Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

- NBBF’s spillerutviklingsplan (SUP) Anbefalinger for utvikling av spillere.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "- NBBF’s spillerutviklingsplan (SUP) Anbefalinger for utvikling av spillere."— Utskrift av presentasjonen:

1 - NBBF’s spillerutviklingsplan (SUP) Anbefalinger for utvikling av spillere

2 Hvorfor spillerutviklingsplan (SUP)? Et ønskemål fra klubbene i Norge. Overordnet mål: - “Basketball på klubbplanet vil styrkes og forbedres ved at samtlige ledd i organisasjonen forstår og adopterer innholdet i SUP”. - “Målet er å heve den generelle kvaliteten på spilleren, spillet fra en individuell teknisk og taktisk synsvinkel og utvikle individet i det kollektive spillet”.

3 Fremgangsvariabler Hvordan ser det ut i din klubb? Kilde: H-C Holmberg, SOK Kjennetegn Miljøer med positiv prestasjonsutvikling Miljøer med liten utvikling/stagnasjon Kravsanalyse m. omverdensanalyse Finnes og benyttesFinnes/benyttes i liten grad Utviklingstrapp/modellFinnesFinnes ikke/Benyttes ikke TreningskonseptFinnesUtydelig Oppfølgingsbatteri/TesterForekommerFinnes ikke/Benyttes ikke Kortsiktig prestasjonsperspektiv Forekommer sjeldenForekommer ofte

4 LANDSLAGSTRAPPEN Senior Nordisk Mesterskap EM 19/20 åringer Nordisk Mesterskap EM 17/18 åringer Nordisk Mesterskap EM 16 åringer Nordisk Mesterskap 15 åringer NBBF's Talent Camp+ utenlandsk turn. 14 åringer NBBF's Talent Camp 2 lag + utenlandsk turn. 13 åringer Reg. samlinger – 2lag NBBF's talent camp Minibasket Teknikkmerker Easy Basket (4-4) Basketskolen

5 Spillerutvikling handler om å forberede spillerne for seniorspill “Det overordnede målet for U-landslagene er å gi spillere og ledere med størst potensial anledning til å videreutvikles og prestere på senior-nivå”. “Basketball på klubbplanet vil styrkes og forbedres gjennom landslagene”. Landslagsspillere som rollemodeller

6

7 SUP’n fokuserer nå på: Det utvidede talentbegrepet inkluderer motivasjon, holdninger, kosthold etc. SUP Mentalt Sosial FysikkJeg Taktikk Vi og ballen, Vi, dem og ballen Teknikk Jeg og ballen.. Antropometri Lengde, vekt, vingespenn

8 Kroppskontroll Sammendrag BasketteknikkSpilleforståelse •Om du har en god kroppskontroll og styrke har du lettere for å lære deg basketteknikk •Å ha en god basketteknikk er en forutsettning for å ha en god spilleforståelse (Jeg)(Jeg og ballen)(Vi og ballen) (Vi, dem og ballen)

9 Hva er hva? •“Jeg” – beveglighet, balanse, koordinasjon, hurtighet (1-5 sek), hurtihetsstyrke (6- 20 sek), styrke, aerob, anaerob, tids-og romsoppfattelse. Alt dette kan med fordel utføres med ball. •“Jeg og ballen” – basketballteknikk som å skyte, sentre, drible, pivotere, forsvar, start og stopp, frigjøring. •“Vi og ballen” – integrering av teknikken i spillet, spacing = spilledyp/bredde, forståelse for timingen i bevegelsene, bevegelse uten ball. Eksempel på dette er: give and go, cuts, screens, hjelpeforsvar, returtaking, clear out, 1-1, 2-0, 3-0, 4-0. •“Vi, dem og ballen” – 2-2, 3-3, 4-4, 5-5, 4-3 osv, spill mot zone, screens, raske spillevendinger med hurtige oppspill, Pick and roll.

