Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Speed Date Gruppe 4 Tonje Galta Lise Kratter Fredrik Bysveen Martin Tandberg Kristian Korff Stian Skolemestra Ida Sinnes Abrahamsen Thien Duy Nguyen Finn-Tore.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Speed Date Gruppe 4 Tonje Galta Lise Kratter Fredrik Bysveen Martin Tandberg Kristian Korff Stian Skolemestra Ida Sinnes Abrahamsen Thien Duy Nguyen Finn-Tore."— Utskrift av presentasjonen:

1 Speed Date Gruppe 4 Tonje Galta Lise Kratter Fredrik Bysveen Martin Tandberg Kristian Korff Stian Skolemestra Ida Sinnes Abrahamsen Thien Duy Nguyen Finn-Tore Bergsli Anders Gundersen Emilie G. Johannesen Kaja Aasbø Helge Hoff Hansen

2 Date IMM-modellen Teknologi-Markedsdiagram: Vår ambisjon Speed
Tema 1: Fase 1: Visjon Tema 2: IMM-modellen Grp: Gruppe 4 Utført av: Kaja Aasbø og Emilie G. Johannesen Dato: Vi har valgt å bruke IMM-modellen som mal for vår utviklingsprosess. Fase 1: Visjon Visjon Lage en alternativ tursykkel som gjør det mer sosialt og hyggelig å dra på sykkeltur sammen. Misjon utvikle et marked for romantiske parsykler innen 2012. Prosjektplan Visjon Milepæl M1: Ferdig med - Visjon og misjon som alle er fornøyd med - Prosjektplan som passer tidsrammen - Avklaring av ressurser i gruppen Leveransetidspunkt: Uke 5 Behovs- og teknologianalyse Milepæl M2: Ferdig med - Brukerintervju - Bruker/brukssituasjon - Produktkravspesifikasjon Leveransetidspunkt: Uke 6 Konseptutvikling Milepæl M3: Ferdig med - Konsept og prinsippstruktur - Lay-out Leveransetidspunkt: Uke 7 Struktur og utforming Milepæl M4: Ferdig med - Prototype vindskjerm - Skalering av størrelser Leveransetidspunkt: Uke 11 IMM-modellen 1.Visjon 2. Analyse 3. Konseptutviklig 4. Struktur og utforming 5. Produksjons-forbredelse Teknologi-Markedsdiagram: Vår ambisjon Utvikle marked Grad av markedsutvikling Behovs-avklaring Kopiering Kopiering Utnyttelse Ny teknologi Grad av teknologiutvikling Speed Date

3 Date Speed Bruker: Storyboard:
Tema 1: Fase 2: Analyse Tema 2: Bruker Grp: Gruppe 4 Utført av: Kaja Aasbø og Emilie G. Johannesen Dato: Fase 2: Analyse Brukssituasjon: Rolige sykkelturer Asfalt eller landevei Nyte omgivelsene Sesongavhengig Søndags- og ettermiddagsturer Plass til moderat med bagasje. Bruksmåte: Begge trår Den ene sitter med fartsretningen, styrer Styrer med bordet i midten Den andre sitter i mot fartsretningen og har da et fastspent håndtak og holde fast i Begge personene trår fremover To hjul bak, sykkel blir stødig Bordet kan brukes som vanlig bord Noen av Nine og Sondres krav til produktet: Pliktegenskaper: Kan sykles på Stødig Posisjoneringsegenskaper: Man kan kommuniserer Romantisk og koselig Tak over bordet under måltid Måltid på sykkel Tillitsøvelse Pen sykkel Produktkravspesifikasjon fra brukerintervju 1 Funksjonskrav Skal Bør 1.1 Skal kunne sykles på X 1.2 Skal ha bremser 1.3 Skal ha styring 1.4 Skal ha manuell fremdrift 1.5 Skal ha motordrevet fremdrift 1.6 Skal ha vindskjerm 1.7 Skal kunne brukes av to personer 2 Omgivelse krav 2.1 Brukes på landevei og asfaltert vei 2.2 Brukes sommerhalvåret 3 Operasjonelle krav 3.1 Lett å håndtere 3.2 Lett avstigning og påstigning 3.3 Stødig 3.4 Komfortabel å bruke Bruker: Statistiske data: Nine og Sondre 20 år Studerer henholdsvis medisin og arkitektur Vært sammen i 2 år Sporty, liker friluftsliv Aktive sykkelbrukere Fysiske egenskaper: God form Slanke Nine: 1.70 m og Sondre: 1.87 m Storyboard: Nine og Sondre har lyst på en koselig sykkeltur, og går ut til den nyinnkjøpte sykkelen . Sykkelturen er rolig og romantisk, og er også en tillitsøvelse. Det er er lett å sykle og kommunisere samtidig. Når de stopper for å spise begynner det å regne. Men da er det bare å bruke vindskjermen som paraply. Speed Date

