Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Senter for tjenesteinnovasjon En oversikt 29.06.2014 Per Egil Pedersen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Senter for tjenesteinnovasjon En oversikt 29.06.2014 Per Egil Pedersen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Senter for tjenesteinnovasjon En oversikt Per Egil Pedersen

2 Innhold 1.Innledning og vår tilnærming 2.Partnerorganisering 3.Styring av temaer, lang og kort sikt 4.Temaenes arbeidspakker 5.Partneres plassering på arbeidspakker 6.Organisering av senteret 7.Leveranser 2

3 1. Innledning •NHH –Tradisjoner i telekom, finans, IKT, reiseliv, varehandel –Mange institutter med koordineringsgevinster –Styrket og prioritert som et av 3 satsingsområder ifm 75-års jubileet –Et økt fokus på innovasjon og en mer brukerorientert tilnærming •SNF –Tjenester i SNF’s programområder (tele, finans, reiseliv) –Vertsinstitusjon for CESIR-søknaden og eier av MultimediaBanking, Debussy, UTDYP, Seamless, Enhance m.fl. –Et apparat for gjennomføring av WP-ene •Sintef •AHO 3

4 Vår tilnæring •SFI i tjenesteinnovasjon: –Lytte til tjenesteyterne og eksperter på tjenesteinnovasjon –Innovasjonsutfordringene peker på mangfoldet og sammenhengen tjenesteinnovasjoner står i (opplevelse, samspill, forretningsmodell, regulering) •Fokus: –Partnernes tjeneste- utviklingsprosjekter bringes inn i SFI-en –Innovasjonsutfordringene støttes av ikke-teknologisk forskning –Vitenskapeliggjøre denne støtten, eks. eksperimenter, måling, analyse og beste praksis Tjeneste- leveransen Tjeneste- leveransen Tjenestesystemet Opplevelseskonteksten Forretningsmodellen Strukturelle betingelser Infrastrukturen Verditilbudet

5 2. Partnerorganisering 5 Telenor, DnB NOR, Posten Storebrand, TrygVesta SMEs NHH/SNF, Sintef, AHO KAU, CBS, MBS inFuture, BEKK, PwC, EDB, SME’s Abelia. NHO Grafisk NARF, HSH Argentum Norsk Designråd Induct SME and SMEs SME-networks Center for Service Innovation Service provider partners Research partners Bridging partners SME- associates Specialized competence partners KIBS partners

6 3. Styring av temaer, lang og kort sikt 6 Long termResearch themes Short and intermediate term Foresight/insightForesight/insight ThemeGovernanceThemeGovernance Innovations in customer and brand experiences Innovation projects in WPs SyntesisSyntesis Co-creation and open innovation processes Innovation projects in WPs Business model innovations Innovation projects in WPs Infrastructure- and structural innovations Innovation projects in WPs New themes …Innovation projects in WPs

7 4. Temaenes arbeidspakker •Innovations in customer and brand experiences –WP1 - Service innovation test resource center •Testcenter/-resources, isualization, partlyOslo - ServiceFutureLab, mobile/virtual •No PhD/Postdoc, but through other WPs, conference, online test services, instruments –WP2 - Customer and brand experiences as a source of service innovation •Sub1 - Customer experience – multikanal, tilbyderens kontroll •Sub2 – Brand experience – delvis utenfor tilbyderkontroll, link til Sub1 og WP5 •Cross WP perspectives on CBE-innovations (AHO) •2 PhD/Postdocs, interface designs, textbook, services (brand ext.) –WP3 - Scalable service innovations •Customization and scalability, self-scaling, business market •No PhD/Postdoc at the moment, service designs, guidelines, 7

8 Temaenes arbeidspakker •Co -creation and open innovation processes –WP4 - Best practices in service innovation processes and methods •Theory, partner study/benchmarking, broader practices, service innovation management practices •PhD/Postdoc, best practices, online database/service, handbook –WP5 - Open and co-creating service innovation platforms •Sub1 Open innovation “experiments” in selected areas (partner service systems) •Sub2 Open service platforms and open innovation platforms (Sintef, broader service systems) •PhD/Postdoc, experiments, space, guidelines, methodologies –WP6 - Frontline employee and customer interactions in service innovation •Customer involvement in innovation (co-creation) beyond ideation, closely linked to WP2 •PhD/Postdoc, system/procedures/platform, services, guidelines 8

