Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Skole og folkeopplysning. Hvorfor se på skolehistorie? •Sosialisering •Kirken i Norge •Framveksten av nasjonalstaten •Industrialisering •Kjønnsperspektiv.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Skole og folkeopplysning. Hvorfor se på skolehistorie? •Sosialisering •Kirken i Norge •Framveksten av nasjonalstaten •Industrialisering •Kjønnsperspektiv."— Utskrift av presentasjonen:

1 Skole og folkeopplysning

2 Hvorfor se på skolehistorie? •Sosialisering •Kirken i Norge •Framveksten av nasjonalstaten •Industrialisering •Kjønnsperspektiv

3 Forsiden til temaet

4 Navigasjonsakser •Menyen til venstre viser hvordan temaet er delt inn med underemner •Man kan velge om man vil gå inn fra artikler eller kilder •Man kan også velge å starte med veiledning eller oppgaver

5 Hvordan bruke innholdselementene? •Du kan velge å bruke ”pakka” vi har satt sammen med artikler, kilder og oppgaver •Det er også mulig å bruke de forskjellige elementene fritt •Bildene kan brukes til så mangt. For eksempel til å introdusere et tema eller få elevene til å analysere forskjell på by og land som de neste bildene viser.

6

7

8 Artiklene er bygd opp med tekst, ingressbilde, kilder, oppgaver og relaterte artikler for videre lesing.

9 Vanskelige ord har fått forklaringer som er samlet i ordboka. Men du kan også få de opp ved å holde musepila over et ord som er understreket med rødt. For å lukke ordbokvinduet peker du bare på ordet igjen.

10 Noen av oppgavesettene har forskjellige typer oppgaver samlet i samme settet. Andre er delt inn i henholdsvis Drøftingoppgaver og Tekstoppgaver. Du kan også finne oppgavene ved å gå inn på ”oppgaver” på forsida av undertemaene.

11 Bilder •Bilder sier mer enn tusen ord, heter det. Noen av bildene vi har på Kildenett er gjør nettopp det. De neste to bildene kan si noe om tid, mote, kjønnsforskjeller og kanskje mye annet også. •Det første bildet er fra Lilleby skole i Trondheim i •Det andre bildet er fra Hommelvik barneskole i Malvik i 1949.

12

13

14 Noen av bildene er det mulig å forstørre og zoome inn i for å finne detaljer.

15

16 Eksempel på oppgave knyttet til kilder. Her har vi samlet 7 innberetninger om skolene i Trøndelag: fra by og bygd, kyst og innland. Innberetningene kan si noe om samfunnsforholdene på de forskjellige plassene.

17 Folkeopplysning •Kunnskap og opplysning –F.eks: skolepolitikk, demokratisering, voksenopplæring, folkehøgskole •Bevegelser og organisasjoner –F.eks: Haugianerne, måteholdsbevegelsen, målsak, kvinnesak

18 •Temaet folkeopplysning kan brukes både i historieundervisning og i samfunnsfag. •For eksempel kan ideen om folkeopplysning diskuteres i lys av samfunnets utvikling og demokratiseringa på 1800-tallet •Et annet eksempel er å bruke folkeopplysning om alkohol og tobakk i klassediskusjoner i samfunnsfagsundervisningen.

19

20 Hvordan se nærmere på dokumentene i Kildenett? Velg et dokument, klikk deretter på ”Lenke til kilde”

21 Du kommer dermed inn i kildens side i Bibliofil – som er en biblioteksdatabase med egne registreringer for kildenett. Her får man nærmere informasjon om dokumentet. For å få bedre lesbarhet klikker du på bilde av siden du vil lese.

22 Ved å holde pila over dokumentet i den nye sida, får du opp noen ikoner. Ved å klikke på ikonet nederst til høyre vil du få et forstørret dokument med bedre lesbarhet. Se neste bilde for eksempel.

23

24 Statistikk •Med statistikk kan vi vise utviklingen innenfor områder som befolkning, handel, valg og utdanningsnivå. •Statistikk kan bidra til at elevene får en lettere forståelse for den historiske utviklingen da forskjeller i tall eller prosent er veldig synlige.

25


Laste ned ppt "Skole og folkeopplysning. Hvorfor se på skolehistorie? •Sosialisering •Kirken i Norge •Framveksten av nasjonalstaten •Industrialisering •Kjønnsperspektiv."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google