Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

LIVE_LIFE Gruppe 2, IKT og KUNST.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "LIVE_LIFE Gruppe 2, IKT og KUNST."— Utskrift av presentasjonen:

1 LIVE_LIFE Gruppe 2, IKT og KUNST

2 Gruppe 2 Nina Lundberg 24 år Studerer arkeologi

3 Gruppe 2 Magnus Nordseth 24 år Studerer elektronikk

4 Gruppe 2 Liliana Martinez 32 år Studerer engelsk

5 Gruppe 2 Kjetil Jørgensen 25 år Studerer datateknikk

6 Oppgaven Tar utgangspunkt i Espen Gangviks LIVE_LIFE
Utrede og implementere hardwareplattform Utrede og implementere en softwareplattform Foreslå motiv Med fokus på bruk av tid som virkemiddel, sette det kunstneriske uttrykket inn i et kunsthistorisk perspektiv

7 Kriterier for valg av hardware
Hyllevare Små fysiske dimensjoner Tilgjengelighet av utviklingsverktøy Pris Leveringstid

8 Vurderte løsninger Cyrix GX1-300Mhz 128 MB RAM 6.5” LCD
185 x 135 x 36mm Pris 9800,- eks mva

9 Vurderte løsninger MiniITX hovedkort 17” LCD skjerm Bygge selv
Prisoverslag 6000,-

10 Vurderte løsninger mARMalade Utviklingskit ARM 720 T, 75 MHz 16 MB RAM
7.8” LCD Pris ca. 3000,-

11 Valgt hardware mARMalade Pris Størrelse Utviklingsverktøy Leveringstid
Espen Gangvik

12 Software Linux uClibc busybox Toolchain for krysskompilering
Utvikler på x86 Kompilerer for arm arkitektur

13 Grafikkbibliotek DirectFB Problematisk For demonstrasjon
Tynt abstraksjonslag Støtte for enkle grafikkoperasjoner Velegnet for embedded linux Problematisk For demonstrasjon Skriver rett på framebuffer

14 Arbeidsflyt x86 arm emacs arm-uclibc-gcc test RS232 minicom lrz

15 Laboppsett

16 Montering / Innramming
Fra siden Forfra

17 Motiv for LIVE_LIFE LIVE_LIFE er et skjermbasert prosjekt som viser animert grafikk med en tilnærmet umerkelig fremdrift i tid. Geometriske grunnformer som over lang tid endrer karakter og form. Bilder som lever sitt eget liv i sitt eget tempo uberørt av omgivelser og utenforstående fysiske og mentale prosesser. Et animert stilleben. Et ”bilde” kan ha en syklus så lang som ønskelig.

18 Geometriske grunnformer som over lang tid endrer karakter og form

19 Diatomer - motivasjon levende eksisterer i ‘sin egen verden’
geometrisk regelmessighet former - vakre og spennende i sin enkelhet alltid variasjon i form og farge livssyklus - kort og forutsigbar kan brukes som 'byggeklosser' i mer kompliserte og uforutsigbare formasjoner

20 Historie

21 encellede eukariotiske pigmenterte fotosyntetiske finnes på fuktige overflater eller undervannsflater

22 Menneskeskapt diatomarrangement

23

24 Naturlig diatomarrangement

25 Formasjoner

26 Implementasjon

27 Krav til realiseringen av motivet
motivet skulle realiseres som programvare plattformuavhengig - skulle virke på for øyeblikket ukjent maskinvare til hvilken grad skal vi holde oss til virkeligheten? hvor mange detaljer skal det være (estetiske og tekniske rammer ) ?

28

29 LIVE_LIFE og Tid LIVE_LIFE er et skjermbasert prosjekt som viser animert grafikk med en tilnærmet umerkelig fremdrift i tid. Geometriske grunnformer som over lang tid endrer karakter og form. Bilder som lever sitt eget liv i sitt eget tempo uberørt av omgivelser og utenforstående fysiske og mentale prosesser. Et animert stilleben. Et ”bilde” kan ha en syklus så lang som ønskelig. Betrakteren kan, i hvert fall teoretisk, gjennom et helt liv følge en parallell progresjon i et LIVE_LIFE bilde.

30 Emner som vil bli forsøkt belyst
tid som filosofisk tema oppfattelsen av tid i ulike kulturer til ulike tider hvordan man har målt tid ved hjelp av forskjellige typer kalendrer og klokker hvordan tid har blitt fremstilt i kunsten (maleri) elektronisk kunst

31 Syklisk og lineær tid Opplevd og målt tid Drømmetid Menneskets forhold til klokka

32 Tid i dag oppfatter tida som lineær og historisk alle kan klokka
tiden som en viktig struktureringsfaktor for folk effektivitet har blitt en form for mål på om det vi gjør er bra nok stress

33 Tid og kunst personifisering av tiden – den greske guden Kronos

34 Livets gang

35 Vanitas symbolikk

36 Tid som øyeblikk

37 Tid som bevegelse

38

39 Elektronisk kunst - kunstuttrykk som produseres eller vises ved hjelp av elektroniske medier
mulighet for faktisk bevegelse kjøre videoer manipulere gjenstander til å bevege seg kombinere bilde med lyd. interaktive kunstverk hvor kunstverket blir til ut i fra hvordan betrakteren beveger seg i rommet, hva han trykker på, hva han sier o.s.v. Kunstneren kan styre store deler av prosessen på forhånd og vite noenlunde hva som vil skje, eller man kan la det hele utfolde seg mer tilfeldig

40 Installasjon: Bill Viola. The Crossing

41 Dataskulptur: William Latham The Evolution of Form


Laste ned ppt "LIVE_LIFE Gruppe 2, IKT og KUNST."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google