Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 Bruktbil - kun et betalingsmiddel eller eget forretningsområde med stort potensiale? Eljar Ness, adm.dir CarWEB.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 Bruktbil - kun et betalingsmiddel eller eget forretningsområde med stort potensiale? Eljar Ness, adm.dir CarWEB."— Utskrift av presentasjonen:

1 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 Bruktbil - kun et betalingsmiddel eller eget forretningsområde med stort potensiale? Eljar Ness, adm.dir CarWEB - Sentinel Software AS

2 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 2 Dagens meny  ”Best på nett” – spar mye tid og tjen mer penger!  Profesjonell megling av brukte biler

3 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 3 Først - kort om Sentinel Software AS...  Programvarehus lokalisert i Trondheim. Etablert i  Sentinel har utviklet markedsføringssystemet CarWEB i nært samarbeid med merkeforhandlere (”Trøndersystem”?!) og sentrale aktører i bransjen. CarWEB er i daglig drift hos ca. 500 norske merkeforhandlere.  Sentinel samarbeider med alle ledende nettportaler i det norske markedet; BilNorge, FINN Bil, ZETT, BilGuiden, AutoBørsen, og Tv2 Markedet.  Sentinel samarbeider tett med bransjen – NBF, B.I.L/BilNorge, importører, forhandlergrupperinger og systemleverandører.

4 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 4 CarWEB - forretningsidè  CarWEB skal være et enhetlig system for markedsføring av brukte biler, basert på felles standarder  CarWEB og bransjeportalen BilNorge, skal være plattformen som sikrer valgfrihet for bransjen mtp. valg av markedskanaler – samspill med alle ledende aktører i markedet  Erkjennelse ; markedsføring – og driftssystemet som sikrer markedsføring - er ingen investering, men en løpende kostnad!  Administrasjons- og driftskostnadene knyttet til markedsføring skal være så lave som som mulig!

5 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 5 CarWEB forretningsidè CarWEB CarWEB/BilNorge = enhetlig løsning mot ledende kommersielle nettportaler

6 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 6 ”Best på nett”

7 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 7 ”Best på nett” Internett, konklusjon ”Internett har blitt den desidert viktigste kanalen for markedsføring av brukte biler” Men husk : 29% av kundene oppgir forhandler som nest viktigste kilde til bilinformasjon. Dette kommer vi tilbake til...)....og for kundene er ca salgsobjekter som konkurrerer med dine bruktbiler ”kun 2 trykk og 1,5421 sekunder unna”...

8 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 8 Grunnleggende utfordringer Mer enn – trettisekstusen - unike bruktbiler ligger nå på nettet (I dag kl. 09:13 : FINN bil = , ZETT = , BilNorge = ,....) Erfaringer viser at det nå er meget viktig med:  korrekt bilinformasjon for å bli med i kundenes søk  flere - og gode - bilder pr bil for god presentasjon av varen  få frem særpreget for hver enkelt bruktbil  flest mulig biler ute for å øke muligheten til å bli valgt Hvordan kan man effektivt sikre tilstrekkelig god markedsføring av hver enkelt bruktbil på Internett?

9 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 9 Grunnleggende utfordringer - Ting Tar Tid!! ”Hos alt for mange tar det veldig mye tid å sikre god markedsføring av hver bruktbil på Internett - og i andre markedskanaler.”

10 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 10 ”Best på nett” - hvordan kan CarWEB hjelpe? 1.Spar MYE administrasjonstid og frigjør salgsressurser 2.Kvalitetsikre salgsprospekter på nett, få flere leads og øk salget Men før du kan hente ut effekter – hver dag – har du TID til å løfte blikket og endre rutiner og utnytte mulighetene som ligger i CarWEB for å bli bedre? – har du TID til å løfte blikket og endre rutiner og utnytte mulighetene som ligger i CarWEB for å bli bedre?

11 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 11 Enkle tiltak, gode effekter Markedsføring av bruktbil på Internett, manuelle operasjoner:  Legge inn tekstinformasjon for bilen på to portaler, 2*10=20 min  Overføre bilder til PC og laste opp bilder, 2*10min=20 min  Løpende vedlikehold av bilinformasjon på to portaler, 2*10 min = 20 min  Sletting av biler på to portaler ved salg, 2*5 min = 10 min 1 time pr. bil? 300’*2=600’. 600’/1925/60*70 = 364,-/bil ?.. og tapt fortjeneste og evt. livstidskundeverdi for den tiden IKKE ble nyttet til kundeoppfølging, salg, strategiske innkjøp...? Arvid Grane, Toyota Øst (Ski) : Økt salg og halvering av annonseutgifter i avis! - Fokus på rutiner og bruk av administrasjonsverktøyet CarWEB har gitt meget gode erfaringer med å legge ut bruktbil for salg hos BilNorge og FINN. MotorBransjen 6/7 – Juni Fokus på rutiner og bruk av administrasjonsverktøyet CarWEB har gitt meget gode erfaringer med å legge ut bruktbil for salg hos BilNorge og FINN.

