Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Åpent møte 8. mars 2012 Standardisering av elektronisk samhandling.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Åpent møte 8. mars 2012 Standardisering av elektronisk samhandling."— Utskrift av presentasjonen:

1 Åpent møte 8. mars 2012 Standardisering av elektronisk samhandling

2 Kjøreplan 09:30 – 09:40Åpning og velkommenØyvind Skarholt, Byggevareindustriens forening 09:40 – 10:15Erfaringer fra dagligvareindustrien Thomas Weihe, Dagligvareleverandørenes forening 10:15 – 11:00Status i Standardiseringsutvalgets arbeid Terje Bredesen, Glava (Formann i Byggevareindustriens standardiseringsutvalg) 11:00Pause 11:15 – 11:50Erfaringer fra to av pilotbedriftene Elna Strømme, Isola og Steinar Hovland, Moelven 11:50 – 12:00Oppsummering "Arbeidsutvalg for standardisering og elektronisk samhandling" Øyvind Skarholt 12:00 - Lunsjbuffet

3

4 Det er dette det dreier seg om

5 EDI Standardisering - modell Optimera ByggmakkerLøvenskiold X Standard Y MoelvenIsolaGlava Prinsipp: Den enkelte aktør må for egen kostnad og risiko sikre at egne ERP- løsninger er i stand til å levere og ta i mot iht. avtalt standard med egne løsninger

6 Prosessen Arbeidet med standardisering er ekstremt viktig og har vært krevende • Er ikke kvalitet og forankring god nok – Blir det ingen standard Historien • Mars 2009 – "TBF standardisering" avsluttes - Industrien inviteres til samarbeid • 19. mars 2009 – TBF (nå Virke BVH) og Byggevareindustrien etablerer "Standardiseringsgruppen" • 20. mai 2009 – Gruppen leverer sin innstilling til foreningenes styrer • "Standardiseringsutvalg" etableres med 3 repr. fra hhv. Industri og Handel + 1 observatør fra Norsk Byggtjeneste - avtale mellom TBF og Byggevareindustrien • Mai 2011 Standardiseringsutvalget leverer sitt forslag og sluttrapport • 29. juni 2011 – Virke BVH og Byggevareindustrien ny avtale – "Standardiseringsutvalget for elektronisk samhandling"

7 Prosessen Standardiseringsutvalget — nedsatt av TBF og Byggevareindustriens Forening — skulle  beslutte et grunnlag for merking av varer og forpakninger  enes om innholdet i og bruken av NOBB for å effektivisere varehåndtering og elektronisk samhandling  tilrettelegge for elektronisk samhandling  Dette betød store utfordringer og kostnader i forbindelse med • merking av varer • endring i ERP-systemene • tilrettelegging i NOBB

8 NÅ • Rammen og standarden er klar • Mål – Industrien skal være en pådrifer og komme i gang med lav risiko og investering

9 Kjøreplan 09:30 – 09:40Åpning og velkommenØyvind Skarholt, Byggevareindustriens forening 09:40 – 10:15Erfaringer fra dagligvareindustrien Thomas Weihe, Dagligvareleverandørenes forening 10:15 – 11:00Status i Standardiseringsutvalgets arbeid Terje Bredesen, Glava (Formann i Byggevareindustriens standardiseringsutvalg) 11:00Pause 11:15 – 11:50Erfaringer fra to av pilotbedriftene Elna Strømme, Isola og Steinar Hovland, Moelven 11:50 – 12:00Oppsummering "Arbeidsutvalg for standardisering og elektronisk samhandling" Øyvind Skarholt 12:00 - Lunsjbuffet

10 Info og oppdateringer p?articleID=557&categoryID=303

11 Oppsummering Har det vært nyttig? • Foreningene bidrar med "starthjelp" i form av tilgang til ressurs – Dagfinn Paulsberg i Probransje (inntil 2 timer) • Byggevareindustrien etablerer et "Faglig utvalg for elektronisk samhandling". Oppdrag: – Gi innspill og sikre bred forankring – Støtte til våre i Standardiseringsutvalget – Omfang 2 – 3 møter pr. år Ønsker representanter – 5 stk (meld fra) • Takk til de som har bidratt i møtet En spesiell takk til våre representanter som har lagt ned og legger ned en formidabel kompetent innsats av stor betydning!


Laste ned ppt "Åpent møte 8. mars 2012 Standardisering av elektronisk samhandling."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google