Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertÅshild Simonsen Endret for 9 år siden
1
www.flytthit.no Om arbeid med tilflytting Det vi fikk til ! Og det som ikke var så lett… Evje 17.april 2008
2
www.flytthit.no Et regionalt samarbeid Regionrådet for Fjellregionen; Røros, Os, Tolga, Tynset, Alvdal, Folldal og Rendalen kommuner, samt Holtålen
3
www.flytthit.no En ubehagelig sannhet…. •Lik mange andre distriktsregioner –Utenfor dagpendlingsavstand til sterke vekstregioner –Må klare seg sjøl •Befolkningsnedgang –Ugunstig alderssammensetning –Negativt flytteregnskap –Utviklingen vil vedvare •Næringsstruktur –Basert på primærnæring –Lite av næringer i nasjonal eller internasjonal vekst •Viktig å sette i verk tiltak
4
www.flytthit.no Slik står det til i Fjellregionen; framskriving av befolkningsutviking
5
www.flytthit.no Bosted og jobb – en viktig sammenheng Ren- dalen TolgaTynsetAlvdalFolldalOsRørosHolålen Rendalen 695263911 Tolga 570147321151 Tynset 155122967189241 Alvdal 2102058407111 Folldal 150306682 Os 335586656220 Røros 19281156252231 Holtålen 2595198693
6
www.flytthit.no Slik tenkte Fjellregionen: Tilflytting - reiseliv Stedene våre - en tilflyttingsdestinasjon Tilflyttere - et marked Mellomledd - et vertskap for tilflytting Markedsegment -småbarnsfamilier
7
www.flytthit.no Flyttinger Aust-Agder 2007 Fødtedødeinnflyttingutflyttingfolketall 1.1.08 •Gjerstad28331261152519 •Vegårshei222284641884 •Froland66433212504853 •Lillesand104775654599238 •Birkenes69422942344503 •Åmli 1622110 861836 •Iveland 14 10 85 71 1211 •Evj/Horn 39 46 180 163 3327 •Bygland 71451741242 •Valle15960611326 •Bykle928070 919
8
www.flytthit.no Flyttinger Vest-Agder 2007 Fødtedødeinnflyttingutflyttingfolketall 1.1.08 •Farsund102983903929392 •Flekkefjord100973272818910 •Vennesla1679064850412776 •Songdalen65283943655728 •Marnardal27251371072178 •Åseral763726905 •Audnedal18189881 1613 •Lindesnes63562552254557 •Hægebostad221755621597 •Kvinesdal68451771655629 •Sirdal1430104681757
9
www.flytthit.no Første fase INFRASTRUKTUR •Vertskap for tilflytting •Nettsted med relevant informasjon til tilflyttere www.flytthit.no
10
Andre fase: •Assistere tilflytting •Markedsføring av regionen som tilflyttingsområde
11
www.flytthit.no Assistere tilflytting •Hjelpe arbeidsgivere som rekrutterer - nettsidene - kontakt med alle arbeidsgivere som søkte nye medarbeidere •Informere tilflyttere - Oversikt over alle tilflyttere - Velkomstbrev - Tilflyttermapper •Allianser med arbeidsgivere •Rutiner, lettere sagt enn gjort….
12
www.flytthit.no Markedsføring av Fjellregionen som tilflyttingsområde •Kampanjen Første klasse •Regionselgere •Utenrikstjeneste •Markedsplanlegging
13
www.flytthit.no Første Klasse-kampanjen –Bygde på erfaringer fra Sverige Bräcke kommun –Målgruppe : familier i Oslo der eldste barn skulle begynne på skola høsten 2006 Brev til ca 5000 familier! Apellerte til følelser:
14
www.flytthit.no
19
Første Klasse-kampanjen forts. –Voldsom respons –Mediestrategi som virket
20
www.flytthit.no Dagbladet 7. November 2005 Forside og to helsider Stor stas…….
21
www.flytthit.no Dagbladet søndag 9. Juli 2006 Forside og 6 magasin sider
22
www.flytthit.no Første Klasse-kampanjen forts. –Møte på Oslo Plaza –200 familier meldte sin interesse –Kommunene fulgte opp –25 familier har flytta –20 er undervegs
23
www.flytthit.no Viktig !!!!!!!!! •Regiontenkingen –Smykkeskrinet med fjellsmykker •Infrastruktur - Satsingen ville bli lett å gjennomskue dersom den ikke holdt faglige mål •Markedsføring –Teorier og metoder fra næringslivet –Positive budskap, som ”det gode liv, køfritt, puddersnø” osv. –Bruk av media •Forankringen i kommunene –Kommunene overtok føringen, regionen koordinerte
24
www.flytthit.no Andre resultater og erfaringer •Skapt interesse for regionen •Regionrådet mener at prosjektet er en suksess - markert regionen på en positiv måte •Om prosessen –Har vært nødvendig å bruke tid –Samarbeidet med arbeids- og næringslivet –Prosjektet samlet regionen
25
www.flytthit.no Hva skjer NÅ ? •Ambisjon om å bli en foregangsregion i Norden på positiv markedsføring Ny satsing: - Felles markeds- og profileringsprogram - Årlige kampanjer - Vedlikehold og utvikling av infrastrukturen for tilflytting
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.