Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Skriving for web •12-K samarbeidet •12. februar 2007 •Nina Furu.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Skriving for web •12-K samarbeidet •12. februar 2007 •Nina Furu."— Utskrift av presentasjonen:

1 Skriving for web •12-K samarbeidet •12. februar 2007 •Nina Furu

2 Nina Furu •Jobber med webkommunikasjon og webstrategi •Driver Nettredaktørskolen på Westerdals •Styreformann i Webforum (IT Fornebu) •Senior web- og intranettkonsulent •Driver •Mangeårig portalredaktør •Spaltist på •Lærebokforfatter •Med mer

3 Agenda •Kort om lukten av informasjon og trigger-ord •Undersøkelse om lesbarhet på web •10 regler for å skrive godt for web •KOS i praksis •Konkrete eksempler •Oppsummering

4

5 Vi avgjør før vi leser: Vi dømmer en nettside på millisekunder Av Einar Ryvarden ( ) - En kanadisk undersøkelse understreker hvor viktig design og bilder er for en nettside. En kanadisk undersøkelse hevder at vanlige nettbrukere ikke leser når de vurderer en nettside. Hjernen hos en vanlig nettbruker gjør en antagelse av kvaliteten på nettsiden i løpet av bare 50 millisekunder, hevder forskere på Carleton University i Ottawa. Undersøkelsen er publisert i den akademiske tidsskriftet "Behaviour & Information Technology", skriver nyhetstjenesten newsfactor.com. Nå vil en del brukere likevel gå videre på nettsiden, men hvis brukeren vurderer siden som rotete, faller sjansen for dette dramatisk. Forskerne gjennomførte studiet ved å vise brukerne nettsider i bare 50 millisekunder og så be brukerne vurdere nettsidens kvalitet. Vurderingene ble de samme når brukerne fikk lov til å se på nettsiden i en lengre periode. Forskerne mener at deres resultater viser hvor viktig riktig design er. - Er ikke førsteinntrykket godt, vil brukerne gå videre før de en gang har sett på innholdet at du tilbyr noe som er bedre enn konkurrentens, sier Gitte Lindgaard, en forskerne bak studiet. Annen forskning viser at folk lar seg lede over tid av sitt førsteinntrykk og at det er vanskelig å endre et negativt eller positivt førsteinntrykk. Publisert :44 på

6 Tidsklemma (avstøting) •Ca 50 % avstøting er vanlig for nettsteder med god søkemotorsynlighet •Du har maks 2-3 sekunder på å overbevise brukeren om at han bør bli og kikke nærmere på ditt nettsted

7 Tidsklemma (avstøting) •Ca 50 % avstøting er vanlig for nettsteder med god søkemotorsynlighet •Du har maks 2-3 sekunder på å overbevise brukeren om at han bør bli og kikke nærmere på ditt nettsted •Hvordan kan dette gjøres?

8 Tidsklemma (avstøting) •Ca 50 % avstøting er vanlig for nettsteder med god søkemotorsynlighet •Du har maks 2-3 sekunder på å overbevise brukeren om at han bør bli og kikke nærmere på ditt nettsted •Hvordan kan dette gjøres?  Ved å forstå teorien om ”lukten av informasjon”  Ved bevisst bruk av trigger-ord

9 ”Lukten av informasjon”

10 •Teori om hvordan brukerne orienterer seg på web •Underbygd av flere tusen brukerobservasjoner •Jared Spool, Christine Perfetti og David Brittan •User Interface Engineering •www.uie.comwww.uie.com •”Designing for the scent of information”: •http://www.uie.com/reports/scent_of_information/http://www.uie.com/reports/scent_of_information/

11 Trigger-ord •Ordene brukere har i hodet som beskriver det de leter etter •Trigger-ord skal brukes: –I menyer –I overskrifter –I tekster –I linker

12 Utfordringene: •Å skrive for skjerm er ikke det samme som å skrive for papir •Det er lett å lage ”print på skjerm”, det bare fungerer ikke •Vi må lære nye måter å skrive på som passer for skjermmediet

13 Utfordringene: •Det er slitsomt å lese på skjerm; det tar 25% lenger tid •De fleste bare skumleser teksten •Svært få gidder å scrolle •Brukerne leser ikke – de leter (inntil de finner, og først da leser de) •Brukerne er utålmodige og rastløse •Informasjonstilfanget er enormt

14 Men det er håp! •Brukeren har tross alt oppsøkt deg fordi han er ute etter innholdet ditt •Han ønsker å finne ut av det – du må bare hjelpe ham å få det til

15 Hva er brukeren ute etter? •Finne informasjon hurtig •Finne korrekt, objektiv og oppdatert informasjon •Eventuelt utføre en transaksjon •Spør seg hele tiden: Hvorfor bør jeg være på denne siden? Finnes det andre leverandører eller andre metoder?

