Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sportsbransjen 2007.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sportsbransjen 2007."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sportsbransjen 2007

2 Sportsbransjen AS’ visjon
”Sportsbransjen AS skal bidra til å fremme sport og fritid blant folk flest og derigjennom sikre økt salg hos aktørene i bransjen. Myndigheter og media skal følges opp tett gjennom aktiv kontakt og påvirkning”

3 Sportsbransjen AS’ to eiere
NORSPO AS 70 leverandører Etablert for 20 år siden med mål om å stå sammen overfor en sterkere kjedestruktur Felles messestruktur svært sentralt i alle år Sportskjedene AS Gresvig G-sport Intersport Sportshuset Sport 1 MX-Sport Anton Sport COOP XXL Stadion

4 Sportsbransjen internasjonalt
De største sportskjedene i verden er Footlocker, Decathlon og Intersport. De kjemper om å være den største, og regner litt forskjellig for å nettopp være det…

5 Sportsbransjen internasjonalt
Som i mange andre bransjer, starter trender og utvikling i USA Norske sportsbutikker får stadig større lokaler. Såkalte ”megastore” i Norge er medium butikker i USA og på kontinentet. I de store butikkene i USA, utleveres det kart ved inngangen…

6 Sportsbransjen nasjonalt
Bransjen preget av entusiasme Ingen andre land selger så mye sportsutstyr per hode (capita) som Norge. Nordmenns økonomi er god, og forbrukerne legger igjen stadig mer penger i norske sportsbutikker Det er trendy å være sporty

7 Norsk sportsbransje i utvikling
Alle sportskjedene har omfattende ekspansjonsplaner Stadig sterkere konkurranse i sportsbransjen gjør at det settes større krav til sportsbutikkene og deres ansatte. Dette kommer forbrukerne til gode

8 Sportskjeder 9 store sportskjeder, står for omkring 90% av omsetningen innen sport. Største ikke-sportskjedebutikk er Oslo Sportslager. Gresvig konsernet står for mer enn 40% av omsetningen i sportsbransjen. Det er ca sportsbutikker i Norge.

9 Sport i andre bransjer Smartclub utvikler sine sportsavdelinger
Biltema selger sykler per år pluss drøssevis med andre relaterte produkter, fortrinnsvis til sykler Maxbo selger sykler, akebrett etc. Leketøysforretninger selger trehjulssykler, sparkesykler, skateboards og akebrett Europris selger enkelte sportsprodukter

10 Leverandører Svært mange registerte leverandører; 488 per juni 2007.
Den største leverandøren basert på salg i det norske markedet er i dag Scantrade as (Umbro, Mizuno, SATS Sports, Scott, Nordica, Rollerblade, mm) Helly Hansen største aktør eksport inkludert. Vi vet at bransjen omsetter for 9 mrd, og vi vet hva de store leverandørselskapene omsetter for… det er mange leverandører som kjemper om den siste halve mrd…

11 Lite produksjon i Norge
Rottefella bindinger Swix skismøring Racingskiene til Madshus Noen Åsnes modeller Toppsegmentene til Dahle Det meste produseres i all hovedsak i Kina eller i Øst – Europa.

12 Omsetning i sportskjedene; kvartalstall og totalt

13 Omsetningsutvikling per kjede

14 Antall kjedebutikker Sportskjede Per 31.12 - 2006 Per 31.12 - 2007
G-sport Sport Intersport MX - sport Stadion Coop Anton Sport Sportshuset XXL Sum

15 Omsetning per kjede 2006 i mill kr.
NB! Anton Sport kun Q3 - tall 8.052,6 mrd= Total omsetning 100% = markedet 892 75 * 2.075 11% 658 26% 8,2% 608 7,6% 429 1.188 5,3% 15% 1.311 527 16,3% 287 6,6% 3,6%

16 Omsetning per kjede 2007 i mill. kr.
mrd= Total omsetning 100% = markedet 1.008,5 2.336 299,3 11% 25,7% 3,3% 730,6 8% 728,5 8% 437,2 1.342 4,8% 14,8% 1.320 571,4 14,5% 303,1 6,3% 3,3%

17 Rangert vekst i prosent
Fakta om vekst Den norske sportsbransjen er i stor vekst; nær 13 % omsetningsøkning i 2007 sammenlignet med 2006 Rangert vekst i prosent 2006 – 2007 (NOK i parentes) XXL ,8% (NOK 120,4 mill..-) Intersport + 13% (NOK 154 mill..-) G-sport + 12,6% (NOK 261 mill..-) MX-sport + 11,1% (NOK 73 mill..-) Stadion + 8,5% (NOK 44,7 mill..-) XXL har høyest prosentvis vekst fra 2006 – 2007 med 19,8% (NOK 120,4 mill..-) G-sport øker mest i omsetning fra 2006 – 2007 med NOK 261 mill..- (12,6%) NB! Anton Sport gikk ut av Sport 1 gruppen as i Dette påvirker rangeringen basert på prosentvis vekst.