10 FørUnderEtter puberteten Jeg Jeg og ballen Vi og ballen Vi, dem og ballen SUP

11 FørUnderEtter puberteten Bevegelse Balanse Koordinasjon Kroppens ABC

12 FørUnderEtter puberteten Fysisk ABC 2 Hurtighetsstyrke 6-20 s Bevegelighet Styrke Aerob

13 FørUnderEtter puberteten 1 mot 1 Give and go Cuts Clear out/isolering Vi og ballen Screens (Eks 3-0) Hjelpeforsvar Frigjøring Returtagning

14 Vi og ballen Nedenfor ser du de vanligst forekommende screensituasjonene som en spiller skal klare å utføre og spille forsvar mot. • Ball screen (pick and roll/pop) • Down screen • Flare pick/screen • Staggered screen • Double pick/screen • Back pick/screen • Screen the screener Hensikten med screensituasjoner er å skapa et overtak for å i slutten komme til en høyprosent avslutning eller åpent skudd...

15 FørUnderEtter puberteten Sonespill Pick and roll 5-5 spill Transition Vi, dem og ballen Screens Lagforsvar Bevegelse uten ball

16 Kategori/AlderMini/12 Leke og lære å trene fase 14 Trene for å trene, fase 1 16 Trene for å trene, fase 2 18 Trene for å konkurrere 20 Trene for å vinne, fase 1 Angrep Øvelsesbank for det som bygger lek, moro, entusiasme, holdninger samtidig som man introduserer grunnleggende ferdigheter Fotarbeide Dribling Skudd Pasninger Fotarbeide Dribling Skudd Pasninger Returtaging Speed/slash drives Spillevendinger Pass & Cut, Read and react P & R Dribling Skudd Pasninger Returtaging Speed drives & moves Pass & Cut, Read and react Drible drive automatics Spillevendinger Basic sets P & R Dribling Skudd Pasninger Returtaging Speed moves Pass & Cut, Read and react Drible drive automatics Spillevendinger Basic sets P & R Dribling Skudd Pasninger Returtaging Speed & power moves Drible drive automatics Spillevendinger Sets P & R Forsvar forsvar basic lag forsvar lag Litu press prog Returtaging forsvar lag, trans, half & full court press Soner P/R Post Returtaging forsvar lag, trans half & full court press Soner P/R Post Returtaging forsvar lag, trans half & full court press Soner P/R Post Returtaging Fysikk Balanse, rytmikk og koordinativt... Basic styrke Basic hurtighet/spenst Balanse, rytmikk og koordinativt... Styrke teknikk Hurtighet/spenst Balanse, rytmikk og koordinativt... Styrke teknikk vekter Hurtighet/spenst Balanse, rytmikk og koordinativt... Dynamisk styrke Vekter Hurtighet/spenst Balanse, rytmikk og koordinativt... Dynamisk styrke Vekter Hurtighet/spenst Eksempel på en model for fokusområder for aldersgrupper

17 Ikke alder som er det førende, men neste nivå/fase! • Som coach skal jeg ha klart for meg hva neste fase i utviklingen er. Når spilleren klarer av en spesifikk teknikk går jeg som trener videre med neste nivå. Det finnes alltid et ”neste steg…” EKSEMPEL: •Stillestående dribling med høyre og venstre hånd •I bevegelse fremover og bakover dribling med høyre og venstre hånd •Bevegelse i sidelengs dribling med høyre og venstre hånd •Håndbytte drible forover med høyre og venstre hånd •Håndbytte drible mellom bena med høyre og venstre hånd •Håndbytte drible bakom ryggen med høyre og venstre hånd •Reverse-dribling med høyre og venstre hånd ”Teaching and improving has same basic principle: Gradation. Coach Svetislav Pesic”

18 Trenerkurs - ryggraden Trener 1 Gi en innlæring av grunnleggende tekniske ferdigheter. Utvikle fysiske, psykiske og sosiale egenskaper for utøvere på begynnernivå. Trener 2 Ha en helhetlig forståelse av treningsprosessen Praksis, holdning - kontinuerlig utvikling. Trener 3 Analysere, reflektere og benytte praksis og teori Som er relevant for optimal prestasjonsutvikling For morgendagens toppidrettsutøvere. Trener 4 (Fiba kurs) Ha kompetanse til å videreutvikle utøvere som er på høyeste nasjonale og internasjonlae nivå. Trener 3 kurs

19 Rekruttering er viktigst!! Rekruttering – Vi må bli flere for å bli bedre. Eks. Slovenia, Litauen. Små, men mange spillere. Norges Mesterskap i medlemsvekst. Det skal være like stor prestisje å vinne mesterskap i medlemsvekst som feks. U-18 NM.