4 Date 1 2 3 Speed Manuell fremdrift Løsninger Energidrevet fremdrift
Tema 1: Fase 3: Konseptutvikling Tema 2: Morfologisk tabell Grp: Gruppe 4 Utført av: Stian Skolemestra Dato: Fase 3: Konseptutvikling Hvorfor vi valgte de ulike løsningene Ramme Enkel fagverkskonstruksjon, med buer p.g.a. estetiske hensyn. Vi valgte 3 hjul for å opprettholde balansen ved lav fart og rasting. Styring Beste løsing for styring med bordet. Fører rotasjonskraften frem til forgaffel vha ett eksternt stag. Vindskjerm Enkel buet vindskjerm, fordi den fungerer like godt som tak. Enkel og stilren som rammen. Manuell fremdrift Pedaldrift ga best ergonomi i samspill med rammen. I tillegg skal framdriften være enklest mulig. Alternativ fremdrift Rakettdrift er et spennende alternativ til pedaldrift. Gir et ekstra kick på daten. 1 2 3 Manuell fremdrift Energidrevet fremdrift Vindskjerm Ramme Styring Løsninger Underfunksjoner Pedaler Roing Pumpebevegelse Rakettmotor El-motor Jet-motor Speed Date

5 Date Speed Funksjonløsningstre Funksjon  viser hva
Tema 1: Fase 3: Konseptutvikling Tema 2: Funksjonsløsningstre Grp: Gruppe 4 Utført av: Kaja Aasbø Dato: Funksjonløsningstre Funksjon  viser hva produktet skal gjøre. Organ  er løsningen på oppgaven. Vi har her delt opp funksjonen ’’Skape bevegelse’’ i underfunksjoner. Med tilhørende organer. Dette har vi gjort for å lettere finne løsninger på utfordringer i utviklingsprosessene. - å vise de smarte løsningene til sykkelen vår. Skape bevegelse Sykkel Skape fremdrift Hindre luftmotstand Skape stabilitet Gi bremsing Gi styring Rakettmotor Tråkkverk Vindskjerm V-brems Skivebrems Styringssystem Sete To bakhjul Overføre energi Overføre energi Overføre svinging Luftforskyvning Pedaler Kjede Overføringsstag Ratt Framhjul Speed Date

6 Date Speed Strukturvariasjoner ramme
Tema 1: Fase 3 Tema 2: Strukturvariasjoner ramme Grp: Gruppe 4 Utført av: Stian Skolemestra, Ida Sinnes Abrahamsen og Emilie G. Johannesen Dato: Strukturvariasjoner ramme I løpet av den tredje fasen lagde vi en oppstilling av en rekke alternative strukturen som oppfylte visjonen vår. Vi ville være sikker på at ideen vår var god og gjennomførbar, så vi lagde en rekke løsningsforslag som viste forksjellige tanker. Vi fokuserte på å lage strukturvariasjon av hovedkomponenter. Det gir da mange forslag til en videreutvikling av prinsippstruktur i grove trekk. Speed Date

7 Tema 1: Fase 3 Tema 2: Strukturvariasjoner vindskjerm og vindskjermfeste Grp: Gruppe 4 Utført av: Stian Skolemestra og Ida Sinnes Abrahamsen Dato: Strukturvariasjoner vindskjerm og vindskjermfeste Her fokuserte vi på å produsere en rekke forslag til struktur i grove trekk, slik som ved ramme. Vi ville oppfylle visjonen vår i de forskjellige versjonene, og fokuserte også på ønsker fra brukerintervjuene. For eksempel det at vindskjermen skulle virke som en paraply når det regnet. Vindskjerm Speed Date

8 Date Speed Resultater fra vindtunnel og utregning av dragkoeffisient:
Tema 1: Vindskjerm Tema 2: Beregning og evaluering vindtunnel Grp: Gruppe 4 Utført av: Tonje Galta og Lise Kratter Dato: Testing i vindtunnel - Vindskjerm ikke ordentlig festet, dårlig tid så den ble ustødig festet med gaffateip. - Dette gjorde det vanskelig å regne motstand nøyaktig. Resultater - Dragkoeffesienten ble 0,59 - Lavt tall, ligger normalt rundt 1. Evaluering Vi hadde et av de høyeste tallene på dragkraft av alle gruppene, men pga vårt store areal, ble ikke verdien på dragkoeffisienten høy Vi så i røyktunnelen at vår vindskjerm burde fungere bra, og dette så vi nå at stemte. Vindskjermen vår har derfor god aerodynamikk. Resultater fra vindtunnel og utregning av dragkoeffisient: Areal: Dragkraft, D: 90,1 Vindhastighet, U: 16,5 Tetthet: 1,3 Beregner Dragkoeffisient: Fornøyde deltakere Speed Date