18 Prosentvis landsfordeling av Sportsbutikkenes omsetning i 2006 (Institutt for Bransjeanalyser AS – 2007)

19 Segmenter innen sport Vinteren er svært viktig for norsk sportsbransje. Sykkel ser ut til å ha hatt god utvikling og påvirkning på omsetningen i 2007. Tekstil står for MYE av omsetningen – det er trendy å være sporty… ”…Bønder og sportsforhandlere er like opptatt av været…” Det man ikke klarer å selge i desember og januar av vinterprodukter klarer man ikke å ta igjen senere på vinteren. Volummarkedet på Østlandet må i stor grad ha snø på trappen for å kjøpe ski og akebrett. Og, slik forrige figur viste er Østlandet svært viktig for omsetningen (48 %) I Oslos handlegate nr. 1; Bogstadveien er det MANGE på lørdagshoppere ikledd skalljakker. Jakker som egentlig er laget for fjellturer på snaufjellet og skikjøring i brattheng… Det er trendy å være sporty Sportsbransjen har ikke gode statistikker per tid, men det kommer et varedatabase konsept som vil lanseres inneværende år. Dette vil bidra til bedre statistikker

20 Særegenheter for bransjen
Messer svært sentrale mht innkjøp fra leverandører til sportsbutikker Norspomessen er den største messen i Norge mht antall utstillere og besøkende Ispomessene er de største i Europa på vinter og tekstil. Friedrichsafen er den største outdoormessen fortrinnsvis på sommer. De fleste sportskjedene har tre innkjøpsmesser: Vinter tekstil (januar / februar) Vinter hardvare (mars / april) Sommer tekstil / hardvare (august / september) Bransjen preget av lange ledetider, og på messene presenteres neste års produkter Fire sesonger for stadig flere segmenter Det er ingen andre bransjer som jobber etter messeprinsippet slik sportsbransjen gjør. Årsakene til dette er mange. Sportsbransjen skiller seg bl.a. fra dagligvarebransjen hvor 1 liter melk alltid vil være det. Enormt rask produktutvikling og fire sesonger setter andre krav enn dagligvare.

21 ”Trusler” i dagens og fremtidens sportsbransje
Bransjeglidning (forbrukeren henter informasjon hos faghandelen, men kjøper gjerne et annet sted) Kundenes valgmuligheter er større enn noen gang, noe som gjør rekrutteringen vanskeligere. Vi slåss om kundenes oppmerksomhet Fremtidens kunder forsvinner (ungdom søker andre fritidssysler eller velger bort aktivitet) Piratkopier brer om seg Aktører utenfor landet/bransjen vil gjennom internett ta andeler av markedet Parallellimport Forbrukeren søker en mer ”behaglig” livsstil, enn å utsette seg for fysisk påkjenning Direkte klubbsalg

22 ”Utfordringer” i dagens sportsbransje
Vekst i omsetning gjennom å fange opp nye produkter og nye kunder Varehandelen generelt er i endring Rendyrke faghandelen Konkurranse om forbrukerens gunst og deres lommebok Manglende synlighet i media og i samfunnet generelt Kompetanse og kompetanseutvikling Det norske folk blir stadig mindre aktive Øke bransjens status

23 ”Muligheter” i dagens sportsbransje
Fokus på salg, herunder nye produkter gir vekst og nye kunder Rendyrke faghandelen Holdningsskapende arbeid Myndighetskontakt Bidra til å få det norske folk i aktivitet Utdanning Økt synlighet i media og samfunnet Økt kompetanse

24 Sportsbransjen sponser…
….enorme beløp… Topp og bredde Olympiske mestere Norway cup Ridderrennet Lokalmiljøet Krets- og klubbmestere

25 Sportsbransjen gleder…
…alle som får gode aktivitetsopplevelser.

26 …mulighetenes bransje….
Sportsbransjen er…. …mulighetenes bransje…. & …en bransje i vekst…


Laste ned ppt "Sportsbransjen 2007."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google