Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Om høner som sparker og harer som hopper, og hva i all verden har dette med butikk å gjøre? - et lidenskapsløst innlegg om markeder Hallgeir Isdahl 24.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Om høner som sparker og harer som hopper, og hva i all verden har dette med butikk å gjøre? - et lidenskapsløst innlegg om markeder Hallgeir Isdahl 24."— Utskrift av presentasjonen:

1 Om høner som sparker og harer som hopper, og hva i all verden har dette med butikk å gjøre? - et lidenskapsløst innlegg om markeder Hallgeir Isdahl 24. Mars 2009

2 Alle høner sparker samme vei samtidig

3 Det har gått den veien høna sparker I

4 Det har gått den veien høna sparker II

5 Det har gått den veien høna sparker III

6 Det har gått den veien høna sparker IV

7 7 Vi vet nok omtrent hvor haren hopper Kilde: SSB

8 Men ikke hvor langt eller høyt den hopper 8 •Negativ vekst i 4Q •Sannsynlig negativt i 1. Q 09

9 Harens første hinder

10 Harens andre hinder

11 Harens tredje hinder 11

12 Harens dop •Rentenedgang gir bedring i realdisponibel inntekt i 2009

13 Haren er sliten og vil uansett bevege seg langsomt Vi må ta inn over oss at når omslaget kommer, enten det blir i år eller til neste år, så vil oppgangen være blodfattig Stephen Roach, Morgan Stanley M

14 Vi ser hvilken vei høna sparker, men er usikre på hvor og når haren hopper – hva gjør vi?  Som forbrukere tilpasser vi oss usikkerhet –Forsiktighet –Prisbevissthet –Utsettelser –Konsolidering av gjeld  Som tilbydere av varer og tjenester –Forsiktighet –Kostnadsbevissthet –Trimming av balanser (reduksjon av gjeld/lager)

15 Foreløpige effekter •Dagligvarehandelen klarer seg best •Aktiviteten innenfor øvrig varehandel faller markert •Bil og byggevarer hardest rammet •Markert nedgang i møbler og elektro •Kapasitetstilpasninger nødvendig •Konkurser •Avvikling •Nedbemanninger •Oppgang i sportsvarer!

16 Markedet som arena Aktørene • Forbrukre •Individuelle preferanserTrender •BetalingsevneØkonomi •BetalingsviljeKvalitet • Butikker •VarekategoriSegment •PrisnisjerKonkurranseparameter •KvalitetKonkurranseparameter •Regulatoriske myndigheter •KonkurransereguleringPrissamarbeid •MarkedsføringSjørøverflagget må vaie

17 Markedet som domstol  Markedet sanerer ting som ikke fungerer –Kapasitetstilpasning –Svake og feiltilpassede aktører forsvinner

18 Krise som drivkraft i omstilling  Krisens muligheter –Strukturendringer –Oppkjøp/konsolidering –Konkurranseintensitet –Interne omstillinger

19 Noen erfaringer fra en ikke representativ kunde  Både servilitet og Securitas er irriterende  Som kunde er jeg ikke interessert i butikkens kostnader  Kunnskap om det man selger er ikke så dumt

20 Nettbutikker og billige flybilletter  GUCCI, PRADA, Paul Smith levert etter 3 dager billigere enn butikker i Bergen  London, Paris kr 299  Vil det bety noe?

21 Sluttord Vi trenger flere løver!


Laste ned ppt "Om høner som sparker og harer som hopper, og hva i all verden har dette med butikk å gjøre? - et lidenskapsløst innlegg om markeder Hallgeir Isdahl 24."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google