9 Date Speed Kraftberegninger: Bidrag fra rakettmotor:
Tema 1: Framdrift Tema 2: Kraftberegninger Grp: Gruppe 4 Utført av: Fredrik T. Bysveen, Kristian Korff og Martin Tandberg Dato: Kraftberegninger: Antar en gjennomsnittfart på 10 km\t→ 2,78 m/s i våre bergeninger. Sykkelens egenvekt = 40 kg. Samlet vekt fra syklistene= 140kg. Samlet vekt= 180kg Rullemotstandstall for gummi mot asfalt = Vi bruker en lav verdi av dette i våre beregninger, fordi vi triller → Crr = 0,006 Vi neglisjerer luftmotstanden videre i våre beregninger, fordi den i forhold til friksjonen er veldig lav. Bidrag fra rakettmotor: Hver av de to rakketmotorene bidrar med en kraft impuls på 94 N/s i gjennomsnitt. I følge diagrammet ser vi at hver av motorene vil virke over ca 2,2 sekunder hver. Dette er tall som kun er av relevans i forhold til løpsdagen, men ikke med tanke på en eventuell videreføring av produktutviklingen. Dette er ikke en sykkel laget for fart, men en sykkel som skal utfylle syklistenes krav om komfort og skape en god opplevelse for de to personene som er med Sammenheng mellom pådrag og skyvkraft Kommentar til diagram: Konstant drivstoffsforbruk. (25g/s). Grafen gir et bilde over forholdet mellom kraft og drivstoffsforbruk. Bidrag fra rakettmotor: .Samlet kraftbidrag fra en rakettmotor er : F=94N×2,2s= 206,8N Newtons 2.lov: F=m × a Akselerasjonsbidrag fra hver rakett : a= F/m = 206,8 N/180kg= 1,15 m/s² En rakettmotor avfyrt , fartsøkning= 2,78m/s+1,15 m/s²×1s=3,93m/s Begge rakettmotorene avfyrt samtidig, fartsøkning på ca: 2×1,15m/s² Dvs v = 5,08 m/s Estimerert tidsbesparelse :11,4sek m/rakettmotorene. Tid uten rakettmotorer: 25,2 sek, tid med rakettmotorer: 13,8 sek. Friksjon : R=N × Crr Hvor: R er friksjonskraften N er normalkraften fra bakken på sykkel N= (140kg+40kg)×9,81m/s² = 1765,8 N → R= 1765,8N ×0,006= 105,948( mot bevegelsesretning) Ved konstant fart= 10km\t, trengs det en kraft= 105,948 N. Blir fordelt på to pers. Lik kraftfordeling gir 52,974 N per pers. Luftmotstand: Q=0,5×C× ρ ×A ×v² Hvor: C er dragkoeffisienten p er tettheten v er farten vi sykler med ( i m/s) A er arel av vindskjerm( i m²) Q= 0,5×0,59 ×1,3 ×0,86 ×2,778²=2,545 N Speed Date

10 Date Speed Tema 1: Fremdrift Tema 2: Morforlogisk tabell Grp: Gruppe 4
Utført av: Fredrik T. Bysveen, Martin Tandberg og Kristian Korff Dato: Hvordan få begge syklistene til å trå “riktig “ vei? Vi valgte den 2. løsningen fordi denne var mest gjennomførbar og ikke alt for komplisert. Dette veiet over for minuset at kjedet kan ha en tendens til å hoppe av når det krysses. De to andre alternativene vill vært kompliserte og vanskelige å få til I praksis. Hvordan løse problemet med krysset kjede best mulig? Vi testet de forskjellige løsningene i verkstedet og kom fram til at løsningen med tannhjulet var best. Funkjsonen til tannhjulet er at det styrer kjedet unna hverandere og inn på trådrevene. På løsning 1 gnisset kjedet mot seg selv ved kryssningen og hadde da en tendens til å hoppe av. På løsning 2 skapte styrerørene friksjon med kjedet og kjedet gikk ikke glatt. Plassering av rakettmotorfestene med tanke på sikkerhet og ytelse. Vi valgte løsning 2 hvor rakettfestene er festet på rammen ute ved hjulene. Effektmessig ville det ikke ha noe å si hvor vi satte rakettene. Så for å skape mest mulig komfort og sikkerhet for syklisten valgte vi løsning 2. Det gir syklisten muligheten til å trå uten hindringer og skaper størst mulig avstand fra syklistens føtter og ut til flammene fra rakettene. Speed Date

