Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tørkeparti PM 5.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tørkeparti PM 5."— Utskrift av presentasjonen:

1 Tørkeparti PM 5

2 Finne lagerskader på tørkesylindere
Finne lagerskader på tørkesylindere. Drivsiden Papirmaskin 5, Peterson Linerboard Moss Lagerhavarier i drivsiden er kostbare, vi regner ca. 1,5 mill NOK pr. havari. 39 stk sylinderlager som begynner å nærme seg forventet levetid. Det er derfor meget viktig at lager med skader oppdages tidlig for kontrollert bytte i planlagte vedlikeholdstopper. Et planlagt bytte av lager tar 8-12 timer. Uplanlagt tar det over dobbelt så lang tid og gjerne med følgeskader. Lagerskader kan bare oppdages med vibrasjonsanalyse eller lignende tilstandskontroll. Mye støy fra drev gjør det umulig å høre skadene. Off-line vibrasjonsanalyse er en utfordring på grunn av høy temperatur i tørkehetten. Målingene må kunne utføres på så kort tid som mulig. Vi har til nå hatt størst hell med rene akselerasjonsmålinger i området hz. Envelopemålinger med filter 3 har fungert i noen tilfeller men er ikke helt pålitelige. La inn envelopemålinger med forskjellige filter for å finne en bedre og raskere metode. Reduserte oppløsning til 400 linjer (tidligere 800) og satte antall midlinger til 1. Konklusjon: Filter 1 og filter 2 ga ingen resultater Filter 3 fant en skade på sylinder 39 Filter 4 fant to skader, sylinder 39 og i tillegg sylinder 6. Bruker filter 4 fra nå av.

3 Akselerasjon Viser skade på sylinder 39

4 Envelope, filter 1 (5-100hz)

5 Envelope, filter 2 (50-1khz)

6 Envelope, filter 3 (500-10khz) Viser skade på sylinder 39

7 Envelope, filter 4 (5khz-40khz) Viser skade på sylinder 39 og sylinder 6

8 Envelope, filter 4 (5khz-40khz) Sylinder 39: Ytteringskade

9 Envelope, filter 4 (5khz-40khz) Sylinder 6: Inneringskade

10 Envelope, filter 4 (5khz-40khz) Sylinder 6: Inneringskade

11 Sylinder 6: Lager byttet under planlagt stopp, 14.desember 2006
Sprekk i innerring Lite skader ellers på lageret Akseltapp var ikke skadet. Kjører man for lenge med en defekt innerring vil akseltappen ødelegges. Slike skader er vanskelige (eller umulige?) å oppdage uten vibrasjonsanalyse. Som denne casen viser er det også svært viktig å bruke riktig måleoppsett. Kostnader ved planlagt bytte begrenser seg til prisen på lageret og ca. 20 timers arbeid (2 mann x 10 timer), NOK. Konsekvens av havari: Ca. 1 døgns stopp (hvis tappen ikke er skadet) ca. 1,5 mill. NOK Hvis akseltappen ødelegges må tørkesylinderen ut eller repareres på plass. Stopptid 3-5 døgn? Inntjening 1,5-5 mill NOK

12 Sylinder 6: Bilder av lager, 14.desember 2006

13 Sylinder 39: Lager byttet under planlagt stopp, 14.desember 2006
Store skader på ytterring, avskallinger. Kostnader ved planlagt bytte begrenser seg til prisen på lageret og ca. 20 timers arbeid (2 mann x 10 timer), NOK. Konsekvens av havari: Ca. 1 døgns stopp (hvis tappen ikke er skadet) ca. 1,5 mill. NOK Et totalhavari øker sjansen for følgeskader på akseltapp, drev og maskinstativ Inntjening ca.1,5 mill NOK


Laste ned ppt "Tørkeparti PM 5."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google