Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Månedsevaluering Oktober KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST Barna har selv vært med å dramatisert eventyret «Gullhår og de 3 bjørnene» i samling. Barna får.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Månedsevaluering Oktober KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST Barna har selv vært med å dramatisert eventyret «Gullhår og de 3 bjørnene» i samling. Barna får."— Utskrift av presentasjonen:

1 Månedsevaluering Oktober KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST Barna har selv vært med å dramatisert eventyret «Gullhår og de 3 bjørnene» i samling. Barna får formidlingsgleden, lærer å lytte, se iaktta, deltakelse, språkutvikling, samspill mellom hverandre. Vi har også hatt tekstskaping, der barna har sagt litt om opplevelser de har hatt fra ulike aktiviteter eller turer.. (disse blir hengt opp på avd og hjemmesiden) Fin trening for språkutvikling, fortellerglede, styrke selvfølelse, og det å tørre å snakke for alle. KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST Barna har selv vært med å dramatisert eventyret «Gullhår og de 3 bjørnene» i samling. Barna får formidlingsgleden, lærer å lytte, se iaktta, deltakelse, språkutvikling, samspill mellom hverandre. Vi har også hatt tekstskaping, der barna har sagt litt om opplevelser de har hatt fra ulike aktiviteter eller turer.. (disse blir hengt opp på avd og hjemmesiden) Fin trening for språkutvikling, fortellerglede, styrke selvfølelse, og det å tørre å snakke for alle.

2 Birgitte og Sima dramatiserer «Løven og Musa eventyret» Kjempe spennende for store og små. Dette eventyret har vi fulgt denne mnd, dramatisert med små figurer og store figurer  Vi har også hatt malingsaktiviteter om eventyret, disse kan sees på avdelingen. Birgitte og Sima dramatiserer «Løven og Musa eventyret» Kjempe spennende for store og små. Dette eventyret har vi fulgt denne mnd, dramatisert med små figurer og store figurer  Vi har også hatt malingsaktiviteter om eventyret, disse kan sees på avdelingen.

3 IT I BARNEHAGEN Vi bruker ofte «Smart Boarden» på fellesen. Her viser vi filmer, musikkvideoer, hører musikk, barna får selv prøve å tegne, trykke skjermen o.l Vi viser hvordan vi søker på nettet… Barna blir kjent med data, internett og hva vi kan bruke det til. Og vi får også formidlet frem hva som er «populært» fortiden. Her f.eks spilles «the fox» og denne er veldig stas. Vi hører også på «løveloven», «skal vi være venner» og andre barnesanger. IT I BARNEHAGEN Vi bruker ofte «Smart Boarden» på fellesen. Her viser vi filmer, musikkvideoer, hører musikk, barna får selv prøve å tegne, trykke skjermen o.l Vi viser hvordan vi søker på nettet… Barna blir kjent med data, internett og hva vi kan bruke det til. Og vi får også formidlet frem hva som er «populært» fortiden. Her f.eks spilles «the fox» og denne er veldig stas. Vi hører også på «løveloven», «skal vi være venner» og andre barnesanger. I språkgruppene i Oktober har det vært fokus på: Begreper: Klær, farger, lengde og høyde Substantiv: (en bil, et bord, ei seng) Verb: å gå, å sitte, å ligge, å sove) I språkgruppene i Oktober har det vært fokus på: Begreper: Klær, farger, lengde og høyde Substantiv: (en bil, et bord, ei seng) Verb: å gå, å sitte, å ligge, å sove)

