Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Organisasjon og ledelse - en undervurdert sykepleierkompetanse? Rokkansenteret/Høgskolen i Bergen, 29.09.05 Arne Orvik, Høgskolen i Ålesund Lars Jørgen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Organisasjon og ledelse - en undervurdert sykepleierkompetanse? Rokkansenteret/Høgskolen i Bergen, 29.09.05 Arne Orvik, Høgskolen i Ålesund Lars Jørgen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Organisasjon og ledelse - en undervurdert sykepleierkompetanse? Rokkansenteret/Høgskolen i Bergen, Arne Orvik, Høgskolen i Ålesund Lars Jørgen Vik foto

2 Sykepleie kan være både vakkert og høyverdig … ”Å dra omsorg for syke mennesker er det ypperste av all menneskelig gjerning.” fritt etter Katie Eriksson ”Hennes sykepleie var som en fullkommen symfoni.” Pasientuttalelse, fritt etter Dagfinn Nåden Pasienten først (NOU 1997:2) – ” et medmenneske som skal behandles med takt og diskresjon slik at dets verdighet ivaretas, angst møtes og integritet respekteres.» ”Prinsippet om at kvar einskild person har ein ukrenkjeleg verdi skal leggjast til grunn for arbeidet.” St. meld. 26,

3 Klinisk kompetanse nødvendig, men ikke tilstrekkelig …. Tydelig, modig og stolt …

4 Hvordan kategorisere området? •Ledelse? •Administrasjon? •Organisatorisk kompetanse? ”Organisatorisk kompetanse er en mangel ved dagens sykepleierutdanning.” Reidun Norvoll (2001) ”Framtidens sykepleiere trenger organisatorisk kompetanse.” Vibeke Krøll & Hanne Hansen 2000

5 Inntak Realitets- sjokket Fagperspektiv - sykepleie Kompetanse- begrepet Organisatorisk kompetanse Organisasjon s- og ledelsesteori

6 Realitetssjokket (1) – en kulturkollisjon ”Den nyutdannede sykepleier” Rollen som leder Rollen som organisasjons- medlem Omsette faglige idealer til praksis Organisatoriske roller Høgskolens verdier og forventninger Arbeidsplassens verdier og forventninger

7 Realitetssjokket (2) - individuelle løsninger LøsningsstrategiKonsekvenser for sykepleieren Konsekvenser for sykepleietjenesten ’Skitt-la-gå’ (gi opp)negativ /positivNegativ ’Bli en av dem’ (tilpasse seg de andre)Positivnegativ/positiv ’Jobb-hopper’negativ/positivNegativ ’Utbrent’Negativ ’Forlate det hele’ (alternativt yrke)positiv (?)negativ (?) ’Vende hjem igjen’ (tilbake til studentrollen) positiv/negativNegativ ’Bli bi-kulturell’ (kombinere kulturer) Positiv

8 Helseorganisasjon (ytre). Arbeidsorganisering (indre) Fagperspektiv (1) Sykepleiens kjerne Sykepleiens rammer - organisasjonskonteksten En misforstått dikotomisering?

9 Sykepleiens rammer (organisasjonskonteksten) er en del av sykepleiens innhold Sykepleien trenger perspektiver, språk og metoder som kan fange organisasjonskonteksten. Fagperspektiv (2) Dekontekstualisering innebærer en romantisering av sykepleiefaget.

10 Fagperspektiv (3) Ole Berg - sykepleiernes arbeid i sengeposter i sykehus er ’husholdningspreget’. Organisasjonsforskerne Sveiby og Risling, - kunnskapsorganisasjoner som sykehus er avhengig av at fagpersonalet også tar ansvar for arbeidsorganisering; daglig drift og utvikling, fordi den pasientopplevde kvaliteten er avhengig av en slik dobbeltkompetanse. Husholdningsarbeid eller hundreårsutfordring? Rammefaktorperspektivet: • Katie Eriksson • Patricia Benner • Hesook Suzie Kim

11 Kompetansebegrepet (1) Kompetanse, eller yrkeskunnskap, utvikles gjennom, og må forstås som, individets møte med en organisasjon, en tradisjon eller en kultur Torunn Hamran 1992 Å være en dyktig praktiker innebærer å beherske en kulturell, materiell og økonomisk helhet. Bengt Molander 1993

12 Kompetansebegrepet (2) • knyttet til en kontekst • oppstår i sosiale relasjoner • forankret i noe overindividuelt • resultat av synergieffekter • inneholder en handlingskomponent • inkluderer et kritisk, refleksivt perspektiv Den snevre og den brede sykepleierkompetansen Krøll & Hansen 2000 Kontekstavhengige kompetansebeskrivelser i sykepleien (EU).

