Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

TRENEKURS Del 1. FOREDRAG BARNEFOTBALL Bø 22.mars 2012 Thierry KOPP Gründer / Sportslig Ansvarlig NFA Første Amanuensis Treningsvitenskap / Idrettsfysiologi.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "TRENEKURS Del 1. FOREDRAG BARNEFOTBALL Bø 22.mars 2012 Thierry KOPP Gründer / Sportslig Ansvarlig NFA Første Amanuensis Treningsvitenskap / Idrettsfysiologi."— Utskrift av presentasjonen:

1 TRENEKURS Del 1

2 FOREDRAG BARNEFOTBALL Bø 22.mars 2012 Thierry KOPP Gründer / Sportslig Ansvarlig NFA Første Amanuensis Treningsvitenskap / Idrettsfysiologi – Lyon 1

3 FOREDRAGSINNHOLD FOREDRAGSINNHOLD DEL 1: TEORI (10 min)  Den franske utviklingsmodellen brukt i NFA : en tydelig rød tråd hele veien og en grundig planlegging for et mål mot toppfotball ! DEL 2: TEORI (10 min)  Talentutvikling i barnefotball i Norge : gir man de beste sjansene til alle ? NFA

4 DEL 3: TEORI (10 min)  Strukturering av talentutvikling i barnefotball i Norge i dag : Det sosiale fremfor det sportslige ? DEL 4: TEORI (5 min)  Utviklingsmodellen brukt på NFA, 3 viktige ord : hva, hvorfor, hvordan ! NFA

5 Et viktig ord i den franske utviklingsfilosofi : tid - respekt for utviklingsplan : fra første skritt på en fotballbane til kanskje toppen ! respekt for progresjon, respekt for tid - respekt for nivå forkjell NFA Del 1

6 Del 2 Et tilpasset tilbud for alle ! -for å gi de beste sjansene til alle mot en optimal individuell utvikling uansett nivå i utgangspunktet ! - for å redusere et stort antall av frafall i fotball i en tidlig alder ! - for å ikke utelukke noen uansett nivå ! Topping betyr ikke at noen ekskluderes ! - for å holde motivasjon som viktigste drivkraft hos barna med et godt, tilpasset og motiverende treningsopplegg ! NFA

7 Del 3 Er det umulig å kombinere sosialt og sportslig mål ? - Mer differensiering, ikke for å ekskludere noen, men for en optimalisere det sportslige utvikling. men for en optimalisere det sportslige utvikling. - Tøre å nivåinndele uansett alder og kjønn. - forbedre trenerkompetanser for barn, færre ”pappatrenere”, mer spillerutvikler. ”pappatrenere”, mer spillerutvikler. - Etablere en ordentlig treningsplan basert på progresjon, kontinuitet og evaluering. progresjon, kontinuitet og evaluering. -Flere gode og tilgjengelige treningsfasiliteter over hele året. hele året.

8 Del 4 NFA  kompetante og kvalifiserte trenere, profesjonelt tilbud  gruppe –og nivåinndeling fra 1. dag  det meste foregår med ball på trening på tidlig alder  progressivitet i øvelsene  regelmessig evaluering  fortløpende korrigering av feilene  ha det gøy gjennom mestring og utvikling  disiplin, riktig holdning, være til stede  tidlig tilpasning til konkurranse  kvalitet er det store rød tråd i Frankrikes planlagt opplegg om spillerutvikling  null fokus på intensitet og tempo i de første årene  bruke tid og årene på riktig og objektiv måte  respekt for et tydelig tekniske utviklingsopplegg Viktige prinsipper i den franske og i NFAs utviklingsfilosofi

9 Spillerutvikling drives med lidenskap, men styres med kunnskap ! NFA En dag for en trening, hver trening som en ny mulighet for utvikling ! ”


Laste ned ppt "TRENEKURS Del 1. FOREDRAG BARNEFOTBALL Bø 22.mars 2012 Thierry KOPP Gründer / Sportslig Ansvarlig NFA Første Amanuensis Treningsvitenskap / Idrettsfysiologi."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google