20 6 treninger, 1 match

21 UkeManTirOnsTorsFreLørSøn 08-12Basket Skills Individual details/Individual needs & specifics Basket Skills Individual details/Individual needs & specifics Basket Skills Individual details/Individual needs & specifics Basket Skills Individual details/Individual needs & specifics Basket Skills Individual details/Individual needs & specifics Kamp 13-16Vekter teknikk 17-22Lagtrening 20min Xplosivs Lagtrening Focuspoints:Line/ladder Elbowpivots Break out and counters Up the line shooting Chair drills Agility & steps Postalphabet Elbowpivots Break out and counters Up the line shooting Slideshooting Line/ladder Elbowpivots Break out and counters Up the line shooting Chair drills Agility & steps Postalphabet Elbowpivots Break out and counters Up the line shooting Slide shooting Line/ladder Elbowpivots Break out and counters Up the line shooting Chair drills EKS. UKEPLAN PÅ BASKETGYMNAS VARIASJON, HVILE OG RESTITUSJON MÅ PLANLEGGES...

22 Hvor mange kamper per år? • U 17 – U20: Kamper på nasjonalt nivå, seniornivå samt internasjonale kamper med hensikt å forberedes og utvikles til seniorspillere. Max 60 kamper/år. • U 15-16: Kamper på regional og nasjonalt nivå og internasjonale kamper i den hensikt å utvikles. Maks 50 kamper/år. • U 13-14: Regionalt nivå, prøve på internasjonale kamper Maks 40 kamper/år. • U11-12: Easy basket, maks 30 kamper/år. • Opp til U10: Easy Basket Challange, 1-2 helger per/mån i sesong.

23 Alle spillere... • Skal lære seg å spille på samtlige posisjoner. Spillerne i laget skal ikke spille på en og samme posisjon da det hemmer spillerens utvikling. Etter 16 års alder kan man bestemme hvilken/hvilke posisjoner spilleren skal spille på... • I laget skal lære seg å skyte fra distanse... • Skal klare av å spille forsvar på en rask guard i minst 5 fem sekunder da bytte ved screener er en vanlig forsvarsstrategi...

24 Lærer vi spillerne å ta ansvar for sin egen utvikling?

25 Ferdighetsfokus - Teknikk • At the age of 12 players have to enter systematic basketball practicing process where techniques are a major factor. • The use and function of techniques have to be explained to players. • Techniques are the fundament and construction of tactics. • Techniques help forever. Tactics are important for a single game. • Once a player gains a technique he/she will use it and develop individual tactic which will make him/her a unique player. Anbefalinger av FIBA Europe

26 Hvilken posisjon og rolle? • Posisjoner og roller i spillerutviklingen er av ytterste vekt ved både trening og match. Dagens moderne basket krever at spillere skal klare av å spille på minst to ulike posisjoner under en og samme kamp i både forsvar og angrep. • Tekniske og taktiske angrepsdetaljer forandres i og med moderniseringen av sporten hvor betydningen av ett bra forsvarsspill har økt. • Spillere skal ha tydelige roller og posisjoner i kampen utifra deres tekniske og taktiske evner. (Godfot Eggen) • Forskjellen mellom guarder og centre minsker ut ifra en teknisk og taktisk synvinkel, spesielt i overgangsspillet og i forsvar. • Det viktige er ikke hvilken posisjon spilleren kan spille på men det er viktigere hvor mange ulike saker spilleren klarer av: som ett offensivt trussel f.eks. skyte, ta ballen til kurven, angriper og avbryte angrepet med skudd.

27 Shooting guard posisjon – 2 - SG Hovedansvarsområder i forsvar: – Skaper balanse i transisjonforsvaret – Denies opening fast break passes ( first and second pass) – Pressures the ball – Breaks through screens and different other movements of opponent – Denies the offensive organisation – Always pressures on the ball without loosing his defensive position – No penetrations to the middle – Works against opponents shooting streak

28 Small forward – 3 - SF Hovedansvarsområder i forsvar: • Forhindre pasninger til siden og vingposisjon i transisjonsspillet. • Med hjelpforsvar stenge rom i tresekundersområdet. • Forhindre førstepasning til vingposisjonen. • Ta seg gjennom screens og andre situasjoner for å stå i rett posisjon. • ”Slåss” mot weak-side-cuts og stå i pasningslinjen • Spille ”deny” eller ”fronte” i fosvar på low-post. • Kontrollere tresekundersområdet, blokkera ut ved skudd og returtagning.