4 NÆRMILJØ OG SAMFUNN Turdagene Mandag og Fredag blir som oftes delt opp i grupper. Vi bruker nærmiljøet rundt oss, Idrettsplassen (umbrobanen), Gapahauken, Blåbærheia, Lekeplassen, sentrum osv Her legges det opp til ulike aktiviteter for hvor hen vi er. Vi har plukket høstblader, sett etter dyrespor, har ulike sangleker, ringleker, spilt fotball, spist massevis av blåbær NÆRMILJØ OG SAMFUNN Turdagene Mandag og Fredag blir som oftes delt opp i grupper. Vi bruker nærmiljøet rundt oss, Idrettsplassen (umbrobanen), Gapahauken, Blåbærheia, Lekeplassen, sentrum osv Her legges det opp til ulike aktiviteter for hvor hen vi er. Vi har plukket høstblader, sett etter dyrespor, har ulike sangleker, ringleker, spilt fotball, spist massevis av blåbær På tur til Bibliloteket Vi blir kjent med hva sentrum og kulturhuset er… Hva er et biblioteket? Hva er ei bok? Barna blir lest for og de leser med og for hverandre, det skaper interesse for ulike formidlings metoder Vi låner med ulike bøker tilbake til bhg… (kommunikasjon, språk og tekst) På tur til Bibliloteket Vi blir kjent med hva sentrum og kulturhuset er… Hva er et biblioteket? Hva er ei bok? Barna blir lest for og de leser med og for hverandre, det skaper interesse for ulike formidlings metoder Vi låner med ulike bøker tilbake til bhg… (kommunikasjon, språk og tekst)

5 Tur til Blåbærheia Barna får ulike motoriske utfordringer, klatre i trær, gå opp og ned bratt bakke, bevege seg i skog… De viderutvikler fantasi og skapeglede med bygging av hytte og rollelek Koser oss med lappelaging med syltetøy  Yammi!!! Tur til Blåbærheia Barna får ulike motoriske utfordringer, klatre i trær, gå opp og ned bratt bakke, bevege seg i skog… De viderutvikler fantasi og skapeglede med bygging av hytte og rollelek Koser oss med lappelaging med syltetøy  Yammi!!!

6 UMBROBANEN Noen turdager er vi nede på Umbrobanen som barna kaller den. Her er det fotballspilling, sangleker, rollelek osv Opp den laaaange bakken i Askedalen er det en Gapahauk, med masse spennende. Her vil de fleste barna opp, det blir masse fin lek i skogen rundt… hyttebygging, matlaging, klatring er bare noe av det. Barna får en fine motoriske utfordringer i forhold til å bevege seg i ulent terreng, klatring, balansetrening… Noen turdager er vi nede på Umbrobanen som barna kaller den. Her er det fotballspilling, sangleker, rollelek osv Opp den laaaange bakken i Askedalen er det en Gapahauk, med masse spennende. Her vil de fleste barna opp, det blir masse fin lek i skogen rundt… hyttebygging, matlaging, klatring er bare noe av det. Barna får en fine motoriske utfordringer i forhold til å bevege seg i ulent terreng, klatring, balansetrening…

7 Meeen hvor er Birgitte?????? Vi fikk lov til å inn å se på dekkskifte, var flere som skulle bli mekanikere, dekkskiftere etter dette  Hehe  Et lite humoristisk innslag 

8 På tur til Moseidtjønna!! Vi hadde ei lita gruppe på tur til moseidtjønna. Vi deler helst opp gruppa på tur, og varier på turplassene. Her er ei gruppe på tur til smååsane/ moseidtjønna. Kjempe flott tur, besøkte 2 turplasser, klatret i trær, prøvde slynge, brukte naturen som lekeapparater… Vi har hatt veldig positiv effekt på å dele mer opp i grupper, både med å skape vennskapsbånd, relasjoner til hverandre og det å legge det opp til barnas interesser og nysgjerrighet På tur til Moseidtjønna!! Vi hadde ei lita gruppe på tur til moseidtjønna. Vi deler helst opp gruppa på tur, og varier på turplassene. Her er ei gruppe på tur til smååsane/ moseidtjønna. Kjempe flott tur, besøkte 2 turplasser, klatret i trær, prøvde slynge, brukte naturen som lekeapparater… Vi har hatt veldig positiv effekt på å dele mer opp i grupper, både med å skape vennskapsbånd, relasjoner til hverandre og det å legge det opp til barnas interesser og nysgjerrighet