12 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 12 Verden er i stadig endring... De aller fleste MÅ tilpasse seg nye utfordringer – og endre måten man tenker og jobber på – for å bli bedre! Dette gjelder også for markedsføring av brukte biler på Internett. I tillegg ser vi, desverre, at alt for mange setter feil personer til å sikre markedsføringen av bruktbiler (og virksomheten!!) på nett. ”Er du stolt av presentasjonen av bilene du har liggende ute til salgs på Internett?”

13 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 13 Riktig bemanning = avgjørende for suksess... Hvem har ansvaret for markedsføring av brukte biler i din virksomhet? ”Vil”++-- ”Kan”+-+- Beskrivelse Godt motivert og kan utføre jobben Er motivert, men mangler kompetanse Har kompetanse, men synes jobben er kjedelig Hverken motivasjon eller evne! KategoriABCD ”Tiltak”OpprettholdeOpplæringMotivasjon?  Ferievikaren?  ”En som ikke har noe annet å gjøre”?  En dyktig selger/markedsførerspire som brenner for oppgaven? (hint, hint)  Andre?

14 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 14 ”Vi har forutsetninger for å begynne å spare tid og tjene mere penger!!!” Sjekkliste for alle :  Ingen dobbeltregistrering av informasjon  Kvalitetssikring av nødvendig informasjon (søkbarhet)  Lynrask bildeinnlegging  Automatisk oppdatering på Internett  Automatisk opprydding på Internett

15 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 15 Spar tid – frigjør salgsressurser! Sjekkliste for alle :  Ingen dobbeltregistrering av informasjon  Kvalitetssikring av nødvendig informasjon (søkbarhet)  Rutiner for gode bilder og lynrask bildeinnlegging  Automatisk oppdatering på Internett  Automatisk opprydding på Internett Gjentar du deg selv? Legger du/dere inn samme informasjon i flere forskjellige systemer? Økonomi/ -lager/ -kundesystem CarWEB Internett portaler Automatiskoppdatering!

16 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 16 Sjekkliste for alle :  Ingen dobbeltregistrering av informasjon  Kvalitetssikring av nødvendig informasjon (søkbarhet)  Rutiner for gode bilder og lynrask bildeinnlegging  Automatisk oppdatering på Internett  Automatisk opprydding på Internett Spar tid – frigjør salgsressurser! Gjentar du deg selv? Legger du/dere inn samme informasjon i flere forskjellige systemer? Økonomi/ -lager/ -kundesystem Automatiskoppdatering!

17 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 17 Sjekkliste for alle :  Ingen dobbeltregistrering av informasjon  Kvalitetssikring av nødvendig informasjon (søkbarhet)  Rutiner for gode bilder og lynrask bildeinnlegging  Automatisk oppdatering på Internett  Automatisk opprydding på Internett Kvalitet – øk salget! MANGLER DU INFORMASJON i økonomi-/lager /kundesystemet som er avgjørende for KUNDENS SØK på nettet?! Viktig informasjon mangler... Økonomi/ -lager/ -kundesystem CarWEB Internett portaler Effektiv kvalitetssikring av salgsprospekter med BilNorge/CarWEB kodesett...

18 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 18 Sjekkliste for alle :  Ingen dobbeltregistrering av informasjon  Kvalitetssikring av nødvendig informasjon (søkbarhet)  Rutiner for gode bilder og lynrask bildeinnlegging  Automatisk oppdatering på Internett  Automatisk opprydding på Internett Kvalitet – øk salget! MANGLER DU INFORMASJON i økonomi-/lager /kundesystemet som er avgjørende for KUNDENS SØK på nettet?! Viktig informasjon mangler... Økonomi/ -lager/ -kundesystem Effektiv kvalitetssikring av salgsprospekter med BilNorge/CarWEB kodesett...

19 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 19 Sjekkliste for alle :  Ingen dobbeltregistrering av informasjon  Kvalitetssikring av nødvendig informasjon (søkbarhet)  Rutiner for gode bilder og lynrask bildeinnlegging  Automatisk oppdatering på Internett  Automatisk opprydding på Internett Frigjør salgsressurser og øk salget! BilNorge, Sentinel og NBF samarbeider bl.a. om en bildemanual for å fremme kvalitet. CarWEB BilNorge Bildemanual

20 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 20 Sjekkliste for alle :  Ingen dobbeltregistrering av informasjon  Kvalitetssikring av nødvendig informasjon (søkbarhet)  Rutiner for gode bilder og lynrask bildeinnlegging  Automatisk oppdatering på Internett  Automatisk opprydding på Internett Frigjør salgsressurser og øk salget! BilNorge, Sentinel og NBF samarbeider bl.a. om en bildemanual for å fremme kvalitet.