29 Power forward – 4 – PF - «Point forward» • Spillere på denne posisisjonen har blitt enda viktigere i moderne basketball og har ofte en direkte påvirkning på kampens forløp og det endelige resultatet. • Denna spileren er ofte beste eller nest beste returtageren i laget og kapabel til å spille med ansiktet eller ryggen mot kurven. • PF ska kunne springe i transisjonspillet, kutte mot kurven som førsta ”trailer”, få en svingpasning fra guardene om forsvaret er for aggressivt (backdoor-passninger). • Generellt ska PF gi insidepasninger og gi poenggivende pasninger til alla spillere. Derfor bruker desse gjerne kallas for ”the second playmaker”. • Når det gjeller størelse på spilleren bør PF være den lengste spilleren i laget sammen med centern og de skal ha et langt vingespenn. • PF skal alltid vær e klare kontrollere flere posisjoner og utnytte de overtallssituasjoner som skapes ved eksempelvis mismatchsituasjoner.

30 Power forward – 4 – PF - «Point forward» Hovedansvarsområder i angrep: – Første pasning till PG eller SG etter retur, mål eller straffkast. – Hjelpe til med å ta opp ballen mot ett aggressivt forsvar. – Løpe som førsta eller andre ”trailer” i transition og fylle korridorene i transitionangrepet. – Bevege seg inside eller outside for å få ball før motstanderne har omstilt seg til forsvar. – Hjelpe med svinge ballen i angrep. – Benytte og setta screens i transitionspillet. – Gå på den offensive returen i alla situasjoner. – Spille en-mot-en med ansiktet mot kurven og ha angrep og/eller skudd som offensive verktøy. – Jobbe hardt for lowpost-posisjonen og lete etter backdoor eller kickout- pasninger. – Spiller ”two-man-game” som f.eks ”pick and roll”.

31 Power forward – 4 – PF - «Point forward» Huovedansvarsområder i forsvar: • Skape balanse i transitionforsvaret. • Sprinte hele veien tillbake til kurven i transition. • Hjelpa inside, stenge av midten og styre mot siden i forsvar med bra fotarbeide. • Spille i passningslinjen for at forhindre pasninger på high- og lowpost og ”fronte” på lowpost. • Benytte kroppen sin for å krige om besta positionen på lowpost. • Utblokkere og ta returer. • Forutse outsidespillernes bevegelser for å kunne hjelpa tidlig. • ”Slåss” ved screens og inkke tillate guarder å ”curle” uten at de får en ”bump”. • Hjelpe ved samtlige pick and rollsituasjoner.

32 Center – 5 - C • Center er den lengste og sterkeste spillere i laget og har ansva for å utføre de tøffeste oppgavene. Centern skal dominere med sin styrke, power, hurtige og høye opphopp ved returer og blocksituationer og sloss med kroppen inside. • Centerns rolle i angrep primært er å sette screens, spille inside og gå for offensiv retur. Å kunna skyta fra langdistanse er en viktig del i centerns repertoar. • I forsvar skal en center forhindre første pasning, blokkere skudd, gå for den defensive returen og kontrollere hele tresekundersområdet. • Centern skal væra mangsidig og i stand til å klare av to ulike posisjoner. • Centern skal være i stand til å spille en-mot-en med ansiktet mot korveng hvor skudd og penetration inngår i det offensive repertoaret. Centern skal kunne spille med ryggen mot kurven og ha olike moves for å gjøre poeng samt alltid forsøke avslutte sterkt (i herrebasket er målet alltid at gå for dunk). • Coacher må ha tålmodighet og samtidigt væra entusiastiske i sitt arbeide med spillere på denne posisjonen. Uten bra centere begrenses lagets sjanser å nå store resultater.

33 Center – 5 - C Hovedansvarsområden i forsvar: • Skape balanse i transitionforsvaret. • Sprinte tillbake til egen kurv i transition og stå på rett side av ballinjen. • Hjelpa inside, stenga av midten og, med bra fotarbeide, styre mot siden i forsvar. • Spille i pasningslinje for å forhindre pasninger på high- og lowpost og ”fronte” på lowpost. • Anvenda sin kropp for å krige om beste positionen på lowpost. • Utblokkera og ta returer. • Forutse outsidespeillernes rbevegelser for å kunna hjelpa tidlig. • ”Slåss” ved screens og ikke tillata guards å ”curle” uten at de støter på en ”bump”. • Hjelpe ved samtlige pick and rollsituasjoner.

