Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Marit Aas, Skolelederdagene 2013 Faglig skjønn ved bruk av «oppskrifter» i skriveundervisningen Kommentar: Konsekvenser for skoleledelse.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Marit Aas, Skolelederdagene 2013 Faglig skjønn ved bruk av «oppskrifter» i skriveundervisningen Kommentar: Konsekvenser for skoleledelse."— Utskrift av presentasjonen:

1 Marit Aas, Skolelederdagene 2013 Faglig skjønn ved bruk av «oppskrifter» i skriveundervisningen Kommentar: Konsekvenser for skoleledelse

2 ErfaringInformasjon Innsikt Kunnskaps- bygging Individ Fellesskap Wells, 1999 «Oppskrifter» IMRaD Femavsnittsmetoden Felles kildemal Utprøving Erfaringsdeling Utprøving Tverrfaglig sammensatt lærergruppe (11 lærere) og skriveeksperter Tid og ressurser Ny praksis Større vekt på eksplisitt skriveopplæring

3 Initieringsfasen Lederutfordring: Hvordan velge blant alle nye ideer/ «oppskrifter»? Ståstedsanalyse, organisasjonsanalyse, skoleeieranalyse, SWOT Eksempelsamling: Tegn på god praksis Glansbildebank

4 Gjennomføringsfasen Lederutfordring: Hvordan håndtere spenninger i prosessen og blant personalet? •Motstand fra lærere –Merarbeid –Ulike læringskulturer –Tid Praksisbasert og nyttig!

5 Oppfølgingsfasen Lederutfordring: Hvordan følge opp den nye praksisen, og hvor lenge? •Prioritere få utviklingsområder (1-3) •Holde fokus og holde ut (3-5 år) (Fullan 2012)

6 Lederutfordringer og «oppskrifter» •”No man ever steps in the same river twice, for it is not the same river and he is not the same man” (Heraclius i Hargreaves and Shirley, 2009, p.90).


Laste ned ppt "Marit Aas, Skolelederdagene 2013 Faglig skjønn ved bruk av «oppskrifter» i skriveundervisningen Kommentar: Konsekvenser for skoleledelse."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google