13 Organisasjon s-kultur Organisasjons -struktur Organisasjon s-prosesser Organisasjons- og ledelsesteori (1) Sykepleie foregår i (og mellom) organisasjoner  systemforståelse og prosessforståelse

14 Organisasjon s-struktur Organisasjon s-kultur Organisasjons - kompetanse Organiserings - kompetanse Organisasjon s-prosesser Organisatorisk kompetanse Organisasjons- og ledelsesteori (2)

15 Klinisk kompetanse Organisatorisk kompetanse b) c) Faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp a) Organisatorisk kompetanse fremmer faglig forsvarlighet

16 Den dobbelte sykepleierkompetanse (1) ”Det dobbelte grepet” Molander (1993) ”Den dobbelte kompetanse” Sveiby & Risling (1987)

17 Den dobbelte sykepleierkompetanse (1) Klinisk kompetanse Organisatorisk kompetanse Klinisk kompetanse og organisatorisk kompetanse er ikke motsetninger, men gjensidig utfyllende og avhengige kompetanser Tett grenseflate mellom fag og organisering (Shortell & Kaluzny 1997). FagOrg.

18 Organiserings- kompetanse Organisasjons- kompetanse Klinisk kompetanse Organisatorisk kompetanse To former for organisatorisk kompetanse ”Organisasjon og organisering i helsetjenesten.” NTNU

19 Organiserings- kompetansen • Samhandling • Ledelse • Endring Refleksiv Handlingsrettet Klinisk kompetanse Organisasjonskompetansen Organisatorisk kompetanse Organisasjons- kompetansen • Pasient • Profesjon • Produksjon Fokus: verdikonflikter Trikulturelle, politiserte sykepleiere?

20 Pårørende Pasient Person Prestasjon Profesjon Produksjon Interessenter:  pasient og pårørende  profesjon og person  produksjon og prestasjon Harmonifelt Konfliktfelt Helseorganisasjon – interessentanalyse Organisasjonsformer er ikke nøytrale, men bærere av verdier.

21 Helseorganisasjoners Janus-ansikt Humanitet Humanistisk institusjon Effektivitet Økonomisk bedrift Økonomisme Biologisme Økonomismen og biologismen finner hverandre, -og truer mennesket i helsetjenesten Maj Len Sundin 2002

22 Pasienten først? Den normative verdipyramiden Helseorganisasjonens verdikonflikter Sykepleieres rollekonflikter Produksjon Harmoni eller konflikt ? Pasient Profesjon

23 ”Utvalget mener imidlertid at det er lite hensiktsmessig å legge til grunn en oppfatning om en slik motsetning i analysen. Tvert imot er det utvalgets oppfatning at et mest mulig konsekvent fokus på pasientens behov ofte også vil utløse gode effektiviseringstiltak eller arbeidsmiljøfremmende tiltak. Effektiv drift virker naturligvis til pasientens beste ved at det frigjøres midler som kan brukes til ytterligere pasienttiltak. Hvis sykehusets ressurser brukes på en planmessig måte for best mulig å dekke pasientbehov, vil dette normalt også virke positivt for medarbeiderne og arbeidsmiljøet. Ved at medarbeiderne får utviklet og brukt sin kompetanse og får gleden av å se at det gjennom samarbeid skapes resultater til beste for pasientene, vil også arbeidsmiljøet bedres.” NOU 1997: 2:42.  konsekvenser av tilsløring?

24 Pasientbegrepet under press Pasient Bruker Beboer Borger Klient Kunde Tjenestemottaker  pasientverdier er under press?

25 En verdikamp om tid … Langsom tid eller kort tid? Syklisk tid eller lineær tid?

26 Produksjonen først? Den bedriftsøkonomiske verdipyramide Produksjon Pasient Profesjon Helseorganisasjon en som BEDRIFT Organisasjonseffektivitet

27 ”Språkbruken knytt til bruken av økonomiske verkemiddel i helsetenesta kan også verke framandgjerande og lett leie tankane over på industriell produksjon. Det er viktig at ein prøver å unngå ei teknokratisk prega språkføring, fordi språkbruken lett kan smitte over på måten vi til sist behandlar einskildmennesket på.”