34 Prestasjonsbestemmende faktorer Tekniske ferdigheter RytmeDynamikkØye/fotØye/hånd Romorientering Balanse Koordinative egenskaper Psykiske egenskaper Medfødte anlegg Taktiske egenskaper Sosiale egenskaper Fysiske egenskaper UtholdenhetStyrkeHurtighetBevegelighet YTRE FAKTORER (miljø) treningsforhold, treningsutstyr, kosthold, restitusjon, søvn, sosial situasjon (familie, venner, skole, arbeid, media, fritid), økonomi, kultur, støtteapparat (trener, ledere, lege, fysioterapeut), publikum, geografi (høyde, tidssoner), klima (værforhold, temperatur), Prestasjon

35 Spillets karakter • Basketballbevegelser er eksplosive med mest av alt hurtige opphopp, korte sprinter og retningsforandringer (agility) som ofte skjer samtidig… med ekstremt høy intensitet! • Med det i tankene, er styrketrening en obligatorisk del i treningsprosessen og de treningsprogram som treneren skaper. • Basketball er en intermittent sport der høye krav på anaerob metabolisme (anaerob styrke og anaerob kapasitet), p g a av antalet korte sprinter og hopp. • Krever at spilleren kan generere maksimal styrke på kortest mulige tid (eksplosiv styrke).

36 Anbefalinger • Styrketrening kan begynne ved 7-8 års alder • Veldig viktig at vi framfor alt har utdannede ledere på våre yngste lag (krav på Grunnkurs) • 1-3 styrketreninger/uken ( min/treninger) • 8-12 øvelser for ulike muskelgrupper med oppvarmning • 1-2 set • repetisjoner for øvre ekstremiteter • repetisjoner for underste ekstremiteter • Fokus ska ligge på korrekt tekniskt utførelse av øvelsene • Fokus på de stora muskelgrupperne • Allsidig trening er A og O

37 flere anbefalelser… • Min fremste oppgave som leder for barn er å legge grunnlaget/fundamentet. • Ditt engasjement på banen som leder skal skape entusiasme og kjærlighet til sporten. • Kroppskontroll og KORREKT basketballteknikk. • Når du terper på en teknikk automatiserer du bevegelsen som sitter for resten av livet. Derfor er det utrolig viktig at vi har ledere/trenere med utdannelse.

38 Jeg og ballen Hva er forskjellen mellom å ha en god teknikk eller en dårlig teknikk når det gjeller et skudd? • Med en god teknikk behøver du ikke like manga repetisjoner for å oppnå ett høyprosent skudd. • Når vi trener angrep mot kurven 1-mot-0 er antallet sprett før avslutning viktigt å tenke på:  U12 - tre sprett og avslutning  U15 - to sprett og avslutning  U18 og oppover - et sprett og avslutning

39 Å tenke på... • Hvordan skal jeg sette en screen? • Hvordan skal jeg bruke screenen? • Når skal jeg sette en screen? • Når skal jeg bruke screenen? • Hvilken vinkel skal jeg ha? • Hvilke alternativ finnes? • Hvorfor skal jeg benytte meg av screener? • Hvordan vil jeg som coach at mitt lag forsvarer seg mot screens? Doble, bytte, bumpe?

