Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening Utvalgsmøte nr. 2 11.1.2012.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening Utvalgsmøte nr. 2 11.1.2012."— Utskrift av presentasjonen:

1 Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening Utvalgsmøte nr

2 Program for møtet • Status for arbeidet TEMA: Nye former for tekstreklame i praksis • Kategorier • Eksempler • Deres forhold til Tekstreklameplakaten • Arbeidsplan videre

3 STATUS: Arbeidsform og møter • Møte 1: tirsdag 25. oktober 2011 – om mandat og arbeidsform – hvordan skaffe det vi trenger til arbeidet • Møte 2: onsdag 11. januar 2012 kl – om våre data: beskrive problemstillingene – velge eksempler som drøftes • Møte 3: onsdag 29. februar 2012 kl – om våre forslag: hva vi mener er de viktigste utfordringene, og relevante løsninger på disse • Møte 4?: – hvis vi trenger mer arbeidstid sammen • Deadline: 1. april 2012 leveres ferdig rapport til NR-styret Tekst til rapport skrives fortløpende. Vi må sette tidspunkt og form for å drøfte disse tekstene i utvalget.

4 REMINDER: Mandatet • NR-styret setter ned en arbeidsgruppe som skal se på nye utfordringer på tekstreklame-området: • Arbeidsgruppen skal kartlegge forekomst og omfang av nye former for tekstreklame og nye gråsoner i området mellom redaksjonelt innhold og reklame, særlig i nye formater og plattformer. Gruppen skal på bakgrunn av den registrerte utvikling vurdere behovet for eventuelle endringer i Norsk Presseforbunds tekstreklameplakat.

5 Temaer for regler om tekstreklame Tekstreklameplakaten (TRP): 1.Produktomtaler 2.Temabilag/-sider 3.Produktnavn på arr. 4.Konkurranser/premier 5.Skille reklame/red.stoff 6.PR-stoff 7.Sponsing (ikke innflytelse + opplyse) 8.Red. betale selv 9.Red. medarb. ikke få ytelser fra andre 10.Frilansere/produsenter 11.Red. dekning av egne aktiviteter 12.Skille red. og markedsaktiviteter (”mediapartner”) Vær Varsom-plakaten (VVP): 2.1: Redaktørens ansvar 2.2: Verne integritet 2.3: Interessekonflikter og dobbeltroller 2.4: Ikke utnytte stilling 2.6: Klart skille red./reklame 2.7: Ikke motytelser for reklame 2.8: Ikke la sponsing påvirke 2.9: Red.medarb. skal bare ta oppdrag fra red. ledelse Disse temaene viser hvordan ”tekstreklame” er et komplekst og omfangsrikt område

6 KATEGORIER: Nye former for tekstreklame Kategorier vi har hatt på blokka til nå: 1.Hva andre/nye aktører gjør (Google/FB…) 2.Bloggere: Påvirkes vi av disse? 3.Annonseplassering i nettaviser mht. relevans 4.Kjøpeknapper 5.Webshop 6.Lenker – er det noen som selger lenker? 7.Tekstlike annonser 8.Reportasjer/bilder med bistand fra butikker (som også annonserer) 9.Konsernstyrte produkter, lokale redaktørers styring 10.Partnerskap, mediehuset deltar i kommersielt samarbeid 11.PR-byråene, med enda mer profesjonelle pakker 12.Sponsing: Navn på arr. + for å få positiv omtale + produktplassering Hoved- utfordringer 1: Redusere antallet: slå sammen eller velge tøffere 2: Sortere bort det som ikke er nye fenomener Hoved- utfordringer 1: Redusere antallet: slå sammen eller velge tøffere 2: Sortere bort det som ikke er nye fenomener

7 1: Hva andre/nye aktører gjør - I Eksempel Facebook: • FB har skaffet seg en konkurransefordel når de vil ha våre leseres tid og oppmerksomhet. FBs forretningsidé for annonser er å koble reklame og innhold. Fordi deres innhold ikke er journalistikk, men brukerskapt innhold, kan de gjøre dette uten at dette stemples som tekstreklame. • Se E-BOK ”Facebook som markedsføringskanal”: – FB-annonsøren får tilgang til info om sine ”venner” – Hvis leseren ”liker” annonsen, vises den til venner – Argumenterer for at FB treffer bedre enn Google – Tilgang til ulike markedsføringsverktøy, gratis – Kan løfte oppdateringer med FB Sponsored Stories • Boken er på: nored.no/Tekstreklameutvalget-2011 • Brukernavn: ditt første fornavn. Passord: tekst2011