16

17 ”Tidsklemma” … •Du har kun et par sekunder til å fortelle brukeren at det han ønsker å gjøre lar seg gjennomføre på webben •Du må med andre ord skrive slik at det er mulig å oppfatte hva det hele handler om i løpet av et par sekunder •(for så eventuelt å gå videre og lese mer i dybden)

18 •”Leseren er ikke lenger en passiv mottaker av en tekst som er ferdig utformet av en forfatter. Leseren bestemmer selv både struktur og rekkefølge i sin egen leseprosess og kan delta aktivt i utformingen av tekst-komplekset.” •Martin Engebretsen, amanuensis ved Høgskolen i Agder •”Å skrive for skjermen – en innføring i nettjournalistikk” Et annet aspekt:

19 Tekster på trykk •Lineære fortellinger med definert begynnelse og slutt •Tekstens elementer er avhengig av sammenhengen de står i •Forfatteren styrer leseren gjennom teksten •Tilgjengelige innholdsfortegnelser og registre •Eksempler: Romaner, noveller, dikt, reportasjer, rapporter

20 Hypertekster på skjerm •Ikke-lineær tekst •Tekstelementer som ”lever sitt eget liv” •Leserne kan selv styre i hvilken rekkefølge de ulike tekstelementene skal leses •Eksempler: Leksika, aviser, ordbøker, web- tekster

21 Undersøkelse om lesbarhet Jakob Nielsen/John Morkes

22 Hva ble testet? •Hvor mye leserne husker •Hvor mange feil de gjør •Hvor lang tid de bruker •Hvor lett det er å finne innholdet

23 Utgangspunktet •Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park.

24 1. Objektivt språk •Nebraska has several attractions. In1996, some of the most- visited places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge(86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).

25 1. Objektivt språk •Nebraska has several attractions. In1996, some of the most- visited places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge(86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446). •27% forbedring

26 2. Lett å skumlese •Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were: –Fort Robinson State Park (355,000 visitors) –Scotts Bluff National Monument (132,166) –Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000) –Carhenge (86,598) –Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002) –Buffalo Bill Ranch State Historical Park

27 2. Lett å skumlese •Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were: –Fort Robinson State Park (355,000 visitors) –Scotts Bluff National Monument (132,166) –Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000) –Carhenge (86,598) –Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002) –Buffalo Bill Ranch State Historical Park • 47% forbedring

28 3. Kort og konsist (halvert ordmengde) •In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park.

29 3. Kort og konsist (halvert ordmengde) •In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park. •58% forbedring

30 4. Kombinasjonstekst (alle 3 forbedringer) In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were: •Fort Robinson State Park •Scotts Bluff National Monument •Arbor Lodge State Historical Park & Museum •Carhenge •Stuhr Museum of the Prairie Pioneer •Buffalo Bill Ranch State Historical Park

31 4. Kombinasjonstekst (alle 3 forbedringer) In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were: •Fort Robinson State Park •Scotts Bluff National Monument •Arbor Lodge State Historical Park & Museum •Carhenge •Stuhr Museum of the Prairie Pioneer •Buffalo Bill Ranch State Historical Park 124% forbedring

32 Eksempel fra teknisk tekst •Kunde: Sun Microsystems, omarbeidet av Jacob Nielsen

33

34

35 159% forbedring

36 Hvorfor fungerer dette? •Kognitiv belastning (”cognitive load”) reduseres ved →At teksten forkortes →At teksten gjøres saklig (reklametekst får leseren til å bruke tankekraft på å tenke ”nei, dette er jo ikke sant …”) •Det blir mulig å tilegne seg hovedpunktene ved å skumlese