40 Hvilken fase? 1. Introduksjonsfasen – Den viktigste fasen av alle, som handler om å selge idéen og å vise og forklare korrekt fra begynnelsen. Sett idéen i en sammenheng. Her kommer ditt lederskap og engasjement in. Generelt bør introduksjonen ikke vare lengre en fem minuter. 2. Innlæringsfasen – Det er viktig å vise eksakt hvordan det skal gå til. Ta gjerne med noen som kan. Her er det bare positivt å ha spillere på ulike nivåer. Ikke vær for mange på trening. I hvilket miljø skjer innlæringen? Å ha lav intensitet i utførelse og gi mye feedback til spilleren er en bra resept. Ta bort ”kom igjen”, ”kjempe” og ”ta i”! 3. Mestringsfasen –Treneren bør gi feedback (minst hver tredje repetisjon) som er detaljert og konkret. Høyn intensiteten suksessivt med rett og funksjonell teknikk. Ha ferskt i minnet hvordan de beste i verden utfører teknikken, bevegelsen eller spillet. Å forbedre teknikken uten å øke intensiteten gir ingen resultat under kampen. Jo bedre teknikk, desto høyere intensitet skal du ha på treningen. 4. Vedlikeholdsfasen – Her behøves som oftest ikke mye feedback. Her behersker spilleren en viss teknikk som allerede er automatisert. Det handler om å beholde og beherske det spilleren allerede har. Intensiteten på dette nivået er matchtempo (mot beste tenkbare motstand). Hvilken fase befinner spillerne seg i når de trener?

41 De beste… • … spillerne veksler mellom avslappet tilstand og MAKSIMAL anstrengning i både trening og kamp. Det finnes IKKE noe i mellom! • … spillerne i verden klarer å utføre teknikk, ta rett beslutning i ekstremt høy fart med lite tid til rådighet både i forsvar og angrep. Det er din oppgave som trener å skape det miljøet... Anstrengningsgraden bør ligge mellom % i mestring- og vedlikeholdsfasen! Landslagene opplever at spillerne har vanskelig for å klare å spille på dette høye anstrengningsnivå i 40 minuter. Det gjør at vi taper kamper fordi vi ikke er vant med å spille på denne måten i Norge. (BORG-skalan er en skattningsskala (6-20) för upplevd fysisk ansträngning som Svenska Basketbollforbundet rekommenderar att använda vid träning...)

42 Spillere = Selvdrevne, 15 min før, 15 min etter trening... Jobber spesifikt med alle aspekter: • Fotarbeide (front/back/reverse pivots) • Stamfot, blikk og skuddavvikling (Stride/jump/stepback/(hopstep/jugge)/spins and BreakOut’s & counters • Push dribles & fartsfinter (pullback/in- out/bodycross) • Fysikk: Styrke/hurtighet/rytmikk og koordinasjon/bevegelighet og balanse PROGRESJONER OG MENTALE CHECKLISTER

43

44 Kategori/A lder Mini/12 Leke og lære å trene fase 14 Trene for å trene, fase 1 16 Trene for å trene, fase 2 18 Trene for å konkurrere 20 Trene for å vinne, fase 1 Angrep Individuelt: Lay up begge hender Front, back rev. pivot Stride og jumpstep hop step/jugge Frigjøringer L og V-kutt Jump stop/Quick stop Kollektivt: Weave Partner dribling m/pivots Give & go Individuelt: Elbow pivots w/variety of lay ups Break ot & counters Stride, jump & step back Petrovic 1,2 med blikk Jugge step & spins Post alphabet Drible koordination Beat the pro Kollektivt: Pops open 3 mot 3 Open 4 on 4 P & R Individuelt: Elbow pivots w/variety of lay ups Break ot & counters Stride, jump & step back Petrovic 1,2 med blikk Jugge step & spins Post alphabet Drible koordination Chair drills Kollektivt: Pops open 3 mot 3 Drible drive automatics P & R Individuelt: Etc Kollektivt: • Etc Individuelt: Etc Kollektivt: • Etc Forsvar Slide posisjon slide, sprint, slide etc Slide posisjon Close outs Slide, sprint, slide 1 on 2, 2 on 3 Basic shells Hand off coushen & contain Turn drills attacking the ball Close outs & Wing denials Full court work Transition D Shells P & R’s Turn drills attacking the ball Close outs & Wing denials Full court work Transition D Shells P & R’s How to handle bigs Individuelt: Etc Kollektivt: • Etc Fysikk Balanse, rytmikk og koordinativt... Stige, løpsteknisk etc Styrke, push ups, chins, sit ups osv Balanse, rytmikk og koordinativt... Stige, løpsteknisk etc Styrke, push ups, chins, sit ups osv Stige, løpsteknisk etc Styrke, push ups, chins, sit ups osv Basic weights • Etc Eks. på start av en ferdighetskrav for aldersgrupper m/øvelser


Laste ned ppt "- NBBF’s spillerutviklingsplan (SUP) Anbefalinger for utvikling av spillere."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google