Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Balkansk film MEVIT 3526 ALTERNATIV FILM Magdalena Tutka - Gwozdz IMK, 12. september 2012.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Balkansk film MEVIT 3526 ALTERNATIV FILM Magdalena Tutka - Gwozdz IMK, 12. september 2012."— Utskrift av presentasjonen:

1 Balkansk film MEVIT 3526 ALTERNATIV FILM Magdalena Tutka - Gwozdz IMK, 12. september 2012

2 Noen fakta om Balkan • Sør-østlig Europa • albansk, bosnisk, kroatisk, slovensk, serbisk, montenegrinsk, makedonsk, rumensk, bulgarsk, gresk, tyrkisk, valakisk, romfolk • balkanisme - eurosentrisme M. Todorova, Imagining the Balkans, 1997 • Balkan som ‘object of the Western traveller’s gaze’ • 1991 Jugoslavias oppløsning

3 Kritikkerne og filmskaperne • Daniel Goulding, Ronald Holloway, Andrew Horton • Theo Angelopoulos, Michalis Cacoyannis, Yilmaz Gunei, Dušan Makavejev, Lordan Zafranović • Dina Iordanova: World Cinema tilnærming Cinema of Flames, 2001 Cinema of Balkans, 2006 D. I., David Martin-Jones, Belen Vidal (red.), Cinema at the Periphery, 2010

4 Hvorfor balkansk film? •...region do not share a common heritage in linguistic, religious and political terms, nor are they reputed for cooperating in the field of culture… • … a regional approach allows us to discover recurring concerns and visions that otherwise remain ignored • …because I believe that there is such a thing as Balkan cinema - one with analagous sites and conditions of production - a clearly definable category with clearly set thematic and stylistic dimensions… D. Iordanova

5 • lignende mentalitet - samme sosio-kulturell ramme • turbulent historie og skiftende politikk • marginalitet og en spesifikk orientalisme (ottomansk arv) • patriarkis arv • økonomisk avhengighet <- D. Iordanova Maria Todorova, Ivan Čolović, Milena Dragićević-Šešić, Ivo Žanić –> diagnose av kultur etter 1991 Mot prosjektet av «det nasjonalistiske menneske»

6 Tematisk profil - hva? • plassering av regionen mellom Vest og Øst • verdens periferi? - mot ”det vestlige blikket” • historie: politisk vold og lovløshet, skiftende perspektiv, fatalisme • konfrontering mellom motsatte grupper • død og kjærlighet på bakgrunn av etniske spenninger • bygdelivet / industrialisering • det tradisjonelle / det moderne • resirkulering av historiske myter (‘instant history’) EKSEMPEL! Pred dozhdot / Before the Rain, M. Manchevski, 1994: individuell skjebne mot historiske krefter; en varslende fabel eller forutsigelse av fremtiden?; overlappende tråder i narrativ

7 Tematisk profil - hvordan? • satire, ironi • undersøkelse / kartlegging av sosiale problemer (fra den jugoslaviske svarte bølgen til den nye tyrkiske filmen) • moralske dilemmaer / utfordringer (europeisk trend fra 1980 til nå) • populære sjangre: the comedies of mores / sedekomedier (spenninger mellom det som anses for primitivt og sublimert) eller melodramaer

8 Tematisk leitmotiv • romfolkets minoritet : the Balkan ‘Other’ -fokus på ukonvensjonell livstil -spørsmålstegn ved rigide mainstream-normer -eksotikk, men ikke trussel -lidenskap og selvdestruktive drifter -familiebånd -Rromanipe (kjerneverdier) / gadjo-verdens normer • middel for selvrepresentering, en metafore for balkansk marginalitet: «‘Balkan to Europe as Gypsies to us’ metaphore» D. Iordanova • positivt bilde: «suppresed, nice, but uncivilised ‘other’» D. Iordanova EKSEMPEL! Dom za vešanje / Time of Gypsies, Emir Kusturica, 1988: magisk realisme m. autentisitet / imaginasjon, Romani-språk

9 • identitetnyskapning / identitets reformulering i den post-kommunistiske perioden / etterkrigsperioden • hybrid, ustabil, flytende identitet • den sosiale betydning: selvrefleksjon -> mot det falske eksterne bildet, mot interne nasjonalistiske bevegelser • diffuse grenser m. det reelle og imaginære, dokumentar og fabel Oppsummering