28 Produksjonstenkning •Tendensen til å avgrense omfattende helse- og omsorgsoppgaver til bare å gjelde den medisinske behandlingen  entydiggjøring •Produksjonstankegangen er ikke gal i seg selv, men kan bli gal når den brukes på områder der den har lite gyldighet, som omsorg (Rønning 2004) og helse (Lian 2001)  varifisering Økonomismen Biologismen

29 Produksjon Pasient Profesjon Helseorganisasjonen som BEDRIFT Helseorganisasjonen som INSTITUSJON Profesjonen og pasienten først? Den omvendte verdipyramide Organisasjonseffektivitet Organisasjonshelse ”Helsepersonell bærer organisasjonens grenser i sine kropper.” H. Vike

30 Arbeid - verdighet og integritet Tidligere AML § 12: ”Arbeidet må tilrettelegges på en slik måte at den ansattes verdighet ikke krenkes.” Ny lov § 4-3: ”Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakerens integritet og verdighet ivaretas.” Integritet innebærer: •en kognitiv og moralsk helhetlig fungering som muliggjør innflytelse og kontroll over eget virke og omgivelsene •å leve i en overkommelig virkelighet •noe som understøtter helse og velvære •å være villig til å gjøre det vi gjør •at det vi gjør ikke går imot våre overbevisninger og verdier Sørensen/Grimsmo 2004 Schabracq 2003

31 Organisasjons - kompetanse • Pasient • Profesjon • Produksjon Organiserings- kompetanse • Samhandling • Ledelse • Endring Refleksiv Handlingsrettet Klinisk kompetanse Organiseringskompetansen Organisatorisk kompetanse Samhandling basisferdigheten i organiseringskompetansen Ledelse er en av avansert form for samhandling, Endring er en avansert form for ledelse.

32 Begrepet organisering. Prosessuell organisasjonsforståelse  Organisering Karl Weick • ”Prosessutvikler.” • ”Åpen retur” til sykehuset. • ”Organisatorisk omsorgssvikt.” • ”Pasientforløp” og ”pasientflyt” • ”Å lose pasienten gjennom helseløypa.” • ”Individuell plan: tiltak og tjenester henger sammen.”

33 Samhandling – intraorganisatorisk. Preoperativ forberedelse Pasientforløp: ”vandring i pasientens fotspor” Operativt inngrep Postoperativ pasienttilstand og sykepleie Sekvensiell avhengighet

34 Hjemme- sykepleie Mot- takelse Akutt- avdeling RehabiliteringSykehjem Hjemme- sykepleie ”Tjenesteproduksjon i form av prosesser på tvers av ansvarsområder utgjør en konstant utfordring med hensyn til kvalitet.” Asbjørn Aune 2001 Samhandling – interorganisatorisk. Bakgrunnsenighet?

35 Fra samhandling til ledelse. ‘Ledet’ ‘Ledet’ ‘Ledet’ ‘Ledet’ Leder Ledelse som delkompetanse ”Ledet” Ledelse som delkompetanse Kommunikativ (sam)handlings- rasjonalitet. kultur Felles forståelse Semiotikk – kommunikasjon som kulturelle møter

36 Kyndighet mot myndighet. (Strand). Helseledelse Prosessforståelse påvirker ledelsesformen. Profesjonsutøvelse Arbeidsprosesser Kjerneprosess Støtteprosess

37 Lederutvikler Anne Grethe Solberg: • Relasjonskompetanse er gammeldags • Framtidas leder bør være usynlig: • Oversikt over kunnskap • Evne til å tenke strategisk • Lav profil innad, store nettverk utad • Respekt for ansattes kunnskap • Evne til å få fram faglig uenighet • Evne til å delegere • La de ansatte ta beslutninger • Lederen er tilrettelegger Samfunnsforskeren Bente Rasmussen: • Desentralisering av ansvar et gode • Arbeidspsykologiske jobbkrav MEN: • Fagpersonalet ivaretar faglig kvalitet • Ansvar større enn myndighet • Ansvarsoversvømmelse • Styring av ressursene er lederansvar • Ledere redusert til budsjetteknikere ”dobbeltprosessen av demokratisering og effektivisering” E.O. Eriksen ”Walk away or walk around?” *) *)Helge Hernes 2001 Selvledelse - moderne, men ikke nytt

