Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Classroom Response System (Clickers) i forelesning Teknisk Varmelære Norbert Lümmen Institutt for Maskin- og Marinfag.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Classroom Response System (Clickers) i forelesning Teknisk Varmelære Norbert Lümmen Institutt for Maskin- og Marinfag."— Utskrift av presentasjonen:

1 Classroom Response System (Clickers) i forelesning Teknisk Varmelære Norbert Lümmen Institutt for Maskin- og Marinfag

2 Utfordringen • Mer enn 200 studenter i forelesningen • Få muligheter for eksperimenter og direkte involvering av studenter Ønske • Gi alle studenter en mulighet for aktiv deltagelse i timen • Øke oppmerksomhetsnivået og læringsutbytte Foto: N. Lümmen

3 Vi lar oss inspirere av underholdningsindustrien … kilde: tv2.no

4 Publikumet kan svare ved hjelp av en Clicker … Riktig svar! Foto: Smart Tech og eInstruction

5 Classroom Response System - muligheter Kombiløsninger med hard- og software • Ulike modeller med varierende svarmuligheter. • Trenger mottaksenhet installert i undervisningslokaler. • Leveres med software for å lage spørsmål og resultat-oversikter. Software / Webbasert • Bygger på at studentene har en mobil enhet med netttilgang som smartphone, nettbrett eller laptop og skolens WLAN. • Fleksibel løsning når det gjelder spørsmåls- typer og svarmuligheter. • Tilbyr ofte diskusjons-/tilbakemeldings- løsninger i samme program. Foto: Smart Tech og eInstruction

6 Top Hat Monocle •Gratis for lærere. •$20 per semester og ubegrenset antall kurs/fag for studenter eller $38 for hele studietiden. •Flervalgsspørsmål, muligheter å svare med numeriske verdier eller fritekst, tilordningsoppgaver. •Live-oppdatering over hvor mange har levert sitt svar. Mulighet å begrense tiden for å svare. •Interaktive demonstrasjoner som studentene kan kjøre selv. •Diskusjonsforum, feedback-modul, fildeling og karakterbok. •Svaroversiktene kan eksporteres til Excel-filer.

7 Top Hat Monocle – forberedelser og gjennomføring •Spørsmålene må være forberedt på forhånd og gjennomtenkt når det gjelder type og plassering i timen. •Ikke mer enn 2 – 3 spørsmål per 45 min.

8 Top Hat Monocle – resultater og diskusjon Diskutér resultatene med studentene!

9 Tilbakemeldinger fra studenter • 70% av deltagerne har brukt verktøyet aktivt i forelesningene. • 67% anga høyt læringsutbytte fra bruk av Top Hat Monocle. Resultater fra en undersøkelse på It’s learning (34 deltagere): • Brukeropplevelsen (registrering, pålogging, svar på spørsmål) var positiv for de aller fleste. • 80% følte seg mer motivert til aktiv deltagelse enn før Top Hat Monocle ble brukt i forelesningene.

10 Tilbakemeldinger fra studenter • ”Veldig bra verktøy for å aktivisere studentene under forelesningene, og å gjøre oss oppmerksomme på hva vi manglet av kunnskap. Det hadde vært veldig greit å bruke det i andre fag også.” • ”Synes det er veldig bra med avbrudd i forelesning der det stilles spørsmål som besvares anonymt. Dette stiller større krav til forberedelse og gjør det lettere å opprettholde fokus gjennom forelesningene.” • ”Dersom en skal ha pc og kladdebok på "brettet/pulten" foran seg i CCB/auditorium, blir det veldig trangt. Men dette ville sikkert vært bedre dersom en hadde en vanlig pult.” • ”Jeg tror at hvis spørsmålene hadde talt med i karakteren ville det motivert mer til å forberede seg bedre til forelesningene.” Utvalgte kommentarer fra studenter i spørreundersøkelsen:

11 Fasit • Ved gjennomtenkt bruk kan et webbasert Classroom Response System være en enkel mulighet for å øke oppmerksomhetsnivået og læringsutbytte av studentene i store klasser. • Undervisningslokalene må være tilrette lagt for bruk av laptopper/nettbrett/smartphone for bruk av både hardware- og nettbaserte Classroom Response System. Referanser Hardware •SMART Tech •eInstruction Software •Top Hat Monocle •Poll Everywhere •Socrative •Student Response Network studentresponsenetwork.comstudentresponsenetwork.com


Laste ned ppt "Classroom Response System (Clickers) i forelesning Teknisk Varmelære Norbert Lümmen Institutt for Maskin- og Marinfag."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google