Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening"— Utskrift av presentasjonen:

1 Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening
. Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening Utvalgsmøte nr. 2

2 Program for møtet Status for arbeidet
TEMA: Nye former for tekstreklame i praksis Kategorier Eksempler Deres forhold til Tekstreklameplakaten Arbeidsplan videre

3 STATUS: Arbeidsform og møter
Møte 1: tirsdag 25. oktober 2011 om mandat og arbeidsform hvordan skaffe det vi trenger til arbeidet Møte 2: onsdag 11. januar 2012 kl 13-15 om våre data: beskrive problemstillingene velge eksempler som drøftes Møte 3: onsdag 29. februar 2012 kl 13-15 om våre forslag: hva vi mener er de viktigste utfordringene, og relevante løsninger på disse Møte 4?: <holde av dato> hvis vi trenger mer arbeidstid sammen Deadline: 1. april 2012 leveres ferdig rapport til NR-styret Tekst til rapport skrives fortløpende. Vi må sette tidspunkt og form for å drøfte disse tekstene i utvalget.

4 REMINDER: Mandatet NR-styret setter ned en arbeidsgruppe som skal se på nye utfordringer på tekstreklame-området: Arbeidsgruppen skal kartlegge forekomst og omfang av nye former for tekstreklame og nye gråsoner i området mellom redaksjonelt innhold og reklame, særlig i nye formater og plattformer. Gruppen skal på bakgrunn av den registrerte utvikling vurdere behovet for eventuelle endringer i Norsk Presseforbunds tekstreklameplakat.

5 Temaer for regler om tekstreklame
Vær Varsom-plakaten (VVP): 2.1: Redaktørens ansvar 2.2: Verne integritet 2.3: Interessekonflikter og dobbeltroller 2.4: Ikke utnytte stilling 2.6: Klart skille red./reklame 2.7: Ikke motytelser for reklame 2.8: Ikke la sponsing påvirke 2.9: Red.medarb. skal bare ta oppdrag fra red. ledelse Tekstreklameplakaten (TRP): Produktomtaler Temabilag/-sider Produktnavn på arr. Konkurranser/premier Skille reklame/red.stoff PR-stoff Sponsing (ikke innflytelse + opplyse) Red. betale selv Red. medarb. ikke få ytelser fra andre Frilansere/produsenter Red. dekning av egne aktiviteter Skille red. og markedsaktiviteter (”mediapartner”) Disse temaene viser hvordan ”tekstreklame” er et komplekst og omfangsrikt område

6 KATEGORIER: Nye former for tekstreklame
Hoved- utfordringer 1: Redusere antallet: slå sammen eller velge tøffere 2: Sortere bort det som ikke er nye fenomener Kategorier vi har hatt på blokka til nå: Hva andre/nye aktører gjør (Google/FB…) Bloggere: Påvirkes vi av disse? Annonseplassering i nettaviser mht. relevans Kjøpeknapper Webshop Lenker – er det noen som selger lenker? Tekstlike annonser Reportasjer/bilder med bistand fra butikker (som også annonserer) Konsernstyrte produkter, lokale redaktørers styring Partnerskap, mediehuset deltar i kommersielt samarbeid PR-byråene, med enda mer profesjonelle pakker Sponsing: Navn på arr. + for å få positiv omtale + produktplassering

7 1: Hva andre/nye aktører gjør - I
Eksempel Facebook: FB har skaffet seg en konkurransefordel når de vil ha våre leseres tid og oppmerksomhet. FBs forretningsidé for annonser er å koble reklame og innhold. Fordi deres innhold ikke er journalistikk, men brukerskapt innhold, kan de gjøre dette uten at dette stemples som tekstreklame. Se E-BOK ”Facebook som markedsføringskanal”: FB-annonsøren får tilgang til info om sine ”venner” Hvis leseren ”liker” annonsen, vises den til venner Argumenterer for at FB treffer bedre enn Google Tilgang til ulike markedsføringsverktøy, gratis Kan løfte oppdateringer med FB Sponsored Stories Boken er på: nored.no/Tekstreklameutvalget-2011 Brukernavn: ditt første fornavn. Passord: tekst2011

8 1: Hva andre/nye aktører gjør - II
Ipad-magasinet Katachi:

9 1: Hva andre/nye aktører gjør - III
Reklameaviser: Reklame som kler seg ut som journalistikk. Eksempler: ”Kalstad-avisa” <+ ”Skjærgårdsliv på egen fil”>

10 2: Bloggere: Påvirkes vi av disse?
Sitat: ”Min absolutte favoritt fra Lynnderella Bride Of Franken over American Apparel Mount Royal. Det ble dempet, rolig men samtidig glitrende.”