9

10

11 NATUR, MILJØ OG TEKNIKK Vi er på leting etter Lønne trær, men det var ikke lett å finne… men såååå omsiders fant vi et lite lønnetre… disse bladene hadde den fineset fargene og akkurat den rette formen for prosjektet vårt… Vi plukket og plukket…ja i hauevis!! Tilbake i barnehagen laget vi et tusenbein som henger i treet vårt sammen med høst bladene på avdelingen… Ta en titt  NATUR, MILJØ OG TEKNIKK Vi er på leting etter Lønne trær, men det var ikke lett å finne… men såååå omsiders fant vi et lite lønnetre… disse bladene hadde den fineset fargene og akkurat den rette formen for prosjektet vårt… Vi plukket og plukket…ja i hauevis!! Tilbake i barnehagen laget vi et tusenbein som henger i treet vårt sammen med høst bladene på avdelingen… Ta en titt  Vi får se hvilket mangfold vi har i naturen, og ser hvilke muligheter vi har til å bruke det…

12 Kropp, Bevegelse og Helse / Natur, Miljø og Teknikk Vi kutter fukt og grønnsaker Barna blir kjent med hvordan bruke kniver riktig som redskap til oppkutting av mat, hva er sunn mat, hva bruker vi det til, hvordan smaker de? Barna blir kjent med ulike smaker, ulike former og bruksområder for frukt og grønt. Maten smaker nok også litt mer spennende og moro å hjelpe til med maten Vi har bl.a laget lapskaus, eplekake, wok Vi viser hygiene, vasker hendene for å ikke få uønskede bakterier i maten… Kropp, Bevegelse og Helse / Natur, Miljø og Teknikk Vi kutter fukt og grønnsaker Barna blir kjent med hvordan bruke kniver riktig som redskap til oppkutting av mat, hva er sunn mat, hva bruker vi det til, hvordan smaker de? Barna blir kjent med ulike smaker, ulike former og bruksområder for frukt og grønt. Maten smaker nok også litt mer spennende og moro å hjelpe til med maten Vi har bl.a laget lapskaus, eplekake, wok Vi viser hygiene, vasker hendene for å ikke få uønskede bakterier i maten…

13 KROPP, BEVEGELSE OG HELSE Mini-Røris er et Musikkopplegg med bevegelser. Vi bruker kroppens allsidighet, og hvordan vi kan bruke den på en morsom og lærerik måte. Fin øvelse for motorisk utvikling og kroppskordninasjoner. Her sitter latteren løs, og barna får et godt samspill mellom hverandre ved å iaktta og herme. KROPP, BEVEGELSE OG HELSE Mini-Røris er et Musikkopplegg med bevegelser. Vi bruker kroppens allsidighet, og hvordan vi kan bruke den på en morsom og lærerik måte. Fin øvelse for motorisk utvikling og kroppskordninasjoner. Her sitter latteren løs, og barna får et godt samspill mellom hverandre ved å iaktta og herme.

14 FN- DAGEN Kjempe koselig at så mange kunne komme å markere dagen sammen med oss  FN- DAGEN Kjempe koselig at så mange kunne komme å markere dagen sammen med oss 

