Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Www.flytthit.no Om arbeid med tilflytting Det vi fikk til ! Og det som ikke var så lett… Evje 17.april 2008.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Www.flytthit.no Om arbeid med tilflytting Det vi fikk til ! Og det som ikke var så lett… Evje 17.april 2008."— Utskrift av presentasjonen:

1 Om arbeid med tilflytting Det vi fikk til ! Og det som ikke var så lett… Evje 17.april 2008

2 Et regionalt samarbeid Regionrådet for Fjellregionen; Røros, Os, Tolga, Tynset, Alvdal, Folldal og Rendalen kommuner, samt Holtålen

3 En ubehagelig sannhet…. •Lik mange andre distriktsregioner –Utenfor dagpendlingsavstand til sterke vekstregioner –Må klare seg sjøl •Befolkningsnedgang –Ugunstig alderssammensetning –Negativt flytteregnskap –Utviklingen vil vedvare •Næringsstruktur –Basert på primærnæring –Lite av næringer i nasjonal eller internasjonal vekst •Viktig å sette i verk tiltak

4 Slik står det til i Fjellregionen; framskriving av befolkningsutviking

5 Bosted og jobb – en viktig sammenheng Ren- dalen TolgaTynsetAlvdalFolldalOsRørosHolålen Rendalen Tolga Tynset Alvdal Folldal Os Røros Holtålen

6 Slik tenkte Fjellregionen: Tilflytting - reiseliv Stedene våre - en tilflyttingsdestinasjon Tilflyttere - et marked Mellomledd - et vertskap for tilflytting Markedsegment -småbarnsfamilier

7 Flyttinger Aust-Agder 2007 Fødtedødeinnflyttingutflyttingfolketall •Gjerstad •Vegårshei •Froland •Lillesand •Birkenes •Åmli •Iveland •Evj/Horn •Bygland •Valle •Bykle

8 Flyttinger Vest-Agder 2007 Fødtedødeinnflyttingutflyttingfolketall •Farsund •Flekkefjord •Vennesla •Songdalen •Marnardal •Åseral •Audnedal •Lindesnes •Hægebostad •Kvinesdal •Sirdal

9 Første fase INFRASTRUKTUR •Vertskap for tilflytting •Nettsted med relevant informasjon til tilflyttere

10 Andre fase: •Assistere tilflytting •Markedsføring av regionen som tilflyttingsområde

11 Assistere tilflytting •Hjelpe arbeidsgivere som rekrutterer - nettsidene - kontakt med alle arbeidsgivere som søkte nye medarbeidere •Informere tilflyttere - Oversikt over alle tilflyttere - Velkomstbrev - Tilflyttermapper •Allianser med arbeidsgivere •Rutiner, lettere sagt enn gjort….

12 Markedsføring av Fjellregionen som tilflyttingsområde •Kampanjen Første klasse •Regionselgere •Utenrikstjeneste •Markedsplanlegging

13 Første Klasse-kampanjen –Bygde på erfaringer fra Sverige Bräcke kommun –Målgruppe : familier i Oslo der eldste barn skulle begynne på skola høsten 2006 Brev til ca 5000 familier! Apellerte til følelser:

14

15

16

17

18

19 Første Klasse-kampanjen forts. –Voldsom respons –Mediestrategi som virket

20 Dagbladet 7. November 2005 Forside og to helsider Stor stas…….

21 Dagbladet søndag 9. Juli 2006 Forside og 6 magasin sider

22 Første Klasse-kampanjen forts. –Møte på Oslo Plaza –200 familier meldte sin interesse –Kommunene fulgte opp –25 familier har flytta –20 er undervegs

23 Viktig !!!!!!!!! •Regiontenkingen –Smykkeskrinet med fjellsmykker •Infrastruktur - Satsingen ville bli lett å gjennomskue dersom den ikke holdt faglige mål •Markedsføring –Teorier og metoder fra næringslivet –Positive budskap, som ”det gode liv, køfritt, puddersnø” osv. –Bruk av media •Forankringen i kommunene –Kommunene overtok føringen, regionen koordinerte

24 Andre resultater og erfaringer •Skapt interesse for regionen •Regionrådet mener at prosjektet er en suksess - markert regionen på en positiv måte •Om prosessen –Har vært nødvendig å bruke tid –Samarbeidet med arbeids- og næringslivet –Prosjektet samlet regionen

25 Hva skjer NÅ ? •Ambisjon om å bli en foregangsregion i Norden på positiv markedsføring Ny satsing: - Felles markeds- og profileringsprogram - Årlige kampanjer - Vedlikehold og utvikling av infrastrukturen for tilflytting


Laste ned ppt "Www.flytthit.no Om arbeid med tilflytting Det vi fikk til ! Og det som ikke var så lett… Evje 17.april 2008."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google