Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertYngve Mathisen Endret for 9 år siden
1
Om høner som sparker og harer som hopper, og hva i all verden har dette med butikk å gjøre? - et lidenskapsløst innlegg om markeder Hallgeir Isdahl 24. Mars 2009
2
Alle høner sparker samme vei samtidig
3
Det har gått den veien høna sparker I
4
Det har gått den veien høna sparker II
5
Det har gått den veien høna sparker III
6
Det har gått den veien høna sparker IV
7
Vi vet nok omtrent hvor haren hopper
Kilde: SSB
8
Men ikke hvor langt eller høyt den hopper
Negativ vekst i 4Q Sannsynlig negativt i 1. Q 09
9
Harens første hinder
10
Harens andre hinder
11
Harens tredje hinder
12
Harens dop Rentenedgang gir bedring i realdisponibel inntekt i 2009
13
Haren er sliten og vil uansett bevege seg langsomt
Vi må ta inn over oss at når omslaget kommer, enten det blir i år eller til neste år, så vil oppgangen være blodfattig Stephen Roach, Morgan Stanley M
14
Vi ser hvilken vei høna sparker, men er usikre på hvor og når haren hopper – hva gjør vi?
Som forbrukere tilpasser vi oss usikkerhet Forsiktighet Prisbevissthet Utsettelser Konsolidering av gjeld Som tilbydere av varer og tjenester Kostnadsbevissthet Trimming av balanser (reduksjon av gjeld/lager)
15
Foreløpige effekter Dagligvarehandelen klarer seg best
Aktiviteten innenfor øvrig varehandel faller markert Bil og byggevarer hardest rammet Markert nedgang i møbler og elektro Kapasitetstilpasninger nødvendig Konkurser Avvikling Nedbemanninger Oppgang i sportsvarer!
16
Markedet som arena Aktørene Forbrukre Butikker
Individuelle preferanser Trender Betalingsevne Økonomi Betalingsvilje Kvalitet Butikker Varekategori Segment Prisnisjer Konkurranseparameter Kvalitet Konkurranseparameter Regulatoriske myndigheter Konkurranseregulering Prissamarbeid Markedsføring Sjørøverflagget må vaie
17
Markedet som domstol Markedet sanerer ting som ikke fungerer
Kapasitetstilpasning Svake og feiltilpassede aktører forsvinner
18
Krise som drivkraft i omstilling
Krisens muligheter Strukturendringer Oppkjøp/konsolidering Konkurranseintensitet Interne omstillinger
19
Noen erfaringer fra en ikke representativ kunde
Både servilitet og Securitas er irriterende Som kunde er jeg ikke interessert i butikkens kostnader Kunnskap om det man selger er ikke så dumt
20
Nettbutikker og billige flybilletter
GUCCI, PRADA, Paul Smith levert etter 3 dager billigere enn butikker i Bergen London, Paris kr 299 Vil det bety noe?
21
Sluttord Vi trenger flere løver!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.