21 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 21 Sjekkliste for alle :  Ingen dobbeltregistrering av informasjon  Kvalitetssikring av nødvendig informasjon (søkbarhet)  Rutiner for gode bilder og lynrask bildeinnlegging  Automatisk oppdatering på Internett  Automatisk opprydding på Internett Frigjør salgsressurser og øk salget! Med BildeMagi blir bildebehandling lekende lett! Jobb smart - legg inn 5 bilder raskere enn du i dag legger inn kun ett!! Viktig informasjon mangler... Økonomi/ -lager/ -kundesystem Bilde mangler

22 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 22 Sjekkliste for alle :  Ingen dobbeltregistrering av informasjon  Kvalitetssikring av nødvendig informasjon (søkbarhet)  Rutiner for gode bilder og lynrask bildeinnlegging  Automatisk oppdatering på Internett  Automatisk opprydding på Internett Frigjør salgsressurser og øk salget ! Husk : Bilder i annonsen er avgjørende! I undersøkelse hos FINN Bil sier 86% av brukerne at bilder er viktig eller svært viktig!

23 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 23 Sjekkliste for alle :  Ingen dobbeltregistrering av informasjon  Kvalitetssikring av nødvendig informasjon (søkbarhet)  Rutiner for gode bilder og lynrask bildeinnlegging  Automatisk oppdatering på Internett  Automatisk opprydding på Internett Spar tid – frigjør salgsressurser! Automatisk oppdatering på Internett – PÅ ALLE DE PORTALER MAN DELTAR PÅ Viktig informasjon mangler... Økonomi/ -lager/ -kundesystem CarWEB Internett portaler Bilde mangler

24 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 24 Frigjør salgsressurser og øk salget! Endringer kommer automatisk på nettet – og biler slettes automatisk når de er solgt... Viktig informasjon mangler... Økonomi/ -lager/ -kundesystem CarWEB Internett portaler Bilde mangler Sjekkliste for alle :  Ingen dobbeltregistrering av informasjon  Kvalitetssikring av nødvendig informasjon (søkbarhet)  Rutiner for gode bilder og lynrask bildeinnlegging  Automatisk oppdatering på Internett  Automatisk opprydding på Internett

25 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 25 Frigjør salgsressurser og øk salget! Og MERK : gjør du jobben ordentlig i CarWEB, kan du i tillegg spare MYE tid på MANGE andre områder og oppnå synergier i arbeidsprosesser og økt motivasjon hos de som skal gjøre jobben.

26 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 26 ”Like god” på nett! ”...du kan – med enkel endringer i rutiner – og ved utnyttelse av mulighetene i standardløsningene i CarWEB, være blant de som henter ut mest effekt....

27 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 27 ”Like god” på nett? - Bra nok?

28 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 28 ”...Best på nett...”

29 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 29 CarWEB - innovasjonsprogram  Eksempel: CarWEB/BilNorge og FINN har over tid jobbet med et innovasjonsprogram for nye løsninger til markedet.  Ved deltakelse i innovasjonsprogrammet kan du være blant de første til å prøve ut nye virkemidler - med spennende muligheter for å ta ut effekter før resten av markedet.

30 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 30 CarWEB innovasjonsprogram – eDialog24  Eksempel, nyskapning : Med CarWEB og nett-betjeningssystemet eDialog24 har BMW- forhandlerne fått muligheten til å møte kundene på nettet – der og da – når kundene ”står foran bilen” og faktisk er interessert! “Klikk..”

31 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 31 ”Profesjonell megling av brukte biler?”

32 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 32 Profesjonell megling?  Ønsker man å få tak i de virkelig gode kjøpsobjektene som finnes i markedet – nasjonalt og internasjonalt?

33 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 33 Profesjonell megling?  Ønsker man å få tak i de virkelig gode kjøpsobjektene som finnes i markedet – nasjonalt og internasjonalt?  Finnes det behov for å megle biler i egen merkekjede? =

34 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 34 Profesjonell megling?  Ønsker man å få tak i de virkelig gode kjøpsobjektene som finnes i markedet – nasjonalt og internasjonalt?  Finnes det behov for å megle biler i egen merkekjede?  Finnes det kanskje også behov for å megle biler på tvers av merkekjedene og mot oppkjøpere? =

35 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 35 Unik mulighet for bransjen Samarbeid mellom CarWEB, John Fiskvik Consulting, BilNorge, N.B.F og B.I.L, samt CarWEBs samarbeid med ledende kommersielle portaler og systemleverandører i bilbransjen har gitt et vindu for å etablere : - felles kommunikasjonsplattform for samhandling / samarbeid.

