Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening 20 oktober 2009 • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening 20 oktober 2009 • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening 20 oktober 2009 • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS • Tor Simonsen • Fagsjef NBF

2 DBS-funksjon 2 Utvendig / innvendig Overflate (gammel, ny, tilstøtende) Plate / plast Løs / fastmontert Lakktype (2K-acryl, 2-sjikt, 3-sjikt) Tid i perioder • Virkeligheten er ofte ikke så enkel. • Utfordringen er å vite hvilke arbeidsoperasjoner som inngår i DBS, og hvilke som ikke gjør det. og hvilke som ikke gjør det. • Alle arbeidsoperasjoner som ikke inngår må kalkuleres ”manuelt”. • Norsk bilbransje taper mye penger fordi man ikke har kunnskap nok om dette. om dette.

3 3 Eksempel Et verksted kjenner for dårlig til tidsystemet og går glipp av gjennomsnittlig 15 perioder pr. jobb. 15 perioder = 9 minutter. Verkstedet lakkerer gjennomsnittlig 35 jobber pr. uke. Det er i full drift 46 uker pr. år, og har en debiteringspris på 1.150,- pr. time. 0,15 x 35 x 46 x 1150 = 277 725,- kroner pr. år

4 4Lakkveiledningen Punkt 0. - Forord. Gjelder person- og varebiler inntil 3 500 kg med maks høyde 2,2 meter. Beregning av arbeid på biler som avviker dette må avtales i hvert enkelt tilfelle. Tillegg må spesifiseres i DBS.

5 Lakkveiledningen Punkt 3. – Sparkling. Grunnarbeidet (fra f. eks oppretter) skal være utført i henhold til bilprodusentens retningslinjer. Rettede jobber skal være ”rette”, og sparkelen skal avslutningsvis være slipt med P150 (P120 på ossilerende maskiner). Dette er en viktig forutsetning som stiller krav til opprettingsarbeidet. Dårlig opprettingsarbeid = dårligere omsetning 5

6 6Lakkveiledningen Punkt 4.4. – Ripefast klarlakk. 2-sjikt med RIPEFAST klarlakk Tidsettes med 1,05 i forhold til 2-sjikt. Dette er ikke standardvalg i DBS, og må derfor spesifiseres.

7 7Lakkveiledningen Kommentarer til innvendig lakkering. Det forekommer ofte innvendig lakkering som ikke er nevnt i lakkveiledningen, og det hender at innvendig lakkering ikke skjer samtidig med utvendig lakkering. Eksempelvis forhåndslakkering av ny karosseriside til varebil. Slike ting må alltid spesifiseres i DBS.

8 8Lakkveiledningen Punkt 7.1 og 7.2. – Ekstra fargetillegg. Flere farger (definisjon) Krever en ekstra maskering og oppdekking per farge. • Hver flate tidsettes for seg (med aktuell lakktype). • 40 perioder tillegg for hver ekstra farge som blandes. • Mattsvart regnes som egen (ekstra) farge, og krever tillegg.

9 9Lakkveiledningen Punkt 8.2. – Kitting. Standardisert tid for kitting (falstetning) gis i forbindelse med karosseriarbeid. Står under de/mo i DBS-detaljspesifikasjon. Når lakkereren kitter må karosseriverkstedet betale lakkereren for dette. Kitting som ikke inngår i tidene, tidsettes med 0,5 perioder per dm. Ikke standardisert tid må spesifiseres i DBS. Da kan man velge om det skal legges på lakkarbeidet.

10 10Lakkveiledningen Punkt 8.4. – Spesialtape. Maskering av limte ruter, som krever spesialtape. Tidsettes med 18,1 perioder per (løpende) meter. Må spesifiseres i DBS.

11 11Lakkveiledningen Punkt 8.5. – Lakkfjerning. Lakkveiledningen omfatter ikke tidsetting av jobber som innebærer fjerning av lakk. Dette må derfor avtales i hvert enkelt tilfelle. Må spesifiseres i DBS.

12 12Lakkveiledningen Punkt 8.6. – Ekstra oppdekking. Normal maskering og oppdekking inngår i tidene. Tidsetting av jobber som krever mer maskering enn normalt må avtales i hvert enkelt tilfelle. Må spesifiseres i DBS.