37 Hvorfor fungerer dette? •Kognitiv belastning (”cognitive load”) reduseres ved →At teksten forkortes →At teksten gjøres saklig (reklametekst får leseren til å bruke tankekraft på å tenke ”nei, dette er jo ikke sant …”) •Det blir mulig å tilegne seg hovedpunktene ved å skumlese •Brukerne opplever forkortet tekst som MER innholdsrik enn ubehandlet fulltekst

38 Konklusjon: •Det er 25% tyngre å lese på skjerm enn på papir •Under 20% av lesere leser faktisk teksten •Over 80% bare skanner •3 vinnerstrategier for webskriving: KOS – Kort, Objektivt og Skannbart •http://www.useit.com/papers/webwriting/http://www.useit.com/papers/webwriting/

39 10 regler for å skrive for web

40 1. Tenk som målgruppen •Hvem er ditt publikum? •Dann deg et bilde av hvem du skal kommunisere med, og skriv teksten deretter. •Bruk brukerens ord, ikke dine egne. •Ta utgangspunkt i begreper og grupperinger som er i brukerens hode

41 Eksempler på brukernes ord … Norske søk: •Hjemmeside •Hjemmesider •Nettsted •Nettsider Norske søk: • Fly • Flyreise • Flybilletter • Ferie

42 Eksempler på brukernes ord … Norske søk: •Hjemmeside: 16 •Hjemmesider: 13 •Nettsted: 2 •Nettsider: 10 Norske søk: • Fly • Flyreise • Flybilletter • Ferie

43 Eksempler på brukernes ord … Norske søk: •Hjemmeside: 16 •Hjemmesider: 13 •Nettsted: 2 •Nettsider: 10 Norske søk: • Fly: 1293 • Flyreise: 0 • Flybilletter: 0 • Ferie: 43

44

45

46

47

48 2. Skriv kort og konsist •Skriv bare halvparten så langt som du ellers ville gjort •Tekster som er lenger enn én skjermside blir ofte skrevet ut. •Hvis du er nødt til å skrive langt, så lag et sammendrag av teksten i starten.

49

50

51

52 Ta ”heis-testen” •Hvordan avgjøre hva som er virkelig viktig i en historie du skal fortelle

53 Tenk tabloid!

54 3. Si det viktigste først •Plasser det du ønsker at brukerne skal få med seg helt i starten av teksten. Siden presenterer du detaljer og bakgrunnsinformasjon. •Tenk tabloidavis – der skrives det alltid på denne måten. •Bruk ingresser for å oppsummere hovedpoenget på toppen av siden.

55

56

57 4. Del opp teksten i avsnitt •Del opp teksten i avsnitt med jevne mellomrom. •Et avsnitt bør helst ikke være mer enn 100 ord. •Presenter bare ett poeng i hvert avsnitt.

58 100 ord Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100

59

60

61 5. Bruk titler og mellomtitler •Viktig for at teksten skal være enkel å skumlese. •Tittelen skal fortelle hva teksten handler om. •Mellomtitlene skal hjelpe brukerne å finne frem til det de er ute etter. •Titlene dukker opp i søkemotorer.

62

63

64

65 6. Uthev viktige ord og setninger •Uthevinger gjør det enklere å skumlese teksten. Bruk fet skrift. •Ikke bruk understreking, som kan forveksles med lenker. •Ikke bruk versaler til utheving. Store bokstaver er tunge å lese – dessuten ser det ut som om du SKRIKER

66

67

68

69

70

71 7. Bruk lister og punkter •Presenter viktig faktainformasjon ved hjelp av lister. •Ikke pakk det du ønsker å si inn i en masse unødvendige ord.

