Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKristen Klausen Endret for 9 år siden
1
© 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com FÖR ALLA BILAR Det frittstående markedet i Skandinavia
2
Sidan 2 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com Rickard Grann Konsernsjef og deleier i Meca 40 år Lunds Universitet Bosatt i Malmö I bransjen siden 1990
3
Sidan 3 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com Agenda Meca Group Utvikling Skandinviske marked, reservdelsdistribusjon Utvikling Skandinviske marked, verkstedsleddet Frittstående markedet vs. Merkehandel Framtidens Servicemarked
4
Sidan 4 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com 1. 1. Meca Group © 2004 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.com
5
Sidan 5 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com Meca Group - historikk 1967 MBD etablert, lokalgrossist i Malmö. 1991 Oppkjöp av Bosch grossisten i Malmö. 1998 Oppkjöp av fem grossister i SE. 1999 Selskapet omsetter 100 MSEK 2000 22 desember endrer MBD eiere 2001 5 nye grossister i Sverige + Oppkjöp av Perssons 2002 10 nye grossister i SE, 1 i DK + Meca navnet lanseres 2003 Oppkjöp av 11 grossister i SE, 16 grossister i Danmark + Oppkjöp av United Tools og Belma-lefa 2004 Nytt forretningssystem + 14 nye grossister i SE, 5 i DK, 17 NO + Oppkjöp av Bilatlas 2005 Oppkjöp av DAWA Däck
6
Sidan 6 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com Meca Group - omsetningsutvikling
7
Sidan 7 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com Meca Group - geografisk marked Meca Avdeling Meca Lager Idag 98 avdelinger og 630 tilsluttede verksteder. Virksomheten fortsetter og ekspandere med tilhörende konsepter samtdig som helt nye konsept etableres for fremtiden.
8
Sidan 8 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com Meca - One stop solution Partnerleverandör som in-house kan levere et komplett sortiment av: Reservedeler Verktöy og forbruksvarer Verkstedsutrustning Tillbehör Dekk Avansert Verkstedskonsept − Meca Car Service − Meca Service Center − Bosch Car Service IT-lösninger
9
Sidan 9 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com 1. 2. Utvikling Skandinviske marked, reservdelsdistribusjon © 2004 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.com
10
Sidan 10 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com Bransjen i forandring - roller og funksjoner Rollen som importör har forandres gjennom årene Fra produktleverantörer til systemleverantörer Kundene krever mer og mer ”mykvarer” Konsolidering i hele Europa Drivs av riskkapital Mange generasjonsskifte Fremdeles få internasjonale aktörer
11
Sidan 11 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com Importörer Skandinaviske markedet - oversikt Konsolidering har pågått siden sluttet av 90-tallet, färre Integrering i mot handelskjeden Antallet frittstående lokale grossister/butikker reduseres Tre större skandinaviske strukturerer kan synliggjöres Meca, Mekonomen og Hella Fortsatt mye konsolidering gjenstår. Internasjonale aktörer på vei.
12
Sidan 12 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com Margin og kostnadsstruktur - globalisering setter ökt press Skandinavia er ”High-price-market” Höyere kostnadsstruktur i Skandinavia i forhold til Syd- Europa Homogen prisbilde i Europa setter pris og marginpress Dagens aktörer må bli mer effektive Margin reduseres og rammer alle handelsledd. I löpet av fem år har total prisen falt med 20-30 % på deler og service Kostnadsstrukturen må ned 30 %
13
Sidan 13 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com 1. 3. Utvikling Skandinviske marked, verkstedsleddet © 2004 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.com
14
Sidan 14 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com Bransjeglidning - Tradisjonelle mönster viskes ut Frie verksteder bredder virksomheten Dekk, komfort og Diesel Dekkverksteder og kjeder bredder virksomheten til ”All-bil” verksteder Spesiallist versksteder bredder virksomheten OES tilslutter seg til ”All-bil” konseptet Bilhandlere fremfor alt multi-brand gjör outsourcing av bilservice OES verksteder organiserer seg i egne verkstadskjeder
15
Sidan 15 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com OES Andel over bilens livslengde Källa: Maxton & Wormald, Time for a model change
16
Sidan 16 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com Markedsfordeling ulike markeder Källa: Maxton & Wormald, Time for a model change
17
Sidan 17 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com Prognose framtidens verksteds-struktur - Skandinavia fölger samme trend Källa: Maxton & Wormald, Time for a model change
18
Sidan 18 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com Verkstedskonsept i Skandinavia - Oversikt, 1 februar 2006 Antallet tilsluttede verksteder öker kraftig Sikkerhetsstiller og höyner kvaliteten på IAM
19
Sidan 19 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com Posisjonering av Verkstadskonsept - Teknikk drevet respektive markedsföring
20
Sidan 20 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com 1. 4. Frittstående markedet vs. merkehandel © 2004 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.com
21
Sidan 21 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com Eftermarkned vs. Merkehandel - Konkurrenssituasjonen Tradisjonelt tenkende holder fast i gamle vurderinger Homogenisering av prisbildet i Europa pågår, setter prispress Större intensitet inenfor OES mot eldre segment Fremdeles höye priser i Skandinavien Ökt aktivitet om samarbetet mellom grensene Fremdeles er gruppunntakets forandringer relativt ukjent Svikten på mekanikere og systemtekniker öker Färre serviceintervall öker konkurrensen
22
Sidan 22 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com 1. 5. Framtidens Servicemarked © 2004 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.com
23
Sidan 23 © 2005 MECA. All rights reserved. www.mecagroup.comwww.mecagroup.com Framtidens servicemarked - endringer i gruppunntaket gir förutsetningene Grensene mellom IAM och OES viskes ut Nye former av samarbeide – Ettermarkedsaktörer blir Service Providers Flere OES tilslutter seg ”All-bilskjeder” som komplement Avhengighet av hverandre Ny struktur innenfor Bilsalg gir nye förutsetninger på servicemarkedet Mer effektiv distribusjon må eppnås Nye aktörer vil ta markedsandeler Ökt internasjonalisering
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.