38 Ledelse – en allmenn kompetanse Ledelsesprosessen = summen av lederatferd (”samspill”) i organisasjonen

39 Ledelse – å la medarbeidere fylle lederroller Endring i form av Nødvendig tilpasning Endring i form av Ønsket utvikling Daglig drift Analysere Samhandle Eksperimentere Problemløsningsmetoder Mål

40 Ledelse på ulike nivåer Ledelse på gruppenivå Ledelse på avdelings-/enhetsnivå Ledelse på organisasjonsnivå Institusjonell ledelse Faglig ledelse Administrativ ledelse Faglig ledelse = Arbeidsledelse + Teamledelse (instrumentell) (ekspressiv)

41 Ledelse som strategi i profesjonalisering: •Management-ledelse •Faglig ledelse Wenche Sommervold Ledelse av eget fag eller: ledelse - et eget fag? New Public Management • Managerialismen • Mer ledelse, mindre profesjon

42 /utredningsserien/prosessforbedring_klinisk_virk somhet_kvalitetsforbedring_psykisk_helsevern_i k-2756.pdf Prosessforbedring - endringskompetanse

43 Organisatorisk kompetanse - i profesjonsutøvelse og ledelse KRITISK REFLEKTERENDE  Perspektiver, språk HANDLINGSORIENTERT  Metoder Organisasjons- forståelse Organisasjonsrettet atferd ”Ledelse er å produsere handlingsrettet mening.” Torodd Strand (2001)

44 ”Mange sykepleiere har ønsket at deres yrkesgruppe skal frigjøres fra oppgaver som ikke er direkte pleie eller ikke har nær sammenheng med pasienten. Det mange ikke har sett, er at en rekke funksjoner har direkte innflytelse på hvordan sykepleien kan utføres. Ledelse og organisering av sykepleien og deltakelse i driften av hele institusjonen/enheten, legger forholdene til rette for god, direkte sykepleie til den enkelte pasient. Direkte sykepleie alene har ikke denne muligheten.” Elisabeth Holter 1995:13 Organisatorisk kompetanse  Inkludere organisasjonskonteksten i sykepleiefaget  Erkjennelse av at sykepleie er et ”organisasjonstungt” område  Tydeliggjøring av sykepleien og av sykepleiens rammebetingelser.

45 Handling Refleksjon Rammeplankrav (2004) ”Organisasjon og ledelse, politikk og lovverk” (s.7): •organisere, administrere og lede •samarbeide på alle nivåer i helsetjenesten •saksbehandling •forståelse for rammebetingelser •forståelse for helsetjenestens oppbygging •kritisk-analytisk holdning til helsetjenesten •bidra til at faglige normer (verdier) legges til grunn i helsepolitiske beslutninger Handlingsdyktige, men også politiserte sykepleiere

46 Organisatorisk kompetanse – en framtidsrettet kompetanse? •”Framtidens sykepleiere trenger organisatorisk kompetanse.” Vibeke Krøll & Hanne Hansen 2000 •”Organisatorisk kompetanse skal inn i sykepleierutdanningen.” fritt etter Bente GH Slaatten, Sykepleierkongressen, 2002 •”Sykepleien trenger et nytt organisasjonsfag, som kan støtte overgangen til en mer profesjonell, klinisk yrkesrolle i nye organisasjonsformer.” fritt etter Nina Olsvold og Reidun Norvoll ( 2000)

47 En farbar vei? 1.Kan organisatorisk kompetanse være en gyldig kategorisering for å fange den organisasjonsvirkeligheten som sykepleie og helsefaglig samarbeid foregår i? 2.Inngår organisatorisk kompetanse i selve sykepleiefaget, eller er tverrfaglighet en konsekvens av denne kompetansens egenart? 3.I hvilken grad kan organisatorisk kompetanse bidra til økt fellesforståelse på tvers av fag- og organisasjonsgrenser?


Laste ned ppt "Organisasjon og ledelse - en undervurdert sykepleierkompetanse? Rokkansenteret/Høgskolen i Bergen, 29.09.05 Arne Orvik, Høgskolen i Ålesund Lars Jørgen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google