72

73

74 8. Begrens bruken av lenker •Bruk lenker med måte •Samle nyttige lenker på ett sted på siden •Skriv meningsbærende lenketitler, slik at brukerne skjønner hvor de peker •Si fra hvis en lenke fører til en ekstern side

75 Ikke-sentrale lenker er distraherende for brukerne. Det er derfor ikke lurt å skrive et avsnitt, for så å fylle det med en mengde invitasjoner til brukeren om å besøke andre nettjenester. Da vil brukeren forsvinne andre steder før du vet ord av det. Eksempler •Ikke slik: Klikk her for å lese min CV •Men slik: Les min CV •Ikke slik: Klikk her for å se på bilder fra ferien. •Men slik: Se bilder fra Marokko

76

77

78

79 MEN: Most Wanted Response-lenker •En forretningskritisk link bør imidlertid stå inne i teksten (men gjerne som eget avsnitt), og bør være lang (7-12 ord) •Min egen beste link er •Gratis sjekkliste for søkemotoroptimalisering du kan gjøre selv

80 •En forretningskritisk link bør imidlertid stå inne i teksten (men gjerne som eget avsnitt), og bør være lang (7-12 ord) •Min egen beste link er •Gratis sjekkliste for søkemotoroptimalisering du kan gjøre selv NB! Vit at slike linker er ”klikkmagneter” Bruk dem derfor kun der det er nettopp dette du ønsker brukeren skal gjøre MEN: Most Wanted Response-lenker

81 •En forretningskritisk link bør imidlertid stå inne i teksten (men gjerne som eget avsnitt), og bør være lang (7-12 ord) •Min egen beste link er •Gratis sjekkliste for søkemotoroptimalisering du kan gjøre selv •Bruker du mange linker, reduserer du klikkraten på hver av dem. En MWR-link er derfor ofte alene. NB! Vit at slike linker er ”klikkmagneter” Bruk dem derfor kun der det er nettopp dette du ønsker brukeren skal gjøre MEN: Most Wanted Response-lenker

82

83 9. Lange dokumenter som vedlegg •Brukerne leser sjelden lange dokumenter rett fra skjermen. •Presenter derfor lange referater, rapporter osv. som vedlegg i Word,.pdf eller lignende, som brukerne kan printe ut. •Skriv et kort sammendrag som kan leses av dem som ikke skriver ut dokumentet.

84

85

86

87 10. Les korrektur •Det er lettere å lese korrektur før du har publisert teksten på web. •Få en utenforstående til å lese gjennom teksten du har skrevet. •Samarbeid: Lag skriveregler om nødvendig.

88

89 En kort oppgave •Utheving av tekst

90 Vil oppgangen fortsette? •I DnB Investors månedsrapport for september stilles spørsmålet om veksten kan forventes å fortsette. - Som vanlig er det argumenter både for og i mot en videre børsoppgang. Blant de positive signalene er de mange og kraftige rentekuttene som ser ut til å virke. Både her hjemme og internasjonalt tror vi dessuten rentene kommer til å ligge på et lavt nivå i lang tid fremover. Konjunktursituasjonen ser også noe bedre ut, sier Penne. - I USA og Japan, og til en viss grad også i EMU, ser vi dessuten tegn på høyere vekst. Inntjeningen holder seg bra, og revideringen av inntjeningsestimatene går i positiv retning.

91 Vil oppgangen fortsette? •I DnB Investors månedsrapport for september stilles spørsmålet om veksten kan forventes å fortsette. - Som vanlig er det argumenter både for og i mot en videre børsoppgang. Blant de positive signalene er de mange og kraftige rentekuttene som ser ut til å virke. Både her hjemme og internasjonalt tror vi dessuten rentene kommer til å ligge på et lavt nivå i lang tid fremover. Konjunktursituasjonen ser også noe bedre ut, sier Penne. - I USA og Japan, og til en viss grad også i EMU, ser vi dessuten tegn på høyere vekst. Inntjeningen holder seg bra, og revideringen av inntjeningsestimatene går i positiv retning.

92 Frykter høye strømpriser •Syv av ti tror de vil få bedre økonomi som følge av et fortsatt lavt rentenivå, tre av ti tror de vil få verre økonomi på grunn av fortsatt høy arbeidsledighet, mens seks av ti tror de vil få verre økonomi som følge av usikkerhet knyttet til strømprisen. Av undersøkelsen framgår det også at hele en av to ønsker å spare mer enn de har gjort hittil i år, mens bare en av fem vil bruke mer penger på forbruk. - Det virker som om erfaringene fra sist vinter da strømprisene ble rekordhøye, virker dempende på forbruket, til tross for at mange nå har fått lavere lånekostnader. Folk vil unngå å komme i samme betalingsklemma en gang til, mener forbrukerøkonom i Den norske Bank, Aud-Helen Rasmussen.