11 Date Speed Refleksjon Tema 1:Refleksjon over uviklingsprosesser
Grp: Gruppe 4 Utført av: Kaja Aasbø Dato: Refleksjon Fase 1: Det at vi valgte konsept før vi bestemte visjonen førte til problemer senere i prosessen Skulle ha brukt tid på dette først og dermed ha kommet opp med flere gode og relevante konsepter senere Fase 2: Hadde ikke tid til å utføre behovsanalysen før vi valgte konsept Måtte derfor satse på et konsept vi mente det var behov for Avklaring av behov etter å ha kommet opp med en visjon  lettere å vite fra starten om dette er et prosjekt å satse på. Fase 3: Byttet konsept tidlig i prosessen  Hadde for få gode konsepter å velge mellom Må i fremtiden bruke lengre tid på denne fasen Bestemte oss heldigvis raskt for å bytte konsept Sparte mye tid ved å gjør dette på et tidlig stadium i prosessen Fase 4: Vanskelig å sette nøyaktige mål og dimensjoner Beslutninger må tas fortløpende selv om man ikke har nok kunnskap enda Både i denne fasen og i verkstedet må vi hele tiden takle omstillinger og endringer underveis Stilles krav til gruppemedlemmene i form av fleksibilitet og kreativitet gjennom hele prosessen I produksjonen måtte gruppene jobbe parallelt og samarbeidsevnene våre var svært viktige for å lykkes Fant konsept før vi bestemte visjonen Har lært: Enklere å blitt enig om visjonen først Kunne da bestemt type sykkel på et tidligere tidspunkt Kunne utviklet ulike konsepter til samme visjon Ville gjort det enklere å velge riktig konsept første gang Fase 1 Visjon Fase 2 Analyse Behovsanalysen utført etter at konseptet ble bestemt intervjuet flere par Kunne de tenke seg en slik sykkel? Hvilke egenskaper de ville lagt vekt på Brukte dette videre i utviklingsprosessen Divergerende fase Konvergerende faser Fase 3 Konseptutvikling Syntese Simulering Evaluering Beslutning Vi jobbet individuelt og i smågrupper for å komme opp med ideer Vi samlet oss i storgruppen og diskutert de ulike ideene I denne fasen evaluerte vi de ulike konseptene og tok med oss de beste ideene videre i prosessen Vi valgte et konsept vi gikk videre med. Fase 4 Struktur og utforming Strukturvariasjoner Formvariasjoner Layout tegning NX modellering Speed Date

12 Date Speed Ferdig 3D modell
Tema 1: Fase 4 Tema 2: Ferdig 3D modell Grp: Gruppe 4 Utført av: Anders Gundersen og Thien D. Nguyen Dato: Her ser vi en ferdig modell av sykkelen med alle løsningene vi har valgt. Vindskjermens to positurer er vist på de ulike modellene. Setestøttene ble dannet for å gjøre sykkelen mer komfortabel, og følger sykkelens romantiske preg. Vi ser at de to bakhjulene gjør sykkelen stødig, og gjør det dermed lettere for syklistene å stige av og på. Dette gjør det også mulig å sitte og spise på sykkelen når den står i ro. Vi ser også hvordan styring og bremsesystemet virker. Forbrems og bakbrems er festet under bordet. Staget som er festet i bordet styrer forhjulet. Vi ville at sykkelen skulle være sosial, så det var viktig for oss at syklistene satt mot hverandre. Dette fant vi en god ordning på gjennom kryssede kjeder som vist på modellen. Det avrundede fagverket gjør sykkelen estetisk pen å se på , noe som har vært viktig for oss. Speed Date

13 Date Speed Layout tegning
Tema 1: Fase 4 Tema 2: Layout tegning Grp: Gruppe 4 Utført av: Stian Skolemestra Dato: Når man ser på den tegnede versjonen er det enkelte detaljer som er lettere å se. Rakettfestet er eksempler på det. Viser også godt hvordan kjedene fungerer ved hjelp av et ekstra tannhjul. Speed Date


Laste ned ppt "Speed Date Gruppe 4 Tonje Galta Lise Kratter Fredrik Bysveen Martin Tandberg Kristian Korff Stian Skolemestra Ida Sinnes Abrahamsen Thien Duy Nguyen Finn-Tore."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google