36 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 36 Unik mulighet for bransjen Samarbeid mellom CarWEB, John Fiskvik Consulting, BilNorge, N.B.F og B.I.L, samt CarWEBs samarbeid med ledende kommersielle portaler og systemleverandører i bilbransjen har gitt et vindu for å etablere : - felles standarder (takst/tilstand)...forholdene til rette for samarbeid

37 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 37 Unik mulighet for bransjen Samarbeid mellom CarWEB, John Fiskvik Consulting, BilNorge, N.B.F og B.I.L, samt CarWEBs samarbeid med ledende kommersielle portaler og systemleverandører i bilbransjen har gitt et vindu for å etablere : - løsninger for koble tilbud/etterspørsel og optimal tilgjengelighet

38 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 38 Eksempel  En kunde er på jakt etter en brukt Grand Cherokee og tar kontakt med Bentro Bil. Kundens ønske skrives ikke på en ”gul lapp”, men lagres enkelt i CarWEB BilMatch.  Samme dag takserer Gravdahls Auto en... Grand Cherokee som matcher kundeønsket hos Bentro Bil... og får vite at Bentro Bil er på jakt etter en slik bil.  Gravdahls Auto ønsker heller å gjøre strategiske innkjøp for egenførte merker istedet for å binde opp kapital og lager i fremmedmerker

39 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 39 Eksempel Forholdene ligger til rette for kjøp/salg (bl.a.) fordi:  Bentro Bil...allerede har en potensiell kunde på bilen...vil kunne oppnå bedre pris på eget merke enn Gravdahls vil på fremmed merke...ser livstidskundeverdien (fremtidige salg/ettermarkedsverdien) av å selge eget merke til kunden...får tilgang til full beskrivelse inkl. ”varedeklarasjon” (takst/tilstand) på bilen i hht. en felles standard (NBF) som gir trygghet og øker muligheten for positiv beslutning om å ta kontakt med Gravdahls Auto  Gravdahls Auto har et ”innbytteproblem” som må løses

40 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 40 Eksempel BilMatch- illustrasjon Legg etterlysning (samme kodesett på tvers av aktørerene) i intelligent søkemotor i CarWEB... Påminnelse/kunnskap ”kommer til deg” når dette blir relevant, f.eks ved allerede ved takst hos samarbeidende forhandler... (=match) HUSK – 29% av kundene oppgir at forhandler er nest viktigste kilde til bilinformasjon (ref.Gallup/FINN). Hvor mange biler ønsker du å ha tilgjengelig når (29%?) av kundene tar kontakt med DEG for å kjøpe bruktbil - av det merket du faktisk fører???

41 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side to be continued...

42 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 42 Ønsker du en prat om mulighetene knyttet til CarWEB? Last ned denne presentasjonen fra BilNorge – - og ta kontakt for nærmere informasjon!

43 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 43 Tusen takk for oppmerksomheten.

44 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 44 Markedsføring av brukte biler - Ting Tar Tid... Tid er penger?!! Eksempel - markedsføring av èn bruktbil på Internett, manuelle operasjoner:  Legge inn tekstinformasjon for bilen på to portaler, 2*10=20 min  Overføre bilder til PC og laste opp bilder, 2*10min=20 min  Løpende vedlikehold av bilinformasjon på to portaler, 2*10 min = 20 min  Sletting av biler på to portaler ved salg, 2*5 min = 10 min 1 time pr. bil? 300’*2=600’. 600’/1925/60*70 = 364,-/bil ?

45 OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 45 TTT – Ting Tar Tid... Administrasjon knyttet til markedsføring tar – hos alt for mange – særdeles mye (og unødvendig) tid...:  Vedlikehold og utskrift av salgsoppgaver for stativ/vindu?  Vedlikehold og utskrift av salgsplakater?  Vedlikehold og utskrift av bruktbil-lister?  Annonsering i avis?  Utsendelse av materiell pr. epost – eller post?  Oppdatering på storskjerm?  Journal for å vite hva man har gjort – og ikke gjort – av tiltak? ... Inntil 2-3 timer pr. bil (=1000,-/bil?) i rene administrasjonskostnader for markedsføring er ikke uvanlig..... dette blir likevel SMÅPENGER sett opp mot hva man KUNNE TJENT dersom tiden istedet ble nyttet til kundeoppfølging, salg, strategiske innkjøp...


Laste ned ppt "OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 Bruktbil - kun et betalingsmiddel eller eget forretningsområde med stort potensiale? Eljar Ness, adm.dir CarWEB."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google