Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

BHC © 1 “The times they are a-changin´” Refleksjoner knyttet til status, muligheter og begrensninger Stav Hotel 4. Juni 2013 Bo Hjort Christensen Sivilingeniør/Bedriftsøkonom.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "BHC © 1 “The times they are a-changin´” Refleksjoner knyttet til status, muligheter og begrensninger Stav Hotel 4. Juni 2013 Bo Hjort Christensen Sivilingeniør/Bedriftsøkonom."— Utskrift av presentasjonen:

1 BHC © 1 “The times they are a-changin´” Refleksjoner knyttet til status, muligheter og begrensninger Stav Hotel 4. Juni 2013 Bo Hjort Christensen Sivilingeniør/Bedriftsøkonom Høyskolelektor/Associate Dean Handelshøyskolen BI Institutt for ledelse og organisasjon Bedriftsrådgiver BHC A/S bo.h.christensen@bi.no

2 BHC © 2 Ord for dagen Teksten ble bl.a. brukt av Steve Jobs under den legendariske lanseringen av den første personlige datamaskinen fra Apple,- MacIntosh, den 24. januar 1984 Digital Collaboration Cloud MobilityAnalytics Social Business

3 BHC © 3Ambisjonen

4 © 4 IKT er infrastruktur INFRASTRUKTUR = Den underliggende struktur, noe obligatorisk, eller noe den ansatte, næringslivet eller innbyggeren kan ta for gitt. Innovativ konkurranse- fremmende systemstøtte Does IT Matter? Information Technology and the Corrosion of Competitive Advantage Infrastrukturell systemstøtte

5 BHC © 5Utgangspunktet ”Nettskyen, sosiale nettverk, økt mengde digital informasjon og mobilitet gjør at selv nylig utviklede IKT-arkitekturer i dag framstår som avleggs” (Gartner 2011). Transaksjonssystemene: • ERP-systemene Transaksjonssystemene (det gamle grunnfjellet…) Transaksjonssystemene (det gamle grunnfjellet…) CIO Magazine, January 2013

6 BHC © 6 Et paradigmeskifte Ved et paradigmeskifte er det som oftest nye aktører som blir vinnere.

7 BHC © 7 Den indre drivkraft

8 BHC © Fra «IT i Praksis 2012» 8

9 BHC © 9«Kommunenormen» Tid IKT-kvalitet 2010 2011 2012 2013 2014 Posisjonen 1.Normen er det området der de fleste kommunene befinner seg per dags dato. Det vil si «normalområdet». 2.Det bør være et visst samsvar mellom normal-området og innbyggerens forventninger og krav. 3.Norm og forventninger er i stadig utvikling

10 BHC © 10 Situasjonen preges av: •Fragmenterte løsninger, tjenester og teknologier •Uklar arkitektur •Manglende kopling mellom IKT-strategi og virksomhetsplaner •Begrensede midler •……men myndighetenes ambisjoner er ganske ambisiøse •……og brukernes krav er endeløse •Leverandører med en tilnærmet monopolistisk posisjon  Visma  Agresso Unit4

11 BHC © 11Tjenestekonsumenten Kommunal IKT-arkitektur Tjenester Tjenestekonsument

12 BHC © 12 Drivkrefter og forutsetninger • Den teknologiske utvikling • Den menneskelige utvikling • Individualisering • Adferd • IKT-modenhet • Fra forventninger til krav • Demografisk struktur • Økonomiske rammebetingelser • Nasjonale politiske føringer og rammebetingelser • Overnasjonale politiske føringer og rammebetingelser DEN MODERNE INNBYGGER: • Bevisste & Krevende – Tjenestene optimalisert i forhold til egne behov – Offentlig sektors mest betydningsfulle ”revisorer” – Kjøper økt personlig servicegrad • Kompetente & Ansvarsfulle – Miljøbevissthet krever nettjenester – Ønsker forsikringer om at data er sikret • Risikovillige & Selvrealiserende – Personlig måloppnåelse – IKT må i seg selv være attraktiv

13 BHC © 13 Disruptiv Innovation En disruptiv innovasjon er en nyskapning som forstyrrer et eksisterende marked. Begrepet brukes i forretning og teknisk litteratur for å beskrive innovasjoner som forbedrer et produkt eller en tjeneste på en måte som markedet ikke forventer, vanligvis ved å senke prisen eller designe for et annet sett med forbrukere. Den disruptive innovasjonen vil som regel være enklere, billigere og mer praktisk enn de etablerte produktene i de tradisjonelle markedene. Vi skiller mellom disruptive og «sustaining» innovasjoner. Sistnevnte referer til innovasjoner som gir bedre ytelse enn det som tidligere har vært tilgjengelig for mer krevende, high-end kunder En innovasjon vi satte pris på, men den var neppe disruptiv

14 BHC © 14 Google har definert søk i globale ustruktu- rerte data Facebook har definert sosiale medier Amazon har definert e- handel Apple har definert bruksvennlighet 4 innovatører som leder an i utviklingen • Consumerization is an increasingly accepted term used to describe the growing tendency for new information technology to emerge first in the consumer market and then spread into business and government organizations.

15 BHC © 15 Narvik kommune

16 BHC © Configurator Embedded BI Rolebased Portals Rolebased Portals Templates BYOD Bring your own device BYOD Bring your own device Apps for business Apps for business Cloud Computing Enterprise Search User Experience User Experience Industry focus Enterprise Social Software Enterprise Social Software Mobility Muligheter 2013 Muligheter 2013 16 Ti Tankevekkende Trender In memory Computing Big Data Business Intelligence Sustainability Transaction Automization Digital Collaboration Transaction Automization Digital Collaboration

17 BHC © Configurator Rolebased Portals Rolebased Portals Templates BYOD Bring your own device BYOD Bring your own device Apps for business Apps for business Cloud Computing Enterprise Search User Experience User Experience Industry focus Enterprise Social Software Enterprise Social Software Mobility Muligheter 2013 Muligheter 2013 17 Ti Tankevekkende Trender – Noen koplinger In memory Computing Big Data Sustainability Transaction Automization Digital Collaboration Transaction Automization Digital Collaboration Embedded BI Business Intelligence

18 BHC © Målet i et nøtteskall 18


Laste ned ppt "BHC © 1 “The times they are a-changin´” Refleksjoner knyttet til status, muligheter og begrensninger Stav Hotel 4. Juni 2013 Bo Hjort Christensen Sivilingeniør/Bedriftsøkonom."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google