Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Rosfjord 12.12.2013 Matematikk -den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring ?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Rosfjord 12.12.2013 Matematikk -den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring ?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Rosfjord Matematikk -den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring ?

2 Oversiktskart videregående opplæring Studieforberedende 3 år, grunnlag for universitet og høyskolestudier. Hovedvekt på teoretisk kunnskap. Yrkesfaglig Grunnlag for å ta fag- eller svennebrev. Ofte 2 år i skole og 2 år med læretid i bedrift. IdrettsfagBygg- og anleggsteknikk Musikk, dans og dramaDesign og håndverk StudiespesialiseringElektrofag Studiespesialisering med formgivningsfag Helse- og oppveksfag Medier og kommunikasjon Naturbruk Restaurant- og matfag Service og samferdsel Teknikk og industriell produksjon

3 Oversiktskart, videregående opplæring

4 Matematikk i videregående opplæring Matematikk fellesfag  Studieforberedende utdanningsprogram, minst 224 timer matematikk.  Yrkesfaglig utdanningsprogram, minst 84 timer undervisning i matematikk.

5 Matematikkurs i vgs: Vg1 •1P •1T •1P-Y •1T-Y Vg2 •2P •2T •R1 •S1 Vg3 •R2 •S2 Påbygg •2P-Y •2T-Y

6 Matematikk fellesfag Elev på studiespesialisering Vg1 Obligatorisk fellesfag 1P eller 1T Praktisk, 140 t Teoretisk,140 t Vg2 Fellesfag 2P eller 2T Praktisk, 84 t Teoretisk, 84 t eller Programfag R1 eller S1 Realfaglig, 140t Samfunnsfaglig,140t

7 Matematikk fellesfag Elev på yrkesfag Vg1 Obligatorisk fellesfag 1P-Y eller 1T –Y Praktisk, 84 t Teoretisk, 84 t Påbygg (Valgfritt) 2P -Y eller 2T-Y Praktisk, 140 t Teoretisk, 140 t

8 Forts… Karakterfordeling standpunkt våren 2013 Antall elever IV 1P T P PY TY PY påbygg Antall Kilde: PULS 219 elever fikk 1 eller IV i matematikk fellesfag våren 2013, standpunkt. 93,3% bestod faget. 1PY og 2PY har størst utfordringer med gjennomføring.

9 Matematikk standpunkt Våren 2013 Gjennomsnitt Standpunktkarakterer våren 2013 VAF Nasjonalt 1P3,73,4 1T3,93,8 2P3,4 1PY3,33,2 1TY3,73,5 2PY påbygg3,33,2 Kilde: PULS

10 Eksamen fellesfag, våren 2013 Karakterfordeling eksamen våren 2013 Antall kandidater P T P PY PY-påbygg Sum Kilde: PULS

11 Eksamen matematikk fellesfag, våren 2013 Kilde: Skoleporten 1T har lavere gjennomsnittsresultater på eksamen enn landssnittet både våren 2012 og 2013.

12 Elever med 1 eller IV Elever med karakter 1 eller ikke vurdering (ikke bestått) Standpunkt V-A Standpunkt nasjonalt Eksamen V-A Eksamen nasjonalt FagAntallAndel AntallAndel 1P152,5 pst4,7 pst510,9 pst13,2 pst 1T223,7 pst2,4 pst1420,3 pst9,6 pst 2P143,2 pst5,9 pst85,7 pst10,6 pst 1 PY11310,3 pst10,9 pst1812,6 pst14,7 pst 2PY- påbygg 3412,1 pst11,2 pst2314,3 pst17,3 pst Kilde: Skoleporten/ PULS

13 PISAPISA – Programme for International Student Assessment I hvilken grad er 15 år gamle elever rustet til å takle framtidige utfordringer? Hvordan er sammenhengen mellom elevenes prestasjoner og skolenes ressurser? Sørger skolene for at elever er forberedt på å delta i samfunnet? PISA tar mål av seg til å framskaffe svar på slike spørsmål.

14 Nasjonale prøver

15 Eksamen i matematikk, 10. trinn Våren 2013

16 Ressurser for videre arbeid med matematikk  Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen


Laste ned ppt "Rosfjord 12.12.2013 Matematikk -den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring ?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google