Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Referanserammer i fremmedspråk Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Referanserammer i fremmedspråk Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU."— Utskrift av presentasjonen:

1 Referanserammer i fremmedspråk Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU

2  Soner • Kjedsomhet • Utvikling • Mismot  Scaffolding  Kritisk Literacy • Påvirkning

3 Brown, Collins, & Newman 1990, s. 453 web

4  Hvordan snakker lærere om vurdering? Innhold Språk Struktur Hovedområder grammatisk kompetanse/setning oppgaven, undervisning ”rød tråd”, tekstbinding, sjanger

5  Språk  Struktur  Innhold Språklæring LK06 Læreplan for engelsk Læreplan for fremmedspråk Scaffolding i den nærmeste utviklingssonen Hvilke ord brukes for å snakke om elevens språkferdighet? Hvordan utvikler eleven språkforståelse på setningsnivå? Hva kjennetegner sjangeren? Hvordan bygger læreren sjangerforståelse? Hvordan avkodes en tekst? Hvordan utvikler eleven kritisk lesing og kritisk literacy?

6  Det er essensielt at eleven forstår språket læreren bruker, og at elevene har tilstrekkelig forkunnskap, knagger informasjonen kan henges på, slik at han eller hun ser mulighetene til videre læring og utvikling (Kari Smith i Dobson, Eggen og Smith 2009 s.31).

7 Hva forventes av deg og er du villig til å arbeide for å nå målet?  Fransk Nivå 1 = skrive1 side tekst, 7 min presentasjon, samtale 10 minutter, lese tekst 3/4 side, lytte tekst 5 minutter  Fransk nivå 2 = skrive 1,5 sider med tekst, 10 minutter presentasjon, samtale 15 minutter, lese tekst 1 side, lytte teskt 4-5 minutter  Engelsk vg1 = skrive 2-4 sider tekst, 10 min presentasjon, samtale 15 minutter, lese tekst 1-2 sider, lytte til tekst 4-5 minutter. Wells (1999)

8  Språk • meningsbærende uttrykk- setninger-grammatikk  Struktur • skriverammer - sjanger  Innhold • avkoding-kritisk lesing-kritisk tolking

9  Lytting – input ( naturlig tempo, autentisk)  Lesing – input ( scanning, skimming, close reading)  Undervisning – modellering

10 Tilsvarende grammatiske termer FranskELLE Substantiv i hunkjønn, entall Ubestemt artikkel Bestemt artikkel Spørrepronomen Påpekende pronomen Eiendomspronomen Adjektiv Subjekt, Objekt, indir. Objekt, Preposisjonsuttrykk Une La Quelle Cette Ma Ta Sa Notre Votre Leur petite grande jolie belle jeune fillefrançaise norvégienne extraordinaire élégante moche etc Personlig pronomenelle Substantivuttrykk - scaffolding

11  Verbaluttrykk – scaffloding

12  Vurderingsamtale - coaching Preposisjonsuttrykk : Je m'appelle Hanne. Je habite en Norvège avec ma famille. J'ai dix-sept ans. Je vais au lycée à Trondheim. Au lycée j'ai ces matières: le norvégien, les mathématiques, le dessin, le français, l'éducation physique, l'histoire, le géographique, les sciences. Je m'intéresse beaucoup au sport aussi, surtout à l'handball. Je commence à jouer à l'handball au deuxième ………Pendant mon passe-temps, je joue à l' handball, je m'entraine avec mes amis.La semaine je reste avec mes amis, je me repose et fais les devoirs………. Substantivuttrykk : Je m'intéresse beaucoup à Vinnie, mon chat. Elle a quatre ans. Elle est grise et blanche, assez grosse et jolie. Vinnie est un chat prudent, elle a peur des autres chats dans notre rue. Elle aime chasser des bogues et des oiseaux, dormir et jouer.

13  Vurderingssamtale - egenvurdering

14 Metodisk sett handler språk om hvordan og i hvilken rekkefølge vi bygger stillas rundt elevens teoretiske og praktiske språklæring. Grunnskolen skal legge til rette både for akademiske språkstudier og mellommenneskelig kommunikasjon

15  Elevene skriver lengre tekster  Elevene snakker mer  De er villige til å ta i bruk språket Norwenglish Norwenglish Spansk Norwenglish Norwenglish Engelsk, fransk

16  Dersom dette er interessant, kan du lese videre!

17 Figur 5 : utsnitt fra websiden Critical Literacy i English Language Teaching

18 Hovedområdet språklæring omfatter innsikt i egen språklæring og språkbruk. Å utvikle evnen til å bruke hensiktsmessige læringsstrategier, som å definere egne læringsbehov, ­formulere mål, velge arbeidsmåter, bruke hjelpemidler og vurdere arbeidsprosess og mål­oppnåelse individuelt og i samarbeid med andre, vil kunne øke læringsutbyttet i faget. (Læreplan for fremmedspråk LK06). Innhold – sette seg mål Struktur - sjanger å vise kunnskaper/ferdigehter i Språk - utvikle et presist, idiomatisk språk


Laste ned ppt "Referanserammer i fremmedspråk Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google