10 • dynamisk kameraarbeid som i tsjekkisk film i 60. • lange tagninger som hos regissører som Miklós Jancsó og Andrei Tarkovski • øde landskap og råe protagonister (sjanger “Eastern”) EKSEMPEL! To vlemma tou Odyssea / Ulysses’ Gaze, Theo Angelopoulos, 1995: nostalgia for tid av harmonisk multietnisk samliv, reise for å lete etter identitet, ikke-lineær narrativ Stil - innflytelser og kjennetegn

11 • tablå-stil av georgisk Sergei Paradjanov • vestlige og østlige, samt iranske og turkiske innfl. • byzantisk og ottomansk estetikk • naiv maling • folkearv som kilde til inspirasjon og visuelle referenser • kollektive begivenheter: særlig bryllup, religiøs feiring, begravelser EKSEMPEL! Before the Rain Stil - innflytelser og kjennetegn

12 • langsomt narrasjonstempo • lange tagninger • detaljert iscenesetning • dempede farger • tåkete øde landskaper • evokativt lydspor vs. • troverdig bilde av barsk sosial realitet avspeilet i dynamisk narrasjon • folkelegender og mytologiske verdenssyn vs. • sosialt kritisk etterforskning drevet av rastløs moralsk uro / angst for den andre...without descending to eclecticism a fine balance between storytelling that reflects on universal concerns and imagery that borders on the exotic - D. Iordanova Poetikk vs. realisme

13 • a certain annoyance with their continuous classification as "Balkan" (indicating indigenous, peculiar, non- European) which effectively limits their ability to address themes of universal concern and obliges them to seek success mostly by engaging in exotic self-representations D. Iordanova -> å snu marginalitet fra ulempe til en fordel, ved å bruke dens rike visuelle og narrative potensiale Filmskapernes mål

14 • interetnisk balanse og etniske minoriteter som romfolk • økende antall filmer som avbilder naboer, der man forlot tradisjonelle stereotyper til fordel for ‘humanisert’ bilde av den etniske andre • inter-etnisk kjærlighet innen Balkan-univers : Preku Ezeru / Across the Lake, Antonio Mitrikeski, Makedonia/Polen, 1999 • flyttning (migrering) og leting etter ens identitet på tvers av kulturer, f. eks. Before the Rain, Ulysses’ Gaze • etniske og eksistensielle problemer i fokus i Tyrkia og Hellas • rumensk film - arv fra Ceausescu-æra Tematiske sirkler

15 • over 250 filmer, både dokumentar og fiksjonsfilmer • kompleks historie av Balkan -> Kusturicas Underground (1995) som byr på kontroversielt syn på historie av Jugoslavia siden 1941 • No Man’s Land, Welcome to Sarajevo, Perfect circle, Grbavica, Lepa sela lepo gore • dokumentarfilm: Chris Marker, Marcel Ophuls, SaGA, TV B92, Factum, 70 dok om Sarajevo • mock-documentary Želimir Žilnik, Tito Among the Serbs for the Second Time EKSEMPEL! Angels in Sarajevo, Antonije Nino Žalica, 1993, Pretty Diana, Boris Mitić, 2003 Oppløsning av Jugoslavia

16 • kunstfilmer med særegen stil og ikke-klassiske fortellingsmønstre • subjektivitet og psykologisk kompleksitet • realisme / autoral ekspressivitet • tvetydighet -> D. Bordwell, The European Cinema Reader • fabel / dokumentar Balkansk film - alternativ film

17 • diaspora mot sentrum • minoriteter / eurosentrisme • transnasjonalisme og regionalisme, samarbeid: Kusturica's Underground (Frankrike/Tyskland/Ungern), Black Cat, White Cat (Frankrike/Tyskland/Jugoslavia), Paskaljević's Cabaret Balkan (Frankrike/Hellas/Tyria), Kenović's Perfect Circle • motstand mot krigen, mot marginalisering –> cinema of subversion (R. Stam) • feministisk film: Vesna Ljubić, Jasmila Žbanić Takk for i dag! Balkansk film - alternativ film


Laste ned ppt "Balkansk film MEVIT 3526 ALTERNATIV FILM Magdalena Tutka - Gwozdz IMK, 12. september 2012."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google