93 Frykter høye strømpriser •Syv av ti tror de vil få bedre økonomi som følge av et fortsatt lavt rentenivå, tre av ti tror de vil få verre økonomi på grunn av fortsatt høy arbeidsledighet, mens seks av ti tror de vil få verre økonomi som følge av usikkerhet knyttet til strømprisen. Av undersøkelsen framgår det også at hele en av to ønsker å spare mer enn de har gjort hittil i år, mens bare en av fem vil bruke mer penger på forbruk. - Det virker som om erfaringene fra sist vinter da strømprisene ble rekordhøye, virker dempende på forbruket, til tross for at mange nå har fått lavere lånekostnader. Folk vil unngå å komme i samme betalingsklemma en gang til, mener forbrukerøkonom i Den norske Bank, Aud-Helen Rasmussen.

94 Frykter høye strømpriser •Syv av ti tror de vil få bedre økonomi som følge av et fortsatt lavt rentenivå, tre av ti tror de vil få verre økonomi på grunn av fortsatt høy arbeidsledighet, mens seks av ti tror de vil få verre økonomi som følge av usikkerhet knyttet til strømprisen. Av undersøkelsen framgår det også at hele en av to ønsker å spare mer enn de har gjort hittil i år, mens bare en av fem vil bruke mer penger på forbruk. - Det virker som om erfaringene fra sist vinter da strømprisene ble rekordhøye, virker dempende på forbruket, til tross for at mange nå har fått lavere lånekostnader. Folk vil unngå å komme i samme betalingsklemma en gang til, mener forbrukerøkonom i Den norske Bank, Aud-Helen Rasmussen.

95 Fortsatt lavt rentenivå •Syv av ti tror de vil få bedre økonomi som følge av et fortsatt lavt rentenivå, tre av ti tror de vil få verre økonomi på grunn av fortsatt høy arbeidsledighet, mens seks av ti tror de vil få verre økonomi som følge av usikkerhet knyttet til strømprisen. Av undersøkelsen framgår det også at hele en av to ønsker å spare mer enn de har gjort hittil i år, mens bare en av fem vil bruke mer penger på forbruk. - Det virker som om erfaringene fra sist vinter da strømprisene ble rekordhøye, virker dempende på forbruket, til tross for at mange nå har fått lavere lånekostnader. Folk vil unngå å komme i samme betalingsklemma en gang til, mener forbrukerøkonom i Den norske Bank, Aud-Helen Rasmussen.

96 Praktisk KOS

97 Hva betyr det å skrive KOS i praksis?

98 •Kort •Objektivt •Skumlesbart

99 Kort

100 •Hold fokus beinhardt på poenget og konklusjonen •Ta heistesten •Kutt halvparten •Kutt halvparten igjen •Bruk eventuelt en to-trinns strategi –Skriv en kort og tabloid artikkel med link … –… til en dypere artikkel … (eventuelt til hele saken nedlastbar)

101

102

103

104

105 Objektivt

106 •”Cut the prose” •Skriv fakta, opplysninger og data •Vurder å presentere ting i andre og mer presise former enn tekstlig (grafer, bilder, figurer etc.) •Litteratur er for bøker (OK, e-bøker også, da ;-)))

107

108 Skumlesbart

109 •Overskrift & ingress skal fortelle historien •Bruk uthevinger •Bruk punktlister •Bruk mellomtitler •Bruk eventuelt grafiske framstillinger •Bruk linker som veivisere •Brukeren bruker disse punktene til å orientere seg •Først når han kommer til målteksten øker tålmodigheten

110

111 Eksempler

112

113 Bruk enten forskjellige bilder eller ingen bilder

114

115

116

117

118 Oppsummering •Å skrive godt for web handler om å følge KOS- regelen •Du må hele tiden ta utgangspunkt i brukerens forståelse, og ikke din egen •Tenk på at lesing på web ikke handler om å nyte en tekst men om å finne informasjon raskt og effektivt •For å oppnå dette bruker vi de 10 reglene som hjelpemidler •Når brukeren får gjort det han skal på vårt nettsted, har vi lykkes!

119 Lykke til! Nina Furu Mobil


Laste ned ppt "Skriving for web •12-K samarbeidet •12. februar 2007 •Nina Furu."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google