Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 18. januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning 5 Tjenermaskiner TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 18. januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning 5 Tjenermaskiner TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,"— Utskrift av presentasjonen:

1 1 18. januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning 5 Tjenermaskiner TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen, IDI

2 2 18. januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Definisjon En tjener er en datamaskin på hvilken tjenester som brukes av brukere eller andre maskiner er implementert, slik at andre i større eller mindre grad er avhengig av tjenermaskinen.

3 3 18. januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Hva skiller klienter og tjenere? Avhengighet; andre maskiner og brukere er avhengig av den for å kunne kjøre Kostnader; typisk større kostnader i innkjøp og drift, dyrere hardware Konfigurasjon; annerledes konfigurert enn den vanlige klientmaskinen Bruk; yter normalt felles tjenester

4 4 18. januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Tre hardware-markeder Hjemme markedet Server markedet Forretnings markedet Rask CPU Ny HW Grafikk Billig Siste nytt Skifte av OEM TCO-fokus Var.begrensn Stabil teknologi Kostnad pr ytelse Infrastruktur Lav MTTR Stabilitet

5 5 18. januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Valg av maskinvare 1.”Standard” hyllevare –Billig! –Lav terskel for å bytte –Kan kjøpe flere: gir redundans 2.Spesiell tjener-maskinvare –Pålitelig og med høy kvalitet –Redundante løsninger –Overvåkningsmuligheter –Feilkorrigering

6 6 18. januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Momenter ved maskinvalg Romslig utvidbar kasse •Kraftige CPU’er •Høy I/O-ytelse •Støtte for utvidelse/oppgrad •Monterbar i 19’’ rack •Tilgang fra bakside Enkle og billige •Kan stables i høyden •Kompakte •Ikke spesielt utvidbare •Må ha støtte for fjerndrift

7 7 18. januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Vedlikeholdskontrakter Pris Avtaleinngåelse Feil oppstår Responstid Eskalering Onsite/ Offsite? Timekost Reservedeler?

8 8 18. januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Vedlikeholdstrategier •Overkapasitet; etterbestilling av deler •Reservedeler; noen enkeltdeler •Reservekits; nesten komplett innmat •Reservemaskiner; komplette •Nærboende tekniker; løpende kontakt •Resident tekniker; kontor hos deg •Out-sourcing; sette bort hele jobben

9 9 18. januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Reaktivt og proaktivt vedlikehold Reaktivt –Servicekontakt –Reservedeler –Garantiordninger –Etterbestille deler –Reservemaskin –Backup/restore –Ad hoc –Konkret og reellt Proaktivt –Overkapasitet –Planlagt utfasing –Automatisk failover –Monitorering –Redundans –Diskspeiling –Planmessig –Analytisk

10 januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Driftskostnader vs kvalitet Proaktivitet er dyrere enn reaktivitet i rene driftskostnader (for du skal sikre deg mot alt som kan skje) Reaktivitet er enklere enn proaktivitet (for du tenger bare å forholde deg til de faktiske, konkrete feilsituasjonene) Reaktiv drift er tidvis ikke tilstrekkelig for å oppnå høy nok kvalitet på datatjenestene.

11 januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Sikkerhetsmodell tj2 tj1 tj3 tj4 Viktige maskiner Kontormaskiner Gjestemaskiner Eksterne maskiner Ytre skall Midtre skall Indre skall Bastioner Tillatt Krever auth

12 januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Momenter ifm tjenere Backup; inneholder viktige data Plassering; ergonomi, kjøling, strøm, nett OS-valg; må være tilpasset bruken Fjerndrift; konsolltjenere Adgang; begrenset for uvedkommende Hotswap; HW-endringer under kjøring

13 januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Harddisker – servicestrategier •Monitorere loggdata •Tidvis speiling av viktige data •Kontinuerlig speiling •RAID-løsninger med feiltoleranse •Backup

14 januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Spesialtjenere (server appliances) Fordeler: –Spesialkonfigurasjon –Fintunet til bestemt oppgave –Frigjør tid (fra å konfigurere egne maskiner) –Lite ekstra funksjonalitet/kompleksitet Ulemper: –Øker i praksis antall platformer –Dersom produsenten går konk –Ofte tidsforsinkelse på sikkerhetsoppdateringer

15 januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Redundans Følgende dimensjoner finnes: 1.Kapasitet: ibruk/ekstra – speilende – av 2.Aktivisering: manuell – automatisk 3.Bytting: hotswap – reset – slå-av 4.Toleranse: enkeltfeil – dobbeltfeil – etc 5.Håndtering: deteksjon – korreksjon 6.Type redundans: n+1 – n+2 – 2n


Laste ned ppt "1 18. januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning 5 Tjenermaskiner TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google