt plagsomt tilstede på ”things to do” lista KONSEKVENS = Følelse av å ha mislyktes (enda en gang…), demoralisering truer BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven FORLØP = Mental energi frigjøres til andre oppgaver SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men verken du eller andre forventer noe annet
123
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..!
BESLUTNING = Gjøre det senere FORLØP = Stadige utsettelser SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men er fortsatt plagsomt tilstede på ”things to do” lista KONSEKVENS = Følelse av å ha mislyktes (enda en gang…), demoralisering truer BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven FORLØP = Mental energi frigjøres til andre oppgaver SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men verken du eller andre forventer noe annet KONSEKVENS = Følelse av kontroll, mestring underbygges
124
MESTRING VS DEMORALISERING
125
MESTRING VS DEMORALISERING
126
MESTRING VS DEMORALISERING
127
Et eksempel på non-ohio fungering
128
Et eksempel på non-ohio fungering
august 2007
129
Et eksempel på non-ohio fungering
august 2007 august 2008
130
Et eksempel på non-ohio fungering
august 2007 august 2008 august 2009
132
Et eksempel på ohio fungering
133
Et eksempel på ohio fungering
134
Et eksempel på ohio fungering
135
Et eksempel på ohio fungering
137
Takk for oppmerksomheten!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.