8 1: Hva andre/nye aktører gjør - II Ipad-magasinet Katachi:

9 1: Hva andre/nye aktører gjør - III • Reklameaviser: Reklame som kler seg ut som journalistikk. • Eksempler: ”Kalstad-avisa”

10 2: Bloggere: Påvirkes vi av disse? • Se: • Sitat: ”Min absolutte favoritt fra Lynnderella Bride Of Franken over American Apparel Mount Royal. Det ble dempet, rolig men samtidig glitrende.”

11 3: Annonseplassering i nettaviser: relevans (Her etterlyses godt eksempel)

12 4: Kjøpeknapper

13 5: Webshop Eksempler fra Aftonbladet.se

14

15 6: Lenker til salgs • Selger noen i Norge lenker? • Eksempler? • (Få frem eksempler før møtet 11.1.?) • Fra TRP pkt 5: ”Pekere og andre former for koplinger fra redaksjonelle områder til kommersielt materiale og annen ikke- redaksjonell informasjon skal være redaksjonelt begrunnet og tydelig merket.”

16 7: Tekstlike annonser • Forslag: Ta det bort. Selv om temaet er høyst aktuelt, så er det ikke nytt. Det er derfor godt fanget opp i gjeldende reguleringer.

17 8: Reportasjer med butikkbistand • Eksempel: Tara, nr 16 – 2011:

18 8: Reportasjer med butikkbistand • Eksempel: Tara, nr 1 – 2011:

19 8: Reportasjer med butikkbistand • Eksempel: Tara, nr 1 – 2011:

20 9: Konsernstyrte produkter Eksempel fra dummy under planlegging: Eksempel fra TB.no :

21 9: Konsernstyrte produkter Eksempel: reise.tb.no - I Er dette tekst eller reklame?

22 Er dette tekst eller reklame? Eksempel: reise.tb.no - II

23 Eksempel: reise.tb.no - III

24 10: Mediehuset i kommersielt partnerskap • Eksempel: Kommersielt temabilag i DN • DN var medarrangør av golftunering. Bilag om dette la seg opp til D2s presentasjon, men sa det var en glipp.

25 11: Profesjonelle ”PR-pakker” • (Her etterlyses godt eksempel) • Kanskje dette temaet er så omfattende og separat at det er bedre egnet for et eget stykke arbeid, og at dette utvalget avgrenser seg fra det?

26 12: Sponsing: Navn + positiv omtale Navn, eksempler: • Tippeligaen • Telenor Arena • Komplett Arena • Viken Fibernett Cup Sponsing av ideelle formål for å få omtale: Eksempel: Norsk Tipping har sponset 100 lokale stipender som er blitt delt ut lokalt gjennom Norsk Kulturskoleråd

27 12: Sponsing: Produktplassering • Sponsing med plassering av produkter, eller sponsing for å få laget bestemte programmer. • Eksempel: Debatten om NRK og ”Lilyhammer”, gjelder også andre NRK-programmer, som Grand Prix, sport m.m. – • Web-TV som blomstrer opp, praksis her, eksempel: VGTVs ”SMS Rulett”, – i samarbeid med Chess, som har reklame, får omtale, og gir premien i programmet.

28 Oppsummering om eksemplene AVGRENSE: • Velge hvilke diskusjoner vi vil ha, det betyr: – Velge eksempler som er nye og mest vesentlige MANDATET: • Styre diskusjonene ift. mandatet: – Ser vi nye former for tekstreklame? – Ser vi nye gråsoner? – Er det behov for endringer i TRP?

29 Oppgaver til neste møte: • Notater fra møtet distribueres: JENS • Det skrives videre på rapport ut fra eksempler og diskusjoner: JENS • Spisse problemstillingene til neste møte: Hva er problemene, hva er diskusjonene/forslagene? TRINE m.fl. • Gjøre felles stoff tilgjengelig: ARNE • Lese litteraturen: Det er lov å være selektiv, alle behøver ikke lese alt: ALLE • Sverige: Mer bakgrunnsinformasjon, særlig fordi Tidningsutgivarna (www.tu.se) har mye om textreklam: TRINEwww.tu.se


Laste ned ppt "Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening Utvalgsmøte nr. 2 11.1.2012."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google