13 13Lakkveiledningen Punkt 9.4. – Maskering. Maskering av detaljer på plastdeler gir ett tillegg på 15 perioder per del, løs eller fastmontert. Punkt 9.5. – Håndteringstillegg. Håndtering (og/eller maskering) av løse plastdetaljer gir et tillegg på 15 perioder per del. (Eksempler følger)

14 14 Lakkveiledningen Eksempler på lakkering av plast Toyota Hiace 2009 modell Lakkering av hel frontfanger uten struktur Lakktype: 2-sjikt Flate: 143 dm 2 - gammel Fastmontert på bilen med fastmonterte griller Starttid:123 perioder Utvendig lakk, 143 x 2,03:290 perioder Maskering av griller: 15 perioder Sum:428 perioder

15 15 Lakkveiledningen Eksempler på lakkering av plast Toyota Hiace 2009 modell Lakkering av hel frontfanger uten struktur Lakktype: 2-sjikt Flate: 143 dm 2 – gammel Avmontert bilen med avmonterte griller (løs) Starttid:66 perioder Utvendig lakk, 143x 2,03:290 perioder Maskering av griller: 0 perioder Håndtering av løs del: 15 perioder Sum:371 perioder

16 16 Lakkveiledningen Eksempler på lakkering av plast Toyota Hiace 2009 modell Lakkering av hel frontfanger uten struktur Lakktype: 2-sjikt Flate: 143 dm 2 - gammel 4 løse parkeringssensorer som tilhører støtfangeren skal også lakkeres samtidig. Hvilke tillegg gir dette?

17 17Lakkveiledningen Punkt (10.1) 10.2. – Tillegg for dekor. Fjerning og montering av dekor tidsettes på følgende måte: Grunntid9,0 perioder Påklebing0,4 perioder per dm Fjerning1,0 perioder per dm Lakkveiledningen forutsetter maks 5 cm bredde. Tidsetting av dekor som er over 5 cm brede må derfor avtales i hvert enkelt tilfelle. Dekor må normalt spesifiseres i DBS. Husk at det også tar tid å fjerne dekor og dekorlim.

18 18Lakkveiledningen Punkt 13.3. – Nøkkeltall fra lakktidsstudiet. Gjennomsnittlig tid og flate Prosentvis fordeling av ny og gammel flate Prosentvis fordeling av 2-sjikt og 2K-acryl 397 per. 147 dm 2 90% 2-sjikt 64% gml.fl. 64% gammel flate 90% 2-sjikt 147 dm 2 397 perioder Gjennomsnitt

19 19 Lakkveiledningen Flere nøkkeltall fra lakktidsstudiet

20 Lakkveiledningen Punkt 13.4. – Materialberegning. Materialberegning for 2K-acryl og 2-sjikt er lik Materialpris for 3-sjikt tillegges 35% Hvis ditt verksted ikke er et gjennomsnittverksted, er det naturlig at de totale tidene og kostnadene avviker i forhold til det lokale gjennomsnittsmarkedet. 20 Gjennomsnittlig lakkverksted 397 per, 147 dm 2, 90% 2-sjikt, 64% gml. flate

21 Beregning av materialtimepris 21 Reelt eksempel fra et verksted. På bakgrunn av den tradisjonelle måten. Dvs. ved hjelp av tabellene i ”rødboka”. Beregningen viser at materialkostnaden pr. time er: 408,16 kr/t På bakgrunn av virkelig forbruk. Beregningen viser at materialkostnaden pr. time er: 641,15 kr/t

22 En samlet bransje kan stille felles krav 22 FNH og norsk forsikring DBS NBF og Norsk bil- bransje • Norsk bilbransje bør stille krav om å være likeverdig part • Norsk bilbransje bør stille krav til valg av system • Norsk bilbransje bør stille krav om at en nøytral part utvikler, håndterer og gir opplæring i systemet

23 23 Det gjenstår ca 4,5 timer av denne forelesningen. De som ønsker de resterende 4,5 timene må melde seg på NBF sitt kurs. www.nbf.no Takk for meg!


Laste ned ppt "1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening 20 oktober 2009 • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google