15 Kunst, Kultur og Kreativitet Fn- dagen som tema har vi jobbet en del med denne mnd, vi har snakket om barns rettigheter, hvordan skal vi være med hverandre, tid kan vi hjelpe hverandre, og vennskap Vi har hatt eventyret «Løven og Musa», laget løvemanke på den store løven, hatt hjertesamlinger der vi sier fine positive ting om hverandre (se på avd). Barna får være i sentrum, der de får positive tilbakemeldinger, dette styrker både selvtillitten og følelsen av å bli sett Vi sunget både kjente og ukjente sanger («løveloven» (se væresammen.no), skal vi være venner (se youtube), og guls vennesang. Denne fikk dere høre på FN dagen da avdelingen sang for dere på scenen. Vi har også snakket en del om følelser, tid er vi redde, triste, glad, ler, gråter osv Barna blir kjent med de ulike følelseaspekterne i kroppen og hvordan vi uttrykker de… Vi har laget larver av eggkartonger. Disse har blitt malt og pyntet på Inspirert av boken «Larven aldrimett» Kunst, Kultur og Kreativitet Fn- dagen som tema har vi jobbet en del med denne mnd, vi har snakket om barns rettigheter, hvordan skal vi være med hverandre, tid kan vi hjelpe hverandre, og vennskap Vi har hatt eventyret «Løven og Musa», laget løvemanke på den store løven, hatt hjertesamlinger der vi sier fine positive ting om hverandre (se på avd). Barna får være i sentrum, der de får positive tilbakemeldinger, dette styrker både selvtillitten og følelsen av å bli sett Vi sunget både kjente og ukjente sanger («løveloven» (se væresammen.no), skal vi være venner (se youtube), og guls vennesang. Denne fikk dere høre på FN dagen da avdelingen sang for dere på scenen. Vi har også snakket en del om følelser, tid er vi redde, triste, glad, ler, gråter osv Barna blir kjent med de ulike følelseaspekterne i kroppen og hvordan vi uttrykker de… Vi har laget larver av eggkartonger. Disse har blitt malt og pyntet på Inspirert av boken «Larven aldrimett»

16 Etikk, Religion og Filosofi Id feiring i barnehagen Vi markerte Id i barnehagen, vi fikk se flotte festdrakter, høre musikk, se film om hvordan en id feiring kan være hos en muslimsk familie, vi danset, spiste litt godteri og spiste en kjempe god matrett  Barna blir kjent med og forstår ulike religioner, tradisjoner og kulturer. Vi har også mye fokus på hvordan vi skal være med hverandre, hva er vennskap, hva er en venn, hva kan vi hjelpe hverandre med? Vi har hjertesamlinger, der et barn kommer i fokus og de andre sier positive fine ting om det. Det å være i fokus er ofte en utfordring, og det å få positive ord om en selv hjelper for selvfølelsen. Etikk, Religion og Filosofi Id feiring i barnehagen Vi markerte Id i barnehagen, vi fikk se flotte festdrakter, høre musikk, se film om hvordan en id feiring kan være hos en muslimsk familie, vi danset, spiste litt godteri og spiste en kjempe god matrett  Barna blir kjent med og forstår ulike religioner, tradisjoner og kulturer. Vi har også mye fokus på hvordan vi skal være med hverandre, hva er vennskap, hva er en venn, hva kan vi hjelpe hverandre med? Vi har hjertesamlinger, der et barn kommer i fokus og de andre sier positive fine ting om det. Det å være i fokus er ofte en utfordring, og det å få positive ord om en selv hjelper for selvfølelsen.

17 Antall, Rom og Form Vi teller barna i samlingene, hvor mange er vi i dag? Barna er ofte selv med å teller. Vi teller postkasser, trær o.lpå vei til tur Vi ser etter ulike former både inne og ute. Hvilken form har det skiltet? Setter de de grupper, f.eks fartsskiltene er runde med rødkant. Gangfelt og sykkelsti er firkantete. Barna har masse spørsmål ang trafikk, hvorfor kan ikke bilene kjøre på sykkelstien? Hvorfor er det ikke skilt der? osv Antall, Rom og Form Vi teller barna i samlingene, hvor mange er vi i dag? Barna er ofte selv med å teller. Vi teller postkasser, trær o.lpå vei til tur Vi ser etter ulike former både inne og ute. Hvilken form har det skiltet? Setter de de grupper, f.eks fartsskiltene er runde med rødkant. Gangfelt og sykkelsti er firkantete. Barna har masse spørsmål ang trafikk, hvorfor kan ikke bilene kjøre på sykkelstien? Hvorfor er det ikke skilt der? osv

18


Laste ned ppt "Månedsevaluering Oktober KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST Barna har selv vært med å dramatisert eventyret «Gullhår og de 3 bjørnene» i samling. Barna får."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google