9 Temaenes arbeidspakker •Business model innovations –WP7 - Best practices in business model innovation •Business model review, transferability, empirical studies (conditions, interrelationships, strategy fit, bm over time – partner cases), assessment tools •No PhD/Postdoc (senior personnel), best practices, transferability guidelines, assessment tool –WP8 - Smart business models •Servicizing, CSR, sustainability •PhD/Postdoc, dissemination activities •Dissemination focused in both WP’s (RoadShow) 9

10 Temaenes arbeidspakker •Infrastructure- and structural innovations –WP9 - Regulatory and infrastructural innovation •Sub1 – Regulatory innovation, forum, case studies of financial, communication, logistics, subcases (connected objects) •Sub2 - Public and private infrastructures as platforms for innovation (Sintef) •PhD/Postdoc, forum, guidelines, methodologies/demonstrators –WP10 - Service innovation systems, capital markets and structural innovation •Service innovation system (firm interactions) •Picking service innovation successes through capital market studies •PhD/Postdoc, public data, guidelines •WP11 - Foresight /Insight project –Informs Theme decisions –Support partner’s trend analyses –Methodology development –PhD/Postdoc, foresight service, data, ServiceHorizons 10

11 5. Partnerfordeling på arbeidspakker 11 • Liaison role – support WP manager

12 6. Senterorganisering 12 Advisory board Professor Richard P. Bagozzi Professor Julia Balogun Professor Peter Klein Professor Keld Laursen Professor Ian Miles Professor Irene Ng RCN Representative Advisory board Professor Richard P. Bagozzi Professor Julia Balogun Professor Peter Klein Professor Keld Laursen Professor Ian Miles Professor Irene Ng RCN Representative CSI Board CSI Management group Director Per Egil Pedersen Co-directors Nicolai J. Foss and Jarle Møen Theme managers Herbjørn Nysveen/Simon Clatworthy, Kirsten Foss, Inger Stensaker and Eirik Vatne/Arne J. Berre CSI Management group Director Per Egil Pedersen Co-directors Nicolai J. Foss and Jarle Møen Theme managers Herbjørn Nysveen/Simon Clatworthy, Kirsten Foss, Inger Stensaker and Eirik Vatne/Arne J. Berre Administrative staff CSI Consortium partners Telenor, DnB NOR, Posten, Storebrand, TrygVesta, EDB, PwC, inFuture, BEKK, Argentum, NHO Grafisk, Abelia, HSH, Norsk Designråd, SMEs NHH, SNF, Sintef, AHO, KAU, CBS, MBS CSI Consortium partners Telenor, DnB NOR, Posten, Storebrand, TrygVesta, EDB, PwC, inFuture, BEKK, Argentum, NHO Grafisk, Abelia, HSH, Norsk Designråd, SMEs NHH, SNF, Sintef, AHO, KAU, CBS, MBS Infrastructure- and structural innovations Business model innovations Co-creation and open innovation processes Innovations in customer and brand experiences Research themes 11 Work packages Cross WP and integrating/syntesis activities New work packages

13 7. Leveranser •Innovasjon: –Nye tjenester, grensesnitt, prosedyrer, organiseringsformer, metodikker, forretningsmodeller, guidelines, beste praksis hos tjenestepartnerne –Test og visualiseringssenter/ressurser, Foresight og trendanalyse med ServiceHorizons •Utdanning: –Doktorgradsutdanning, 18 stipendiater/post doc. over senterets levetid, fordypningskurs i doktorgradsutdanningene levert nasjonalt/internasjonalt –Mastergradsutredninger – senteret koordinerer masterutredninger og masteralumni i tjenesteinnovasjon –Fordypning i tjenesteinnovasjon i ”brand”, ”strategi” og ”industrial organisation” fordypninger samt tjenesteinnovasjonsrelevans i Executive-mastere •Forskning: –Over 100 vitenskapelige artikler og rapporter •Formidlingsaktiviteter: –Vitenskapelige formidlingsaktiviteter står sentralt for å nå senterets ambisjon om å etablere seg som ledende kompetansesenter –Innovasjonsstimulerende formidlingsaktiviteter som konferanse, workshops, nettbaserte og andre fora, populærpublisering, offentlig tilstedeværelse og annet 13


Laste ned ppt "Senter for tjenesteinnovasjon En oversikt 29.06.2014 Per Egil Pedersen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google