11 3: Annonseplassering i nettaviser: relevans
(Her etterlyses godt eksempel)

12 4: Kjøpeknapper

13 5: Webshop Eksempler fra Aftonbladet.se

14

15 6: Lenker til salgs Selger noen i Norge lenker? Eksempler?
(Få frem eksempler før møtet 11.1.?) Fra TRP pkt 5: ”Pekere og andre former for koplinger fra redaksjonelle områder til kommersielt materiale og annen ikke-redaksjonell informasjon skal være redaksjonelt begrunnet og tydelig merket.”

16 7: Tekstlike annonser Forslag: Ta det bort. Selv om temaet er høyst aktuelt, så er det ikke nytt. Det er derfor godt fanget opp i gjeldende reguleringer.

17 8: Reportasjer med butikkbistand
Eksempel: Tara, nr 16 – 2011:

18 8: Reportasjer med butikkbistand
Eksempel: Tara, nr 1 – 2011:

19 8: Reportasjer med butikkbistand
Eksempel: Tara, nr 1 – 2011:

20 9: Konsernstyrte produkter
Eksempel fra dummy under planlegging: Eksempel fra TB.no :

21 9: Konsernstyrte produkter Eksempel: reise.tb.no - I
Er dette tekst eller reklame?

22 Er dette tekst eller reklame? Eksempel: reise.tb.no - II

23 http://reise.tb.no/tips.php?IDTIPS=437 Eksempel: reise.tb.no - III

24 10: Mediehuset i kommersielt partnerskap
Eksempel: Kommersielt temabilag i DN DN var medarrangør av golftunering. Bilag om dette la seg opp til D2s presentasjon, men sa det var en glipp.

25 11: Profesjonelle ”PR-pakker”
(Her etterlyses godt eksempel) Kanskje dette temaet er så omfattende og separat at det er bedre egnet for et eget stykke arbeid, og at dette utvalget avgrenser seg fra det?

26 12: Sponsing: Navn + positiv omtale
Navn, eksempler: Tippeligaen Telenor Arena Komplett Arena Viken Fibernett Cup Sponsing av ideelle formål for å få omtale: Eksempel: Norsk Tipping har sponset 100 lokale stipender som er blitt delt ut lokalt gjennom Norsk Kulturskoleråd

27 12: Sponsing: Produktplassering
Sponsing med plassering av produkter, eller sponsing for å få laget bestemte programmer. Eksempel: Debatten om NRK og ”Lilyhammer” , gjelder også andre NRK-programmer, som Grand Prix, sport m.m. Web-TV som blomstrer opp, praksis her, eksempel: VGTVs ”SMS Rulett”, – i samarbeid med Chess, som har reklame, får omtale, og gir premien i programmet.

28 Oppsummering om eksemplene
AVGRENSE: Velge hvilke diskusjoner vi vil ha, det betyr: Velge eksempler som er nye og mest vesentlige MANDATET: Styre diskusjonene ift. mandatet: Ser vi nye former for tekstreklame? Ser vi nye gråsoner? Er det behov for endringer i TRP?

29 Oppgaver til neste møte:
Notater fra møtet distribueres: JENS Det skrives videre på rapport ut fra eksempler og diskusjoner: JENS Spisse problemstillingene til neste møte: Hva er problemene, hva er diskusjonene/forslagene? TRINE m.fl. Gjøre felles stoff tilgjengelig: ARNE Lese litteraturen: Det er lov å være selektiv, alle behøver ikke lese alt: ALLE Sverige: Mer bakgrunnsinformasjon, særlig fordi Tidningsutgivarna ( har mye om textreklam: TRINE


Laste ned ppt "Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google