Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAage Ingvaldsen Endret for 9 år siden
1
Forbrukerportalen.no - Erfaringer med emnekart Av Sveinung Nedregotten Informasjonsrådgiver – Forbrukerrådet sveinung.nedregotten@forbrukerradet.no sveinung.nedregotten@forbrukerradet.no Emnekart 2003 26.11.2003
2
Hva er Forbrukerådet? • En uavhengig interesseorganisasjon • Fremmer kårene for etterspørselssiden i markedene: –Påvirker leverandører av varer og tjenester –Dyktiggjør og informerer forbrukere –Bistår i – og behandler klagesaker • Mottar omtrent 150 000 henvendelser årlig • Forbrukerportalen.no viktigste informasjonskanal
3
Innhold på forbrukerportalen.no • Bredt spekter av informasjon og informasjonstyper: – Nyheter/ artikler – Faktainformasjon om rettigheter og klageadgang – Tester og kontrakter – FAQ • Innenfor et utall ulike områder: – Bolig – Mat – Offentlige tjenester – Strøm, energi – Økonomi, m.m. • Over 2000 ulike innholdselementer/artikler • Fellesnevner: Forbrukerinformasjon
4
Hvorfor emnekart? • Erfaringer fra tidligere nettsted –Dårlig struktur, vanskelig å finne fram –Få og store temaer • Anbefalinger i brukerundersøkelser –Unngå typeinndelt informasjon, avsenderfokus –Sats på flatere temabasert infostruktur • Stor informasjonsmengde • Gir mange innganger til informasjonen –Hvor skal brukeren begynne å lete? Med emnekart kan du nesten begynne hvor som helst og likevel finne fram • Tilfeldigheter…
5
Forbrukerportalen og emnekart • Informasjonen temabasert – ikke typebasert –170 temaer/emner er kjernen i emnekartet –Emnene står i sammenheng med hverandre –”Personal brain» (thebrain.com) - bra verktøy for å strukturere emnekartet • Innholdet knyttes til emnene etter bestemte relasjoner/ assosiative sammenhenger –Ulike assosiasjoner har ulik vekt/viktighet • Relasjonene mellom emnene og til resten av innholdet angir strukturen/ gjenfinningen på forbrukerportalen –Relasjonsalgoritmen styrer vektingen av innhold • Demo
6
Personal brain
7
Personal brain 2
8
Forbrukerportalen og emnekart • Informasjonen temabasert – ikke typebasert –170 temaer/emner er kjernen i emnekartet –Emnene står i sammenheng med hverandre –”Personal brain» (thebrain.com) - bra verktøy for å strukturere emnekartet • Innholdet knyttes til emnene etter bestemte relasjoner/ assosiative sammenhenger –Ulike assosiasjoner har ulik vekt/viktighet • Relasjonene mellom emnene og til resten av innholdet angir strukturen/ gjenfinningen på forbrukerportalen –Relasjonsalgoritmen styrer vektingen av innhold • Demo
9
Forbrukerportalen og emnekart 2 • ”Bevisst” bruk av emnekart –Jobbet veldig mye med emnestrukturen –Andre ofte er nyhetsfokuserte – vi er mer kunnskap- og ”relevans”fokuserte –Nytteverdi kontra nyhetsverdi –Stiller krav til publisering • Relevansbasert søk –Vektingen angir presentasjonen av søket • Assosiative sammenhenger gir en fornuftigere navigasjon! • Bruk av perspektiver (briller) tilfører ekstra brukerservice –Gjelder spesielle innholdstyper som tester, kontrakter og FAQ –Med testbrillene på ser du kun tester, alt annet er luket bort
10
Forbrukerportalen i dag • Statistikken viser en veldig fin utvikling –Ca. 240 000 besøkende i november (feilmargin 5 %) –90 % økning siden oktober 2002 –Trofaste brukere: 8 % legger til siden i favoritter • Mange positive tilbakemeldinger –Nyttig informasjon –God struktur – lett å finne fram • ”Klageveilederen” som flaggskip –Nyttig tjeneste –Brukt i reklamesammenheng
11
Forbrukerportalen i morgen (?) • Klageveilederen bygges inn i emnekartstrukturen • Knytte forbrukerportalens emnekart sammen med emnekartet til lignende tjenester –Matportalen? • ??
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.